Meillä mennään nyt mielenkiintoista vaihetta. Pupu ei juurikaan ole haukkunut aiemmin, eikä päiväseltään hauku edelleenkään - paitsi treenikentällä

Uusi ilmiö onkin yölliset haukut. Se siis toimii kuten lagoton kuuluu: erinomainen varoittaja. Meinaa vaan huumori loppua, kun kiittelee koiraa haukkumisista ja sydänkohtauksista parhaimmillaan monta kertaa yössä. Siinä olen ollut melko tarkka, että karjaissut en ole, ettei se saa sitä mielikuvaa, että huudetaan porukalla se "mörkö" pois. Joko olen ollut hiljaa tai hukannut sille "kiitos, riittää" ja "kaikki hyvin, ei hätää" tai "nukkumaan", minkä se oppi jo pentuaikana = pitää viihtyä hiljaa ja rauhassa itsekseen.
Pupun tila on alakerta ts. keittiö ja olohuone, missä me oleskellaan kaikki valveillaoloaika. Yöllä se siis nukkuu itsekseen alhaalla ja haukku on sellaista kokoistansa isomman koiran haukkua ja useimmiten se on säikähtänyt jotakin. Muutaman kerran olen käynyt katsomassa - joskus se on ollut kissa aidanpäällä tai lepattava hallaharso. Uutena kauhuna on myös juuri keittiön ikkunan takana oleva katutyöstä varoittava vilkkuvalo. Luulen, että heijastukset ja valot saa sen unenpöpperössä säikähtämään ja haukkumaan. Se on aidosti säikähtänyt ja tarvitsee tavallaan tukea, mutta jotenkin olisi kuitenkinopittava, että ei tarvitse vartin välein yöllä ilmoittaa, että se valo vilkkuu vieläkin.

Hankalaksi asian tekee se, että meidän keittiön ikkuna samoin kuin olohuoneen lasiovet on käytännössä melko mahdottomia peittää verhoilla. Viimeyönä neljän haukkuherätyksen jälkeen klo 2:30 laitoin koiran boksiinsa nukkumaan. Jotenkin vastenmielinen vaihtoehto sekin. Ei se voi koko yötä olla boksiin suljettuna vaikka siellä hyvin viihtykin.
Onko muilla ollut vastaavia tilanteita ja miten niistä olette yli päässeet? Kaikista vinkeistä olen vallan kiitollinen. Me tarvitaan niitä kunnon yöunia molemmat - minä ja koira. Se on superväsy päivisin, kun öisin pitää heräillä...