Hmm... *raapii päätään* Kävin googlettamassa, mitä se
koiranomi oikein tarkoittaa. Selvisi, että 1,5 vuoden koulutuksen jälkeen ollaan koirien monialaosaajia.

Itse en muista, miksi tuosta hihnan kietaisusta mahan ympäri minua moitittiin, mutta neljänkymmenen vuoden kaikinpuolisen koirakokemuksen omaava ihminen se oli. Maha on erittäin haavoittuvaista aluetta koiran kehossa, siinä kun vain nahka suojaa sisäkalustoa ja ovathan siinä uroskoiran perhekalleudetkin vaarassa joutua kuristuksiin.

Luulisi koiranomien tietävän, täytyyhän heidän läpäistä tentit koiran anatomiasta, tietty. Kätevä konsti se on, kiusallisen kätevä ja helppo, ja toimiikin vielä, mokoma. Minulle kyllä kävi Retun kanssa usein niin, että hihna sekosi joteskin kaulapannan lukkoon niin, että se aukesi ja itse asiassa huomasin koira olevan kiinni vain mahan ympäriltä!!!

Noh, se lysti loppui siihen joka tapauksessa. Nyt vanhempana ja viisaampana(?) apuvälineen tarpeeseen suosittelen vain hyvää kuonopantaa. Sitäkin pitää osata käyttää oikein. Vetämättä hihnassa kulkeminen on sellainen taito koiralla, että omistajan kannattaa nähdä vaivaa ja käyttää aikaa sen harjoittelemiseen. Miten nautinnollisia ovatkaan hetket, kun koko perhe: isäntä, emäntä, Retu ja Mindi, lähdemme rauhalliseen tahtiin tepastelemaan saarikylämme kauniisiin maisemiin. Kun Retukin malttaa...