Toivottavasti Ossi olet jo saanutkin hyviä neuvoja

. Koiran/pennun ostaminen on tosiaan aika erilainen prosessi kuin jonkun muun asian hankinta.
Kahdesti hankittu lagotto, joten kamalasti sitä kokemusta jo mulla onkin

Ensin kollattin läpi kasvattajien kotisivuja, sitten tiedusteltiin puhelimitse, sitten mentiin katsomaan ja käytiin vielä useamman kerran. Ensimmäisellä kerralla tietämyksemme rodusta oli mahdottoman vähäinen - meille olisi oikeastaan voinut myydä melkein mitä vain, mutta ihan turvallisesti meitä ohjattiin eteenpäin ja kasvattajan silmä kyllä näki, mikä olisi tälle perheelle oikea pentu ja koiralle taas perhe. Jopa samasta pentulaatikosta lähtee maailmalle erilaiselle temperamentilla varustettuja pentuja, eivät voi olla mitään "liukuhihnatuotantoa" ja lagottoja muutenkin on pikkuisen erisorttisia ( luonteeltaan, ulkonäöltään).
Itse asiassa ekaa lagottoa ostaessa olimme (seitsemän vuoden miettimisen jälkeen) niin "koiraa vailla", että kysyimme voimmeko ostaa 5-vuotiaan, ison velikullan, joka ensimmäisenä tuli vastaan ja iloisena nuoli meidän naamamme märäksi

Meille ihan kauniisti selitettiin, että jos me emme nyt tätä koiraa sitten ostaisi, se ei ollut tottunut olemaan päivisin yksin ja pentu olisi ilman muuta helpompi meidän "uusien koiraihmisten" opettaa tavoille, kuin sitten ihmetellä että aijaa, nyt on sohva syöty

.
Toista koiraa ostaessa meillä oli jo enemmän tavoitteita itsellä, toivoimme saavamme koiran, jolla olisi ihanan luonteen lisäksi mahdollisuuksia näyttelykehässä ja taas tarvittiin aikaa ja kärsivällisyyttä ja tutustumista sekä kasvattajiin että koiriin. Ja mielestäni kaikki sujui ja onnistui aivan erinomaisesti.
Jos joku on näitä meidän koiria ihastellut ja kysellyt koiran ostamisesta, olen neuvonut, että tutustukaa rauhassa rotuun ja kasvattajaan. Koira kannattaa ostaa henkilöltä, jonka kanssa tulee kohtalaisen hyvin juttuun. Tulee monenlaisia kysymyksiä matkan varrella ja ainakin kokenut kasvattaja tuntee koiransa suvun ja siinä esiintyviä asioita.
Toisaalta on varmaan käytännöllistä, jos tämä "hyvä kasvattaja" löytyy ainakin ekan koiran ostajalle suht koht lähialueelta, näin on yhteydenpito kuitenkin helpompaa, vaikkapa turkin hoidon opetus. Tietenkin riippuu mimmoinen puukäsi asiakas sattuu olemaan ( lue minä).
Terkuin nimimerkki Nyt tiedän jo paljon enemmän
Koiran ostamisessa tarvitaan järkeä ja tietoa, mutta toki asiassa on tunteetkin pelissä ja näin tulee olla. Muuten ei kukaan varmaan koiraa lähtisikään ostamaan, onhan niistä aikamoinen työ ja vaiva. Ja kun pentuja lähtee katsomaan, se on melkein menoa... löytää itsensä tarmokkaasti varaamasta koiraa itselleen

Onnea ja hyvää projektia!