Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

18474 viestiä 1539 aihetta- kirjoittanut 587 jäsentä - Uusin jäsen: kati välipakka

04.02.12 - klo:22:44
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusMuut harrastukset, tulokset ja koulutusAihe: Pelastuskoirat PEKO ja Palveluskoirat PK
Sivuja: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pelastuskoirat PEKO ja Palveluskoirat PK  (Luettu 19494 kertaa)
Tere Jääskeläinen
Tosi tryffelinsurfaaja

« : 17.03.08 - klo:21:25 »

Pelastuskoiratoiminta (PEKO) ja palveluskoiratoiminta (PK) "kulkevat käsikädessä". PK-oikeudet saamme varmaankin vuoden 2009 alusta alkaen. Pelastuskoirakokeisiin voi lagottokin osallistua jo nyt.

Viime vuonna 2007 ensimmäinen lagotto sai hyväksytyn tuloksen Pelastuskoirien RAUNIO A -kokeessa. Heli Herna ja Toto (Punatassun Papavero RB) näyttivät upeasti mallia meille muille.

Tämän vuoden 2008 ensimmäinen tulos (minun tietääkseni) tällä saralla on Maarit Sarenin ja Ransun (Mandaraban Arcobaleno) saavuttama Pelastuskoirien peruskokeen (päiväkoe) hyväksytty tulos hienolla ajalla Turussa 15.3.08.

ONNITTELUT Maaritille ja Ransulle hienosta saavutuksesta! Siitä se ura urkenee!
t. Tere
tallennettu
Heli Herna
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #1 : 17.03.08 - klo:22:01 »

Onnittelut Maaritille ja Ransulle!  Nyt meillä  sitten on lagotoilla tulos sekä Palveluskoiraliiton että Pelastuskoiraliiton alaisesta pelastuskoiratoiminnasta. Säännöt ja systeemit hiukan poikkeavat toisistaan, mutta pääasia ja tavoite on kummallakin liitolla sama: viranomaisten avustaminen etsintä- ja pelastustehtävissä ja sitä kautta tietenkin kanssaihmisten auttaminen.

Kummallakin puolella on muitakin koiria kokeisiin valmistautumassa, joten hyvältä näyttää.

Terv. Heli, Toto ja Miina

tallennettu
Sannu Piekiäinen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #2 : 17.03.08 - klo:22:36 »

Suuronnittelut Ransu "vanhukselle" ja Maaritille!

Terv. velipoika Paavo
tallennettu
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #3 : 18.03.08 - klo:20:28 »

Suuret onnittelut Maaritille ja Ransulle täältäkin! Hienoa että Pelastuskoiraliiton puolella touhuaa muitakin lagottoja minun ja Luigin lisäksi, en nimittäin aiemmin tiennytkään.

Oliko suoritettu peruskokeen päiväosuus siis hakukoe (vai jälki)? Mikä on muuten Ransun ilmaisumuoto?

terv. Aino ja haukkuva Luigi
tallennettu
Maarit Saren
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #4 : 02.04.08 - klo:12:24 »

Suoritettu koe oli hakukoe.
Tuolla Ransulla kun on hirveästi ylimääräistä energiaa ja vauhtia niin on tuo jäljen teko lopetettu hetkeksi aikaa, katsotaan jos jatkettaisiin sitä lähiaikoina. Tarvis mennä tässä kuussa rauniokurssille ja katsoa miten se menee ja jos ei mene (ohjaajaa kun se ei hirveästi kiinnosta) niin ottaa sitte toiseksi lajiksi tuo jälki. Niin ja meillä ilmaistaan myös haukulla, maalimiehetkin sanoo että Ransusta oikeen näkee kun se rakastaa omaa ääntään :-)
tallennettu
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #5 : 02.04.08 - klo:15:00 »

Kiva kuulla Ransun kuulumisia Hymyilee
Joko haun peruspimeäkoe on suunnitelmissa?
Jouduitko muuten itse suunnistamaan päiväkokeessa vai toimiko ratamestari suunnistajana? Olen kuullut että tästä on eri paikkakunnilla/yhdistyksissä hieman eri käytäntöjä ja siksi kiinnostaa. Meillä Oulussa saa aina suunnistajan peräänsä, koska niinhän se on tositilanteissakin. Toki suunnistaa pitää silti osata, mutta ei samaan aikaan kun ohjaa koiraa.
tallennettu
Maarit Saren
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #6 : 02.04.08 - klo:15:46 »

Tarkoitus olisi mennä 26.4 pimeä kokeeseen. Ajattelin jättää sen ensin syksyyn, mutta kun tuo päiväkoe meni niin hyvin, niin pakko mennä heti seuraavaan mahdolliseen :-)
Alue oli niin pieni tosiaan, että ei siinä paljon suunnistamista ollut. Mutta kyllä mun itse piti etsintä suunnitelma tehdä ja kun sitä sitten toisen maalimiehen jälkeen piti muuttaa niin se piti kyllä siitä kartasta näyttää. Mutta ei sitä nyt oikeen suunnistamiseksi voinut sanoa.
tallennettu
Heli Herna
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #7 : 20.04.08 - klo:15:19 »

Sonja ja Roni ovat tänään suorittaneet pelastuskoirien soveltuvuuskokeen (IPOR,haku).
Onnea!

Heli, Toto ja Miina
tallennettu
Jenni Heikkinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #8 : 20.04.08 - klo:16:34 »

Onnea, hieno juttu! Hymyilee
tallennettu

Jenni, Ago (BH TK1 TK2 FI MVA Punatassun Divino Agostini) ja Rossi (Colombo)
Kirsi Blummé
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #9 : 21.04.08 - klo:09:43 »

Onnea Sonja ja Roni!!

Voisitko hieman kertoa minkälainen tuo koe oli ja miksi se tulee suorittaa. Yritin katsoa netistä ja se kuulosti tosi monipuoliselta ja laajalta. Pitääkö tälläinen koe siis suorittaa jotta pääsee muihin vaativampiin kokeisiin. Niin kuin palveluskoira puolella BH:n suorittaminen. Mulle on jotenkin niin sekavia nää eri lajit ja se että miten ne eroaa toisistaan.

T:Kirsi ja ElliVelli
tallennettu

Ei ole koiran karvoihin katsominen Iskee silmää
Punatassun Volentieri Tua "Elli"
Heli Herna
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #10 : 21.04.08 - klo:10:30 »

Jospa minä vastaan Sonjan puolesta Kirsin kysymykseen yleisellä tasolla. SPKL:n alaisessa pelastuskoiratoiminnassa on kahdenlaisia kokeita; kansallisin ja kansainvälisin säännöin (IPOR). Niiden säännöt poikkeavat jossain määrin toisistaan, ei kuitenkaan mitenkään merkittävästi. Minun ja Toton taannoin suorittama rauniokoe (PERA A) oli kansallisin säännöin suoritettu ensimmäinen (lue helpoin) rauniokoe. Tuo Sonjan nyt suorittama on kansainvälisten sääntöjen mukainen ja  nimensä mukaisesti soveltuvuuskoe. Se ei ole mitenkään pakollinen eli kv.säännöinkin voi aloittaa suoraan A-kokeesta, joka on ensimmäinen varsinainen koe sillä puolella.

Itse en ole ko. soveltuvuuskokeessa ollut, mutta sääntökirjasta luettuna se vaikuttaa aika mukavalta tavalta aloittaa koeura. Pakollinen se ei siis ole missään mielessä eikä soveltuvuuskokeita kovin usein ole järjestettykään.

Ja Roni oli kuulemma kokeen paras koira!

Heli, Toto ja Miina

P.S. Pelastuskoiraliitolla on sitten vielä omat koesääntönsä, joten monenlaisia pelastuskoirakokeita voi Suomessakin suorittaa.
tallennettu
Tere Jääskeläinen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #11 : 21.04.08 - klo:11:19 »

Hienoa, Sonja ja Roni! Siitä se alkaa! Ja että ihan kokeen paras, VAUTSI!
Ja nyt vain muut perässä!
toivoo Tere
tallennettu
Satu Suominen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #12 : 21.04.08 - klo:13:05 »

Onnittelut meiltäkin!!!!
t.Satu ja Ferro
tallennettu
Kirsi Blummé
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #13 : 21.04.08 - klo:18:44 »

Kiitos Heli vastauksesta. Pitäisi varmaan mennä jonnekin luennolle missä kerrottaisiin näistä eri lajeista ja väännettäisiin asia oikein rautalangasta. Voisi itsellekin aueta paremmin, että mitä kaikkea näiden kanssa voi harrastaa ja tehdä.

T:Kirsi
tallennettu

Ei ole koiran karvoihin katsominen Iskee silmää
Punatassun Volentieri Tua "Elli"
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #14 : 21.04.08 - klo:21:57 »

Onnittelut Sonjalle ja Ronille! Hymyilee
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusMuut harrastukset, tulokset ja koulutusAihe: Pelastuskoirat PEKO ja Palveluskoirat PK
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic