Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19396 viestiä 1602 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

23.05.12 - klo:02:14
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Meillekö lagotto?
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Meillekö lagotto?  (Luettu 1198 kertaa)
Vilma Aholainen
Alkava kuopankaivaja

« : 11.04.08 - klo:13:38 »

Olen siis 12-vuotias (syksyllä 13) tyttö Kotkasta ja olen nyt muutaman kuukauden ajan herätellyt toivoa kolmannesta koirasta. Meillä on jo ennestään 3v 3kk labradoriuros Veeti ja 1v 11kk ikäinen cockeripoika Vili. Molemmat tulevat hienosti toisten koirien kanssa toimeen ja keskenäisiä tappeluitakin on harvoin.
Kolmas koira olisi ajankohtainen vasta parin vuoden päästä, mutta halusin alkaa nyt jo kartuttamaan mahdollisia rotuja.
Koiran tulisi olla keskikokoinen (ei siis tanskandoggi tai chihuahua)ja helposti koulutettavissa oleva. Turkinhoidonkin tulisi olla suht. helppoa, koska yksi trimmattava koira on kuulemma tarpeeksi. Isä on siis jo suostunut koiraan, mutta äiti "pistää vielä kapuloita rattaisiin". Pari vuotta on kuitenkin pitkä aika, joten eiköhän hänkin siihen ajatukseen totu Hymyilee
Koira saisi liikuntaa useita tunteja päivässä. Meillä on iso yksikerroksinen omakotitalo ja iho takapiha, jossa koirien on mukava temmeltää. Piha on kauttaaltaan aidattu, yli metrin korkuisella aidalla.
Koiran kanssa olisi tarkoitus olla paitsi seurakoirana, myös harrastuskaverina näyttelyissä ja muissakin lajeissa. Eikö totta?
FCI 8-ryhmän koirat ovat aina miellyttäneet minua eniten, joten siksi aloitin luonnollisesti tästä ryhmästä. Toki muitakin rotuja (ja ryhmiä) tulen miettimään, mutta suurimpana kriteerinä on se koko, josta jo aiemmin kerroin.

Nyt saitte harrastajat ja kasvattajat vähän pohdittavaa. Haluaisin kaikenlaisia vastauksia ja perusteluja mukaan (jos mahdollista).
tallennettu
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #1 : 11.04.08 - klo:15:27 »

Heti ensimmäiseksi tulee mieleen, että lagottohan on trimmattava rotu. Eli jos niitä saa olla vain yksi, niin tässä on pieni ongelma.  Epävarma

Mihin tarkoitukseen haluat koiran? Tarkoitan sitä, että sillä mitä koiran kanssa tehdään, on aika iso merkitys rotuvalinnassa. Lagotto sopii kyllä erittäin laajaan skaalaan harrastuksia, mutta siitä huolimatta ei haittaa miettiä tuota puolta jo etukäteen. Millä perusteilla aiemmat rotuvalinnat on tehty? Miksi haluat vaihtaa rotua? (kysymykset siksi, että on helpompi hahmottaa jo olevien rotujen plussat/miinukset)

Tuohon porukkaan (labukka ja cockeri) lagotto sinänsä sopisi varmaan hyvin.
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Maija Mattila
Varma tryffelikuono

Pojat ;)

« Vastaus #2 : 11.04.08 - klo:20:06 »

Tuo turkin helppohoitoisuus pistää silmään Iskee silmää Meillä on naapurissa cokkeri ja joudun kyllä useammin huoltamaan lagoton turkkia kuin mitä heidän on oman koiransa turkkia huollettava! Meillä lagoton turkki huopaantuu ja se on hoidettava muutaman viikon välein tai heti kun huopaantumia esiintyy niin ne kohdat olen käynyt läpi. Toiset pitää lagoton turkin niin lyhyenä ettei tällaisia hommia paljoa tarvii tehdä mutta jos käyt näyttelyissä tai tykkäät pitää turkkia hieman pidempänä niin turkin hoitamisesta on oma hommansa. Lisäksi olen opetellut trimmaamista itse ja sen opettelu jatkuu varmaan loputtomasti.......pidän turkin hoitamisesta ja trimmaamisesta mutta minulla on tällä hetkellä vain yksi trimmattava koira. Lagotto on aika puuhakas rotu joten jotain sen kanssa on hyvä puuhastella Hymyilee
tallennettu

Maija, Niilo (Wildfinn Fabrizio), Roope (Wildfinn Mugello) ja Kössi
Tere Jääskeläinen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #3 : 11.04.08 - klo:22:56 »

Hei,Vilma!
Käypä tutustumassa Lagottoklubin kotisivuilla (www.lagottoromagnolo.fi) kaikkeen, mitä siellä kerrotaan lagotosta. Ja sitten tietenkin käyt tapaamassa lagottoja livenä näyttelyissä, kokeissa, kasvattajien luona ja missä vain niitä bongaatkin.
Eiköhän lagoton sopivuus teidän perheeseen sillä tavalla parhaiten selviä.
Iloista kevättä ja antoisia lagottotapaamisia!
Tere
tallennettu
Vilma Aholainen
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #4 : 17.06.08 - klo:11:06 »

Okei, kiitokset kaikille vastauksista. En tarkoittanut sellaista trimmattavaa rotua, kuten cockerspanieli. Kuitenkin ymmärrän, että lagotonkin turkki vaatii paljon työtä. Olen käynyt näyttelyissä katsomassa lagottoja ja tutustunut Lagottoklubin kotisivuihin. Hymyilee
tallennettu
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Meillekö lagotto?
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic