Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19396 viestiä 1602 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

23.05.12 - klo:01:11
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Naapurin koiran sukupuolen vaikutus omaan koiraan
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Naapurin koiran sukupuolen vaikutus omaan koiraan  (Luettu 558 kertaa)
Pia Jouhki
Lupaava kaivuukone

« : 11.05.11 - klo:12:55 »

Mä olen vasta lagottohaaveilija.
Vuoden olen nyt haaveillut ja tämän haaveen olisi tarkoitus toteutua ensi talvena  Hymyilee leveästi

Mutta mutta. Asumme paritalossa ja meidän ja naapurin pihojen välillä ei ole mitään aitoja. Naapurilla on pieni kiukkuinen narttukoira, joka ei tottele mitään käskyjä ja räyhää kaikille ohikulkeville koiruuksille. Lähtee myös niiden kimppuun jos isäntä ei ole käskemässä. Tuo koiruus juoksentelee myös usein meidän puolella ja tuleepa melkein sisälle asti kissoja moikkaamaan jos ovi on auki.

Nyt sitten mietin, pitäisikö tuon nartun takia meillekin narttua miettiä, vaikka ollaan ihan varmoja, että uros halutaan?
Urokset olen kokenut jotenkin helpommiksi ja nartut jotenkin kieroiksi tai muuten vain "oudoiksi". (Kissat meillä on leikattuja uroksia).

Jos meille tulee uros ja tuo naapurin narttu juoksentelee meidänkin pihassa, niin tuleeko juoksujen kanssa ongelmia?

Vai pitäisikö oma koira valita ajattelematta naapurin otusta?

Vai mietinkö ihan kummia?
tallennettu

Foogel Vasco Veneto "Vasco" 3/2011
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #1 : 11.05.11 - klo:13:22 »

Jaa-a... Ensimmäinen ajatus, mikä minun mieleeni nousi, oli aita. Paritalo on ihan kiva asumismuoto, mutta itse en kyllä aitaamattomalla pihalla pitäisi omaa koiraa, enkä varsinkaan silloin, jos "koirayhteispeliä" ei naapurin kanssa ole. En tiedä, mitä laki Suomessa sanoo aidan rakentamisen kustannusten jakamisesta naapureiden kesken, mutta se investointi kyllä mielestäni kannattaa. Missään tapauksessa älköön naapuri ratkaisko minun koirani sukupuolta! Järkyttynyt
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #2 : 11.05.11 - klo:13:40 »

Nartun kanssa saattaa tulla jopa enemmän ongelmia, jos naapurinne koira on kovin kiukkuinen tapaus niin se voi olla myös aggressiivisempi toisella nartulle kuin urokselle.  Juoksujen kanssa voi toki tulla ongelmaa, vaikka narttu ei pääsisi pihaan asti niin uros voi kyllä ulvoa seinän takana olevaa juoksunarttua, toki kovin tapauskohtaista miten reagoi.

Minusta ei kyllä kuulosta missään määri asialliselta koiranpidolta, että koiran annetaan huinia pitkin ihmisten pihoja ja teitä. Se on koiralle itselleen vaarallista, ja ohikulkijoille välillä todella ikävää, jos talon pihalta ampuu koira omien  luo.

Ja jos yritätte opettaa pentua olemaan pihassa, voi naapurin koira torpedoida opetuksen houkuttelemalla pennun perässään pois pihapiiristä.  Minusta olisi aika mahdoton tilanne, että kotona on pentu ja naapurin koira rynnii pihalla säännöllisesti. Tietty nuo jutut on vähän vaikeita, kun paritalossa ei voi naapureita kuitenkaan suututtaa..  Mutta aita kuulostaisi aika hyvältä ratkaisulta, suht matalakin aita voi pikkukoiran pitää takanaan ja matalan, kevyen verkkoaidanhan voi pystyttää ilman lupiakin, ainakin jos on korkeutensa etäisyydellä tontin rajasta Hymyilee leveästi (Juu, itse just aidattiin paritalopiha, naapurit tosin pitää koiran hallinnassa ilmankin)
tallennettu

-Julia&Luca
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono

Roni ja Rico

« Vastaus #3 : 11.05.11 - klo:13:43 »

Olis varmaan hyvä, jos pääsisitte naapurin kanssa juttuun aidan rakentamisesta, sehän olisi molempien etu  Hymyilee leveästi. Ainakin kannattaa ilmoittaa hyvissä ajoin, että teille tulee koira. Aika häiritsevä tuollainen pikku äkäpussi naapurissa kyllä!

Jos naapurin narttu tänään on leikkaamaton, voi se ns. huomenna olla vaikka kohtutulehduksessa ja steriloitavana, tai sitten joku isompi koira vaan syö sen suihinsa  Virnistää. Eli huonotkin vitsini vitseinä, sitä tarkoitin että kannattaa elää omaa elämää ja tehdä omia valintoja - naapurit voivat vaihtua kuten heidän lemmikkinsäkin.

Asumme itse kerrostaloalueella ja huolensa on meillä taajamalaisillakin. Oma taloyhteisömme on rauhallinen ja naapurit ystävällisiä myös koiraperheille. Lähistöllä olevassa kerrostalossa tilanne ei ole yhtä auvoinen; siellä sattui viime vuoden puolella tapaus, jossa schäfer-narttu irtosi omistajattaren hennosta kädestä taloyhtiön pihalla ja puri/ravisti kuolettavasti naapurin taluttimessa olleen pikkuisen shitsu-nartun ( anteeksi, jos kirjoitin rodun nimen väärin, kuuloisko tulla joku shuhu-merkki??). Talossa mm. pohdittiin, pitäisikö asukastoimikunnan varoittaa uusia asukkaita vaarallisesta koirasta, joka asuu jopa aivan vastapäätä. Tuolla aggressiivisella koiralla pitäisi käyttää ulkoillessa kuonokoppaa, mutta ei sillä koskaan ole. Piti olla ehtona, ettei koiraa lopeteta. Omistajar sanoo puolustukseksi, ettei tämä nyt niin kauhea ole. Siitä tietenkin hyvä, että koiraansa hän ei enää vie ulos yksin vaan vahvemman henkiön kanssa.  

No, eksyin nyt pahasti sivuraiteella aiheesta, mutta pysykää te muut aiheessa  Hymyilee leveästi

Joka tapauksessa onnellista koirahaaveen aikaa ja unelman toteutumista teidän kohdalla.
tallennettu

Lagom är bäst!
Pia Jouhki
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #4 : 16.05.11 - klo:14:28 »

Kiitokset kaikille vastauksista.
Nyt on miehen kanssa katsottu "sillä silmällä" tuota pihaa ja puhuttu sen aitaamisesta. Meille saa omalle puolelle aika loogisesti laitettua aidan.

Tuo aitaaminen on kuitenkin tehtävä tämän kesän aikana, jos vaikka tuleva talvi on kuten pari edellistä ja koiraa haaveillaan talvelle tai kevättalvelle. Ei silloin hangessa verkoteta.

Haaveilu, suunnittelu ja odottelu jatkukoon  Iskee silmää
tallennettu

Foogel Vasco Veneto "Vasco" 3/2011
Maija Mattila
Varma tryffelikuono

Pojat ;)

« Vastaus #5 : 21.05.11 - klo:11:41 »

Hyvä kun olette ajatellut asioita etukäteen myös aitaamisen kannalta, itselläni on aina ollut  vain uroksia ja "ongelmia" narttujen kanssa tuleekin vain juoksujen suhteen  Iskee silmää. Ensimmäisenä kuitenkin tuli mieleen pieni pentu johon tuo naapurin narttu saattaa käydä kiinni tai sitten se ottaa sen omana pentunaan, vaihtoehdot taitaa olla ääripäässä nuo. Eläkää omien ajatuksien mukaan jos uros tuntuu oikealta niin se sitten, toisille vain on niin selvää kumpi sukupuoli taloon tulisi ottaa.
Mukavaa pennun odotusaikaa teille Hymyilee leveästi

tallennettu

Maija, Niilo (Wildfinn Fabrizio), Roope (Wildfinn Mugello) ja Kössi
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Naapurin koiran sukupuolen vaikutus omaan koiraan
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic