Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« : 24.02.10 - klo:19:34 » |
|
Annatteko lagotoillenne lohiöljyä tai muita rasvahappolisiä, ja miten käytännön toteutus sujuu? Lilo-manssin ruokaan lisään lohiöljyä ja yritin syöttää sitä myös Lucalle. Mutta partakarvat+lohiöljy=hyvin kalanhajuinen lagotto. Ja koska en viitsi lutrata partakarvoja joka päivä niin syöttämättä jäi..
Lucan turkki tuppaa näin kevättalvesta vähän kuivumaan joten hain nyt kokeeksi Viacutania. Ainakin sen anto sujuu huomattavasti siistimmin. Onko koirille muuten kapselimuodossa annettavia rasvahappolisiä, en ole jaksanut vielå sen tarkemminn etsiskellä? Jotenkin tuntuu että jotain olisi hyvä ruokaan lisätä, kun epäilyttää että saako koira kuivaruuasta nimenomaan rasvahappoja tarpeeksi. Toki meillä jonkunverran koirat saa myös lihoja nappulan lisäksi,mutta pääosin kuitenkin kuivaruokaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
Helena Väisänen
Lupaava kaivuukone
Lenni
|
 |
« Vastaus #1 : 24.02.10 - klo:20:38 » |
|
Lennin ruokaan lisään pienen määrän Eforion öljyä, jota annoin vuosikausia vanhalle koirallemme. Lenni syö paljon kotiruokaa (muunneltu yrjölänpuuro/raaka liha/kala/kasvikset) ja jos tarjolla sattuu olemaan rasvaista kalaa on tipat jätetty väliin. Eforion öljyn tilalla annan vaihdellen vehnänalkio- tai pellavansiemenöljyä. Eforionista on olemassa kapseli mutta ei tuosta öljystäkään ole mitään hajuhaittoja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Helena ja Lenni (Tulan Seduttore Unico)
|
|
|
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija
|
 |
« Vastaus #2 : 24.02.10 - klo:20:52 » |
|
Lohiöljyä näkyisi olevan markkinoilla myös kapselimuodossa (google: lohiöljykapselit). Itse olen lotrannut koirieni ruokaan välillä kylmäpuristettua oliiviöljyä ja välillä rypsiöljyä, mikä pullo on milloinkin käteen osunut. Tiedä sitten, onko niissä mitään vaikutusta mihinkään, mutta meneepähän nappulat ainakin liukkaammin alas. Olen yhden kerran ostanut pullollisen lohiöljyä, Sera löysi pullon ja askarteli siitä olohuoneen parketille ja matolle hienon ja kivan tuoksuisen teoksen. Siihen loppui meidän lohiöljy-ura.  Mutta takaisin aiheeseen: Kylmäpuristetut pellansiemen- ja vehnänalkioöljyt ovat paremman hajuisia kuin lohiöljy. On olemassa vehnänalkio-pellavansiemenöljyä, se olisi tosi hyvä vaihtoehto. Sitten kaksi vielä tiedossani olevaa turvallista vaihtoehtoa ovat kylmäpuristettu kookosöljy ja tyrniöljy. Näitä kaikkia voi vaihdella säännöllisesti keskenään. Perussääntö öljyissä on niiden rasvahappokoostumus. Omega-6 ja omega-3 tulisi olla oikeassa suhteessa, eli välillä 5:1 ja 10:1. Tämä on todella tärkeä juttu rasvahappovalmisteissa ja kuivaruuissa. Vilkaiskaas huviksenne, mitä koiranruokapussinne kyljessä sanotaan omegoista.  Tässä on hyvä artikkeli rasvahapoista (vaikka kaupallinen onkin). http://www.shetland.fi/Artikkelit/RASVAHAP.pdf
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tarja Työläjärvi
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #3 : 24.02.10 - klo:22:28 » |
|
Todella hävyttömän kallis (verrattuna vastaaviin muihin kylmäpuristettuihin "marketti-öljyihin"), mutta aika kivan oloinen on Nutrolin-öljy, sisältää kylmäpuristettuja rypsi-, pellavansiemen- ja hamppuöljyjä. Itse olen pari pulloa syöttänyt puuron joukossa. Metallisia 257 ml pulloja myy aika moni näyttelyitä kiertävä myyjä ja onpa tuotetta myös lemmikkieläinkaupoissa, tosin vielä kalliimmalla. Mutta ilmeisesti vääränlaista öljyä tämäkin, koska suhde omega-6 ja omega-3 on 2:1. Jos siis Terhin tietoja on uskominen  , en itse ole noin hyvin ikinä asiaan perehtynyt 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja
Ilo, Dina & Uma
|
 |
« Vastaus #4 : 24.02.10 - klo:23:43 » |
|
Minä syöttelin ruoan seassa ihan pitkät ajat Salmopet lohiöljyä. En huomannut mitään "hajuhaittoja" Nyt meillä oli jonkin aikaa taukoa käytössä. Tänään menin ostamaan kyseistä tuotetta, mutta poistuinkin kaupasta Nutrolin puteli kainalossa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Maailman rakastavin eläin on märkä koira  - Ambrose Bierce
|
|
|
|
Jaana Lamppu-Blick
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #5 : 25.02.10 - klo:08:42 » |
|
Salmopet-öljyä on meillä nyt vielä vähän jäljellä. Ei ole haju mitenkään häirinnyt. Meillä koirat syövät kyllä kalaa muutenkin. Löräyttelen ruoan sekaan muitakin öljyjä mitä nyt sattuu olemaan, esim. oliiviöljyä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #6 : 25.02.10 - klo:09:01 » |
|
Kyllä tuo Nutrolin on ihan oikeassa suhteessa olevaa tavaraa... Sehän on tuotteena suhteellisen uusi, ja ne sen "special-versiot" (senior etc.) vielä uudempia, mikä varmaan vaikuttaa myös hintaan? Olen syöttänyt aiemmin sekä lohiöljyjä että nyt Nutrolinia (tukkuhinnat rules!), enkä ole huomannut että parta olisi sen kummemmin sotkuinen, mitä se nyt muutenkaan ruoan jälkeen on.  Noita omega-öljyjä on kapseleinakin, ja itseasiassa monia ihmisille tarkoitetuista tuotteista voi antaa myös koiralle (niille on annostuksetkin laskettu valmiiksi...).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #7 : 25.02.10 - klo:10:22 » |
|
Kiitos vinkeistä! Pitääpä lähteä katselemaan eri vaihtoehtoja kun toi Viaccutan tosta loppuu. Salmopetiä meilläkin on, mutta minusta se kyllä tekee partakarvat suttaisiksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
Maija Mattila
Varma tryffelikuono
Pojat ;)
|
 |
« Vastaus #8 : 25.02.10 - klo:11:44 » |
|
Ostin juuri toisen pullon Nutrolinia ja eilen trimmatessani vaalean oranssia urostani huomasin ettei sen parrassa ollut enää sellaisia tummia likaisen värisiä partakarvoja. Tietenkään en voi olla varma että Nutrolin olisi asiaan vaikuttanut mutta ruokaa en ainakaan ole vaihtanut. Vaikuttaako siihen että meillä on pitkästä aikaa luminen talvi? en osaa sanoa, olen vain tyytyväinen ja siirsin toisenkin pojan Nutrolinin käyttäjäksi 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Maija, Niilo (Wildfinn Fabrizio), Roope (Wildfinn Mugello) ja Kössi
|
|
|
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
Mindi (Kuusihovin Samantha)
|
 |
« Vastaus #9 : 25.02.10 - klo:12:39 » |
|
Meidän koirulit (Retu ja Mindi) syövät tekemääni puuroa, joka vaikuttaa samantyyppiseltä viritelmältä kuin Helenan. Siihen keittovaiheessa lorautan kylmäpuristettua pellavaöljyä tai rypsiöljyä, joka jonkun tutkimuksen mukaan on noilta yllä mainituilta omega-suhteiltaan parasta. Jos kalaa ei ole ollut vähään aikaan, lorautan ruoka-annoksiin Salmopetia. Sekoitan sen puuroon, joten se ei sotke partakarvoja sen enempää kuin muukaan sapuska. Suut kyllä haisevat kalalta joskus, mikä saattaakin johtua tuosta lohiöljystä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
|
|
|
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #10 : 25.02.10 - klo:14:54 » |
|
Meillä "vannottiin ennen Salmopetin nimeen". Mutta nyt, kun olen kokeillut Nutroliniä, olen vaihtanut siihen. Mm. Taran turkki on paljon paremmassa kunnossa, kuin aikaisemmin.  Nyt on varmaan toinen tai kolmas pullo meneillään ja uusi odottaa aukaisua. Kestää meillä ehkä reilu pari kuukautta, kun saa sitä 2 tl/pvä. Välillä on muutaman päivän taukoja... Vauhti-Raksulta ostettua Lohiöljyä saa myös välillä. Öljyt ovat äärimmäisen tärkeitä koiralle, varsinkin Taralle, kun se on raakaruokinnalla! ~Päivi  ja Tara  ~
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman. -R.Caras-
|
|
|
|
Jenni Kolari
Vieras
|
 |
« Vastaus #11 : 25.02.10 - klo:15:01 » |
|
Meillä Urpo on saanut pienestä saakka aina öljyä, pellavansiemen-, vehnänalkio-, niiden sekoitusta, oliiviöljyä, Salmopetiä ym. Ja aina karva oli takaa melko kuiva. Ostin Voittaja-näyttelystä Nutrolia, Urpolle normaalin ja boksu-papalle seniorin. Molempien karvat on täysin muuttuneet upean kiiltäviksi! Tämän voi todistaa asiaa vkonloppuna ihmetelleet kisakaverit  Itse olin hyvin skeptinen auttaako tämäkään, mutta olen todella tyytyväinen. Nutrolin on uusimpien tutkimustulosten perusteella tehty öljy. Tässä linkki yhden sen takana olevan tutkijan artikkeliin (kaupallista tosin tämäkin tieto  ) : http://www.nutrolin.fi/rasvahapot.pdf
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Senja Mäkinen
Varma tryffelikuono
|
 |
« Vastaus #12 : 25.02.10 - klo:15:36 » |
|
Sen verran hyvät myyntipuheet ja argumentit, että taidan minäkin marssia kauppaan ja ostaa pullon Nutrolinia! 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 25.02.10 - klo:17:49 kirjoittanut Senja Mäkinen »
|
tallennettu
|
Senja & Foogel lagotot
|
|
|
Tuula Kotiranta
Lupaava kaivuukone
Tara, Leksu & Malla
|
 |
« Vastaus #13 : 25.02.10 - klo:16:33 » |
|
Meillä on aiemmin ruokaan lisätty rypsi-pellavansiemenöljyjen sekoitusta. Lohiöljyäkin on koitettu, nyt on meossa toinen pullollinen Camelina-kasviöljyä jota olen saanut hankittua suoraan tuottajalta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Jos olit tänäkin aamuna koirasi mielestä maailman mukavin ihminen, älä suotta kysele kenenkään muun mielipidettä.
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #14 : 25.02.10 - klo:17:19 » |
|
Kai se on tuota Nutrolinia kokeiltava  Eikä se edes ole mahdottoman kallista, Viacutan on lähemmäs 30e joka riittää mun laskujen mukaan n. 1,5kuukaudeksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
|