Tuija Salminen
Tryffelisopan keittäjä
Pipo ~Cantharellin Regalo di Natale~
|
 |
« : 15.06.10 - klo:08:54 » |
|
Alempana oli viestiketju erikoisista "tempuista", mutta tähän kategoriaan voisi kirjata ne oudoimmatkin tavat, mitä koiralla on nyt tai joskus ollut. Meidän vajaa 6 kk pentu on alkanut kaivamaan kuoppia, joihin sitten pissaa päälle. Hyvin kissamainen ele, jota en ole aikaisemmin koiralla tavannut. Sen verran koiramaisuutta kuitenkin on ettei ala peittämään aikaansaannoksiaan Samaa on harrastanut nyt kahdesti myös sisällä. Ensimmäisellä kerralla kantoi petinsä keittiön matolle ja sitten aloitti mielettömän petaamisen ja puuhaamisen pedin ja maton kanssa. Kun oli aikansa puuhastellut askarissaan, oli ilmeisesti hätä yllättänyt ja oli pissannut petiinsä. Huomasin sen vasta, kun kantoi pedin olohuoneeseen nenäni eteen tyyliin "nuku nyt sitten tämmöisessä pissaisessa pedissä"  Eilen oli vähän samanlainen tilanne makuuhuoneen päiväpeiton kanssa. Päiväpeitto oli pikkaisen lattialla ja sen päällä alkoi taas armoton sutiminen ja kaivaminen. Lopputuloksena oli jälleen pissa, mikä sekin huomattiin vasta jälkikäteen. Kummallista  Toivoa sopii, että tämä on joku vaihe matkalla pennusta aikamieheksi. Muuten sisäsiistiltä koiralta ihmeellistä alkaa kuseskelemaan pedeille.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Tuija
|
|
|
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono
Roni ja Rico
|
 |
« Vastaus #1 : 15.06.10 - klo:10:18 » |
|
Meidän Roni kaivaa joskus - vaikka hiekkatiellä - pienen poteron ja lurauttaa sinne. Roni on myös aina ollut kova petaamaan, silmänräpäyksessä/tosi vaivihkaa käy myös mummilla petaamassa sängyn - oikea mummin pikku apulainen  Peittoihin pissausta ei ole koskaan ollut. Jos Roni meinaa nostaa jalkaa väärässä paikassa esim. rappuharjan kohdalla, niin sille pystyy sanomaan: ei siihen ja noteeraa ihan hyvin. Roni on jo aikuinen koira, loppuvuodesta 6 vuotta. Pennulle tekisin semmoisen, että joka kieltäisin sen petaamisen tai rajoittaisin pääsyn makkariin petaamaan, niin ei juuri tarttiskaan kieltääkään ja olla sillälailla ankara. Huomio toiseen asiaan ja niin pois päin. Viisaammaat neuvokoon lisää! Ronilla on myös vieraampien ihmisten mielestä outo tapa nukkua kulmakaapin alahyllyllä, siellä se on viihtynyt pikkupennusta asti. Roni on aina etsinyt nukkumapaikaksi jonkun "luolan" tai kivan kolon kotoa. Joskus Roni on siellä ollut koisimassa ja yks kaks tyttären ystävät ovat huomanneet, että koirahan on kaapissa. Me ollaan itse niin totuttu siihen, ettei siinä mitään. Tyhjennettiin koiran tullessa se alahylly, ettei koiran suuhun eksyisi sieltä mitää tavaraa, mutta löytyi sille sitten tämmöistä käyttöä. Meidän Roni on myös kova kuorsaamaan, no siinä ei varmaan ole mitään ihmeellistä. Toinen koiramme ei kyllä koskaan kuorsaa, haukkuu joskus unissaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lagom är bäst!
|
|
|
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
Mindi (Kuusihovin Samantha)
|
 |
« Vastaus #2 : 15.06.10 - klo:13:45 » |
|
Retu on alkanut haukkua erästä tiettyä kyläläistämme. Jos se mies on esim. seisoksimassa jätkäporukassa kaupan nurkalla, Retu menee sen eteen ja haukkuu sille päin näköä. Eilen lenkillä lähestyimme kukkakauppaa. Muutaman metrin päässä kaupasta Retun kirsu alkoi pyöriä ilmassa siihen tahtiin, että erikoinen haju oli vainuttu. Ajattelin, että kylläpä seinustalla olevat kukkaset tuoksuineen tekivät koiraan vaikutuksen! Kun tulimme kaupan oven kohdalle, Retu hyökkäsi koko hihnan pituudelta kaupan kynnykselle ja haukkui putiikkiin sisälle. Komensin koiran jatkamaan matkaa. Kävi ilmi, että tuo samainen mieshenkilö oli ollut kaupassa sisällä silloin, kun ohitimme sen. Syy erikoishuomioon: Miehellä on kaksi bernhardinpaimenkoiraa, kilttejä narttuja molemmat. Koskaan ei ole ollut mitään häikkää koirien eikä sen omistajan kanssa, mutta Retu vihaa (? pelkää?) kaikkia kolmea. Vaikka koirat eivät ole miestä lähelläkään, Retu katsoo asiakseen sanoa hänelle muutaman painavan sanan moisten mörköjen pitämisestä saarellamme.  En tiedä, millaiset galaassit pitäisi tuolle kolmikolle (nelikolle isäntä mukaan lukien) järjestää, että Retu lopettaisi niiden vainoamisen. Oudoksi tavan minusta tekee se, ettei Retu koskaan hauku ketään muuta ihmistä koirien kanssa tai ilman!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
|
|
|
|
Minna Porkola
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #3 : 15.06.10 - klo:20:27 » |
|
Totti on alkanut tehdä vähän samaa. Se ruopaisee maata, esmes puun juurelta, ja nuuhkaisee sitä ennen kuin nostaa jalkaansa. Tämä tapa on mielestäni tullut nyt keväällä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kaisa Karppinen
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #4 : 16.06.10 - klo:07:57 » |
|
Taavilla kanssa tuo petaaminen on ollut tapana ihan pennusta asti. Nykyisin ihmetystä monelle aiheuttaa Taavin tapa petata paikka myös mennessä nukkumaan paljaalle lattialle. Eli siis kuoputetaan suurella hartaudella paljasta lattiaa ennen kuin siihen käperrytään nukkumaan  Aika hauskan näköistä touhua, kun välillä oikein pysähtyy "tutkimaan" paikkaa ja sitten vielä vähän toisella tassulla kuopaistaan paikkaa paremmaksi. (Näyttää niinkuin poika kuvittelisi tekevänsä nukkumakuoppaa ulos ja luulee paikan tasoittuvan tuolla kuopimisella..  .) Lopuksi lysähdetään tyytyväisenä nukkumaan hienosti pedatulle lattialle  Toinen outo tapa, joka on ollut pennusta asti mukana, on makuullaan juominen. Eli monesti juodessa(varsinkin kun on kova jano)mennään makaamaan kupin eteen jalat vedettynä suoraksi taaksepäin ja juodaan sitten rennosti makuultaan. Ja parta uitetaan tietysti REILUSTI kupissa, että varmasti on koko keittiö märkänä kunhan lähtee kupilta pois.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kaisa ja Taavi
|
|
|
|
Maarit Ijäs
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #5 : 29.06.10 - klo:20:43 » |
|
Hauska uusi aihe:)
Titta 1,5v on aina täynnä energiaa ja touhua. "Monta rautaa tulessa" voisi sanoa myös kun se pysähtyy pissille, niin usein se tekee samalla myös jotain muuta "tärkeää": haistelee kukkaa, katselee perhosta, syö ruohoa, haukkuu... Titta on myös tosi kova uimari. Eilen n. tunnin lenkin päätteeksi ajattelin, että uikoon nyt niin paljon kuin haluaa, mutta kun se oli uinut puoli tuntia, kyllästyin odottamaan ja huusin sen ylös kuivalle maalle. Se puoli tuntia meni syvässä vedessä ympyröitä uiden, ollenkaan pohjaan koskettamatta, itsekseen puuhaa keksien, mm. kuplia saalisten... Fanni-emokin (3v) on innokas uimari, mutta ei noin pitkään jaksa uida. Se tulee rantavesiin ja sukeltelee pohjasta kiviä ja kantaa ne suussaan rannalle. Yleensä pieniä, mutta eilen se kantoi ihan järkyttävän ison murikan! Piti ihan kieltää ja tarkistaa ettei hampaat katkenneet! T. nimim. kesäpäivien uintikisoihin treenaava;) eli Fanni&Titta ja Maarit
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tiina Saarela
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #6 : 29.06.10 - klo:21:53 » |
|
Myös Indy petaa ahkerasti kun sille päälle sattuu. Sohvavilttien kuopimista se jaksaa tehdä vaikka kuinka kauan, ennenkuin joku tajuaa mitä se tekee ja säntää pelastamaan peittoparat.. Suihkun jälkeen on juostava olkkarissa täysillä rallia. Sitten hierotaan kuonoa ja rintaa mattoon, kiehnätään, pyöritään, tuhistaan, möngitään pitkin mattoa. Kerran Indy teki saman lenkillä: kaivoi jotain kummaa savista multaa ja kiehnutti siinä itseään kunnes oli ihan musta  En viitsinyt edes kieltää kun se oli niin naurettavan näköinen että hekottelin vaan vieressä.. Indyllä on myös tosi laaja uni-ääni repertuaari: tuhinaa, ulinaa, vinkua, haukkua, murinaa, ölinää. Yleisin ääni on sellainen vinkulelumainen hauska vinkeä kurnutus. Ei sitä voi edes kuvailla, mutta sitä on ihana kuunnella  Joskus Indy ponkaisee pystyyn kesken unen ja haukkuu pari kertaa, kunnes tuntuu pöllämystyneenä tajuavan että oli nukkumassa ja painuu takaisin kerälle. Voiko koirakin olla unissakävelijä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Tiina ja Indy (Wildfinn Mondial) indy.mehtanen.fi
|
|
|
|
Minna Porkola
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #7 : 30.06.10 - klo:15:49 » |
|
Tuo pesunjälkeinen ralli taitaa olla yleistäkin? Totilla on ihan samat maneerit. Ja nimenomaan suihkun jälkeen. Vaikka siltä olisi pesty vain tassut tai takapuoli, pitää naamaa ja rintaakin hieroa mattoon. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elina Dunder
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #8 : 20.11.10 - klo:23:51 » |
|
Kannanpa minäkin korteni kekoon... Tuulikille: meidän Osku teki aika lailla samalla tavalla kuin Roni. Keittiön pintaremonttimme oli vielä hieman kesken Oskun saapuessa taloon, ja erään tason alapuolella olevasta laatikostosta puuttui kaksi alinta laatikkoa. Pentu löysi heti parin päivän sisällä sieltä paikan itselleen; nukkui siellä, nuoli itseään, kanteli sinne "laittomia" tavaroita ja murisi hieman kun ei halunnut luopun niistä, järsi luuta siellä...  Nyt kun remontti alkaa olla valmis, laatikot jouduttiin laittamaan takaisin. Ensin se vähäsen tökki kuonollaan laatikoita tyyliin "hei, missäs mun ihana "luolani" on", mutta ei se sitten sen kummempaa, sillä on nimittäin huoneessani koppa ja noin 60krt60 cm iso, pehmeä tyyny, joten ei luulisi olevan valittamista...  Ei Osku kauaa edes olisi mahtunut olemaan siellä, noin 47 cm korkea kun on, ja laatikot olivat aika matalia... Elina&Osku
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Töppötassu Osku & omistajansa
|
|
|
Titta Nykänen
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #9 : 21.11.10 - klo:22:41 » |
|
Meillä molemmat koirat vaanivat toisiaan kuin kissat. Hiipivät matalana toisiaan kohti ja lopulta hyökkäävät pompaten  . Nuorempi koirista petaa nukkumapaikkansa ennen käpertymistä, vetää jopa peiton päälleen nukkumaan käydessä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Titta & "Viivi"(Jet-Set´s Woolley-Winnie) ja "Pipsa"(Jet-Set´s Sugar Baby-Love)
|
|
|
Emma Anttonen
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #10 : 22.11.10 - klo:17:14 » |
|
Meilläkin on muutamia, osa ei ehkä niin erikoisia: -Uimassa ollessaan Lucas tunkee päätään kokonaan veden pinnan alle  välillä niin että kun sitä ei huomaa niin säikähtää että koko koira on hukkunut, kunnes pää nousee taas pinnalle -Jos ollaan jossain spessummassa paikassa kuten juna-asemalla ja vaan seisoskellaan niin Lucas tulee tunkemaan päänsä mun jalkojen välistä niin että kaula on mun jalkojen välissä ja sit se kurkkii mun takaa maailmaa. Ja tekee sitä ihan tekemällä, eli tulee itse tunkemaan pään jalkojen välistä: "mua ei voi nähä mut mä nään kaikki  " ja sitten vaan seisoskelee siinä -jos olen sohvalla niin se tulee usein sohvan niskatuelle, joka on sohvatyynyjen (kiinteiden) takana sellainen n. 15cm leveä kova taso, jossa Lucas makailee mun olkapäiden takana -jos istun jossain niin Lucas änkee mun jalkojen taakse nukkumaan, eli tunkee ensin jalkojen taakse ja rojahtaa sitten siihen. Tai mun varpaiden päälle  -kun ollaan jossain luonnossa ja pysähdyn katselemaan maisemia niin Lucas tunkee kirjaimellisesti mun käden alta mun kainaloon istumaan viereen  -aamulla kun herätään ja mä nousen pukemaan niin se rupee piehtaroimaan peitoissa ja näykkimään peittoa ja riehumaan selällään :p -sama täällä tuo suihkun jälkeinen ralli! siinä muutama hassu tapa jota en oo opettanut sille vaan lagottopoika on ne itse jostain kehitellyt
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Emma & Lucas
|
|
|
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono
Roni ja Rico
|
 |
« Vastaus #11 : 23.11.10 - klo:11:12 » |
|
Lucaksen täysveli Rico on "Mä painan pääni sun rintaa vasten" -tyyppi, kotiväelle!! Uusiin ihmisiin on mukava tutustua Ricon mielestä istahtamalla heidän jalkapöytien päälle ja nojaamalla sääriin, "Juu älä vaan lähde mihinkään, muuten mää nääs kaadun..." tai jos ihminen on siitä kiva, että istuu lattialla niin " Mä tulen sun syliin, ainakin mun peppuni tulee syliin ja takajalat, etujalat voin pitää maassa!" Meidän vanhempi herra Roni on huomannut, että noi Ricon jututhan on aika hauskoja ja hänkin tulee nykyään mielellään sylkkyyn tai ainakin melkein 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 23.11.10 - klo:11:24 kirjoittanut Tuulikki Kostylev »
|
tallennettu
|
Lagom är bäst!
|
|
|
Emma Anttonen
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #12 : 24.11.10 - klo:13:22 » |
|
hei meilläkin istutaan joka tilanteessa varpaiden päälle ja Lucas rakastaa myöskin nojailla minuun esim. sohvalla!  onkohan "sukuvikoja" nuo?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Emma & Lucas
|
|
|
Helena Väisänen
Lupaava kaivuukone
Lenni
|
 |
« Vastaus #13 : 24.11.10 - klo:19:29 » |
|
Lennin suosikkipaikka on eteisessä korituolin alla. Tila on ahdas ja olenkin ihmetellyt tätä valintaa. Korituolin pehmusteiden päällä olisi paljon, paljon mukavampi paikka. Vanha koiramme oli jo ottanut itselleen korituolin alustan omaksi pesäkseen ja Lenni sitten peri sen itselleen. Lenni on ihan mahdoton sylikoira ja aina änkeämässä syliin jos istahdan. Kun lörpöttelen puhelimessa kavareiden kanssa on Lenni aina sylissä rapsutettavana. Se on enemmän sylikoira kuin Dea.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Helena ja Lenni (Tulan Seduttore Unico)
|
|
|
|