Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19389 viestiä 1600 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

22.05.12 - klo:12:21
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Kivusta johtuvaa käyttäytymistä,mikä voisi olla kyseessä?
Sivuja: 1 2 »   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Kivusta johtuvaa käyttäytymistä,mikä voisi olla kyseessä?  (Luettu 1462 kertaa)
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« : 10.02.11 - klo:18:14 »

Heti tähän alkuun haluan korostaan ETTEN jäänyt odottamaan vastauksia ennen kuin otin yhteyttä eläinlääkäriin. Ei siis tarvitse huolestua koiran jäävän hoitoa vaille,soitan eläinlääkäriin huomenna ja varaan ajan kiireellisenä.
Haluan kuitenkin kysyä jos joku tietäisi kertoa jotakin  Huh

Eli peppi kävi trimmissä tiistaina ja karva ajettiin millin sängelle huopaantumien vuoksi.
Trimmin jälkeen kotiuduttuaan se on käyttäytynyt todella kummallisesti. Jo samana iltana se ei mielellään käynyt istumaan tai makaamaan ja pyöri ympyrää itsensä ympäri tavallista useammin. Ajattelin johtuvan uudesta turkin pituudesta enkä huolestunut.
Nyt on viime päivät nuollut peräaukkoaan todella usein ja välillä sännännyt jalkeille makuulta aivan yllättäen. Törmäsi mm ovenpieleen kun ei katsonut mihin juoksi...
Tänään kun tulin kotiin huomasin pepin menevän makuulle todella vaikean näköisesti ja välttävän pepun laskemista maahan. Tavallaan vain kellahti kyljelleen.
Eilen illalla horjui väsyneenä jaloillaan silmät puoliummessa kun ei suostunut käymään makuulle.

Yöllä vikisi ja oli rauhaton. Kipuja on selvästi joten eläinlääkärireissulle lähdemme.
Itse epäilen virtsatietulehdusta. Soitin el.lääkäriin ja kerroin että pissii normaalisti ja ei juo paljoa ja on trimmin jälkeen ulkoillut lämpimästi puettuna pieniä aikoja kerrallaan.

Anaalirauhaset tarkistin ja olivat ok,ei arista myöskään häntää/selkää. Oireet alkoivat välittömästi trimmin jälkeen,voivatko pissatulehduksen oireet tulla vuorokauden sisällä?
Trimmaaja on ammattitaitoinen ja luotettava joten en epäile koiran satuttaneen itseään ajelun aikana.
Huoli pepistä kasvaa koko ajan kun katselee sen rauhatonta olemusta ja kipuilua  Itkee Huomen aamulla lääkäriin niin toivottavasti vaiva selviää. Eivät katsoneet olevan iltapäivystys aikaa vaativa tapaus...

Millaisia oireita muilla on ollut virtsatulehduksessa ja kuullostavatko oireet tutulta? Toivon todella että kyse on "vain" virtsatulehduksesta eikä mistään vakavammasta...
tallennettu

Jarlein Eros "Aapo" 03/2008
Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #1 : 10.02.11 - klo:19:03 »

Päivitys tilanteesta  Hymyilee
Peppi on ollut viimesen puoli tuntia todella levoton,vaihtoi asentoa ja paikaa jatkuvasti. Nuoli itseään ja takajalat tärisivät. Kosketin koiran alaselkää jolloin huusi kivusta ja yritti näykkäistä kättäni.
Myönnettäköön että oikeasti huolestuin (lievästi sanottuna... Pyörittää silmiään) ja yritin tuloksetta soittaa päivystävälle kunnaneläinlääkärille,joka ystävällisesti löi luurin korvaani pariin otteeseen vastaamatta pyheluuni  Vihainen peppi oli selvästi kipeämpi kuin aamulla joten en keksinyt muuta vaihtoehtoa kuin soittaa kasvattajalta neuvoja.
Onneksi siellä päässä saimme ohjeita ja neuvoja,epäili pepin aristavan ajelun takia takamustaan. Mittasin pepiltä kuumeen (normaali) ja annoin sille 400mg ibumaxia.
Nyt tyttö näyttää rauhoittuneen nukkumaan omaan häkkiinsä peittojen päälle kuin ei olisi mitään ollutkaan. Toivottavasti Katariina ei saanut minusta kuvaa turhaan hössöttävänä koiranomistajana  Nolostunut
Pepillä kun on taipumusta "lievään" ylidramattisuuteen...

Onneksi saimme asiantuntevia neuvoja ja mieleni keveni huomattavasti asian suhteen  Hymyilee
Peppi ja aapo ovat rakkaita perheenjäseniä ja on jotenkin voimaton olo kun ei tiedä aina mikä on vakavaa ja mikä ei. Mieluummin kysyn jonkun mielipidettä tai neuvoja kuin huolehdin yksin omassa päässäni pitäisikö asialle tehdä jotain ja mitä seuraa mikäli ei tunnista tilannetta ajoissa.
tallennettu

Niina Auvinen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #2 : 10.02.11 - klo:19:07 »

Heipsis!

Minun vahva veikkaus on, että Peppin olo johtuu leikatusta karvasta. Millin sänki on lyhyt.
Nimimerkillä "pari kertaa itse sen mokan tehneenä, saanut koirat aivan hulluuden partaalle"
tallennettu

Minna Porkola
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #3 : 10.02.11 - klo:19:12 »

Ibuprofeiini ei käsittääkseni käy koiralle.
tallennettu
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #4 : 10.02.11 - klo:19:33 »

Itse en tiedä käykö vai ei,mutta kasvattajalle sanoin meiltä löytyvän ibumaxia ja sanoi että se käy.
En alkanut asiaa tarkemmin itse selvittää vaan lääkitsin koiran. Täytyy seurailla kuinka vaikuttaa
tallennettu

Mari Hiltunen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #5 : 10.02.11 - klo:19:51 »

Voi Peppiä...  Olen Pepin tavannutkin kerran pari  Pusu Toivottavasti kääntyy parempaan päin. Katsoitko että iho ei mennyt rikki, kun on kerran koneella ajettu? Jos iho on rikkoutunut niin sitä kirvelee ja kutiaa. Millin sänki on näillä keleillä tosi lyhyt.

En halua peloitella mutta Ibuprofeenia ei tosiaan saisi koirille eikä kissoille antaa ollenkaan. Ketoprofeenissa ja Asetyylisalisyylihapossakin on tarkat milligramman annosohjeet painoon nähden ja 400 mg Ibuprofeiinia on aika paljon.

http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kipu

Jos paniikki iskee niin käsittääkseni pieneläinklinikalle Helsinkiinkin voi soittaa, päivystys on 24 h ja neuvoja saa puhelimessa. Minulta ei ainakaan koskaan ole kysytty mistä soitan, ainoastaan siinä tapauksessa jos olisin menossa paikan päälle. 
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #6 : 10.02.11 - klo:20:34 »

Millaisia oireita muilla on ollut virtsatulehduksessa ja kuullostavatko oireet tutulta? Toivon todella että kyse on "vain" virtsatulehduksesta eikä mistään vakavammasta...

Näyttää siltä, että tänäinen ongelma Pepin kanssa on selvinnyt, mutta vastaisuuden varalta virtsatulehduksen oireista: Vuosi sitten Mindi sairastui siihen - nuoret nartut kuulemma hyvinkin helposti. Ennen juoksuja saattavat herkistyä silläkin tavalla. Ensimmäisenä kiinnitin huomion tihentyneeseen virtsaamiseen ulkona. Sitten Mindi rupesi hätäisesti pyörimään ja vinkumaan ovella ja pyrkimään ulos pissalle. Aina ei ehditty, vaan pissaa lirui sisälle. Hangella huomasin pissan veriseksi. Kaikesta näki, että pissaaminen sattui, mutta mitään muita kipuoireita sillä ei ollut, ei esim. kosketusarkuutta alaselässä.
Oli tietenkin viikonloppu, mutta päivystykseen kiikutin koiran, kun kotona en saanut otetuksi virtsanäytettä. Lääkärissä se pissi odotushuoneen lattialle, josta ell. otti näytteen. Sen perusteella antoi antibioottikuurin, mikä hoitikin ongelman. Parantuminen alkoi välittömästi. Sen jälkeen tauti ei ole uusiutunut. Pakkasilla lenkit ovat lyhyitä, ja pahimmilla keleillä on palttoo päällä. Pakkaslumilla istumasta olen hätistellyt koiran kävelemään. Lääkäri kyllä sanoi, että pelkästä kylmettymisestä tulehdus ei tule, vaan bakteerin on täytynyt tulla jo muualta. Kylmettyminen saattoi laukaista sen - tai lähestyvä juoksu. Nyt en uskalla leikata turkkia kahta senttiä lyhyemmäksi. Skini-lookkiin siirrytään keväämmällä. Virnistää
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #7 : 10.02.11 - klo:21:18 »

Iho ei ole mennyt rikki eikä näytä ärtyneeltä,mutta koska oireilu alkoi heti trimmin jälkeen niin siitä todennäköisesti johtuu. Luin itsekin juuri netistä ibuprofeiinin haittavaikutuksista ja mietin miksiköhän kasvattaja sitten sanoi olevan ok  Huh Tosin luin että hätätilanteessa voi antaa,mutta mieluummin olisin antamatta mikäli vaarallista. Tarkkailen koiraa yön ajan säännöllisesti siltä varalta että jotain ilmenee. Ojasta allikkoon... Pyörittää silmiään

Ulkona oli pepillä maha hieman sekaisin,lääkkeestä varmaan. Pissa oli tavallisen näköistä.
Piristyi hieman kipujen helpotettua,nyt nukkunut rauhallisena ulkoilun jälkeen.
Varmasti on väsynyt kun ei ole saanut levättyä kunnolla
tallennettu

Niina Auvinen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #8 : 10.02.11 - klo:21:24 »

Moikka Heidi!

Luulisin, että voit olla suht huolettomin mielin, vaikka olisitkin antanut yhden esim. 400mg tabun.

Ja älä ihmettele, jos Peppi "oireilee" turkittomuuttaan useamman päivän ajan .... tsemppiä sinulle ja hauvalle  Hymyilee
tallennettu

Senja Mäkinen
Varma tryffelikuono

« Vastaus #9 : 10.02.11 - klo:22:33 »

Itse yleensä neuvon omistajia koneella ajon jälkeen kiikuttamaan koiran suoraan suihkuun ja huuhtelemaan kaikki karvan pätkät pois ihosta, taipeista yms. Muuten koira voi vain ravistella ja ravistella pitkään ja hermostua uudesta olotilastaan. Samaten muutaman kerran minulle on käynyt ja myös äidille niin, että koiran ajelun jälkeen se on ravitellut niin paljon, että korvan reunoista on tullut veri läpi, vaikka 100% varmuudella iho ei ole koneella ajosta mennyt rikki.
Tässä siis vaan minun ajatuksiani siitä miten muutenkin herkkä lagotto trimmin jälkeen voi käyttäytyä ja voi olla että lääkäriin kuitenkin kannattaa mennä käymään. Voihan tuo käytös johtua monesta pikkuasiasta yhdessä, tai yleensä ottaen siitä suuresta elämänmuutoksesta johon herkkä koira on lyhyessä ajassa joutunut.
tallennettu

Senja & Foogel lagotot
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #10 : 10.02.11 - klo:22:41 »

Trimmiä veikkaisin minäkin, kun käytös on alkanut heti sen jälkeen.

Lagotot voi olla aikamoisia esittämään, mä esim. luulin kerran että Luca tekee kuolemaa kun se alkoi kerran lenkin jälkeen suihkussa täristä, takajalat meni alta ja silmät nurin päässä.. Kannuskynsi oli lohjennut ja suihkuttelu sitten kirveli kynnen tyngässä Pyörittää silmiään Pari kertaa verikoetta otettaessa Luca on oikeasti melkein pyörtynyt, jos koira nyt voi pyörtyä samalla tavalla kuin ihminen. Hassua, kun Luca muuten ei ole mikään herkkis, että se reagoi kipuun niin voimakkaasti.

Ibuprofeeni tuskin tuollaisena kerta-annoksena mitään tekee, mutta muuten ketoprofeeni on turvallisempi vaihtoehto ihmislääkkeistä. Muistaakseni annos on 1mg/kg mutta en laita päätäni pantiksi.. 
tallennettu

-Julia&Luca
elina aula
Lupaava kaivuukone

Ellu, Pipsa, Renzo ja Ruska

« Vastaus #11 : 10.02.11 - klo:23:32 »

Meillä kävi kerran vieraan leikatessa (ekan ja viim kerran!) koneella koirat niin, että Renzon häntään tuli palovamma!!! kuumenneesta koneen terästä. Oli vielä kuuma kesä ja heti leikkauksen jälkeen alko hinkkaan pehvaa maahan, tilanne vaan paheni ja seuraavana päivänä ei suostunut enää liikkumaan ollenkaan. Oli siis tosi kipeä parka. Käytiin ell:llä ja siellä tosiaan vasta paljastu se kärähtänyt hännänalunen syyksi. Anaalit katottiin kans, mutta ne oli ok. Aivan kamala show tuosta kyllä tuli, pitkä ab kuuri (minkä jälkeen ei suostu enää ottamaan mitään pilleriä suoraan kädestä), sit hännän pesu, kuivaus föönillä ja paikallishoitona joku voide viikko tolkulla... Oli kyllä aika kallis trimmi ko ell kulut oli päälle 200 €.

Tiedän myös yhden "jo valmiiksi aran" lagoton, mikä käytiin trimmaamossa leikkuuttamassa koneella klaniksi. Koira oli trimmin jälkeen viikon sängyn alla ja kulki paniikissa häntä koipien välissä pakosta vain pissalle ja kakalle. Iho oli tosi ärtyneen näköinen aina trimmin jälkeen... 

Tuo Senjan mainitseman korvista veren tihkumisen oon myös nähny kerran... Ihme homma ja siinäkin tilanteessa ei todellakaan sakset olleet ottaneet korviin.

Itse ajellaan välillä koneella kyllä kotosalla, mutta sen jälkeen mitään ongelmia ei oo ollut :-D.   

Et aika varmaan koira ottanu nokkiinsa vaan tuosta ajelusta...
tallennettu
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #12 : 10.02.11 - klo:23:41 »

Onneksi lääke ei näytä aiheuttaneen ainakaan päällisin puolin muuta kuin rauhoittanut koiraa melkoisesti  Hymyilee Ei ole enää tietoakaan mistään oireista, nukkuu vain sikeästi. Tosin oli pakko herättää se muutaman kerran ja varmistaa että kaikki on hyvin jotta pystyn itse nukkumaan edes vähän rauhallisemmin yöllä.
Täytyy pyytää el.lääkäriltä vastaisuuden varalle kipulääkeresepti ja käydä hakemassa lääkekaappiin. Myös lääkehiiltä ja parafiiniöljyä täytyy hankkia kun ei koskaan tiedä milloin tulee tarvetta.
Erilaisia sidetarpeita ja desifiointiainetta löytyy jo nyt.
Mitä muuta koirien lääkekaappiin olisi hyvä varata? Saako kyytabletteja antaa koiralle kesällä esim. käärmeen tai ampiaisten ensiavuksi? Tästä olen kuullut eriäviä mielipiteitä  Epävarma Punkkipantojen ja expottien kanssa saa kuulemma myös olla tarkkana ettei tule yliherkkyysoireita  Huh Jostain luin osan lagotoista reagoivan vahvastikin erilaisiin punkkikarkoitteisiin ja joihinkin matolääkkeisiin
tallennettu

maija karjalainen
Lupaava kaivuukone

Pupu

« Vastaus #13 : 10.02.11 - klo:23:43 »

Hypoteetiinen mahdollisuus on myös, että jotakin on hännäntyvessä tai peräsuolessa mennyt vikaan. Tibbe-vainaalle kävi juuri niin. Se kävi trimmissä, emme olleet itse läsnä ja sanoimme, että koira on herkkä hännästänsä. Kotiin mennessä ei koira juuri kävellyt. Pyöri ympyrää, nuoli peräaukkoa, istui kummallisesti ja hyvin nopsasti saattoi "tipahtaa" istualleen jne. Siitä jäi pysyvä vaiva. Trimmaaja oli siis ehkäpä nkäisst turhan kovaa hännästä. Toivottavasti vastaavaa ei ole käynyt Pepille.

Todennäköisempää tämän ketjun perusteella on tuo "mulla on liian lyhyt turkki"-syndrooma. Pupulla voi asiat vaivata vähän ja loput on hyvä näytellä. Se saataa halvaantua kesken agilityn  = "mulla on ruohonkorsi takajalassa, en voi liikkua".  Virnistää Agi on kuitenkin parasta mitä se tietää ja minä aina tarkistamassa sitten koiraa, että onko lonkat, polvet vai mitä vialla. Ja se on ruoho... Pyörittää silmiään

tallennettu
Niina Auvinen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #14 : 11.02.11 - klo:00:04 »

Komppaan Senjaa ja Elinaa myös tuosta korva hommasta, tosin toisella rodulla kuin lagotto. Jos korvat ajoi koneella, ne turposivat ja olivat todella kipeät.
tallennettu

Sivuja: 1 2 »   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Kivusta johtuvaa käyttäytymistä,mikä voisi olla kyseessä?
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic