Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19396 viestiä 1602 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

23.05.12 - klo:03:20
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Aamu-unisuus/virkkuisuus
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Aamu-unisuus/virkkuisuus  (Luettu 287 kertaa)
Mari Holm
Alkava kuopankaivaja

"Milli" Gewitter La Kantarelli

« : 16.12.11 - klo:20:26 »

Tuli mieleen kysyä, kuinka ajoissa koiranne haluavat ulos ja ovatko heti pystyssä, kun nousette ylös. Itseäni on muutaman kerran jo hymyilyttänyt, kun Milli 11 kk kääntää ns. kylkeä, kun nousen ylös aamulla. Tänäänkin jäi tyytyväisenä nukkumaan selällään retkottaen koivet kohti kattoa eikä elettäkään ylösnoususta : ).
tallennettu
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono

Roni ja Rico

« Vastaus #1 : 16.12.11 - klo:22:32 »

Meidän koirat ovat selkeästi aamu-unisempia nyt pimeimpään vuodenaikaan. Vien koirat ulos noin puolen tunnin päästä siitä kun ovat heränneet.

Toki kun olivat pentuja, vein aivan heti kun koira heräsi - pentu kainaloon ja menoksi.
tallennettu

Lagom är bäst!
Minna Porkola
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #2 : 16.12.11 - klo:22:39 »

Meillä Totti on aamuvirkumpi kuin Rino, ja sen huomaa erityisesti arkiaamuina. Totti kyllä makoilee kun olen heräämässä muttei taida varsinaisesti nukkua. Käytän sarastusvaloa, ja tänäkin aamuna se makasi pää sängyn alla kun vekkari soi. Muuten Totti reagoi kun olen heräilemässä ja tulee usein sängyn viereen rapsuteltavaksi jo ennen kuin nousen ylös. Jos se on nukkunut makkarin ulkopuolella, se tulee sinne kun heräämisen ääniä alkaa kuulua. Rino tässä vaiheessa vielä koisaaa liikahtamatta. Työpäivän aamuina ainoastaan Totti tulee pitämään seuraa vessaan.  Virnistää Rino tavallisesti havahtuu siihen kun alan etsiä vaatteita aamukävelyä varten. Viikonloppuaamuina heräämisajankohta on sen verran myöhempi että Rinokin saattaa olla hereillä kun noustaan ylös. Jos viikonloppuna menee paljon tavallista myöhemmäksi, niin silloin saattaa olla karvavekkari tuijottelemassa sängyn vierellä.
tallennettu
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #3 : 16.12.11 - klo:23:08 »

Aapo on hyvin verkkainen kaikissa asioissa ja yleensä aamuisin sitä pitää hieman herätellä ja useasti se syö aamuruoan makuultaan ja jatkaa sitten uniaan, joskus jopa kuorsaa aamullakin  Hymyilee leveästi Uloslähdön kanssakaan ei ole kiirettä, sitten kun omistaja on valmis niin se käy Aapollekin.
Peppi taas tietää vaatia itselleen ruokaa joka aamu tasan kello 7, silloin alkaa ravaaminen ja laulaminen, joten mies käy ruokkimassa neidin aamuisin kun muut vielä nukkuvat. Syömisen jälkeen Peppikin käy takaisin nukkumaan eikä pyydä oma-alotteisesti ulos vaan sitäkin saa houkutella aamupissalle. Viimeistään puolilta päivin kuitenkin ulkoillaan.
Olen huomannut varsinkin nyt viileämmillä ilmoilla Pepissä aamukankeutta, ei mielellään nousisi ylös pediltään ja liikkuu rauhallisemmin/hitaammin kuin iltapäivästä. Lyhyttä aamu-ulkoilua lukuunottamatta meillä koirat nukkuvat iltapäivään asti  Pyörittää silmiään
tallennettu

Jarlein Eros "Aapo" 03/2008
Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
Pia Jouhki
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #4 : 17.12.11 - klo:10:03 »

Ai toisenlaisiakin lagottoja on  Järkyttynyt

Vasi nukkuu meidän makkarissa (koska muuten se komentaa kissoa ja haukkuu pitkin yötä, eikä sitä kukaan halua kuunnella) ja siirtyy joskus klo 5 sänkyyn hyörimään. Mun herätessä ilmeisesti hengitys muuttuu ja Vasi erottaa sen. Silloin karvanaama siirtyy viereen, nuolee naamaa ja kiehnää kainalossa.
Kun nousen ylös, niin Vasi pomppaa samalla ja seuraa joka paikkaan kunnes pääsee ulos.
Mies käy usein "iltalenkin" joskus puolen yön jälkeen ja minä aamun ekan arkipäivisin kuuden kieppeellä. Vasi on aina innoissaan mukana. Kertaakaan sitä ei ole tarvinnut "herätellä" tai edes pyytää mukaan, se tietää kyllä koska joku on ulos lähdössä ja ensimmäisenä eteisessä hyörimässä  Hymyilee leveästi

Mä luulen, että Vascon vuorokausirytmi on aika erilainen kun ihmisillä. Se nukkuu eniten varmaan klo 8-17 päivällä ja touhuaa muuta sitten muut ajat. Viikonloput on vaikeita, kun koiruus ei saakaan olla yksin kotona päivää. Viime yönäkin parka sai nukkua rauhassa vain viitisen tuntia  Hymyilee leveästi
tallennettu

Foogel Vasco Veneto "Vasco" 3/2011
Tanja Jaskari
Alkava kuopankaivaja

"Ukko" Gewitter Lo Kukunor

« Vastaus #5 : 17.12.11 - klo:12:23 »

Nyt on kyllä "kaksoset" erillaisia siitä kun Ukko pomppaa kyllä samantien pystyyn ku herään Hymyilee leveästi! Viimestään tuossa 9 aikaan alkaa vähän pyytämään jo pihalle jos en sitä ennen oo tajunnu nousta Näyttää kieltä!
tallennettu
Maini Schildt
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #6 : 17.12.11 - klo:13:16 »

Meillä Lene onneksi nukkuu kaikessa rauhassa siihen asti kunnes minäkin nousen. Tai itse asiassa myös vielä aamutoimieni ajankin, kunnes on aika lähteä aamulenkille. Yleensä sitä saa oikean kutsua, että huomenta vaan, nyt  olisi aika lähteä lenkille. Tulee sitten kyllä heti venytellen ovelle ja ulos päästessä on jo ihan pirteä ja täynnä virtaa.

Joskus viikonloppuisin jos nukun pidempään saattaa koira jo muutamaan kertaan vaihdella omaa makuupaikkaansa, mutta ei onneksi herättele minua (herätetyksi olen joutunut vain muutaman kerran keskellä yötä kun koiralla on ollut vatsavaivoja). Viikonloppuaamuisinkaan koira ei ole kyllä mitenkään kiireisen tuntuinen uloslähdön kanssa, mutta tulee itse kyllä jo huomenet sanomaan kun nousen, eli on selvästi jo enemmän hereillä,eikä välttämättä enää nuku siihen asti kun lähdetään ulkoilemaan. Kiirettä ulos ei tällöinkään kyllä ole, vaan odottelee ihan rauhassa.

Viikonloppuisinkin ollaan kyllä liikenteessä yleensä jo viimeistään puoli yhdeksän maissa, yleensä aikaisemminkin, joten en tiedä miten suhtautuisi jos nukkuisin oikein tuhottoman pitkään. Voi olla että Lene ottaisi silloin jonkinlaiset karvavekkarin otteet käyttöön ja hoputtaisi ylös sängystä ja ulos...
tallennettu

Maini & Lene (Fotodogin Elene)
Jonna Viisainen
Alkava kuopankaivaja

Nono&Hessu

« Vastaus #7 : 17.12.11 - klo:14:37 »

Meillä ei sitten nukuta...
Koirat ovat tottuneet siihen, että minä olen se, joka hoitaa aina aamulenkityksen. Arkisin on herätys klo 06 ja siihen asti hurtat malttavat nipin napin makoilla paikoillaan, mutta heti kun huomaavat minun heräävän tai jos herätyskello ehtii soida, alkaa sen päiväinen hilluminen sängyn vieressä kun kumpikin haluaa olla ensimmäisenä pussailemassa mammaa hereille.

Viikonloppuisin yritetään meillä nukkua pidempään. Jos kahdeksaan mennessä ei ole näkynyt mammassa elonmerkkejä, alkaa Hessu huijata minua hereille väittämällä lyhyin haukahduksin ja murinalla, että pihalla on jokin "rosvo". Joskus se saa huijattua Nononkin mukaan murinoihin. Yleensä vastauksena tyynyjen seasta on ensin kiukkuinen "hiljaa!", mutta ennemmin tai myöhemmin alkaa Hessun huijausmetodi väkisinkin saada ihmiset hereille. Ja lenkille lähtöä ei koskaan meinata malttaa odottaa, vaikka samat rutiinit toistuvat joka aamu: ensin kahvinkeitin päälle, pesulle, vaatteet päälle ja sitten vasta ulos.

Jos havahdun unesta keskellä yötä ja koirat huomaavat kai juuri hengityksen kevenemisestä, että olen hereillä, tulevat ne (silloin onneksi aika hiljaa hipsutellen) kurkkimaan sängyn viereen ja tönimään. Onneksi tajuavat itsekin, että on liian aikaista ulkoilulle ja kehoituksesta menevät takaisin nukkumaan.

Onneksi tuo lagottojen aamuhössötys enimmäkseen saa minut kuitenkin vain hyvälle tuulelle, kaksi NIIIIIN iloista tyyppiä hillumassa elämisen innostaan heti aamusta tartuttaa jopa kaamoksen keskellä ihmiseen väkisinkin hyvää mieltä.
tallennettu

Jonna, Nono (Budoar Roland) ja Hessu (Foogel Natalino)
Katriina Pikkarainen
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #8 : 17.12.11 - klo:22:04 »

Meillä Seppa herää suunnilleen samoihin aikoihin kuin muutkin, siinä 9 pintaan. Sitten sen on pakko päästä omalta paikaltaan hetkeksi viereen sänkyyn, yleensä isän mutta kuka vain kelpaa jos vaan on lähimpänä. Silloin on kyllä niin kova hellyydenpuuska että!  Tuhina käy kun pitää kaivautua kainaloon ja mahdollisimman lähelle.  Hymyilee leveästi Köllöttelytuokion jälkeen vasta on aamupissan vuoro,
tallennettu

Lagotot:
Punatassun Carpino Nero, tuttavallisemmin Zero eli Serppa.

Muistoissa Punatassun Ama ja Punatassun Dado Dorado, Taavi.
Kati Valve
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #9 : 17.12.11 - klo:23:28 »

Meillä ollaan aamuvirkkuja ja vähäunisia. Aamulenkki puoli kuusi ja kumpikin ihan virkkuna lähdössä vaikka aiemminkin. Nukkuvat noin klo 9-14 välisen ajan (tai siis ainakin luulen niiden nukkuvan...) ja sitten ovatkin hereillä ja touhuissa lasten koulusta tulosta iltaan saakka. Pikku torkkuja ottavat illan mittaan, mutta pääasiassa ovat aktiivisia. Yöunille alkavat vetäytyä klo 22 maissa.
Koirien hereillä oloon ja touhuiluun vaikuttaa varmaan se, että talossa on niin paljon liikettä ja vilskettä. Ja toki sekin, että ovat kumpikin ihan junnuja vielä  Hymyilee

tallennettu

~ Kati, Hessu ja Piitu ~
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #10 : 18.12.11 - klo:00:56 »

Meillä pienessä kaksiossa koirat eivät ole sisällä ollenkaan aktiivisia juurikin siksi kun molemmat omilta pedeiltään näkevät joka paikkaan  Hymyilee Aapo nukkuu eteisessä naulakon alla ja Pepin häkki on olohuoneen sohvan vieressä. Mies oli kaksi viikkoa kotona sairaslomalla ja kertoi koirien vain nukkuneen kunnes kello alkoi lähestyä neljää ja tiesivät minun tulevan töistä kotiin. Eivät hakeneet huomiotakaan yhtään enempää, kuulemma vain nukkuivat kuten aina arkisin kun olemme töissä. Joskus kaipaisin noihin omiin kikkuroihin hieman lisää leikkisyyttä ja vauhdikkuutta myös sisällä mutta toisaalta rauhallisuus on ihanaa eivätkä koirat ole jaloissa häsläämässä. Pepin entiset omistajat tuskin tunnistaisivat koiraansa enää samaksi kuin vuosi sitten (nykyään siinä on myös off-nappula ja yleisesti ottaen se on rauhallinen ja jopa tottelevainen koira  Pusu)
tallennettu

Jarlein Eros "Aapo" 03/2008
Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Aamu-unisuus/virkkuisuus
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic