Tuli yks kaks mieleeni, että miten teidän muiden lagotot reagoivat jos lenkkipolulla tai jossakin muualla tulee vastaan ei niin tuttu lagotto. Itse olen huomannut, että Roosa ja Riia reagoivat lagottoihin aivan eri tavalla kuin muun rotuisiin koiriin.
Esimerkiksi yhtenä päivänä näimme lenkillä vieraan lagoton. Tuo lagotto oli menossa sisälle taloon, luultavasti kylään jonnekin. Sekä Roosa että Riia jäivät kumpikin tuijottamaan koiraa. Ensin ne olisivat menneet väkisin häntä heiluen tervehtimään uutta tuttavuutta, mutta kun en päästänyt niin jäivät sitten tuijottamaan. No viime viikolla sitten lenkillä tuli vastaan lagoton pentu. Ja mitä tekivätkään Roosa ja Riia, Riia heittäytyi maahan odottamaan (ei tee tätä kuin Roosalle) ja Roosa oli häntä heiluen niin kaveria. Normaalisti nämä eivät välitä vieraista, pennuista tai aikuisista. Riiakin oli heti leikkimässä pennun kanssa.
Tämän saman olen huomannut myös näyttelyissä. Ympärillä voi olla vaikka sata eri rotuista koiraa, mutta se lagotto on päästävä haistelemaan. Jos itselle on joskus epäselvää, että onko joku koira lagotto vai esim. perro, niin Roosa ja Riia sen kyllä kertovat