Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19375 viestiä 1599 aihetta- kirjoittanut 610 jäsentä - Uusin jäsen: Heidi Sundholm

20.05.12 - klo:03:06
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Terveystarkeista
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Terveystarkeista  (Luettu 432 kertaa)
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja

« : 03.03.10 - klo:20:23 »

Onko joku käyttänyt lagottoaan kontrollimielessä terveystarkeissa "vanhemmalla" iällä? Lucalla on A/A lonkat ja 0/0 polvet, kyynäriä en idivootti tajunnut silloin kuvauttaa. Mitään oireilua ei ole ollut yhtä episodia lukuunottamatta, kun Luca törmäsi agiesteeseen ja  lapaan tuli lihasjumeja. Se ohittui kuitenkin fysioterapialla ja parin-kolmen viikon agitauolla.

Luca on kuitenkin lagotoksi aika kookas ja me ollaan agia paukutettu jo useampi vuosi. Toki aika kohtuullisin treenimäärin ja lihashuollosta on aina yritetty pitää huolta, mutta kulumia varmaan tulee jos on tullakseen siitä huolimatta.  Ajattelin että voisi olla hyvä kuvata ainakin kyynärät+selkä, miksei lonkatkin, jotta voisi sitten olla varma että kaikki on kunnossa, tai jos ongelmia on niin tehdä parhaansa että koira pysyy hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään.

Missähän vaiheessa tää kontrollikuvaus olisi hyvä tehdä, Luca on nyt 5v ja terveystarkit on tehty 1-vuotiaana? Itse olen ajatellut 6-7v ikää, vielä tuntuu vähän aikaiselta.
tallennettu

-Julia&Luca
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #1 : 03.03.10 - klo:20:50 »

Minä tulen viemään nykyisen sekä tulevat koirani kontrollikuviin vanhemmalla iällä. Haluan tietää, miten nivelet ja selkä ovat kestäneet käyttöä ja aktiivielämää. Se on myös arvokasta tietoa rodulle, että onko koirien rakenne todella kestävä vai onko luu helposti haurastuvaa tai onko taipumusta vaikka välilevytyriin yms. Tulevan alani (röntgenhoitaja) kannalta asia on myös kiinnostava. Olen ajatellut kontrollikuvausiäksi n. 7-8 vuotta, kun kaikkein aktiivisin harrastusura on jo ohi. Siinä saa myös tiedon, että minkä verran uskaltaa vanhuuspäivinä koiraa liikuttaa.
tallennettu
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono

Roni ja Rico

« Vastaus #2 : 04.03.10 - klo:09:31 »

Heipati hei,
Minä sain jotakin "väliaikatietoja", kun meillä kävi koirahieroja muutaman kerran viime vuonna. Hän oli ystäväni ystävä ja muutenkin oli tulossa meille päin käymään, joten järjestyi oikein kotikäynti Hymyilee Eihän hänellä siis rtg-silmää ollut, mutta liikeradat, jumit ja tämmöiset tuli ainakin katsastettua samalla.

Varmasti seurailen näitä koiruuksia "terveellä maalaisjärjellä" (jos sitä minulle on yhtään suotu  Virnistää) ja lisäksi haluan käydä joskus koirien kanssa eläinfysioterapeutilla "katsastuksessa". Vähän asian sivuun, mutta yksi eläinfysioterapeutin luento piti tulla pk-seudulla huhtikuussa, mutta harmillista - se on kai peruuntunut.

Lähden siitä olettamasta, että pitkään saatte pojat meidän seurana vilistää - vaikka eihän se asia omissa käsissä aina ole ... Ehkäpä kerran voisi, siellä joskus 6-7 iässä harkita uusiksi rtg-tutkimuksiakin.

Minäkään en pahus (!) hokannut Ronin ollessa "lonkkakuvausiässä", että kyynärpäät olisi olleet syytä myös kuvauttaa ja sen asian kyllä sitten viimeistään hoidan kuntoon parin vuoden sisällä. Ai niin, Ronin silmiäkään ei ole vielä tutkittu, vastahan tuo viisi täytti  Hymyilee leveästi. Jos tulee joukkotarkastus pääkaupunkiseudulle -  vaikka vuoden sisällä niin pitää mennä. Olisi kiva saada yhdistettyä järkevä paketti, kun rampata yhden asian kanssa!

Hei muuten -  jos joku on järjestämässä isommalle porukalle pääkaupunkseudulla joukkis-tarkastusta, niin ainakin mulle saa ilmoittaa  Hymyilee leveästi!!
tallennettu

Lagom är bäst!
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Terveystarkeista
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic