Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19389 viestiä 1600 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

22.05.12 - klo:12:15
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Huopaantuneen turkin pelastus,mahdotonta(ko)?
Sivuja: « 1 2   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Huopaantuneen turkin pelastus,mahdotonta(ko)?  (Luettu 2262 kertaa)
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #15 : 06.02.11 - klo:23:39 »

Minä olen ajellut pariin otteeseen tuon meidän "valkoisen" koneella. Itse ajelu ei turkkia helppohoitoisemmaksi ole varmaankaan muuttanut, kuten Julia sanoikin, mutta iän myötä turkin laatu ja hoito on helpottunut  Hymyilee
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Pirjo Korhonen
Alkava kuopankaivaja

Pyry

« Vastaus #16 : 10.09.11 - klo:14:50 »

Oon aina lagottoja nähdessäni kyselly kuinka turkki toisella huopaantuu. Vaihtelevuutta on paljon. Joku jopa mainisti että on kuullut valkoisen huopaantuvan pahiten! Noh, meillä on valkoinen lagotto ja erittäin helposti huopaantuva. Hoitoainetta käytän reilusti, mutta kaipaan selkeää turkinhoito-ohjetta ja kuinka voin auttaa turkkia pysymään kunnossa ruokailuun vaikuttamalla (ruokana on jo lohiöljyä sisältävä kuivamuona). Nutrolinia on kokeiltu, ei vaikutusta. Nyt olen pitänyt turkkia melko lyhyenä, koska huopaantumia syntyy vaan tasaseen tahtiin reilusti ja oikeastaan jännittää huopaantumista mahdollisesti syntyvät oireet iholle. Taas talven tullessa olisi kuitenkin kiva pitää turkkia pidempänä. Selkeyttä siis ohjeisiin ja vinkkejä helposti huopaantuneelle turkille. Mitä pesuaineita käytätte?
tallennettu
Pia Jouhki
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #17 : 12.09.11 - klo:15:16 »

^ Mulla ei ole mitään kokemusta valkoisesta lagotosta eikä edes lagoton turkin hoidosta, mutta yksi idea, ehkä.

Olisikohan tästä apua?
http://www.mustijamirri.fi/1_all_systems_pure_lanolin_plus_skin_pr_018772.html

Näyttelyssä varmasti kielletty tuote, mutta olisiko siitä muuten apua?

Nimimerkki: kaikkea sitä tulee vahingossa ostettua mukamas kiireessä...
tallennettu

Foogel Vasco Veneto "Vasco" 3/2011
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #18 : 06.10.11 - klo:18:16 »

Hei!
Mulla on oma euromemo viikkokalenteri koirille/koiraharrastuksille. Siihen merkkaan ylös kynnenleikkuut, korvan putsaukset, milloin karstasin koiraa tai leikkasin turkkia. Usein pieni kommentti perään,  miltä näytti tai jos on jotain seurattavaa.

Ja se mikä on huopaa, mitä sitä säästämään ja turhaa takkusavottaa alkaa selvittämään, pois kannattaa vetää huono turkki, onhan se helposti uusiutuva luonnonvara.

Meillä kalenteri käytössä. MUTTA täytyisi MYÖS muistaa katsoa siitä edellisen kerran puuhat!!! Ettei innostu harjaamaan koko turkkia auki liian usein, kuten minulle nyt kävi.Itkee  Nolostunut  Itkee Taran turkki oli juuri mukavan karhea ja kihara sopivan pituinen. Viikonloppuna taas metsälenkin jälkeen siemeniä pää täynnä ja auoin koko turkin auki. Kastelin ja pesin Virbacilla, jota olen suositellut hajun poistoon. -> pehmeä turkki, kiharat lätässä ja hyvä alku huopaantuvalle turkille valmiina... Järkyttynyt Leikkaamisella en saanut sitä mieleiseen kuntoon. Koneella en vielä viitsisi sitä ajaa alas. Eilen pesin turkin Absorbine Superpoo hevosshampoolla (ei tarvitse erikseen hoitoaineita käyttää!!! Iskee silmää) ja nyt kiharaa alkaa taas löytymään. Hymyilee Vähän tuttua karheutta palasi. Jospa se tuosta elpyisi ajan kanssa. Jos ei palaa kunnolla, niin ajan koneella selän alas viimeistään marraskuun alussa. Tuota shampoota siis suosittelen, kuten minulle aikoinaan sitä suositeltiin ja varoitan muita, ettei Virbacilla kannata koko koiraa pestä. Eikä turkkiakaan liian usein aukoa... Nolostunut Takut tietenkin on syytä aukoa ja roskat poistaa! Mutta koko koiraa ei kannata käydä liian usein kamman kanssa läpi, ettei karva liikaa pehmene... Pyörittää silmiään
tallennettu

Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman.
                          -R.Caras-
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #19 : 06.10.11 - klo:23:23 »

Omien kanssa tuli tehtyä alussa sama virhe, karstasin aina kun näyttivät omaan silmään takkuisilta vaikka ei ollut takkuja ollenkaan... Jotenkin on itseltä vienyt aikaa tottua siihen että lagoton turkki on ok ihan käsin kiharoita erottelemalla ilman apuvälineiden käyttöä  Hymyilee Varsinkin Pepillä karva muodostaa tiiviitä kiharoita, vähän kuin ohuita rastoja. Sillä on samanlainen karvanlaatu ja kiharuus kuin kaverini perrolla, Aapon turkki on paljon laineikkaampi ja kiharat ilmavia. Kumpi on lagotolla toivotumpaa vai ovatko molemmat normaaliturkkisia vaikka niin erilaisia?

Pepiltä leikkasin turkin pois kun selässä ja reisissä karva oli niin elotonta ja kuivaa. Tosin ensin otin vain takaosan portugeesi-trimmillä  Iskee silmää mutta pari viikkoa myöhemmin leikkasin loputkin pois. kasvattakoon nyt talveksi uuden karvan alusta asti, nyt sentin pituisessa karvassa joten eiköhän vielä ehdi ennen pakkasia. Pepillä karva ei oikeastaan takkuunnu kovin helposti mutta sairastelu ja lääkitys pilasivat karvanlaadun eikä tunnu paranevan edes leikkaamalla... Ainoastaan etuosassa ja päässä karva on hyväkuntoista
tallennettu

Jarlein Eros "Aapo" 03/2008
Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
Jonna Viisainen
Alkava kuopankaivaja

Nono&Hessu

« Vastaus #20 : 07.10.11 - klo:20:50 »

Tosiaan, eroja eri yksilöissä on.

Oma havaintoni perustuu vain kahteen omaan koiraan. Toinen uroksistamme on ruskea. Karva on liukasta, huopaantuu kyllä, mutta vasta kun edellisestä trimmauksesta on noin kuusi viikkoa. Toinen uroksista, joka on valkoinen ruskein laikuin, on kuin pumpulia ruskeaturkkiseen verrattuna: naaman partakarvat ovat jatkuvasti epämääräisinä "köntteinä" ruuan tarttuessa karvoihin ja koko turkki on aika äkkiä kuin rasvaista ja huopaantunutta rastatukkaa. Eroista huolimatta olen trimmannut molemmat koirat vain noin 6 viikon välein hyväksyen turkkien erilaisen huokoisuuden. Väristä johtuen valkoisen lagottomme turkki näyttää myös nopeammin epäsiistiltä, hoitamattomalta ja likaiselta kuin ruskean vaikka varmasti ovat molemmat käytännössä ihan yhtä likaisia möyrittyään yhdessä samoissa multakuopissa...

Olen välttänyt karstaamista trimmausten välissä - kylläkin vähän huonoa omatuntoa potien - mutta nähtävästi se ei ole ollutkaan ihan huonoa laiskuutta jos kerran turkki tuntuu pehmenevän liikaakin aktiivisesta karstaamisesta. Taidan siis pysytellä laiskalla linjalla Hymyilee Erilaisia shampoita kannattaa varmaan kuitenkin kokeilla. Nyt on meillä käytössä Ring5 Bright White joka tuntuu molemmilla väreillä toimivan ihan kivasti ja se todellakin saa valkoisen näyttämään hohtavan valkoiselta vain yhdenkin pesukerran jälkeen. Joku kehuskeli lagottofoorumilla myös hevosshampoota lagoton turkinhoidossa, sitä kokeilemme varmaan seuraavaksi. Vähentää kuulemma takkuisuutta, eli tervetullut ominaisuus.

tallennettu

Jonna, Nono (Budoar Roland) ja Hessu (Foogel Natalino)
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #21 : 09.10.11 - klo:17:28 »

Taran turkki todellakin on palautumassa Absorbine Superpoo pesun jälkeen. Noin parin kuukauden väli edellisen turkin aukaisun jälkeen oli todellakin liian pieni. Mutta enemmänkin pistän turkin huonon kunnon Virbacin piikkiin. Se vei luonnollisen rasvan turkista. Joten jatkossa käytän sitä vain pepun ja korkeintaan massun pesuun. Epävarma
Jos turkkia ei aja koneella alas, täytyy se välillä ainakin meillä karstata välillä auki, ettei pohjavillap***a saa turkkia huonoon kuntoon. Liika tai liian harvoin turkin hoito ei ole siis lagoton turkille mitenkään suositeltavaa... Iskee silmää
tallennettu

Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman.
                          -R.Caras-
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #22 : 09.10.11 - klo:18:55 »

Itse käyn koirien turkit sormin lävitse useamman kerran viikossa ja trimmaan parin kuukauden välein, yleensä kerralla hieman enemmän kun kotikoiria ovat  Hymyilee Karstaan turkin Aapolta 3-4kk välein, Pepiltä karvan pituudesta riippuen 1-2kk välein. Kynnet leikataan pari kertaa kuukaudessa. Korvakarvojen pois nyppiminen meinaa välillä unohtua  Nolostunut mutta pyrin tekemään sen kerran kuukaudessa jotta sujuu helpommin
tallennettu

Jarlein Eros "Aapo" 03/2008
Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
Jonna Viisainen
Alkava kuopankaivaja

Nono&Hessu

« Vastaus #23 : 09.10.11 - klo:20:53 »

Täytyy vielä vähän täydennellä tuota aiempaa kertomustani koiriemme turkinhoidosta
("Eroista huolimatta olen trimmannut molemmat koirat vain noin 6 viikon välein hyväksyen turkkien erilaisen huokoisuuden"):

Valkoista, nopeammin huopaantuvaa ja likaantuvaa lagottoamme tietysti "siivoilen" varsinaisten trimmausten välilläkin. Naamakarvoja täytyy kampailla ja pestä jne. Kynsiä leikataan aina tarpeen mukaan. Mutta turkin kunnollista kasrtausta / aukikampaamista ei tehdä kuin trimmausten yhteydessä. Koska vaalea lagottomme on ollut perheessämme vasta puoli vuotta ja tullut meille 3-vuotiaana, en osaa kertoa aiemmasta turkinhoidosta, mutta ainakin näiden kuuden kuukauden aikana on voinut huomata turkin pikku hiljaa muuttuvan karkeammaksi eli siis hieman helppohoitoisemmaksi. Syynä voi tietysti yhtä hyvin olla muuttunut ruokavalio kuin laiska karstaaja Hymyilee
tallennettu

Jonna, Nono (Budoar Roland) ja Hessu (Foogel Natalino)
Sivuja: « 1 2   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Huopaantuneen turkin pelastus,mahdotonta(ko)?
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic