Meillä ovat mäkäräiset oleet kiusana.

Soitin apteekkiin, agrimarkettiin, luontaistuotekauppaan yms. Ja tietysti eläinlääkärin. Googletin apua netistä ja "törmäsin" apteekki.comin sivuilla
Zanzarin nimiseen tuotteeseen. Kävin kysymässä sitä paikallisesta apteekista, jossa sitä olikin (eivät kyllä itse muistaneet sitä). Eli kyseessä on luonnonkosmetiikkaa, joka sopii
myös vauvoille ja liekki-ikäisille.
Eli siis myös koirille. Jopa 5 tunnin hyttys-, paarma- ja mäkäräsuoja sekä 3 tunnin punkkisuoja. Kokeilin sitä ensin itselleni, kun menin pihalle istuttamaan kukkia paikkaan, joka kuhisee hyttysiä ja mäkäräisiä. Eivät kyllä syöneet minua yhtään, toisin kuin isäntää, joka ajoi nurmikkoa samaan aikaan (hän ei suojannut itseään mitenkään).

Olen levittänyt koiralle suihketta omista käsistä vatsaan ja kaulan seudulle, kun tehdään pitempi lenkki tai ollaan pihalla. Treenikentällä on jatkossa tarkoitus suihkuttaa lasten punkki/mäkärä offia boxin suojukseen. Mielestäni suositeltava aine tämä Zanzarin ainakin näin vajaan viikon kokemuksella. Ei ole koiran masun mäkäräispuremat lisääntyneet.

Eikä haju ainakaan omaan nenään ole paha. Koirakaan ei kovin ole "tyrmistynyt" käsittelyn jälkeen. Sisältää mm. jojobaa ja aloe veraa. Ensi tiistain "mäkäräiskentän" treeneissä aine tulee sitten testattua oikein kunnolla.

Hyttysiä vastaan on ShooTagilla tarjolla läpykkä, jota voi käyttää sekä ihmiset ja eläimet. Vaatii vain jatkuvaa käyttöä...