Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19396 viestiä 1602 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

23.05.12 - klo:01:22
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Synnyttäneen nartun käytös
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Synnyttäneen nartun käytös  (Luettu 1004 kertaa)
Marja Väistö
Alkava kuopankaivaja

« : 16.06.11 - klo:18:24 »

Meidän koiramäärämme moninkertaistui pari päivää sitten Hymyilee leveästi. Ensikertalaisena pennuttajana kyselen teidän kokeneempien kokemuksia nartun käytöksestä synnytyksen jälkeen. Sylvi oli ennen penikointia jo muutaman viikon ajan selvästi erilainen kuin normaalisti, jotenkin "poissaoleva" ja vähän höselö etenkin lenkillä käydessä. Nyt kun pennut ovat syntyneet, se on edelleen ihme touhottaja, menisi ulkoillessa vaan nenä maassa minne sattuu. Niina-kasvattaja ohjeistikin, että nartut ovat ennen synnytystä aika pöpejä ja sekaisin, mutta miten pitkään tuo tohelo-tila on teillä kestänyt pentujen syntymän jälkeen? Pentuja Sylvi hoitaa kyllä hyvin.

Sitten vielä kysyn, että miten olette imettävää narttua ruokkineet? Minä olen antanut näinä ekoina päivinä kananmunankeltuaista, raejuustoa, piimää, kermaa ja jonkin verran jauhelihalientä. Kuivamuonaa en ole vielä antanut kuin ihan vähän noiden muiden soossien kanssa.

T. Marja, Sylvi ja lauma pentuja
tallennettu
Marja Väistö
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #1 : 17.06.11 - klo:15:31 »

Turhaapa taisin hätäillä, aika normaalilta tuo koira jo vaikuttaa  Hymyilee.
tallennettu
elina aula
Lupaava kaivuukone

Ellu, Pipsa, Renzo ja Ruska

« Vastaus #2 : 17.06.11 - klo:22:39 »

Meillä Pipsa on ollu ihan raukka hermona pari ekaa päivää synnytysten jälkeen. Jälkipolttoja ja petaa sen takia kaikki alustat ja repii ihan kappaleiksi. Hoitaa pentuja niin täysillä, että itkee ko ne nassukat nukku. "Onhan ne varmasti hengissä, onhan". Oon alkanu antaan parin kolmen päivän jälkeen nappuloita. Piimää on juonut monta kertaa päivässä ja paljon lihaa. Aikamoinen shokki se on koirallekki ko yhtäkkiä valtava lauma pentuja mistä huolehtia :-D. Tsemppiä!!! T. Ellu ja Pipsa
tallennettu
Piia Lehmonen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #3 : 20.06.11 - klo:12:15 »

Hei,

Kun itse pennutin koiraani ensimmäisen kerran jo 20 vuotta sitten  Virnistää ei ollut nettiä ja kirjastossa vain koirani saa pentuja-kirja. Luin sen monesti läpi ja pidin kirjaa"raamattunani", koska parempaa tietoa ei ollut. Kyselin paljon muiltakin kasvattajilta ja sainkin 2 kasvattajaa erinomaiseksi tuekseni.
Kävin kasvattajan peruskurssin vuonna 1992, koska aikaisemmin ei kurssia kotiseudullani ollut. Suosittelisin kurssia kaikille, jotta vältytään "suuremmilta" vahigoilta. Kurssilta saa apua moniin asioihin. Suosittelen kurssia sekä jatkokurssia jo ennen pennuttamista. Pelkkä oman koiran hoitaminen tuo paljon vastuuta saatika koiransa pennuttaminen, jossa sinun on osattava neuvoa sekä antaa tukea myöhemminkin kasvattien omistajille.
Muistutan vain, että kaikki ne ihanat pennut kasvavat aikuiseksi. Pennutuiän hoito,ruokinta ja liikunta vaikuttavat pennun kasvuun todella paljon ja suosittelen tiedon hankkimista myöskin muualta, kuin netistä.
Itse annan koirilleni AINA pohjaksi hyvää nappulaa ja lihaa sekä kermaviiliä. En anna koskaan kermaa->mahavaivat. En luota pelkästään siihen, että pystyisin laskemaan itse emän tarvitseman ravinnon vitamiini/hivenaine-tasapainon oikein. Kannattaa mennä lähimpää lemmikkitarvikeliikkeeseen ja ostat sieltä hyvää ruokaa koirallesi. Aloitat tietenkin uuden ruuan varovaisesti ja jatkat samaa ruokaa pennuillekkin.
Moni narttu käyttäytyy oudosti pentujen synnyttyä ja nyt onkin hyvin tärkeää, että pysyt itse rauhallisena. Annat emon hoitaa pentujaan. Ja edelleenkin se sama vanha kirja on tosi hyvä  Iskee silmää

Tsemppiä pentujen kanssa ja mukavaa kesää!!
t.Piia

tallennettu

"Qui me amat, amat et canem meum"
Kristiina Kallio
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #4 : 20.06.11 - klo:17:52 »

Komppaan Piiaa, kasvattajakurssin käyminen olisi todella suositeltava ennen koiran pennuttamista! Ja tuo Koirani saa pentuja-kirja on minullakin ollut ja on edelleen se opus, josta pennutukseen liittyviä asioita tarkistan.

Meillä koirat syövät muutenkin pääravintona nappulaa, ja tiineyden puolivälissä vaihdetaan saman merkin penturuokaan. Tätä pentunappulaa emo syö ennen synnytystä noin puolitoistakertaisen määrän normaaliin ylläpitoruokintaan verrattuna. Heti synnytyksen jälkeen ruokaa on jatkuvasti tarjolla, ja sen lisäksi annan piimää/kermaviiliä ja jauhelihaa. Koska maidontuotanto kiihtyy heti pentujen synnyttyä, on proteiinin saanti oleellista. Tietenkään koiraa ei voi pakottaa syömään, jos sen ruokahalu ei heti pentujen synnyttyä ole kohdillaan, mutta ruokaa tulee kyllä olla tarjolla.

Omat narttuni ovat äärimmäisen omistautuneita emoja, eivätkä ensimmäiseen viikkoon mielellään poistu pentujen luota edes ulkoilulle, vaan ne pitää väkisin kiskoa korttelin ympäri, jotta malttavat tehdä tarpeensa... Pikkuhiljaa alkavat sitten taas kiinnostua muustakin maailmasta, kun pennut kasvavat. Hymyilee
tallennettu

Krisse ja Nambervan karvakuonot
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Synnyttäneen nartun käytös
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic