|
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« : 19.06.11 - klo:01:02 » |
|
Käytin Peppiä viikko sitten lääkärissä ja saimme vetaraxoid-lääkityksen siitepölyallergian helpottamiseksi. Pepin vointi oli tuolloin allergiaoireita lukuun ottamatta hyvä. Olin hieman huolissani Pepin painosta, 9.8kg säkä noin 42-45cm, mutta lääkärin mielestä oli ok. Saimme annostukseksi 1tabl vuorokaudessa kunnes oireet helpottavat jolloin annostusta voi pienentää.
Huomasin muutokset Pepin voinnissa jo muutaman päivän lääkityksen jälkeen, se oli väsynyt ja ei häslännyt tavalliseen tapaansa vaan oli jotenkin poissaoleva. Ajattelin että kyse on lääkityksen normaalista vaikutuksesta koska ohjeissa lukee että lääkeaine vaikuttaa keskushermostoon ja lihaksistoon rauhoittavasti poistaen mm ahdistusta ja kramppeja. Perjantaina, 6 päivää lääkityksen aloituksesta Peppi söi aamuruoan normaalisti ja hyvällä ruokahalulla kuten aina. Lisäsin sen annoskokoa viikon mittaan suuremmaksi koska minusta se on liian laiha alle 10 kiloisena. Annoin sille iltapäivällä lääkkeen kuten aiemminkin. Illalla klo 17 aikoihin annoin iltaruoan mutta Peppi ei syönyt mitään. Normaalioloissa ruoka on pepille elämän tärkein asia joten olin todella ihmeissäni. Koira vaikutti todella väsyneeltä ja apaattiselta ja sen käytös oli ajoittain sekavaa. Lääkkeen antamisesta oli kulunut pari tuntia kun Peppi oksensi kahteen otteeseen melko rajusti. Tässä vaiheessa aloin huolestua ja tutkin koiraa tarkemmin. Punnitsin sen painoksi 9.4kg! vaikka olin lisännyt ruokaannosta reilusti ja lähemmässä tarkastelussa huomasin myös että siltä irtosi karvaa tuppoina kevyesti nykäistessä. Olin jo aiemmin huomannut että lääke ei auttanut allergiaoireiluun mitenkään ja tarkoituksena oli soittaa ma el.lääkärille ja kysellä kuinka hoitoa jatketaan. Teimme mieheni kanssa päätöksen lopettaa lääkkeen antamisen koska Pepin vointi huonontui sen aloittamisen jälkeen.
Tänään (la 18.9) Pepin vointi ei ole ollut yhtään parempi. Se ei ole suostunut syömään kuin hieman lohta, ei ole juonut koko päivänä itse vaan olen antanut sille vettä ruiskulla ja se on oksentanut jokaisen juottamisen ja syömisen jälkeen kaiken pois. Muutoin se on vain nukkunut, ei liiku tai tule luokse kutsuttaessa, liikkeet ovat hitaat ja se on täysin apaattinen ja haluton. Ulkona olemme käyneet vain pissalla pihanurmikolla. Yleensä peppi on todella vauhdikas ja rakastaa ulkoilua,nyt se käy nopeasti pissalla ja haluaa takaisin makuulle kun ei jaksa olla jaloillaan kauaa. Soitin päivystävälle el.lääkärille jo iltapäivällä mutta hänkään ei voi tehdä mitään tutkimuksia ennen maanantaita, sanoi voivansa ainoastaan nesteyttää koiraa mikäli vointi äkillisesti romahtaa. Olen juottanut peppiä ruiskulla mutta ei jaksa niellä kunnolla joten puolipakolla olen laittanut sille vettä kurkusta alas. Peppi on todella kipeän oloinen ja luut tuntuvat turkin alta selvästi käteen. Olen itse epäillyt että kyse voisi olla munuaisista tai maksasta koska lääkärin mukaan lääke on mieto eikä sen pitäisi aiheuttaa näin vahvoja "sivuoireita". Hänenkin mielestään kyse on jostain muusta kuin lääkkeen sivuvaikutuksista. Ei osannut koiraa näkemättä tarkemmin arvioida mutta ei pitänyt pepin tilaa niin huolestuttavana että se tarvitsisi välitöntä hoitoa vaan mikäli tilanne ei muutu pahemmaksi niin käski varailla maanantaina aikaa alkuviikolle. Olemme mieheni kanssa todella huolissamme pepin äkillisestä sairastumisesta, koirasta näkee että se on kuin varjo siitä mitä se oli viikko sitten. Voi vain toivoa että syy tähän löytyy ja peppi saadaan hoidettua ennalleen omaksi ihanaksi iloiseksi itsekseen.
Tekstini on varmasti todella sekavaa, laitan tähän vielä Pepin oireet jos joku osaisi sanoa mistä sairaudesta ym voisi olla kyse, kaikki apu ja neuvot ovat tarpeen
-laihtunut viime kuukausina 11.4kg nykyiseen 9.4kg, viimeiset puoli kiloa viikon aikana. Syö laadukasta brit care ruokaa ison annoksen mutta laihtuu silti. madotettu ym ajallaan.
-ollut viimeisen vkon lääkityksen alettua väsynyt,haluton,sekava,apaattinen,vetäytyvä ja ei heiluta häntäänsä eikä hae kontaktia. Nukkuu miltein koko ajan ja haluton liikkumaan ,ei jaksa seistä jaloillaan kauaa vaan käy makuulle. Ajoittain tärinää ja hitaat liikkeet. Ei innostu mistään eikä sähellä kuten normaalisti
-ei suostu juomaan itse, ei ruokahalua, oksentaa syönnin/juottamisen jälkeen. Normaalisti ruoka on pepin elämän keskipiste eikä ole oksennellut aiemmin
.karvanlaatu muuttunut hamppuiseksi,turkki kiilloton ja karvaa irtoaa paikoittain tuppoina kevyesti nykäistessä. Iho ok eikä rapsutellut itseään
-hammaskiveä tullut lyhyessä ajassa ja hengitys haisee pahalle. yrittää syödä heinää ulkona miltein koko ajan mutten ole antanut. Tänään olisi kelvanneet voikukan lehdetkin. runsas syljen eritys
-kakoo ja yökkii aivan kuin sille nousisi suuhun jotain välillä, tätä jatkuu noin tunnin ennenkuin oksentaa. Oksentanut tänään neljä kertaa eikä ole suostunut nielemään paljoakaan vettä ja on oksentanut ne pois
En tiedä mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä, omasta mielestäni jotain on pahasti vialla mutta el.lääkäri ei tuntunut olevan kovinkaan huolissaan. Pärjääkö koira viikonlopun yli jos se oksentaa jatkuvasti kaiken pois ja näyttää menettäneen kaiken mielenkiintonsa eikä jaksa muuta kuin nukkua? Varaan kyllä ajan heti maanantaille ja vaadin verikokeita yms lisätutkimuksia vaikka pitäisivätkin niitä lääkärissä tarpeettomina. Minusta on jo pidempään tuntunut että pepillä ei ole kaikki kohdallaan ja mielestäni tämä viimeistään osoittaa että olen ollut oikeassa vaikka el.lääkärit ovat aina todenneet koiran vaikuttavan täysin terveeltä allergiaa lukuunottamatta. Olen kuitenkin huomannut koirassa tapahtuvat muutokset ja vaikka sen vointi onkin ajoittain ollut parempi niin aina on tullut näitä huonompia kausia, tosin ei mitään näin huolestuttavaa aiemmin.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 19.06.11 - klo:09:33 kirjoittanut Heidi Lehtinen »
|
tallennettu
|
Jarlein Eros "Aapo" 03/2008 Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
|
|
|
|
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #1 : 19.06.11 - klo:08:11 » |
|
Aamulla Peppi oli hieman virkeämpi, jaksoi heiluttaa häntää ja tuli hetkeksi rapsutettavaksi ennenkuin vetäytyi takaisin levolle  Ei ole yön aikana juonut yhtään vettä eikä suostunut syömään kuin puoli dl lohta. Annan sille ruiskulla vettä ja käytän aamupissalla. Peppi inhoaa juottamista mutta se on juonut viimeksi itse torstaina. Ruiskua aloin käyttämään pe iltana kun se ei ollut juonut koko päivänä mitään vaikka yleensä juo hyvin. Väsynyt se on edelleen mutta toivottavasti menee paremmaksi kunhan lääkitys poistuu elimistöstä kokonaan. Lääkärin mielestä oireet eivät voi johtua lääkkeestä mutta koiran vointi muuttui melko nopeasti huonoksi heti lääkityksen alettua joten johonkin se on varmasti vaikuttanut. Kysyin voiko syy löytyä maksasta tai munuaisista ym niin sanoi sen oireiden perusteella tuntuvan mahdolliselta, mutta silloin niissä on ollut jo ennestään jotain vialla. Toivottavasti Peppi saisi lisää voimia eikä oksentelisi enää tänään. Tuo syömättömyys ja juomattomuus eivät kyllä helpota toipumista eivätkä ole pepille ollenkaan tyypillistä käytöstä
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kaisa Karppinen
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #2 : 19.06.11 - klo:10:17 » |
|
Voi ei, ikävää kuulla että Peppi on nuin huonossa kunnossa  Olen seurannut kirjoituksiasi Pepistä, eikä varmasti ole helppoa tuo epätietoisuus koiran tilasta. Tsemppiä teille molemmille ja toivottavasti Peppi paranee ja oireiden syy selviää!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kaisa ja Taavi
|
|
|
|
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #3 : 19.06.11 - klo:15:13 » |
|
Pepin olo on jo virkeämpi, jaksaa seurailla katseellaan mitä kotona tapahtuu ja komensi aapoakin pariin otteeseen  Olen saanut sen syömään lisää lohta ja ei ole ainakaan vielä oksentanut ollenkaan. Vettä ei juo ilman ruiskua, en tiedä miksi kun ruiskusta jaksaa niellä jo itse ilman kurkun hieromista. Syöminen on selvästi auttanut ja ruokahalu palautunut hieman. Teki tarpeensakin ulkona normaalisti. Lääkityksen lopettaminen oli selvästi oikea päätös vaikka huomaakin heti kutinan pahentuneen ja silmät rähmivät selvästi enemmän kuin ennen viikonloppua. Ikäväähän allergiaoireilu on mutta parempi vaihtoehto kuin lääkitys,joka saa pepin todella huonoon kuntoon. Haluaisin kovasti uskoa että kaikki johtui vain sopimattomasta lääkityksestä,mutta lääkäri on vahvasti sitä mieltä että taustalla täytyy olla jotain muutakin mikä aiheutti koiran voinnin äkillisen huononemisen  Toivottavasti vastaus löytyy verikokeiden tuloksista kunhan ne saadaan otettua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannele Törmänen
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #4 : 19.06.11 - klo:15:31 » |
|
Käy hakemassa nutriplus-tahnaa apteekista. Se saa usein sairastaneen koiran silmin nähden piristymään. Annan aina sairaille, synnytyksen jälkeen ym. tilanteissa.
Koiran paino on todella vähäinen, jotain vakavampaa luulisi koiralla olevan kuin siitepölyallergian myös muut oireet mukaanlukien.
Oletko kokeillut lohen lisäksi muuta ruokaa? Meillä esim. paistettu muna, kana tai turkin jugurtti maistuu silloin kuin ei mikään muu maistu.
Joisiko lihalientä, jossa on hieman hunajaa ja munan keltuainen? Juomaan täytyy saada ettei kuivu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Satu Suominen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #5 : 19.06.11 - klo:15:52 » |
|
Meillä bolognesella ollut joskus vatsavaivoja niin ettei ole halunnut juoda. Kun olen keittänyt jauhelihaa vedessä ja antanut tuon keitin veden koiralle, niin on alkanut juoda itse.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #6 : 19.06.11 - klo:20:38 » |
|
Illalla seitsemän aikoihin joi itse ensimmäisen kerran kolmeen vuorokauteen ja on piristynyt päivän mittaan selvästi  Ruoka pysyy sisällä ja häntäkin on noussut taas pystyyn eikä riipu kuten aiempina päivinä mikä on sekin hyvä merkki olon kohentumisesta. Pepin allergioiden takia olen välttänyt antamasta sille mitään kovin allergisoivaa koska kutinaa on jo nyt tarpeeksi. Lihalientä yritin juottaa eilen mutta kieltäytyi ottamasta ja en antanut ruiskulla kuin vettä. Olen alusta asti laittanut merkille Pepin laihuuden ja sen että paino ei ruokintaa lisäämällä nouse yhtään vaikka ruoassa on proteiinia 25% ja rasvaa 15%. Saanut tätä ruokaa pari kuukautta väh. 6dl päivässä + lohta,keitettyä perunaa,välillä voita muutaman ruokalusikallisen. Ruoan lisääminen näkyy ainoastaan ulosteen määrässä...Muita ruokavaihtoehtoja ei allergiarajoitteiden takia oikein ole Toivon edelleen että virtsa ja verikokeet antaisivat vastauksia. Mikäli niissä kaikki ok niin hankalaa saada el.lääkäriä uskomaan ettei kaikki ole hyvin. Lagoton turkki hämää paljon, mietinkin täytyykö peppi ajaa kaljuksi jotta lääkärikin huomaa sen laihuuden 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #7 : 20.06.11 - klo:16:14 » |
|
Olen tutkinut netistä erilaisia koirien sairaskertomuksia ja lääkäriartikkeleita ja etsinyt sieltä yhtäläisyyksiä Pepin oireilun kanssa. Pepin vointi oli edellisessä kodissa allergioita ja jatkuvaa tulehduskierrettä lukuunottamatta ok, mutta muutettuaan meille asumaan sen vointi on vaihdellut hyvästä huonompaan kausittain. Olemme hoitaneet sitä asianmukaisesti,käyttäneet tarvittaessa lääkärissä ja ruokkineet laadukkaalla,sopivalla ruoalla mutta silti vointi huononee välillä ilman selkeää syytä.
Löysin netistä sellaisen kuin addinsonin-tauti, siellä oli juttua berhandilaisesta joka sairasti ko tautia. Jutussa ja muutamalla el.lääkäri sivustolla oli että sairastuneen koiran vointi yleensä menee huonoksi juuri muutostilanteissa, kuten Pepillä sen vaihdettua perhettä. Oireetkin kävivät yksiin mutta ne sopivat kyllä niin moneen... Onko tiedossa että tautia esiintyisi lagotoilla? Voi olla kaukaa haettu mutta tässä tilanteessa haluan kartoittaa kaikki vaihtoehdot ja lääkärin avulla alkaa selvittää mistä on kyse. On raskasta elää epätietoisuudessa ja miettiä itsekseen olenko ylireagoinut pepin oireiluun vai ainoa joka näkee ettei kaikki ole hyvin? Pepin olo on jo palautunut muuten ennalleen,mutta ruoka ei maistu edelleenkään vaikka yleensä syö kaiken mitä annetaan. Ottaa kyllä ruokaa suuhun mutta tiputtaa pois. Tutkin suuta,hampaita ym taskulampulla mutten löytänyt sieltä mitään poikkeavaa. Peppi myös maiskuttelee usein, on tehnyt sitä jo muutaman kuukauden useasti päivässä. Luulin sen johtuvan runsaasta syljenerityksestä mutta kyse taitaakin olla närästyksestä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #8 : 20.06.11 - klo:17:40 » |
|
Minusta kuulostaa että Peppiä voisi närästää. Ehkä se liittyy allergiaoireisiin, ehkä lääkkeeseen? Onko sillä milloin viimeksi katsottu peruslabrat, maksa- ja munuaisarvot? Minusta kannattaisi katsoa nyt labraa aika laajalti, perusverenkuva, maksa-arvoja ja krea(munuaisarvo), elektrolyytit, kilpirauhanen.. Ja ACTH rasituskoe Addisonin poissulkuun. Jos mahaoireilu jatkuu, aika herkästi kannattaa tehdä gastros- ja kolonoskopia. Ensiapuna närästykseen voi kokeilla Antepsiniä, Pepille ehkä puolet 1g tabletista olisi sopiva annos. Samoin ranitidiiniä(Ranimex, Ranixal) voi kokeilla, 2mg/kg annoksella. Famotidiini(Pepcid)-annos on 0,5mg/kilo, kaikkia noita saa käsikauppalääkkeenä.
Muoks, tuo veteraxoidhan on predninoloni eli kortisonia. Se voi aiheuttaa närästystä ainakin ihmisillä, miksei koirillakin. Mutta jos tuota maiskuttelua on ollut jo ennen niin ehkä se on vain pahentanut syystä x johtuvaa närästystä.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 20.06.11 - klo:17:43 kirjoittanut Julia Åivo »
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #9 : 21.06.11 - klo:08:18 » |
|
Minä veisin Pepin lääkäriin ja vaatisin huolellista tutkimista. Nuo käsikauppalääkkeet ovat hyviä olemassa, mutta en lähtisi summamutikassa kokeilemaan, kun ei tiedetä mistä on kyse -> vahinkoa voi tulla lisää. Onko noiden käsikauppalääkkeiden yhteisvaikutusta koirilla tutkittu?
Vien aika herkästi koiran lääkäriin jos hiemankaan epäilyttää. Toistaiseksi kertaakaan ei ole käyty aivan turhaan, joten onneksi kovin usein ei ole tarvinnut käydä. En myöskään jäisi kotiin ihmettelemään vaikka lääkäri näin puhelimessa sanoisi, jos koiran vointi vaikuttaisi todella huonolta. Olen myös aika nirso lääkäreiden suhteen, käytän pääasiassa vain tiettyjä lääkäreitä, joiden ammattitaidosta voin olla varma...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
|
|
|
|
Marjo Hakala
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #10 : 21.06.11 - klo:08:34 » |
|
Hei meillä Mattiksella käytetään tällä hetkellä vatsan rauhoittamiseen Antepsin (2ml/3*vrk) sekä yksi Pepcid tabletti/vrk. Eläinlääkärin määräämiä. Mattiksella oli myös pitkään maiskuttelua ja lässyttämistä, kunnes sunnuntaina tuli voimakkaita kipukohtauksia. Olen myös saanut Antepsin kuurin Mattikselle silloin kun jouduimme käyttämään kortisonia suun kautta, sillä suojattiin vatsakalvoa kortisonin vaikutukselta. Ainakin meillä on Mattiksen lässyttäminen ja maiskuttelu on loppunut, sekä henki haisee taas normaalille ja kaiken huipuksi koira ottaa innokkaasti kummatkin lääkkeet  (vaikka mielestäni tuo Antepsinin liuos on hirveän makuista  ) Näillä lääkkeillä hoidetaan noin 3 viikkoa ja jollei ruokavalion kanssa vatsa rauhoitu, mennään lisätutkimuksiin.Epäilynä oli: ruoka-aineperäinen allergia;erityisesti punainen liha ja viljat (koira on raakaravinnolla eli nyt siirryttiin syömään pelkkää kalaa ja hirssiä vähäksi aikaa)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #11 : 21.06.11 - klo:09:25 » |
|
Hanna, tottakai pitää viedä eläinlääkärille ja tutkia kunnolla, mutta ensiapuna koiran oloa helpottamaaan noita lääkkeitä voi kokeilla, ja muutaman päivän käytöstä ei varmasti ole mitään haittaa vaikka koiralla olisi munuaiset/maksa sökönä jos nyt jotain worst case scenariota miettii.
Nuo annosohjeet löytyy netistä ja on meille ihan eläinlääkärin neuvomia. Koirilla oli keväällä joku ihme päivän kestävä mahakipu+oksentelukohtaus kummallakin viikon sisään, ilmeisesti joku virus tai sitten olivat kumpikin syöneet jotain sopimatonta. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään, mutta muutaman päivän saivat tuollaista närästyskoktailia molemmat, antepsin+pepcid. Lilo 6kg sai puolet antepsinistax3 ja 1/3 Pepcid-tabletistax1 ja Luca 20kg kokonaisen tabletin kumpaakin samalal tiheydellä.
Minusta kannattaa nyt ennemmin varata aika kunnon sisätauti/allergiaspesialistille ja vaatia kaikki labrat, kuin vaikka viedä koiraa päivystykseen koska ei siellä kiireessä mitään selviä.. Ja siinä odotellessa koiran oloa voi kokeilla helpottaa noilla lääkkeillä. Antepsinin kanssa voi antaa joko Pepcidiä tai Ranimexiä, mutta vähän eri aikaan, koska Antepsin estää niiden imeytymistä. Kumpikin käy myös tuon kortisonin kanssa ja usein käytetäänkin mahansuojana.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #12 : 21.06.11 - klo:10:16 » |
|
Jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee. Minusta on silti aika riskialtista lähteä "kokeilemaan" eri lääkkeillä, tepsisikö joku. Se, että lääkäri on jollekulle jotain lääkettä määrännyt ei tarkoita, että se sopisi toiselle tai että annostus on sama. Keskimäärin ihmiset eivät myöskään tunne lääkkeitä tai sairauksia niin hyvin, että omien ratkaisujen tekeminen olisi turvallista. Plus että jotkut lääkeaineet saattavat vääristää labratuloksia.
Ja veisin itse koiran myös päivytykseen, jos se olisi niin kipeä että katsoisin sen tarvitsen lääkäriä. Tottakai oireiden syy täytyy selvittää tarvittaessa spesialistilla vielä myöhemmin, mutta "tavallinenkin" lääkäri on parempi vaihtoehto kuin istua kotona odottamassa pysyykö koira hengissä.
Mutta kuten todettua, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. En halua lähteä vääntämään tästä asiasta sen enempää, koska jokainen arvioi tilanteen ja tekee päätökset loppujen lopuksi itse.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #13 : 21.06.11 - klo:10:30 » |
|
Mä itse kiikutan koirat hyvinkin helposti lääkärille syystä jos toisesta.. Eikä koiria lähtökohtaisesti kannata kovin paljon lääkitä ihan ominpäin. Nuo närästyslääkkeet nyt on kuitenkin vaarattomimmasta päästä, esim. Antepsin ei juurikaan imeydy ruuansulatuskanavasta vaan muodostaa sinne suojaavan kalvon. Sen anostus nyt on suunnilleen tuo edellämainittu kaikissa tilanteissa, ja kun se ei tosiaan imeydy, se ei todellakaan ole milligramman päälle.
Ja tarkoituksenahan varmasti on tutkituttaa koira läpikotaisin eikä ominpäin kokeilla eri lääkkeitä? Itse en kuitenkaan näe järkevänä maksaa a 100e siitä että eläinlääkäri kehottaa päivystyksessä ostamaan noita samoja lääkkeitä, ja sitten muutaman päivän päästä viedä koira tarkempiin tutkimuksiin. Jos koira on ihan apaattinen ja vaikuttaa kuivuneelta, se on toki päivystyskäynnin paikka silloin.
Mutta googlettamalla koiran närästys löytyy jo varsin paljon tietoa lääkityksistä ja syistä, en tarkoita että otse alkaisi diagnosoimaan mutta koiran oloa pitää minusta helpottaa heti jos sillä närästystä epäilee eikä odotella eläinlääkäriaikaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
|
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #14 : 21.06.11 - klo:16:39 » |
|
Kiitos vastauksista ja erilaista näkökulmista  Itse en anna koirille lääkkeitä kuin lääkärin määräyksestä (varsinkaan sen ibumax-tapauksen jälkeen vaikka ohje saatiin kokeneelta koiraihmiseltä) Soitin tänään yksityiselle ja korkeatasoiselle eläinlääkäriklinikalle ja sain ajan huomiselle. Tosin jäi ikävä olo kun puhelimeen vastannut henkilö tivasi Pepin kunnosta ja taustoista kuultuaan miksi en vienyt koiraa heti päivystykseen ja otattanut verikoeita ennen vetaraxoidin aloitusta. Totesin tähän tyynesti että asiaa hoitanut el.lääkäri ei sanonut mitään verikokeista,kertoi lääkityksen olevan lievä ja antoi meille 3kk reseptin ilman mitään puhetta kontrollikäynnistä ym ja jäi seuraavana päivänä kesälomille. Saman paikan ja koko mikkelin alueen ainut päivystävä eläinlääkäri sinä päivänä (vkonloppu) totesi ettei koiran tila vaadi välitöntä hoitoa ja koska päivystys on auki vain ajanvarauksella niin sinne ei voi omaehtoisesti koiraa kiikuttaa ja vaatia hoitoa kun lääkäri voi olla omassa kotonaan odottamassa soittoja. Soitin jo kyseiseen paikkaan asian tiimoilta ja totesivat ettei heillä ole pääsyä toisen lääkärin potilastietoihin joten sieltä eivät voi antaa mitään tietoja Pepistä uudelle lääkärille vietäväksi. Ja kyllä, vaidamme lääkäriä tämän tapauksen johdosta enkä enää luota heidän ammattitaitoonsa. No,lupasivat yksityisellä ottaa verikokeet huomenna vaikka hirveä ruuhka heilläkin ja saa varautua odottamaan tunteja pääsyä lääkärin luokse. Tunnen syyllisyyttä koska en saanut Peppiä hoidettavaksi viikonloppuna enkä tajunnut edellisen lääkärin puutteellisia hoitotoimenpiteitä. Mutta kai sitä lakkaa itsekin kuuntelemasta omia tuntemuksiaan kun saa kuulla eri lääkäreiltä koiran olevan terve ja omistajan reagoivan turhan hätäisesti jokaiseen vingahdukseen ja oireesen...  Toivon että edes huomenna ottavat asian vakavasti vaikka koira vaikuttaakin jo reippaalta ja touhukkaalta eikä sen laihuutta päällepäin huomaa turkin alta. Kirjaan ylös kaikki Pepin oireilut alusta alkaen ja annan heille luettavaksi jos siitä olisi apua. Pahoin pelkään että toteavat koiran olevan ok ja kuittaavat laihuuden ja viikonlopun oireet ohimenevänä oksennus-ripulitautina vaikka koira ei ripuloinut koko aikana...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|