Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19389 viestiä 1600 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

22.05.12 - klo:12:43
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Turkin ajelu lyhyeksi-koska aikaisintaan?
Sivuja: « 1 2   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Turkin ajelu lyhyeksi-koska aikaisintaan?  (Luettu 2403 kertaa)
Kristiina Kallio
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #15 : 21.03.11 - klo:22:25 »

Mulla on tapana ajella koirat keskitalvella, koska silloin ei ole näyttelyitä.. Vaikka talvella onkin kylmää ulkona, niin koirathan ovat kuitenkin enimmäkseen sisätiloissa ja ulkoilemaan lähtiessä voi sitten pukea niille haalarit tai manttelit, tai vaikka molemmat, jos ihan älytön kylmyys iskee...

Koska käymme paljon näyttelyissä, on koirat luonnollisesti pitkässä karvassa kesäkuukaudet (no, on se eläkkeellä olevakin ihan samassa karvassa vaikkei näyttelyissä käykään). Olen pari kertaa ajanut Rillan koneella kesällä, ja silloin se kyllä näyttää kärsivän karvattomuudesta paljon enemmän, kuin jos ajelen sen talvella! Meillähän siis koirat makaavat kesällä pitkin pihaa ottamassa aurinkoa, vaikka karvaisia ovatkin. Sitten käyvät kahlaamassa järvessä ja ottavat taas aurinkoa, kunnon etelänmaalaisia siis! Hymyilee

Itse selvittelen turkkeja n. kerran kuussa, en todellakaan viikottain, oli turkki sitten missä pituudessa tahansa. Rodunomainen kiharapilvi pysyy kyllä kuosissa vähemmälläkin "supsuttelulla".. Toki näyttelykaudella turkkia tulee leikattua useammin.
tallennettu

Krisse ja Nambervan karvakuonot
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #16 : 24.03.11 - klo:15:53 »

Mä jätän karvaa sen veran, että nahka ei pala. Päähän jätän kesäksikin karvan, osaksi siksi että niin on nätimpi ja osaksi että se suojaisi naamaa  hyttysiltä sun muilta öttisiltä.

Edelleen mä haluaisin perusteluita sille miksi lagotto pitäisi pitää rodunomaisessa turkissa, niin kuin olen joidenkin mielipiteistä ymmärtänyt? Se on selvä että lagoton turkkia ei hoideta niin, että annetaan 6kk takkuuntua ja sitten ajetaan. Mutta jos turkki pitkänä ollessaan pidetään kunnossa, ja sitten klanitaan, niin miten se haittaa koiraa itseään? Ja jos turkki on siisti, niin mitä väliä jos se ei ole rodunomainen?

Ei sillä, kaunis lagotto näyttely/rodunomaisessa tukassa on kaunis, ja itse pyrin pitämään Lucan sellaisessa kuosissa talvella kun turkki on mitassaan.

Nyt  kaivelen jo ajelukonetta kaapista. Pitäisiköhän jättää selkään "harjas" tai ajella Luca leijonaleikkaukseen ensin, vaihtelu virkistää Virnistää
tallennettu

-Julia&Luca
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #17 : 24.03.11 - klo:20:12 »

Kirjoitin jonkinlaisen vastauksen jo kerran, mutta se hävisi bittiavaruuteen enkä jaksanut kirjoittaa uudestaan. Tämä on aiheena hieman turha, koska jokainen tekee kuitenkin niinkuin itse haluaa.

Ja toisaalta tässä näkyy myös se, että jokainen tulkitsee "pitkän" ja "ajellun" turkin eri tavalla. Minulle pitkä on lähes perro-karva (lagoton näyttelykarva ei siis ole "pitkä"), ajeltu taas lähes nahka. Näin siis jos tuota pituutta ei erikseen määritellä tai en muuten tiedä mitä pituutta tarkoitetaan.

Minulle on myös eri asia ajaa koko koira tai jättää sille esim. pää- ja jalkakarvoja. Se muuttaa koiran ulkonäköä aika olennaisesti, samoin kuin jo sentinkin mittainen karva.

Ihon suojaaminen sekä kesällä että talvella on iso juttu, joka kannattaa pitää mielessä myös silloin jos katsoo ajamisen itselleen sopivaksi.
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Sirpa Kuronen
Lupaava kaivuukone

Reno ja Pele

« Vastaus #18 : 21.05.11 - klo:19:42 »

Vielä tästä turkin ajelusta, ite kun aattelin tosiaan eka kerran Renolta ajella turkin alas nyt kesällä ja ostaa koneen. Onko koneen merkillä väliä, millaisia huonoja / hyviä kokemuksia on (en tiedä, voiko täällä mainostaa..?!) Ettei vaan osta sellaista kertakäyttökonetta, joka samantien menee tukkoon tms.  Pyörittää silmiään  Eivät tunnu nimittäin tietävän eläintarvikekaupassa lagoton turkista kovin paljoa. Ja minkämittaiseksi olette ajaneet, tarkoitus olisi 4 kk turkinajelun jälkeen osallistua näyttelyyn?
tallennettu

Jarlein Javier "Reno" s. 1.7.2009
Gewitter Lo Lago "Pele" s. 1.7.2011
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #19 : 21.05.11 - klo:20:05 »

Tuolla aiempaa jutustelua koneista http://www.lagottofoorumi.com/index.php/topic,1039.0.html  Hymyilee
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #20 : 22.05.11 - klo:17:21 »

Ajelin Lucan 1,5mm terällä ekan kerran maaliskuun lopulla. Silloin oli vielä sen verran viileämpää, että ajelin vain rungon, ja jätin jalt, lavat ja reidet ajelematta. sillä tavalla lopputulos oli ihan "rodunomainen" Virnistää ja nätti. Vappuna ajelin Lucan uudestaan, turkki oli reilussa kuukaudessa ehtinyt kasvaa n. 1,5cm ja alkoi jo vähän kihartua. Nyt ajoin jalat alas asti koneella ekaa kertaa, yleensä olen ottanut jalat saksilla jolloin niihin jää vähän enemmän pituutta. Pään muotoilin saksilla, mutta nyt vähän tavallista lyhyempään karvaan. Ja joo, eihän nuo koneella ajellut koivet kovin nätit ole, vaikka olen yrittänyt tasoitella saksilla niin edellee nsieltä nousee aina joku töyhtö..  ajelen turkin varmaan kerran vielä kesän aikana, mutta ehä jalkoihin voisi sitten jättää vähän enemmän karvaa, kuitenkin niin että helppohoitoisuus säilyy.

Uskoisin että 4kk aikana turkki ehtii rungossa kasvaa näyttelypituuteen vaikka olisi ajettu ihan lyhyeksikin, jalat ja pää kannattaa toki jättää pidempään karvaan.
« Viimeksi muokattu: 23.05.11 - klo:23:54 kirjoittanut Julia Åivo » tallennettu

-Julia&Luca
Tere Jääskeläinen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #21 : 23.05.11 - klo:00:27 »

Hei!
Meidän Nette täyttää elokuussa 12 v, Bella on 9 v. Kumpaakaan en ole koskaan ajellut koneella. Leikkaan saksilla kesäturkin niin, että jää vielä pienet kiharat. Turkki suojaa auringolta ettei nahka pala, eikä koiralle tule identiteettikriisiä! Iskee silmää Eivätkä itikatkaan pääse heti nahkaan asti.
Rentoa kesää kaikille!
Tere
tallennettu
Sirpa Kuronen
Lupaava kaivuukone

Reno ja Pele

« Vastaus #22 : 23.05.11 - klo:21:50 »

Kiitos vastauksista! Täytyy nyt harkita tuota konetta, tai sitten jos onnistuisi leikata saksilla riittävän lyhyeksi. Mökillä on varmasti helpompi lyhyessä karvassa veden, hiekan ja punkkien joukossa..  Pyörittää silmiään
tallennettu

Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #23 : 19.07.11 - klo:11:51 »

Sairastelun ja lyhyeksi jääneen lääkekuurin jälkeen Pepin turkinlaatu huononi paikoittain aivan kamalaksi Surullinen  karva oli kuivaa ja törrötti pystyssä kihartumatta takaisin joten tartuin saksiin ja leikkasin turkin alas. Tosin jätin päähän ja häntään "puudeli-lookin" joten meillä on nyt ainakin kesän ajan keskikokoinen villakoira  Virnistää Mies ei oikein tykännyt mutta parempi antaa turkin kasvaa uudelleen kun entinen karva ei alkanut kihartua enää.
Aapokin pääsi karvoistaan siinä samalla, mutta jätin sillekin pitkät karvat päähän ennalleen kun en raaskinut niitä leikata pitkän kasvattamisen jälkeen pois. Naapuritkin kutsuvat Aapoa hipiksi kun sillä on aina tukka silmillä Pyörittää silmiään Lagotoiksi näitä tuskin enää tunnistaa ellei tunne rotua paremmin, mutta turkki ehtii kasvaa syksyksi takaisin. Haaveilen ottavani joskus lauman jatkoksi kääpiövillakoiran kunhan aapo ja peppi iän myötä rauhoittuvat ja eivät tarvitse niin paljoa aktiviteettiä,mutta peppi saa nyt tämän kesän toimia villakoiran korvikkeena ainakin ulkoisesti Hymyilee
tallennettu

Jarlein Eros "Aapo" 03/2008
Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
Sirpa Kuronen
Lupaava kaivuukone

Reno ja Pele

« Vastaus #24 : 19.07.11 - klo:18:21 »

Ajelimme 2 vkoa sitten Renon turkin koneella ensimmäisen kerran, teränä 5 (6,3 mm), koska en halunnut ihan kaljua koiraa Iskee silmää päästä ja jaloista lyhensimme saksilla.

Ja olihan siinä hommansa Virnistää ei sitä niin vaan ajeltu heti vaan ensin piti saksilla lyhentää, esiintulevat takut selvittää, sitten ajoimme koneella ja vielä karstasimme lyhyen turkin. Lopuksi saksilla siistimme, koska turkki jäi silti joistain kohtaa epätasaiseksi. Menihän siinä näin ensikertalaiselta viitisen tuntia..

Mutta nyt olen kyllä tyytyväinen, että tuli ajeltua. Karva on alkanut kivasti kasvamaan ja kihartumaan, ei mene takkuun runsaasta uimisesta huolimatta ja karvoissa vilistävät punkit Näyttää kieltä erottuvat paremmin. On jotenkin niin siistin näköinen Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 19.07.11 - klo:18:55 kirjoittanut Sirpa Kuronen » tallennettu

Sivuja: « 1 2   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Turkin ajelu lyhyeksi-koska aikaisintaan?
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic