Meillä on lagotot kahdelta kasvattajalta. Olen hilpeänä seurannut eri kasvu- ja kehityskausissa moninaisia persoonallisuuden vivahteita ja miettinyt, että mistähän kaveri tämänkin on voinut keksiä! Ne on ne koiran juuret! Joskus olen ajatellut, että koiran perimä on kuin räsymatto kudottuna monesta tilkusta. Lapsena oman äidin kanssa leikkasimme joskus vanhoja vaatteita ym. matonkuteiksi ja sitten niitä ”entisiä vaatteita” oli valmiissa räsymatossa kiva tutkia! Ehkäpä tässä selitys, miksi perinnöllisyys on niin mielenkiintoista

Kyllä varmaan ne hassutkin luonteenpiirteet kulkevat koirien suvuissa verenperintönä, hauskoina tapoina

Meidän Rico kuuluu sarjaan ihmistä vasten venyttelevät Annan (emä) lapset
Toinen lagottomme ei tee niin vaan pyörittää pyllyä ja juttelee, kun on iloinen ja tyytyväinen. Joskus aamulla koirat hyppäävät sänkyyn viereeni. Rico pötköttelee oikein pää tyynyllä tyytyväisenä ja Roni taas hypähtää jalkopäähän ja on siinä kerällä kuono pehmeästi nilkan päällä. Näin on aina ollut, myös silloin kun oli vain yksi koira. Ronin lempipaikka yöunille taitaa olla tuolin ja patterin välissä, ikkunaverho ylävartalon päällä, niin että vain takapää näkyy. Pitäisikö sille vanhuudenpäiville hankkia koiransänky, jossa on baldakiini

Siellä saisi rauhassa kuorsata!
Ronilla on nuoresta asti ollut koominen piirre, jonka suhteen on kai samantapainen kuin emänsä Sohvi, eli muiden koirien nuhteleminen tottelemattomuudesta. Ronilla oli nuorena aikamoinen toimintasäde vapaana ollessaan ja aivan kuin olisi ollut vaikkuakin korvissa, kun ei oikein kuulo aina pelannut... Mutta jos Ronin koirakavereista joku erehtyi olemaan kuulematta omistajansa tänne-kutsuja, niin ai kuinka paha moka Ronin mielestä, piti sanoa, että p-kle! oot tyhmä jätkä kun et totellut

Aikanaan kasvattaja sanoi Ronin emästä suunnilleen näin: Sohvi on aikamoinen komeljanttari. Vahtii tarkasti, että muiden koirien pitää totella, mitä ihminen on sanonut. Jos ihminen on kieltänyt koiria tekemästä jotakin, niin Sohvi on napakasti sanomassa. Omasta puolestaan hän siis saa tehdä mitä haluaa, mutta muiden on oltava tottelevaisia ihmistä kohtaan

Ronilla on pari vuotta nuorempi ”pikkuveli” Olli: sama emä, eri isä.
Luin Ollin nuoren emännän kirjoittaman ihanan kuvauksen:
Kaksi ensimmäistä vuotta Olli oli hyvin itsepäinen ja jäärä. Karkasi aina omille teilleen metsässä, sillä oli näet mahtava metsästysvietti. Se juoksenteli kaikkien eläinten hajujen perässä, pitkin metsiä ja kaivoi kaikkia koloja, mitä löysi syvemmiksi ja etsi niistä varmaan jotain hiiriä ym. Nyt kahden ikävuoden jälkeen Olli rauhoittui ja on oikein kiltti poika. Tulee kutsusta metsästä heti, kaivelee kuitenkin edelleen koloja.
Tämä kuvaus olisi voinut yhtä hyvin olla meidän nuoresta Ronista. Sanoin joskus leikilläni, että olen vuodattanut ämpärillisen hikeä ja toisen kyyneleitä tämän koiran takia ja varmasti se pitää paikkansa. Mutta: ” Se on aika, jonka olet ruusuun käyttänyt, joka tekee siitä ruususta niin tärkeän”, ” Ei voi tuntea muuta kuin sen, minkä on itse kesyttänyt” ( novellista Pikku Prinssi).
Omassa ”pienessä maailmassani” olen ”kesyttänyt” vain kaksi koiraa! Mutta kasvattajat ja varsinkin pitkään kasvattajatyötä tehneet tuntevat rotunsa ja kasvattinsa sukujuurineen kuin omat taskunsa. Se on todella ihana asia!!