Olen käynyt tutustumassa "naapurin" Lagottoon muutamia kertoja, ihan vain tutustumismielessä Lagottoon rotuna.
Ko. Aulis ei ole aivan tyypillinen Lagotto, sillä hän on hieman varautunut ihmisiä kohtaan ketkä tulevat hänen reviirilleen (etenkin miehiin).
Olen sopinut Auliksen omistajan kanssa käyttäväni Aulista ulkona lenkillä silloin tällöin. Tämä aamukin oli täysin normaali aamupäivä, niinkuin aiemminkin. Kävin hakemassa Auliksen kotontaan ja lähdimme kävelemään. Matkan puolessa välissä yhden rantatien varressa Aulis meni "penkan puolelle" ja alkoi haistelemaan maata. Sen jälkeen Aulis alkoi kaivamaan maata, missä vaiheessa kiinnostukseni heräsi, löytyisikö sieltä tryffeleitä??
Pian Auliksen päätäkään ei enää näkynyt ja minä jo innostuin. Videoin kännykälläni tuota tapahtumaa. Video ei onnistunut, ikävä kyllä, mutta onneksi sain muutaman kuvan. Aulis kaivoi maata n. 5min ja sitten hän lopetti. Ajattelin että olisikohan sille pitänyt olla jotain palkkiota, jotta se olisi jatkanut etsimistä...? Päätin että käyn joku päivä uudestaan kulkemassa siitä paikasta ohi ja otan jotain herkkuja mukaan.
Aulis kaivaa kuoppia todella harvoin ja lenkeillä ei ole ikinä tehnyt noin. Sen oli vaan kaivettava

Eikös Lagotot ole löytäny Suomestakin tryffeleitä?