Itselläni ei ole koskaan ollut arkaa koiraa mutta ystäväni espanjanvesikoiranarttu oli todella arka joten jonkinlainen kuva on muodostunut millaista elämä aran ja pelokkaan koiran kanssa voi pahimmillaan olla

Olin hoitamassa koiraa viikon verran pari vuotta sitten enkä nähnyt sitä koko aikana kuin vilaukselta tai kurkistamalla sängyn alle missä se kyhjötti sillä aikaa kun siivosin tarpeet lattialta ja laitoin ruoat/vedet kuppiin. Olin silti koiran seurana asunnossa 3-4h päivittäin vaikka ilman omistajan tuomaa turvaa koira ei halunnut mihinkään kontaktiin vieraan ihmisen kanssa vaan vetäytyi piiloon jonnekin minun lukiessani kirjaa sohvalla jotta en ahdistaisi koiraa enempää. Se ei suostunut ulkoilemaan kanssani kertaakaan, ei tullut edes niin lähelle että sen hihnaan saaminen ilman pakkoa olisi ollut mahdollista. Koira ei luottanut keneenkään muuhun kuin omistajaansa, muu maailma oli täynnä kaikkea pelottavaa ja ahdistavaa. Onneksi ystäväni teki oikean ratkaisun ja nukutti koiran uneen kun tuli aika muuttaa yhteen poikaystävän kanssa koska en usko että koira olisi koskaan sopeutunut asiaan ja olisi ollut väärin alkaa etsiä sille uutta kotia. Tilanteen seuraaminen sivusta oli todella surullista mutta koiraa ei voitu mitenkään auttaa koska käyttäytyminen alkoi jo pikkupentuna. Toivottavasti Sakari saa lääkkeistä apua arkuuden lievittämiseen ja pystyy elämään onnellista koiranelämää

Arkakin koira voi varmasti elää hyvän elämän, en tarkoita tekstilläni että arka/pelokas koira tulisi lopettaa mikäli apua ei löydy vaan kerroin ystäväni tapauksesta