Mielenkiinnosta kyselen montako koiraa kenenkin kotoa löytyy ja millaisin perustein koirat on valittu/otettu

Jos on eri rotuisia niin kuinka päädyit ko rotuihin ja erityisesti lagottoon? Entä onko lauma jo kasassa vai vieläkö olisi tilaa/tarvetta uudelle koiralle?
Itse löysin molemmat kodinvaihtajat netin kautta ja lagottoja ovat. Rotuvaihtoehtona oli aluksi myös espanjanvesikoira, joka onkin ehkä enemmän itselleni sopiva (sellainen hieman kovempi ja vietikkäämpi yksilö) mutta päädyin lagottoon Aapon etsiessä uutta kotia. Aapo on ihana seurakoira jonka kanssa pärjää helposti arkielämässä mutta halusin myös toisen koiran jolla olisi enemmän potentiaalia harrastuksiin. Taas mietin ottaisinko perron,mutta huomasin ilmoituksen Pepistä

Terveys ja käytösongelmistaan huolimatta Peppi vaikutti melkolailla sellaiselta koiralta jonka halusin joten otin sen koeajalle kuukaudeksi. Meillehän se jäi vaikka ei aivan sellaiseksi osoittautunut kuin aluksi luulin. Toivoisin sen olevan vietikkäämpi ja helpommin motivoitavissa,mutta ainakin sen kanssa on tekemistä vielä pitkäksi aikaa.
Arkirutiinit sujuvat hyvin mutta tokoliikkeiden ym opettelussa tarvitaan pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä. Peppi tekee hyvin mikäli jaksaa keskittyä kunnolla eikä häslää kaikkea muuta. Sen mielenkiinto kuitenkin lopahtaa nopeasti tiheästä palkkaamisesta ja iloisesta kouluttamisesta huolimatta. Ruoka toimii sisällä motivointiin, ulkona ei. Leluista ym ei ole kiinnostunut miltein ollenkaan.
Mutta vika ei ole koirassa vaan itsessäni. Olen tottunut kouluttamaan ja touhuamaan sakemannin kanssa,joka syttyi heti nähdessään lelun ja jaksoi tunnollisesti tehdä töitä niin pitkään kuin oli tarpeen. Se myös piti kontaktia yllä ja halusi kaikista eniten miellyttää minua. Peppi vain katsoa tapittaa ja tekee mikäli hyötyy itse jotenkin. Välillä ei tee mitään vaikka palkka kelpaisi,kävelee vain pois häkkiinsä nukkumaan. Ja palkkion pitää olla hyvä,muuten ei kiinnosta yhtään. Itselläni ei ole paljoa kokemusta pepin luonteisen koiran kouluttamisesta joten ensin täytyy opetella uusi tapa kouluttaa ja motivoida koiraa jotta saan tuloksia aikaan pepin kanssa. Välillä turhautuminen meinaa iskeä ja mietin miksi peppi ei voi toimia kuten edellinen koirani, kaikki olisi niin paljon helpompaa...

Mutta lagotto ei ole tyypillinen palveluskoira ja se ei toimi samalla tavalla kuin paimenkoirat. Pepin saalisvietti syttyy kyllä variksista mutta leluista tai pallon heittelystä ei
Ja kolmatta koiraa en ole ottamassa. Aapon ja varsinkin Pepin kanssa touhuaminen ja kouluttaminen riittävät mainiosti. Muutenkin kaksi koiraa on maksimi koska mies osallistuu vain osittain ja päävastuu niiden hyvinvoinnista ja riittävästä ulkoilusta/aktivoinnista on minulla