Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
Mindi (Kuusihovin Samantha)
|
 |
« Vastaus #60 : 03.08.10 - klo:18:58 » |
|
Niin se meni meilläkin Scalibor vaihtoon! Se on saanut Mindin kuoputtamaan kaulaansa aina vaan enemmän ja nyt turkkia leikatessa huomasin, että leuan alta kaula oli ärtynyt. Niskastakin löytyi ruvettunutta arpea. Siispä soittelin eläinlääkärille, joka sanoi, että monet koirat ovat allergisia sille muoville - tai mitä se nyt synteettistä ainetta liekin -, josta itse panta on valmistettu. Ehkä pitempi turkki jollain tavalla suojeli ihoa pannalta, mutta nyt se joutui Mindin osalta pannaan julistetuksi! Ell suositteli PracTiciä. Onko siitä kenelläkään kokemusta? Retu jatkaa edelleen Scaliborin käyttäjänä. Tosin sen vappuna asetettu panta oli jo menettänyt niin paljon tehoaan, että parturoinnissa löytyi kaksi pulleaa punkkeroista takkujen alta. Tehon laimentuminen selittyy lukuisilla tuntikausia kestäneillä karku-uintiretkillä järvessä! Uusi panta odottaa pakkauksessaan Retulle vaihtamista. On kuulemma luvassa pitkä ja kostean lämmin syksy, joten punkkikautta riittää. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
|
|
|
Tere Jääskeläinen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #61 : 03.08.10 - klo:19:40 » |
|
Enpä nyt tiedä, onko PracTic samaa kuin mitä meidän ell tarjosi. Mutta pyysin häntä tarkistamaan onko sen vaikuttava aine sama kuin Expotissa. Se oli, joten en ottanut sitä vaan pistin haukkujen niskaan Frontlinet. Ei Expotista kaikille tule neurologisia oireita, mutta niin monelle lagotolle on tullut, etten halua kokeilla. t. Tere
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #62 : 03.08.10 - klo:20:08 » |
|
Mnjaa...  hmm... Sanoin Exspotin sopimattomuudesta ja siitä, että Bayvantic(?) ei sopisi lagotolle samasta syystä. Siihen hän, että Exspotissa vaikuttavaa ainetta on voimallisesti enemmän kuin Bayvanticissa. Mutta sitten hän suositteli tuota PracTiciä. Täytyypä tutkia niitä aineita vielä ennen kuin ostan. Että tämä on vaikeeta - mokomien pikkutirrikoiden takia!  EDIT: Kävin surfailemassa punkkiruojasivustoilla ja totesin, että tuota permetriiniä (vaikuttava aine Exspotissa) on todellakin Bayvanticissa, mutta yhdessä jonkin toisen aineen kanssa, joten suhteessa vähemmän kuin Exspotissa. Jos oikein maallikkona ymmärsin, Prac-Ticin vaikuttava aine on eri (pyriprole). Olipa miten tahansa, kokeiluksi se nyt menee, kun kerran Scalibor ei käy. Myrkkyähän niissä kaikissa on, ei kai ne punkit kuolisi, jos ei olisi. Yksilöittäin koirat reagoivat niihin eri tavalla ja vain kokeilemalla voi tietää.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 03.08.10 - klo:20:29 kirjoittanut Marke Myyrä »
|
tallennettu
|
|
|
|
Mari Hiltunen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #63 : 04.08.10 - klo:20:37 » |
|
Moro, mie käytän kans pantaa tautien pelossa  ja edelleen Scaliborin kannalla. Sen toiminta perustuu siihen että punkki ei edes tartu koiraan, Scaliborista kun leviää koiran ihoon se myrkky ja iho on kai niin pahan makuinen, että punkki ei tartu eikä näinollen pääse myöskään oksentamaan myrkkyä koiraan - näin olen sen tulkinnut. Eli onhan se varmaan aika kova myrkky mutta niin on nuo kaikki muutkin. Meillä lotrataan vedessä tämän tästä ja pannat on kaulassa toukokuu-syys/lokakuu, siis yksi ja sama panta. Tehon laimentumista suhteessa uimiseen en ole huomanut. Hetkellisesti luulin että nyt on meidän Scalibor-aika ohi, koska Banjolla oli kesäpäivillä kolme punkkia. Hämmästelin sitä kovasti (kun yleensä niitä ei ole kun max. kolme koko kesässä) ja ajattelin että nyt on seutu sellaista että punkkeja on paljon. Kotiin päästyäni huomasin että eihän sillä ole koko pantaa kaulassa. Olin leikellyt turkkia ennen Kesäpäiville lähtöä ja ottanut pannan pois. Siinä se nökötti sohvan pielessä ja epäilin sen tehoa kun oli seissyt useamman päivän. Sama panta on edelleen Banjolla ja ei punkin punkkia Kesäpäivien jälkeen  Käydään myös saaristossa ja siellä on punkkeja, meissä ihmisissä niitä on aina jokunen reissun jälkeen. Isäni sai jopa borrelioosin ja on nyt antibiottikuurilla. Katsottuani sen järkyn dokkarin borrelioosista (sen vaikutuksesta ihmiseen), en halua riskeerata mitään koirien suhteen. Laittaisin varmaan Scaliborin omaankin kaulaan jos olisi mahdollista  Kesäterkkusin Mari
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #64 : 07.08.10 - klo:22:32 » |
|
Mari perrr... eihän Scaliborin kanssa saa laskea uimaan, koska se on vaarallista kaloille ym vesieliöille!!! MUR! Mutta jos ei Scalibor käy, niin miksi kokeilla mitään muuta kuin Frontlineä, koska se käy hyvin lagotoille - tuntuu tehoavankin!?  No juu, onhan se kallista, mutta mikä ei olisi... Kyllä eläinlääkärit voivat suositella expotia ja bay wanticia ja vaikka mitä vaan, kun eivät tiedä oireista juuri lagotoilla!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tarja Vihanti
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #65 : 08.08.10 - klo:08:56 » |
|
Meillä tänä kesänä olemme saaneet viettää melkeinpä punkitonta kesää!  Koirilla kaulassa Scalibor-pannat ja samoin kävi, kuin Marilla, että kerran unohtui pois kaulasta ja ainoastaan sen kerran on punkki ollut koirassa. Minusta meidän koirilla oli viime vuonna tuota PracTiciä, jos se nyt on sellanen valeluliuos. (Ostin eläinlääkäriltä.) Eipä ollut meillä ainakaan yhtätehokas, kun nuo pannat.  ...melkeinpä joka reissulta tuli punkki matkaan.  Tosin olisi pitänyt uusia syksyllä ja se jäi tekemättä. Tuo panta on mielestäni kätevä, kun teho on 6kk. Ensi vuonna taas Scaliborit! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #66 : 08.08.10 - klo:13:02 » |
|
Joiltakin koiraihmisiltä (uusi rotu sekin, kuten sikanauta!  ) kuulin, että Prac-Tic olisi vahvennettu versio Frontlinesta. Kolmen pipetin annos maksoi sitäkin 33 ekeä, kun apteekista ostin. Olisi ehkä ollut halvempaa ell:ltä. Sen toimintatapa on erilainen kuin Scalibor-pannan: se ei karkoita punkkeja ennen karvaiseen kyytiin tulemista vaan tappaa ne koirasta. Toistaiseksi Mindissä ei ole ollut yhtään punkkia, ei Scaliborin aikana eikä nyt Prac-Ticiä käytettäessä. Nelikesäisen kokemuksen pohjalta sanon kyllä, että Scalibor on ykkösase punkkisodassa. Vain pakon edessä nyt kokeillaan Prac-Ticiä. Jos se toimii tyydyttävästi, saa Retunkin kaula ensi kesänä levätä Scaliborista, mutta siihenhän me palaamme heti tilaisuuden tullen. Suhteellisuuden tajua, Johanna: minun koirani uivat Scaliborin kanssa (Retultahan sitä ei voisikaan estää, se kun menee uimaan silloin kun siltä tuntuu!) niin kauan kuin muutaman kilometrin päässä voimala lauhdevesillään ei tapa ainoastaan mikrobeja vedestä vaan muuttaa maanperusteellisesti koko Pohjois-Päijänteen kalakantaa ynnä muuta vesieläjistöä. Yksittäistä ihmistä (varsinkin koiranomistajaa) on hyvä syyllistää vaikka mistä ja tehdä elämä vaikeaksi. Mutta vaikka itse olenkin tässä(kin) asiassa siviilitottelematon, eläköön silti idealismi! Kerätkää punkkipannat koiriltanne ennen uittamista, jos siltä tuntuu! Minä en. Ja nukun silti yöni hyvin. 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.08.10 - klo:13:30 kirjoittanut Marke Myyrä »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Minna Porkola
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #67 : 08.08.10 - klo:13:32 » |
|
Meille farmaseutti sanoi perusteluksi Scaliborin poisottamiseksi sen, että se ei vahingossa jää järveen. Hänen mukaansa se kaulassa uinti ei ole ongelma vaan riski, että se jää pysyvästi veteen. *koputtaa puuta* Meillä ei ole helteiden alettua enää löytynyt yhtään punkkia koirasta, vaikka Frontlinen vaikutus on varmasti loppunut aikapäivää sitten. Scalibor on pakkauksessaan. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marketta Kivimäki
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #68 : 09.08.10 - klo:08:16 » |
|
Kaimani! Mä ottaisin sen punkkipannan pois ennen uintia enemmänkin koiran takia. Jos miettii, että sen myrkkyjen liukenemisesta varoitetaan vesieläinten kannalta, niin entäpä sitten koira, jonka KAULASSA, siis lähestulkoon ihossa kiinni on tuo myrkkyjä liuottava kapine... Omalle iholleni en ainakaan haluaisi, enkä myöskään koiralleni 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sissin, Ciron ja Hilma Orvokin yhteinen motto: "Mä teen mitä mua huvittaa, ja mua huvittaa usein ja paljon"
|
|
|
Päivi Sandberg
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #69 : 09.08.10 - klo:08:30 » |
|
Melko piittaamatonta toimintaa ympäristöämme kohtaan, jos ei punkkipantaa vaivaudu ottamaan pois koiran uidessa. Tuskin yhden punkkipannan uittaminen vesistöissämme kaikkien kalojen kuolemista aiheuttaa, mutta pienestä lähtee isotkin asiat rullaamaan - Suomessa on koiria melkoinen määrä ja jos kaikkien punkkipantoja uitetaan, aika suuri lovi tulee kalakantaan!
Puhumattakaan siitä, mitä kastunut ja hautova punkkipanta tekee koiran kaulan iholle!
No, toiset meistä eivät kerää koirien kakkojaan pois kulkureiteiltä, joten parempi kai vaan olla ihmettelemättä tätä piittaamattomuutta... mutta silti olen taipuvainen ajattelemaan niin, että pienilläkin asioilla on merkitystä ja jos voi jonkun asian tehdä ympäristöystävällisesti, pyrin sen tekemään juuri niin. Meillä scalibor otetaan aina pois, kun Carlo ui.
- Päivi -
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Päivi & Carlo (Foogel Leone Carlo)
|
|
|
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #70 : 09.08.10 - klo:09:04 » |
|
Hei tosikot armaat! Tuo nyt oli vaan läppää Marille, sori jos ette ymmärtäneet!!! t. johannaeitosikko 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marketta Kivimäki
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #71 : 09.08.10 - klo:09:21 » |
|
Johanna, silti totta toinen puoli, ja ihan jees, jos tämäkin asia nousee pintaan  *plop*
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sissin, Ciron ja Hilma Orvokin yhteinen motto: "Mä teen mitä mua huvittaa, ja mua huvittaa usein ja paljon"
|
|
|
Mari Hiltunen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #72 : 09.08.10 - klo:09:41 » |
|
No huhhuh... Johannan teksti oli todellakin ihan vaan läppä minulle, ympäristörikolliselle  Kuten jo olen useasti todennut, meillä ei pantaa poisteta uidessa. Jos panta ei koiralle sovi niin asiahan on sillä selvä ja sitä ei silloin pidä käyttää. Sen kastuminen tai oleminen märässä koirassa ei kyllä mitään vaurioita koiralle aiheuta (eikä siitä saa märkää ja hautovaa tekemälläkään). Niin ja sen pannan PITÄÄ olla pääosin ihossa kiinni, ei se muuten toimi. Eikä tämä Scalibor ole yhtään sen vahvempi myrkky kun mikään muukaan punkkiliuos. Ja kyllä, ympäristöasiat kiinnostaa minuakin mutta tämä on nyt sellainen mitä en koe kovinkaan pahaksi, olkoonkin sitten pieni ympäristörike. Ja se ei tarkoita sitä että laiminlöisin myös paskan keräämisen. Myös minä nukun yöni hyvin vaikkakin olen Itämerta ja koiraani kuusi vuotta Scaliborilla saastuttanut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #73 : 09.08.10 - klo:12:08 » |
|
Minä otan Scaliborit pois kun koirat menevät uimaan, mutta pääasiallinen syy on pannan säästäminen (ettei kallisarvoista ainetta mene hukkaan...  ) ja toissijainen syy tuo vesistön suojelu... En kyllä usko, että panta koiran kaulaa sen kummemmin hautoisi, koska panta on melko kapea eikä sitä kuitenkaan voi "kuristuskireydelle" laittaa. Laitan pannat usein takaisin jo märille tai kosteille koirille, eikä se ole tuntunut haittaavan. Pannat ovat ihan ykkösiä, tänä(kään) kesänä ei yhtään punkkia, ja koiria on sentään 4.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
|
|
|
Helena Väisänen
Lupaava kaivuukone
Lenni
|
 |
« Vastaus #74 : 09.08.10 - klo:17:10 » |
|
Lennillä ja Dealla on ollut Scalibor pannat tämän kesän kun jostain syystä Frontline ei alkukesästä tehonnut. Ja meillä uidaan pannat kaulassa! En ehtisi ottamaan pantoja pois kun mökki on järven rannassa ja koirat käyvät uimassa jatkuvasti. Erityisesti Dea tekee uintilenkkejä myös yksikseen. Lennille tuli välillä punkkeja mutta silloin olin unohtanut laittaa pannan trimmauksen jälkeen takaisin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Helena ja Lenni (Tulan Seduttore Unico)
|
|
|
|