Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19387 viestiä 1600 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

22.05.12 - klo:11:06
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Otsalamput ja fikkarit käyttöön aamu -ja iltalenkeille!
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Otsalamput ja fikkarit käyttöön aamu -ja iltalenkeille!  (Luettu 365 kertaa)
Tuija Salminen
Tryffelisopan keittäjä

Pipo ~Cantharellin Regalo di Natale~

« : 20.10.10 - klo:10:50 »

Omasta puolestani muistuttelen koiraväkeä käyttämään pimeässä ulkoillessaan otsalamppua/fikkaria. Lisää kaikkien turvallisuutta, kun havaitsemme ajoissa myös muut pimeällä liikkuvat.

Itse pidän koiraa mahdollisimman paljon vapaana metsissä ja pelloilla ja jo siksikin haluaisin nähdä/tietää, onko lähistöllä muita koiria. Viime viikolla peltopolulla pimeydessä kiilui silmäpari, joka osoittautui koiraksi. Omistaja vastasi huhuiluun ja oman koiran olin onneksi ehtinyt ottaa kiinni juuri ennen tämän juoksuisen nartun kohtaamista. Pari sataa metriä myöhemmin meitä oli pimeydessä vastassa useita haukkuvia koiria ja lopulta kuului myös ihmisääni, joka kertoi reitin olevan vapaa ja pystyimme siis jatkamaan matkaa. Molemmissa tapauksissa koiranomistajat näkivät minut, mutta minä en heitä. Ja jos koiralla olisi heijastava panta, remmi, liivi niin myös ne erottaisi paremmin metsäneläimistä, joita myös kohtaa metsäpolkuja tallatessaan (viimeksi lauantaina supikoira kiilui otsalampun valokeilassa).

Käytän otsalampun minitehoista valoa myös valaistuilla kävelyteillä (ja koiralla on aina heijastava panta+remmi). Näin myös muut tiellä kulkijat näkevät meidät ajoissa ja mahdolliset vaaratilanteet kutistuvat jälleen minimiin.

Turvallisia lenkkejä toivottaen!
tallennettu

Tuija
Marika Vasankari
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #1 : 20.10.10 - klo:13:51 »

Heippa!
Mää ruukaan pitää koirilla ainakin liivejä päällä mutta lisäksi hyvä valonlähde olisi vilkkuvalo jonka saa liiviin tai pantaan/valjaisiin, varsinkin pimeässä metsässä näkee hyvin missä koirat menee. Ongelmaksi oon niissä huomannut sen että putoavat helposti, siis juuri se osa mistä ruuvataan valo päälle ja pois..vain se kiinnitysosa jää jäljelle Epävarma Onko muut törmänneet kyseiseen ongelmaan tai keksineet siihen ratkaisua? kalliiksi tulee jatkuvasti uutta vilkutinta ostaa..
Mustin ja mirrin lehdessä oli uusi valosysteemi, pitänee miettiä sen hankkimista...
Marika , taika ja Jekku
tallennettu
Satu Suominen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #2 : 20.10.10 - klo:14:55 »

Me liikutaan paljon metsässä pimeään aikaan ja minulla on itselläni otsalamppu ja koirilla huomiliivit joihin on kiinnitetty vilkkuvalo. Käytössä myös heijastus hihnat ja pannat. Käytän samaa varustusta muutenkin pimeään aikaan lenkkellessä.

Koirien valot on Hongkongista ostetut pienet lamput joissa on kumilenkit joilla sen saa liiveihin kiinni. Koirille tarkoitetut valot ovat mielestäni usein liian "diskovalo" maisia. Pidän myös koiria metsässä vapaana ja noiden lamppujen ansiosta on helppo nähdä missä ne menee.

Tänään aamulenkillä tuli metsässä pari koirakkoa vastaan ja omistajilla oli otsalamput, mutta koiria ei kyllä pimeässä erottanut muuta kuin kiiluvista silmistä.

tallennettu
Marika Vasankari
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #3 : 20.10.10 - klo:15:24 »

Harmillisen usein  on juuri noin päin että ihmisellä kunnon varustus mutta koiria ei pimeässä erota ollenkaan  :-\ja metsässä oisi kiva nähdä juuri ne koirat...Itse en ainakaan tykkää päästää jokaisen vieraan koiran kans lähietäisyydelle pimeässä..
Ja tosi on että jotkut valopannut on kuin joulukuusen valot kaikessa värikylläisyydessään ja vilkkumisessaan ;)luulis koiraaki ärsyttävän semmonen räpsyminen ympärillä.Ne vilkkuvalot jotka mulla viime syksynä ja talvena oli oli tosi hyvät koska normaalin värinen valo vilkkui rauhallisella tahdilla, lisäksi valo näkyi joka suunnasta, meillä on ollut myös punainen valo joka kääntyy välillä niin ettei näy ollenkaan kun on esim, kylkeä vasten..Siitä ei sitten metsääsä oo kyllä paljonkaan apua...
Marika ja muksut Hymyilee
tallennettu
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Otsalamput ja fikkarit käyttöön aamu -ja iltalenkeille!
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic