Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19387 viestiä 1600 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

22.05.12 - klo:11:12
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Turki kiharrutus
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Turki kiharrutus  (Luettu 1033 kertaa)
Ossi Närvänen
Lupaava kaivuukone

« : 08.11.10 - klo:18:59 »

Moi!

Kuinka saisin 7kk Lagottoni turkin alkamaan kihartamaan paremmin?
Tuntuu että turkki kihartuu aina vesisateeseen "joutumisen" jälkeen turkki on kihartunut, mutta muuta keinoa en sitten tiedäkkän...
Näyttelyssä tuomari sanoi, että turkki on kihara, mutta lagottoihmisten (yleenssäkin) mielestä saisi olla vielä kiharampi!
Mitä keinoja?

T. Ossi
tallennettu

Ossi & Hilja (Kuusihovin Con Brio) & Judo (Riccias Judo)
Salla-Mari Kuusinen
Varma tryffelikuono

Roosa, Riia & Reena

« Vastaus #1 : 08.11.10 - klo:21:40 »

Hei,

olin tuolla Lohjan pentunäyttelyssä. Koirasi turkki oli aika pitkä, joten ensiksi suosittelisin leikkaamaan sen lyhyemmäksi, jotta karva jaksaa vetää kiharaan. Saksimisen jälkeen turkki kannattaa kastella ja antaa kuivua itsekseen.
tallennettu

Sallis & lagotot Roosa (Foogel Fossi Felice), Riia (Wildfinn Ferraria), Reena (W. Modena) & Bertta (W. Barbera)
Laura Nissinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #2 : 08.11.10 - klo:23:44 »

Heit Ossi,

olipa hienoa nähdä sinut Hiljan kanssa kehässä!

Meillä kasvattaja leikkaa Toton turkin ennen näyttelyä, itse kun olen siinä vielä aloittelija.
Kastelen Toton turkkia myös parina iltana näyttelyn alla, mieluiten pehmeällä vedellä (sade/järvivettä).

Tsemppiä näyttelyihin!
« Viimeksi muokattu: 08.11.10 - klo:23:50 kirjoittanut Laura Nissinen » tallennettu

Laura & Toto Toresson (Wildfinn Compagnone)
Marika Vasankari
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #3 : 09.11.10 - klo:09:21 »

Mulla lagotto narttu, ikää vuosi ja kaks kuukautta. Taikan turkki on mennyt sitä paremmaksi mitä useammin oon sen leikellyt lyhyeksi, kerran on ajeltu koneella. kesänki pidin tosi lyhyessä turkissa ja nyt kun oon antanu turkin vähä kasvaa niin komeasti kihartuu. Eri paikat kihartuu erilailla, osa paremmin, osa huonommin.. ja tuo kastuminen kyllä vetää turkin aina sykkyrämmäksi Hymyilee leveästi Muistelen kasvattajilta kuulleeni että pentuna  on hyvä turkkia lyhennellä tiheään jotta alkaa kasvaa "aikuisen kiharaa" ja toki koira siihen leikkelyyn/ajeluun samalla tottuu..
Marika, taika ja jekku
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #4 : 09.11.10 - klo:14:36 »

Senkinpä totean tässä, että eikös lagoton turkin pidäkin olla mieluummin aaltoileva kuin sykkyräkihara? Eikä missään tapauksessa sellainen tiukalla sähköraudalla poltetun näköinen niin kuin perroilla. Kait sille kiharatyypille on oma nimensäkin, jota minä en nyt muista. Minä sinuna, Ossi, en hätäilisi Hiljan turkin kihartumisesta. Tuomarin sana on kuiteski painavampi kuin muiden lagottoihmisten. Sekoathan sinä, jos kaikkien mielipiteitä jäät kuuntelemaan! Hiljan siskon, Mindin, turkki ainakin on vain parantunut kuukausien kuluessa, mutta lyhyenä olen sen pyrkinyt pitämään, kun meillä ei ole näyttelypaineita. Mutta katsotaan, sanoi lääkäri... Iskee silmää

EDIT: Kreppiraudalla tehtyä tiukkaa kiharaa tapailin edellä. Rotumääritelmässä on paljon sanottu turkin yhteydessä myös kiharasta. Missään tapauksessa 7-kuisen pennun turkista ei voi sanoa juuta ei jaata. Keskentekoinenhan se on!
« Viimeksi muokattu: 09.11.10 - klo:15:51 kirjoittanut Marke Myyrä » tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #5 : 09.11.10 - klo:15:53 »

Kyllähän lagoton turkin pitää kihara olla. Ei tokikaan sellainen rasta (eli takku  Virnistää) kuin perrolla, mutta kihara. Aaltoileva (ainakin siten kuin minä tuon sanan ymmärrän) ei ole riittävä.

Korjatkaa muut jos olen mennyt vuosien varrella aivan metsään...
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Jenni Kolari
Vieras
« Vastaus #6 : 09.11.10 - klo:17:23 »

Virallinen rotumääritelmä sanoo turkista:

"Villavaa ja hieman karhean tuntuista; muodostaa hyvin paksuja rengasmaisia kiharoita, joissa pohjavilla on näkyvissä. Kiharoita tulee olla tasaisesti joka puolella runkoa paitsi päässä, jossa kiharat eivät ole niin tiiviit ja ne muodostavat runsaat kulmakarat, viikset ja parran. Myös posket ovat tuuheakarvaiset. Peitinkarvat ja pohjavilla ovat vedenpitävät. Mikäli karvaa ei leikata, se saattaa huopaantua, siksi se tulisi leikata kauttaaltaan lyhyeksi ainakin kerran vuodessa. Huopaantuneet karva ja pohjavilla tulee poistaa säännöllisesti"

Joten aaltoileva karva ei kyllä täytä rotumääritelmän oletuksia....  Virnistää Ei tosin perron karvaakaan saa muistuttaa. Ymmärtääkseni mielellään kohtuullisen isoa kiharaa olisi se kaikkein toivotuin.

Nuoren koiran turkista on turha vielä huolestua, se kyllä kihartuu. Ehdottomasti kannattaa turkkia leikata lyhyeksi ja usein niin se jaksaa paremmin alkaa kihartumisen! Tsemppiä turkinhoitoon! Kyllä sen oppii kun kyselee  Virnistää
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #7 : 09.11.10 - klo:17:48 »

Jihuu, minä löysin sen! Tuolta ketjusta "Elämää epätyypillisen turkin kanssa" löytyy Riitta Häyrysen erinomaisesti turkkijuttua havainnollistava kuvapari. En osaa linkittää sitä tähän, mutta tuon ketjun kakkossivulla se on.
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #8 : 09.11.10 - klo:17:54 »

Minäpä linkitän sen puolestasi Marke.

http://www.lagottofoorumi.com/index.php/topic,600.msg5642.html#msg5642

Ja muillekin tiedoksi, että jokaisen foorumille kirjoitetun viestin otsikko on linkki, ja sitä klikkaamalla pääsee sivulle, jossa ko. viesti on heti ylimmäisenä. Sivua voi toki selata normaalisti. Ja tuon sivun osoite (joka laittamassani linkissäkin on) löytyy ihan selaimen osoiteriviltä.
tallennettu
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #9 : 13.11.10 - klo:17:40 »

Koirahan on vielä aika nuori,  karvakaan tuskin vielä valmis, joten varmasti se tulee vielä kihartumaan ja karheutumaan lisää.

Itse olen näyttelyihin valmistautuessa pessyt Lucan muutamaa päivää ennen shampoon ja hoitoaineen kanssa, ja sitten edellisenä iltana vielä kastellut läpi, ilman hoitoainetta. Silloin ainakin Lucan turkki kihartuu parhaiten. Meillä RING5 sarjan shampoo on ollut kaikkein paras, oikein kunnollista hoitoainetta en ole vieläkään löytänyt.. Moni on suositellut KW Pelskuria, mutta sitä myydään aika harvoissa paikoissa, enkä ole vieläkään päässyt kokeilemaan..  Lucan ei tarvi enää näyttelyissä kiertää, joten meillä turkki pidetään lyhyenä ja kiharoillakaan ei niin enää ole väliksi Virnistää Vaikka toki myös "näyttelyeläkeläisen" turkin pyrin pitämään mahdollisimman siistinä ja koiralle mukavana. Nykyään vaan toiminnalisuus on meillä etusijalla.
tallennettu

-Julia&Luca
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #10 : 13.11.10 - klo:19:59 »

Mä en juurikaan hoitoaineita käytä, ne pehmentävät mun mielestä turkkia liikaa. Mulla nuo kaikki ovat rodunomaisessa turkissa (ainakin lähestulkoon), vaikka vain tuo juniori käy satunnaisesti näyttelyissä. Mä en osaa pitää tuota pitempääkään karvaa mitenkään hankalana, vaikka treenaataan käytännössä joka päivä, myös kivituhkalla/metsässä jne. Meillä säännöllinen trimmaaminen (siis "vähäinen" saksiminen/siistiminen) on varmaankin ollut paras keino pitää kiharat hyvinä uittamisen lisäksi.
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Turki kiharrutus
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic