|
Terhikki Pettersson
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« : 26.03.08 - klo:16:05 » |
|
Hei! Olen ollut "koirakärpäsen" purema jo pikkutytöstä asti, nyt odottelen 4-kymppisiä.. Koiraa en kuitenkaan ole tullut koskaan hankkineeksi allergiani ja astmani vuoksi.
Nyt kuitenkin innostuin vähän hankkimaan lisätietoa näistä lagotoista, kun siellä täällä luen kirjoituksia, että vahvastikaan koirille allergiset&astmaattiset ihmiset eivät ole saaneet oireita näistä lagotoista..?! Se (= ei allergiaoireita) kuulostaa omiin korviini liian hyvältä ollakseen totta. Tiedän ettei rodusta irtoa karvaa (ainakaan paljon?) mutta allergiaa ei oikeastaan aiheutakaan karvat vaan koiran hilse ja sylki. Enkä oikein uskokaan lukemiani hyviä kokemuksia ja siksi halusin kysellä teiltä "lagottolaisilta" kokemuksianne omien ja sukulaistenne koiraallergioiden suhteen? Onko teillä kokemusta lagotoista allergiaperheissä? Ja onko vastakkaisia kokemuksia perheistä joissa allegia on puhjennut/pahentunut lagoton saavuttua perheeseen?
Lagotto - ainakin rotumäärittelynsä puolesta - sopisi muuten perheeseemme ulkoilu- ja mökkiharrastustemme vuoksi. Mutta tuo allergia on sitten vähän ikävämpi juttu. Enkä oikein usko että uskallan riskeerata ja ikään kuin "kokeilla" sopisiko lagotto meille, sillä jos se ei sovikaan, niin se on koiralle varsin ikävä tilanne. Mutta asia alkoi silti vähän kiinnostamaan, onko huhuissa perää, niin pyytäisin kommenttejanne..? Kiitos etukäteen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jaana Lamppu-Blick
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #1 : 26.03.08 - klo:17:02 » |
|
Hei Terhikki! Allergia ovat niin yksilöllinen asia, että en usko kenekään uskaltavan suositella suoralata kädeltä sinulle koiraa - edes lagottoa. Itse en voinut kuvitella käyväni mm. koiranäyttelyissä yms. enää. Siedätyin loistavasti lagoton kanssa. Nyt ei tule muistakaan roduista juuri oireita, mutta vältän pitempiaikaista kontaktia. Sinuna menisin käymään lagottoperheessä, jos siitä selviät, niin ota lagotto hoitoon viikonlopuksi tai pariksi. Siitä se lähtee...
terveisin Jaana
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kirsi Blummé
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #2 : 26.03.08 - klo:18:01 » |
|
Hei!
Ystäväni on allerginen koirille mutta jostain syytä hän ei ole allergisoitunut lagotoille ja nyt heillä on espanjanvesikoira, Veikko-vesikoira. Kummastakaan ei siis tule mitään oireita mutta jos hän on tekemisissä muun rotuisten koirien kanssa niin heti alkaa kurkkua kutittamaan ja iho kutisemaan. He testasivat allergisuuden sillä että ottivat viikoksi koiran hoitoon. Eiköhän siinä ajassa oireet tule ilmi jos on tullakseen? Missä päin asutte? Kannattaisi varmaan mennä lagotto tapaamisiin ja tehdä tuttavuutta näiden kiharakarvojen kanssa. Jos espanjanvesikoira kiinnostaa niin ystäväni varmasti antaa Veikkoa hoitoon.
T: Kirsi ja Ellivelli
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Ei ole koiran karvoihin katsominen  Punatassun Volentieri Tua "Elli"
|
|
|
Kirsi Hostikka
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #3 : 26.03.08 - klo:19:44 » |
|
Hei Terhikki! Olen ollut lapsesta saakka allerginen vähän sille sun tälle ja mm. koirille. Lapsena en saanut koiraa allergiani takia vaikka niin kovasti halusin. Muutettuani omaan kotiin aloitin eläinkokeiluni hamsterilla  . Kun ei niin pienestä mitään tullut, niin hankin sitten kanin, ja myöhemmin vielä pari kania lisää. Ei aiheuttanut kanitkaan mitään, joten uskaltauduin ottamaan karkeakarvaisen mäyräkoiran. Ei tullut oireita siitäkään, vaikka samassa sängyssä nukuttiin. Koirista olen sen verran nyt saanut kokemusta, että suomenajokoira on sellainen koiruus, jonka kanssa en voi pitempiä aikoja samassa huushollissa olla, mutta mäyris, lagotto ja norjanharmaa ei aiheuta oireita. Olen vahvasti sitä mieltä, että koirille niinkuin muillekin "allergeeneille" voi jossain määrin siedättyä, joten ei kun vaan kokeilemaan ja "lainakoiraa" etsimään. Eräs ihotautilääkäri aikoinaan sanoi minulle, että jos on päättänyt, että on vaikka ruusulle allerginen, niin jopa ruusun kuvan katseleminen lehdestä voi aiheuttaa allergiaa ja vastaavasti sama toisin päin, eli jos jotain oikein kovasti haluaa, niin se voi olla allergisoimatta, vaikka testien mukaan sille allerginen olisikin. En suinkaan tarkoita, että allergia olisi korvien välissä, en todellakaan, mutta jollain tapaa siihen itsekin pystyy vaikuttamaan. Ja minulla ainakin allergia on myös muuttanut muotoaan vuosien aikana. Tulee uusia allergisoivia juttuja ja vanhat ikään kuin rauhoittuu. Myös oireet muuttavat muotoaan. Välillä se on nuha ja silmien vetistely ja välillä iho-oireet. Tällasia ajatuksia minulla, kokemuksia on kertynyt aika lailla reilun 30 vuoden ajalta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Oikein koulutettu ihminen voi olla koiran paras ystävä." - Corey Ford
|
|
|
Maija Mattila
Varma tryffelikuono
Pojat ;)
|
 |
« Vastaus #4 : 26.03.08 - klo:20:00 » |
|
Kerronpas hieman meidän perheestä. Pojalla todettiin ennen kuin lagotto otettiin lievä koira-allergia, asteikossa sai kolme pistettä. Itselläni on vastaava tulos huonepölystä, enkä koskaan ole reagoinut siihen. Lisäksi pojalla on heinäallergia josta taisi saada viisi pistettä ja sen kyllä huomasi koska tarvitsi allergialääkettä kesäisin. Pojalla oli ikää reilu 16v. kun lagotto otettiin alku kesällä, tämä oli ensimmäinen kesä kun poika ei reagoinut edes heinään, koirasta sillä ei ole koskaan tullut mitään. Tähän kaikkeen vaikuttaa varmasti murrosikä kuten toiset sanovat. Lääkäri ei voinut suositella koiran ottoa perheeseen, mutta meilläpä on ollut tuo pystykorva ulkona ja vähän sisälläkin eikä poika siihen reagoinut mitenkään. Isälläni on jonkinasteinen koira-allergia jos koira tulee ihan naamaa nuolemaan hän kokee sen lievänä hengenahdistuksena joka menee heti ohi kun koira on lattiatasolla. Samoin hän reagoi myös lagotosta. Sisareni tuli Tampereen näyttelyyn ja se oli hänen ensimmäinen kerta koiranäyttelyssä. Hänellä on samoin hieman allergiaa ja näyttelyssä hän koki hengittämisen ahdistavana, meillä hän ragoi vain jos kauan pitää kasvojaan lagoton turkissa. Moni kauhistuu että me yleensäkin otettiin lagotto, käytännössä poikamme oli lukuisia kertoja nukkunut naapurissa mäyräkoiran kanssa samalla patjalla eikä koskaan reagoinut siihen. Eli todellista testaamista oli tapahtunut monta kertaa!  Jokainen reagoi yksilöllisesti joten testaa itsesi, astman kanssa ei ole leikkimistä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Maija, Niilo (Wildfinn Fabrizio), Roope (Wildfinn Mugello) ja Kössi
|
|
|
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #5 : 26.03.08 - klo:21:54 » |
|
Myös minä olen halunnut pienestä pitäen koiraa, mutta en sitä saanut, kun vedottiin allergiaan. Olen heinänuhainen  Päätimme kuitenkin hankkia perheeseemme koiran allergiani uhallakin, kunhan siitä ei lähtisi karvaa. Joten päädyimme lagottoon. En saa siitä mitään oireita, vaikka nukunkin sen kanssa. Ja olen sen kanssa melkein 24 tuntia vuorokaudessa. Moni muu koirarotu saa nenäni vuotamaan, vaikka en varsinaisesti ole allerginen koirille. Eräs koiratuttu on allerginen koiran syljelle ja hän onkin opettanut koiransa, ettei häntä saa nuolla. Mutta sama ei taida luonnistua lagoton kanssa, on se niin innokas pusuttelija  Myös jossain lehdessä oli juttua jostain työnarkomaanista, joka hankki koiran allergiasta ja muistaakseni astmasta huolimatta. Hänen oireensa vähenivät koiran hankinnan myötä, kun hänen oli pakko ulkoilla enemmän, kuin mitä hän olisi tehnyt normaalisti. Hän eli paljon terveempää elämää nimenomaan koiran kanssa vietettyjen pitkien ulkoilujen takia. Lisäksi hänen oli pakko jättää työasiat vain työaikaan, kun koira vaati muun ajan. En muista koiran rotua, mutta muistaakseni siitä lähti karvaa. Omistaja pitää/saa pitää sitä jossain hoidossa pahimpina siitepölykausina... Suosittelen myös koekoiraa vähintään viikonlopun ajan, mieluummin viikon ajan, ettei tule kenellekään suru puseroon. Jokainen on yksilö ja jokaisen allergia on erilainen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman. -R.Caras-
|
|
|
Maija Mattila
Varma tryffelikuono
Pojat ;)
|
 |
« Vastaus #6 : 26.03.08 - klo:23:25 » |
|
Näinhän se on että liikunnan ja sen kaiken mielihyvän mitä koira voi ihmiselle antaa voi katsoa "parantavaksi" voimaksi  Meidän poika ei ole koskaa varsinaisesti pitänyt koirista mutta Niilon kanssa se painelee pitkin lattiaa, makoilee sen vieressä ihan onnellisena. Lagotto on meille ihan "stressin laukaisija" ja varsinainen terapiakoira koko porukalle!!!! Koiran seurasta välillä jopa kinastellaan murkkuikäisten kesken. Minun hyvällä ystävälläni on kaksi isoa kultaistanoutajaa ja kun menen heille alkaa silmäni ja nenäni vähän vuotamaan, se menee pian ohi mutta heillä on jotenkin erilainen koiran haju talossa. Allergiat on testattu moneen kertaan muista syistä kylläkin(koira vaan kuuluu aina testijoukkoon)ja allerginen en ole.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Maija, Niilo (Wildfinn Fabrizio), Roope (Wildfinn Mugello) ja Kössi
|
|
|
Julia Wahlroos
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #7 : 27.03.08 - klo:12:16 » |
|
Mun veljellä on aina ollut astma ja koira-allergia siitä pahimmasta päästä (en muista pistetaulukkoa mutta molemmissa on suurimmat pisteet). Ennen kun Fata tuli meille mulla oli ollut neljän vuoden ajan erilaisia hoitokoiria joita päivittäin hyysäsin kotiin vaikka vanhemmat kielsi veljen allergian ja astman takia. Koskaan ei kuitenkaan tullut mitään. Allergia- ja astmalääkärit olivat kaikki sanoneet että me emme saisi missään nimessä hommata edes hamsteria taloon, niin paha oli tilanne.. Kuitenkin meille hamsteri tuli kun mä sitä vinguin. Veljeni pystyi helposti pitämään sitä huoneessaan yms. Hamsterin häkki tosin oli mun huoneessa. Sittempä seuraavaks meille muutti oma koira, Fata lagotto eikä koskaan ole tullut mitään, vaikka Fata nukkuu hänen sängyssäänkin sillon kun mä olen poissa kotoa. Fata voi jopa nuolla veljeni naamaa, eikä siitä seuraa yhtikäs mitään! Näin meillä 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Tärkeintä ei ole voitto vaan murskavoitto, hienot palkinnot tai hyvät selitykset 
|
|
|
Jenni Heikkinen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #8 : 28.03.08 - klo:17:29 » |
|
Mun molemmilla vanhemmilla on astma ja mullakin allergiaa, myös koirille. Agosta ei ole kenellekään tullut mitään oireita, mulle harvemmin mistään koirista, onneksi. Hamsteritkin olen hoitanut täysin oireetta, mutta hevosten kanssa en voi olla yhtään tekemisissä, tai silmät alkavat vuotaa ja kutista, aivastuttaa jne. Kissojen kanssa voin asua samassa talossa, mutta rapsuttelemaan en ole uskaltanut. Mutta kuten sanottua, tämä on aivan yksilöllistä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Jenni, Ago (BH TK1 TK2 FI MVA Punatassun Divino Agostini) ja Rossi (Colombo)
|
|
|
Lotta Pellinen
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #9 : 30.03.08 - klo:10:18 » |
|
Minulla taas on toisenlaisia kokemuksia, ystäväni on pahasti allerginen kissoille ja hieman koirillekkin. Kun hän tulee meille(meillä on eläimiä vain lagotto-Vito) hänen henkeään alkaa ahdistaa ja tulee iho-oireita Muille kenellä tiedän allergian olevan ei ole tullut mitään oireita meidän lagotosta mukaan lukien veljeni jolle tuli vanhoista labradoreistamme oireita kesäaikaan.Joten voimme kai todeta miten yksilöllistä tuo allergisuus on Mutta kannattaa silti testata ettei koira joudu vaihtaman kotia tai oma allergiasi pahene!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Ihmiset erehtyvät, koirat antavat anteeksi.
|
|
|
Maria Freudenthal
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #10 : 31.03.08 - klo:09:15 » |
|
Allergiat ovat niin vaikeita juttuja, ettei niihin ole yksiselitteistä vastausta annetttavana. Koiralle voi siedättyä tai sitten ei voi. Näin ollen kukaan ei voi sanoa tuleeko allerginen saamaan koirasta oireita vai ei. Allergioillahan on taipumus pahentua/lisääntyä herkistymisen myötä. Näin ollen pääsääntöisesti mitä tahansa allergiaa sairastavalle ei suositella eläimiä. Astmaa taas sitten on myös moninaista, joten jos astma on koira-allergiasta peräisin niin en suosittelisi missään nimessä koiraa, taas jos kyseessä on rasitusastma niin mielestäni sillä ei ole suurta merkitystä.
Kasvattaja ei välttämättä halua myydä allergiselle koiraa, koska mahdollisuus "kiertolaisuuteen" koiran kannalta on suurempi tällaisessa tapauksessa, koiraan kun pitäisi pystyä sitotutumaan seuraavat 15 vuotta.
Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että jos kyseessä ei ole lapsi, vaan aikuinen ihminen joka on valmis riskeeraamaan terveytensä ja myöskin sitten pitää sen koiran vaikka oireita tulisi niin mikä ettei, riskit ovat kuitenkin tiedettävä ja mietittävä myös koiran kannalta, jotta se saa elinikäisen kodin, eikä ole vain "kokeilukappale".
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Elisa Korhonen
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #11 : 16.04.08 - klo:22:55 » |
|
Itse olen ollut pienestä pitäen allerginen koirille. Testit sanoivat koiran kohdalla 5, kuten kissankin, mutta koirista en ole koskaan saanut oireita, toisin kuin kissoista. Joskus hyvin harvoin koiran raapaisu "turposi", eli naarmu kohosi ja punoitti, mutta laski jo noin tunnissa normaaliksi.
Rosso-lagotto on ollut meillä kesästä 2004, enkä ole saanut mitään oireita siitä. Totta kai koiran karvat nenään mennessä aivastuttavat, mutta veikkaan että se on ihan "normaalia", ei allergiasta johtuvaa.
Muistakaamme myös, että allergiat "esiintyvät" eri tavoin. Yksi saa oireita vain koiranpennuista, toinen aikuisista koirista, kolmas koiran hilseestä ja neljäs koiran syljestä =)
Itse suosittelen juuri lainakoiraa, mutta huomioiden sen, että aikuinen koira voi allergisoida vähemmän kuin pentu, tai toisin päin!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|