Meillä on tähän mennessä pärjätty joka kesä ilman minkäänlaisia aineita ja niin ainakin toistaiseksi aion menetellä jatkossakin. Toki riippuu varmasti siitä missä asuu ja liikkuu, erittäin runsaspunkkisilla seuduilla saattaisin minäkin menetellä toisin. Asuttu on Vantaalla, Oulussa ja nyt Jyväskylässä. Muutama vuosi sitten olin koirien kanssa Uppsalassa elo-syyskuussa reilun kuukauden, se oli ehdottomasti pahinta punkkiseutua! Silloin punkkeja löytyi molemmista lagotoista useita joka päivä. Nytkin Luigista on löytynyt useampia per viikko, mutta silti meinaan jatkaa aineettomalla linjalla.
Scalibor-panta kuulostaa kokemustenne perusteella varsin tehokkaalta. Sitä en kuitenkaan kolmen koiran laumassa uskalla kokeilla ja muutenkin kuulostaa mielestäni turhan voimakkaalta myrkyltä, kun itsekin pitäisi aina muistaa pestää kädet ja ottaa panta pois kun koira ui yms. Lisäksi olen miettinyt, kuinka paljon hyötyä punkkikarkotteista ylipäänsä on koiralle, joka ui kesäisin tosi paljon. Kun eikös se tehoa heikennä. Ja vielä kun ottaa mahdolliset sivuvaikutukset huomioon, olen päätynyt siihen että hyvin pärjätään ilmankin.
Minua muuten kiinnostaisi tietää, että miksi ylipäänsä punkkiaineita käytetään? Käytetäänkö aineita yleisesti tautien pelossa? Vai siksi että punkit koetaan ylipäänsä epämiellyttäviksi ja inhottaviksi poistaa?
Minulle ainakaan punkkien poistaminen ei ole ongelma, joten ainut syy miksi aineita voisin harkita olisi punkkien levittämien tautien ehkäisy. Tästä kuitenkin kaipaisin lisätietoa, joten jos jollain on aikaa tai tietoa, niin olisi erittäin mielenkiintoista lukea punkkien levittämistä taudeista nimenomaan koirilla

Onkohan asiasta olemassa ihan tieteellisiä tutkimuksia? Nimenomaan oikeat tutkimukset ja tilastot kiinnostaisi. Esim. Frontlinesta Terhi jo kirjoittikin, että tuoteselosteen mukaan se tappaa tarttuneet punkit 24-48h sisällä. Borrelioosi voi kuitenkin nykykäsityksen mukaan yleensä tarttua, jos punkki ehtii olla yli vuorokauden. Joten mitä hyötyä on siitä että punkki kuolee viimeistään 48h päästä, jos se on mahdollisen borrelioosin jo ehtinyt tartuttaa?! Lisäksi netistä nopeasti löytämäni tiedon perusteella esim. borrelioosi tarttuu paljon harvemmin koiriin kuin ihmisiin. Mutta tästä tosiaan mielelläni luen lisää tutkittua tietoa, jos jollain on antaa linkkejä

Ja vielä yksi toimiva ja halpa vinkki punkkien ehkäisyyn on se, että turkin pitää kesäisin mahdollisimman lyhyenä. Punkkien on vaikeampi tarttua ja lisäksi jo tarttuneet punkit huomaa paljon helpommin

Lagoton turkki kyllä kaikenkaikkiaan tuntuu olevan punkeille varsin mieluinen. Meidän lapinkoiralla on nimittäin ollut paljon vähemmän punkkeja, ilmeisesti turkki on niin paljon liukkaampi ja tiiviimpi että teettää punkeillekin enemmän töitä.
Mahdollisimman vähäpunkkista kesää kaikille!