Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19396 viestiä 1602 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

23.05.12 - klo:03:36
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusMuut harrastukset, tulokset ja koulutusAihe: Merkillistä koulutusta
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Merkillistä koulutusta  (Luettu 271 kertaa)
Pia Jouhki
Lupaava kaivuukone

« : 08.01.12 - klo:09:52 »

Onko muut törmänneet perin omituisiin koulutustapoihin? En siis halua kuulla pakottamisesta tai siitäkään, miten omistaja huutaa hyi kun koira tiputtaa kakkapötkön suustaan. Tuohon jälkimmäiseen tulee itsekin sorruttua välillä, vaikka pitäisihän siinä tilanteessa tietty kehua.

Mutta kerran koirapuistossa jäin täysin sanattomaksi kun eräs nainen kolmen koiran kanssa saapui paikalle. Hän avasi ensimmäisen häkin ja ilmeinen tarkoitus oli laittaa kaikki koirat vuoron perään remmiin ja sitten mennä koirapuiston portille.
No tietysti koira tietää mihin on päässyt ja pomppaa heti häkin aukeamisen jälkeen täyttä vauhtia sinne koirapuiston portille. Nainen yrittää komentaa koiraa takaisin häkkiin, ja koira näkee ja kuulee vain koirat siellä koirapuistossa.

Mitä tekee sitten tämä koirien omistaja? No ärähtää ja läimäisee auton takakontin kiinni ja lähtee pois paikalta. Se yksi nuori koira jäi siihen parkkipaikalle  Järkyttynyt
Muiden koiranomistajien kanssa ihmeteltiin muutama minuutti ja kun nähtiin auto kiitävän pois paikalta, käytiin houkuttelemassa tuo koira sinne aitaukseen.

Meni 15 minuuttia ja auto tuli takaisin. Nyt myös kaksi muuta koiraa pääsivät koirapuistoon. Tämä nainen saapui koiriensa perässä ja kertoi, että oli kouluttanut koiraansa; että tietääpä koira nyt jäävänsä autosta jos ei tottele. Jaa, tietää vai  Huh
Luultavasti meni kyllä koiralta koko koulutussessio täysin ohi.
tallennettu

Foogel Vasco Veneto "Vasco" 3/2011
Jaana Väisänen
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #1 : 08.01.12 - klo:19:26 »

Mä jollain tapaa ymmärrän mitä se nainen on hakenut takaa, mutta JÄTTÄÄ nyt koira PARKKIPAIKALLE???

Elliä on ollut hyvin vaikea saada POIS koirapuistosta. Kerran oltiin ystäväni kanssa kahdestaan siellä ja kun molemmat olimme eri autoilla lähdössä pois, en saanutkaan Elliä millään pois puistosta. Lopulta kaverin koira oli jo autossa ja omani pyori yksin puistossa. Kaveri jäi autoonsa ja minä pistin aluksi oman autoni käyntiin. Lopulta sovittiin, että kaveri vahtii koiraani sillä aikaa kun minä käyn pyörähtämässä lähistöllä autollani. Kun tulin takaisin, tuli Elli jo nätisti autoon. En kyllä todellakaan olisi kokeillut tätä jos ei olisi ollut täydellistä varmuutta koiran turvallisuudesta.Mutta silloin se tehosi.

Noista oudoista koulutustavoista tuli mieleeni kaikki ne kerrat kun olen törmännyt ihmisiin jotka "kouluttavat" koiraansa lyömällä. Kun koira murisee isännälle luuta syödessään, tämä "rökittää" koiran. Kun koira murisee 8-vuotiaalle samanlaisessa tilanteessa, tätäkin kannustetaan lyömään koiraa. Karvani nousevat pystyyn!! Mitä kaikkea tuollaisesta voi seurata?!? Pakko mainita (ja samalla kehua itseäni), että samainen koira EI murise minulle. Olen kouluttanut kys. koiran "jätä"-käskyyn ja mikäli haluan ottaa koiralta luun, se luovuttaa sen minulle kun sanon kerran jätä. Huomautan, että tämä ei ole minun koira. Mitä tästä voi päätellä?
tallennettu
Heidi Lehtinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #2 : 09.01.12 - klo:14:27 »

Itse käytän Pepillä jonkin verran pakotteita koska vanhat tavat ovat juurtuneet syvälle eikä niiden kitkeminen onnistu vain palkkaamalla oikeasta ja jättämällä huomiotta ei toivottua käytöstä. Toki tarkkailen koiran edistymistä koko ajan ja nykyään aika pitkälle pärjää pelkillä nameilla ja ohjaamalla äänellä Hymyilee Olen alusta asti käyttänyt sillä kuonopantaa mutta nyt kun kontakti on parantunut ja luotan Peppiin (ja siihen että hallitsen sen) niin alan totuttaa sitä taas tavalliseen nahkapantaan. Varmasti on tullut tehtyä virheitä tuon(kin) kanssa mutta on samalla oppinut paljon koska Peppi on kuin peili: se heijastaa takaisin käytöksellään ohjaajan mielialat ja tehdyt virheet. On pitänyt itse oppia olemaan rauhallisempi, suunnitella koulutushetki etukäteen ja lopettaa kesken mikäli omat hermot pettävät ja turhautuu kun koira on fiksumpi ja nopeampi Virnistää Pyörittää silmiään

Täytyy myös opetella sietämään ihmisten eriäviä mielipiteitä koiran kouluttamisesta ja tehdä niinkuin itsestä tuntuu oikealta mutta osata myös kuunnella neuvoja (niistä voi sitten valita ne jotka sopivat itselle ja omalle koiralle) Minua on neuvottu mm. selättämään Peppi kun se osoittaa agressiivisuutta, käyttämään metallista kuristuspantaa, antamaan koira pois mikäli sen kanssa ei pärjää ilman kuonopantaa, lopettamaan se, viemään se Peetsalle oppiin jne... Huom. mitään ed. mainituista en ole itse tehnyt eivätkä ne edusta minun koirankoulutuslinjaani mutta laitoin vain esimerkkejä koska kannattaa olla kriittinen vaikka neuvot tulisivat koulutetulta koiraihmiseltä tai eläinlääkäriltä. Jokainen tuntee itse koiransa parhaiten ja mikäli yhtään epäilyttää niin ainakin kovemmat keinot on syytä jättää kokeilematta neuvonantajasta riippumatta.

Mieheni sai ohjeeksi selättää Pepin aina kun se osoitti agressiivisuutta: murisi, puri ja hyökkäili kohti. Hän kokeili tätä alussa pari kertaa mutta käskin hänen lopettaa koska Peppi on liian kovatahtoinen jotta kokematon koirankäsittelijä saisi fyysisesti sitä alistumaan, saati henkisesti. Pepin käytös johtui mieheni kyvyttömyydestä asettaa sille riittäviä johdonmukaisia rajoja. Hän piti koiraa sylissä sohvalla ja ei vaatinut annettujen käskyjen noudattamista. Selätys vain sai koiran agressiivisuuden huippuunsa ja se alkoi puollustaa itseään ja omimiaan asioita entistä ärhäkämmin.
Kielsin jyrkästi selättämisen koska se ei todellakaan toiminut ja käskin miehen olla huomioimatta Peppiä millään tavalla pariin viikkoon. Seuraavaksi hän alkoi koiran ohitse mennessään pudotella nameja sille ja pikkuhiljaa luottamus on palautunut molemmin puolin. Nykyään viimeiset pari kuukautta on mennyt täysin ilman agressiivisuutta, Peppi luottaa mieheeni ja tottelee kunhan on tarpeeksi jämäkkä ja muistaa palkita hyvästä käytöksestä. Edelleen se testaa miestäni välillä yrittämällä kiivetä sohvalle kiellosta huolimatta ja murisee kun sitä komennetaan alas mutta silloin hän ottaa sitä niskasta lempeästi kiinni ja vie sen jäähylle pesuhuoneeseen. Peppi ei vastustele tätä ollenkaan ja 2min jälkeen se tottelee taas paremmin oltuaan eristyksissä. Itse kannatan tätä koulutuslinjaa ja tulokset puhuvat puolestaan  Hymyilee

Itse olimme varomattomia ja vaikka epäilin selätyksen tehoa niin tilanne oli tuolloin vakava ja kokeneemman koiraihmisen neuvot tuntuivat tarpeellisilta enkä niitä riittävästi kyseenalaistanut. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle. Selätyskin olisi voinut toimia mikäli sen olisi tehnyt kokenut ja asiasta tietävä ihminen, ei ensikertalainen. Mieheni ei ollut riittävän päättäväinen ja pelkäsi purruksi tulemista joten Peppi oli vahvasti johtajana tilanteessa. Nykyäänkin neiti kieltämättä välillä tuntuu ajattelevan minua johtajana, itseään seuraavana ja miestä aapon kanssa pohjimmaisina... Nolostunut Koiraystävällisiä neuvoja miehen johtajuuden vahvistamiseen? Hän ei ole hirveän halukas osallistumaan kouluttamiseen tai ulkoiluun koska aloitti juuri työt ja minähän nuo koirat hankin itselleni  Pyörittää silmiään Hän siis pärjää Pepin kanssa arjessa mutta on selvää että Peppi kyseenalaistaa hänen asemansa aika ajoin
tallennettu

Jarlein Eros "Aapo" 03/2008
Muistoissa Budoar Nina "Peppi" 10/2007-01/2012
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusMuut harrastukset, tulokset ja koulutusAihe: Merkillistä koulutusta
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic