Sen tiedän, että voin jättää koirani surutta hoitoon eri ihmisten luokse. Se on tyytyväinen saadessaan ruokaa ja päästessään leikkimään ja ulkoilemaan. Hoidossa se saa usein ekstra huomiota, joten lomat ovat usein "lomia" myös sille, enkä usko sen ikävöivän minua erityisesti. Jälleennäkemisen ilo on suuri, kun sitä haen hoidosta. Luulen, että minä olen se, jolla on ikävä, mutta kiintymys on molemminpuoleista ja syvää.

.
Valitettavasti itse en voi todeta vastaavaa. Eli joudumme todella miettimään, mihin koiramme voi jättää hoitoon, kun se sitä tarvitsee. Uskoisin, ettei tällaista ongelmaa olisi, jos paikassa olisi toisia tuttuja koiria, joiden kanssa se saisi touhuta koirien juttuja. Mutta valitettavasti meillä ei sellaista paikkaa ole vielä löytynyt...

Vaikka koirani saa ekstra huomiota hoidossa, ei se kuitenkaan ole samalla tavalla levollinen, kuin kotona. Esim. viime lauantaina hoidossa ja uni kotona maittoi sitten todella kunnolla.
Olen vuosittain kuntoutuksessa 2 viikkoa, jonka ajan koira on kotona mieheni kanssa. Kaksi ensimmäistä yötä se yleensä nukkuu, joko kokonaan tai osittain tuulikaapissa, valmiina vastaanottamaan minut heti ensimmäisenä, kun tulen kotiin. Jos pääsee juna-asemalle vastaan, ei pelkää, kuten yleensä, sillä tietää, että ovat minua vastassa. Vaikka mitään ei ole puhuttu. Sieltä se emäntä on aina ennenkin tullut.

Jos koiralla ei olisi tunteita, miksi se esim. etsisi jotakin tuttua koiraa kauan samasta kodista, jossa se on tottunut sen näkemään? Ei koira ymmärrä, että joku on kuollut, jos se ei ole saanut jättää jäähyväisiä.

Kun ne on tehty, elämä taas jatkuu...