Hei!
Mulla on oma euromemo viikkokalenteri koirille/koiraharrastuksille. Siihen merkkaan ylös kynnenleikkuut, korvan putsaukset, milloin karstasin koiraa tai leikkasin turkkia. Usein pieni kommentti perään, miltä näytti tai jos on jotain seurattavaa. Samaan kalenteriin merkkaan kaikki harrastusasiat jne. Tai jos rokotus on menossa vanhaksi, että milloin viimeistään pitää tilata aika.
Viitseliäisyyttä ja tunnollisuutta lagoton turkin hoito jonkin verran vaatii, kun on turkkirotu kyseessä. Ja tosiaan, kovasti ovat erilaisia lagottojen turkit, karkeampi turkki tuuheanakaan ei niin mene takuille kuin jos on pehmeä turkki. Samassa koirassakin joku kohta voi olla tosiaan hankala tyyliin "aina takussa", kuten jalkakarvat. Meillä menee aika helposti parta takkuun ja kanssa noi tassukarvat.
Systemaattisuudesta ja järjestelmällisyydestä on tosiaan koiranhoidossa pelkkää hyötyä ja koska nuo em. piirteet eivät kuulu aivan luonnostaan omaan persoonaani, olen ratkaissut ongelman kirjoittamalla asiat ylös. Eli ihan jokainen voi kehittää omaa ongelmanratkaisukykyään koiran hoidossa

Sen verran vielä, että jopa epätyypillinen turkki ei tee koirasta vähemmän lagottoa. Mieltäni lämmitti, kun menin kerran koulutustapahtumaan ( tuomarikoulutus) meidän seniorilagottomme Ronin kanssa. Ulko-ovella näin tunnetun ja arvostetun koiranäyttelytuomarin ja Roniltamme tosiaan karva puuttuu kyljistä ja nykyään myös alaselän päältä. Varmasti itsetunto hieman siinä ovella notkahti ja sanoin jotain sellaista, että tämä ei ole niin rodunomainen lagotto, mutta olen menossa siihen koulutustapahtumaan. Tuomari vastasi mulle, ei se mitään! Tämähän on hyvä koira ja lisäsi, sitä paitsi kyllä tämän hyvin lagotoksi tunnistaa.
Ehkä halusin sanoa, että ei sitten kuitenkaan auta liikaa hötkyillä turkkiasioiden takia, jos se turkki ei niin hieno ole, kunhan on toimiva ratkaisu. Kuitenkin tärkeintä koirassa on, mitä sieltä turkin alta löytyy. Jos käy näyttelyissä, silloinhan sitä turkkia tulee automaattisesti tarkkaan seurattua ja syynättyä. Jos ei käy, parempi että on käytännöllinen turkki ja sellainen malli, jonka tietää itse jaksavansa hoitaa. Ihan tylsää minusta on pitää turkki syyttä suotta liian pitkänä metsämörriversiona. Näyttelyturkki on tietenkin tyylikkäin vaihtoehto ja pituudeltaan aika kiva, paitsi nyt ihan helteillä kuuma.
Ja se mikä on huopaa, mitä sitä säästämään ja turhaa takkusavottaa alkaa selvittämään, pois kannattaa vetää huono turkki, onhan se helposti uusiutuva luonnonvara.