Meillä asustaa puremisen suhteen kaksijakoinen lagotto.
Kotona ja oman väen kesken Carlo ei pentupuremisen loppumisen jälkeen varmasti koskaan käyttäisi hampaitaan omaa väkeään kohtaan. Meillä tosin on ollut armeijamainen kuri kaikessa, mikä liittyy hoitotoimenpiteisiin, ruokailuun ja käyttäytymiseen kotona. Näin siksi, että meidän hemmo on pienestä pitäen kuvitellut olevansa maailman omistaja

Piti ottaa tarkat rajat ja säännöt käyttöön jo pienestä pitäen, ettei olisi mennyt överiksi kikkuran touhut. Muunmuassa ruoka tarjoillaan meillä niin, että Carlo odottaa kiltisti istumassa omalla "odotuspaikallaan" niin kauan, että saa luvan lähestyä kuppiaan. Monesti jo luvan saatuaan vielä varmuuden vuoksi "kysyy", saako jo ihan oikeasti mennä kupille vai pitääkö vielä odottaa

Luut ja muut herkut Carlolta voi mennä kotona ottamaan pois ilman pelkoa puremisesta, koska näin on tehty pienestä pitäen. On oppinut siihen, että ihminen voi puuttua toimiin ilman ihmetystä. Kynnenleikkuu päättyy siihen, että kikkura kuorsaa sylissä

Korvakarvojen nyppiminen on niin kamalaa, että silloin yritetään kiemurrella pois tilanteesta, mutta tiukkaa käskyä ei tässäkään kohdin vastusta vaan tyytyy kohtaloonsa.
Kodin ulkopuolinen maailma onkin sitten jotain ihan muuta... Carlo on purrut sekä minua että miestäni ulkona ollessaan. Eli vastaus otsikon kysymykseen on, että lagottoni voi purra minua ja on purrutkin.
Ensimmäiset kunnon puremis-tilanteet tapahtuivat jo pentuaikana. Itse melko kokemattomana koiraihmisenä en osannut toimia tilanteessa, jossa Carlo löysi ulkona kulkiessaan maasta jonkin mielestään ihanan aarteen - minun mielestäni vaarallisen tai ällöttävän esineen, joka piti heti saada pois koiran suusta. Tyhmänä menin väkisin ottamaan sitä pois seurauksella, että koira puolusti saalistaan hampaillaan. Muutama tällainen tilanne tapahtui, ennenkuin ymmärsin perehtyä asiaan tarkemmin.
Carlo on perinteisen italialaisen miehen perikuva; kaikki mahdolliset vietit ovat hyvin voimakkaita ja ne ilmaistaan myös "täysin rinnoin" - muunmuassa saalistusvietti ja reviirinvartioimisvietti ovat ihan huipussaan tässä tapauksessa. Nykyisin näitä puremistilanteita ei enää tule, koska olen itse oppinut tavan, jolla näissä tilanteissa pitää toimia. Ainakin meidän Carlon suhteen oikea tapa toimia tällaisessa tilanteessa on tottelevaisuuteen perustuva "käskytys" - tietyn sanan kuullessaan koira pudottaa suustaan pois sen, mikä siellä milläkin hetkellä on. Meillä tämä käskysana on "JÄTÄ". Enää ei ole tarpeen laittaa "käsiä peliin".
Myös tappelutilanteissa Carlo menettää kontrollin niin, että "puree kaikkea, mikä liikkuu" - jos joku osuu tielle, saa varmuudella tikkauksen osakseen. Nykyisin välttelemme näitäkin tilanteita niin, ettei suurempaa ongelmaa ole viime aikoina enää ollut.
Oikeastaan ainoa viimeisen vuoden aikana tapahtunut purema-tilanne tapahtui pari viikoa sitten, kun olimme maaseudulla ja Carlo epäonnisesti meni yhteen pöpelikköön, jossa astui ikiaikaisen rautalanka-aidan ruostuneeseen piikkiin ja jäi siihen kiinni. Tilanne oli hyvin kaoottinen, koska se tapahtui keskellä ryteikköä emmekä nähneet Carloa. Kuului vain ihan kamala ulina, jota ensin luulin jonkin eläimen kuolinulinaksi, kun kuvittelin Carlon löytäneen elikon ja tappavan sitä. Kun Carlo ei tullut luokse käskystä ja ulina ei loppunut, ymmärsin ulinan tulevan Carlosta. Mieheni ehti paikalle keskelle ryteikköä ensin ja löysi Carlon sieltä etutassu kiinni pitkässä rautapiikissä. Kun mieheni otti tassusta kiinni irrottaakseen piikin, Carlo paniikissa puri miestäni peukaloon. En usko, että Carlo ymmärsi, mitä tilanteessa tapahtui, kun mieheni tuli pusikon keskeltä Carlon takaa ja kun tassuun sattui mieheni tarrattua siihen entistä enemmän, Carlo puri puolustaakseen itseään. Joku vähän "pehmeämpi" koira ei ehkä olisi tässä tilanteessa purrut, mutta meidän kuumakalle pisti taaskin kaiken likoon ja yritti hoitaa tilanteen itse... peukaloon osuneesta puremasta tuli miehelle 2vkon antibioottikuuri, mutta ei tikkejä. Piikin aiheuttamista vahingoista tuli koiralle 2 tikkia varpaaseen ja 2vkon antibioottikuuri. Miehen lääkäri totesi, että koira ei ole purrut tosissaan, koska vammat olivat suhteellisen vähäiset. Jos olisi purrut tosissaan, peukalon luut olisivat kärsineet.
Jos jotain voisin Heidille sanoa ohjeena, niin kouluta miehesi toimimaan ruokatilanteissa ja muissakin niin, ettei Peppi pääse yllättämään! Meillä oli vähän samanlaisia "oireita" ihan pentuaikana, kun minä hoidin kaikki hoitotoimet ja käytännön puuhastelut, mies ei juurikaan osallistunut asioihin. Meillä koira hankittiin periaatteella "sinä sitten hoidat kaiken, mikä siihen liittyy". Ajan myötä mies on kyllä saavuttanut itselleen jo jonkinmoisen auktoriteetin ja aseman, jota Carlo ei kyseenalaista - aseman saavuttamisessa yöllisten jääkaappikeikkojen tiimoilta tarjoillut lihapullat näyttelevät suurta osaa

Carlo on nyt 2,5v eli aika pitkä treeniaika on jo takana.
Näistä puremajutuista huolimatta Carlo on aivan mainio epeli "omaan väkeen kuuluvien" pienten lasten kanssa. Veljeni 2v poika ja 1v tyttö leikkivät Carlon kanssa ilman ongelmia eikä kenenkään tarvi pelätä, että Carlo tekisi mitään pahaa. Carlo suorastaan rakastaa pikkuväkeä

Kadulla kulkiessa en kyllä päästä ketään vierasta lähelle, koska Carlo on osoittanut hyvin arvaamattomia piirteitä viime vuoden joulukuussa laitetun kemiallisen kastraation kapselin asentamisen jälkeen; saattaa ilman varoitusta hyökätä vastaantulijaa kohti ilman mitään säännönmukaisuutta. Nyt onneksi kapselin vaikutusaika alkaa jo olla lopuillaan ja Carlo toivon mukaan pikkuhiljaa palautuu ennalleen eli vieraitakin kohtaan hyvin ystävälliseksi hemmoksi.