Hei,
Kun itse pennutin koiraani ensimmäisen kerran jo 20 vuotta sitten

ei ollut nettiä ja kirjastossa vain koirani saa pentuja-kirja. Luin sen monesti läpi ja pidin kirjaa"raamattunani", koska parempaa tietoa ei ollut. Kyselin paljon muiltakin kasvattajilta ja sainkin 2 kasvattajaa erinomaiseksi tuekseni.
Kävin kasvattajan peruskurssin vuonna 1992, koska aikaisemmin ei kurssia kotiseudullani ollut. Suosittelisin kurssia kaikille, jotta vältytään "suuremmilta" vahigoilta. Kurssilta saa apua moniin asioihin. Suosittelen kurssia sekä jatkokurssia jo ennen pennuttamista. Pelkkä oman koiran hoitaminen tuo paljon vastuuta saatika koiransa pennuttaminen, jossa sinun on osattava neuvoa sekä antaa tukea myöhemminkin kasvattien omistajille.
Muistutan vain, että kaikki ne ihanat pennut kasvavat aikuiseksi. Pennutuiän hoito,ruokinta ja liikunta vaikuttavat pennun kasvuun todella paljon ja suosittelen tiedon hankkimista myöskin muualta, kuin netistä.
Itse annan koirilleni AINA pohjaksi hyvää nappulaa ja lihaa sekä kermaviiliä. En anna koskaan kermaa->mahavaivat. En luota pelkästään siihen, että pystyisin laskemaan itse emän tarvitseman ravinnon vitamiini/hivenaine-tasapainon oikein. Kannattaa mennä lähimpää lemmikkitarvikeliikkeeseen ja ostat sieltä hyvää ruokaa koirallesi. Aloitat tietenkin uuden ruuan varovaisesti ja jatkat samaa ruokaa pennuillekkin.
Moni narttu käyttäytyy oudosti pentujen synnyttyä ja nyt onkin hyvin tärkeää, että pysyt itse rauhallisena. Annat emon hoitaa pentujaan. Ja edelleenkin se sama vanha kirja on tosi hyvä

Tsemppiä pentujen kanssa ja mukavaa kesää!!
t.Piia