Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

18474 viestiä 1539 aihetta- kirjoittanut 587 jäsentä - Uusin jäsen: kati välipakka

05.02.12 - klo:00:19
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Sienikauden avaus
Sivuja: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sienikauden avaus  (Luettu 9248 kertaa)
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #15 : 05.07.08 - klo:10:06 »

Ja Kivistöstä, tosin ne löysin minä eikä koirat... Olivat piilon vieressä, kun olin hakutreeneissä maalimiehenä!
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #16 : 05.07.08 - klo:21:21 »

Varkauden korkeudella nähty myös pieniä kanttarellin alkuja  Hymyilee Yritin kovasti "haistattaa" niitä koirille  Virnistää
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #17 : 06.07.08 - klo:07:38 »

Viimekesäisestä löytöpaikasta tarkistin, josko siellä kantarellit kasvaisivat. Pienen pieniä alkuja oli. Istutin Retun niiden viereen, katkaisin yhden ja annoin sen nuuhkuttaa sitä. Sanoin "sieni, hyvä!" ja annoin Retulle namin. Se oli kyllä paljon enemmän kiinnostunut kaikista muista hajuista kuin sienistä!  Epävarma
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Lotta Pellinen
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #18 : 07.07.08 - klo:18:40 »

Joutsenossa tuli lenkkipolun varella kanttarelleja vastaan tosin koira kyllä juoksi tyylikkäästi ohi Hymyilee leveästi Eivät ne vielä isoksi olleet ehtineet mutta keräsin ne kuitenkin taskuun ja huomenna aletaan Viton kanssa ihan tosissaan treenaamaan  Virnistää 
tallennettu

Ihmiset erehtyvät, koirat antavat anteeksi.
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #19 : 07.07.08 - klo:20:55 »

Hei nyt kaikki tarkkana!!!  Pyörittää silmiään

Se on kantarelli eikä kanttarelli - ihan oikeesti. Minua ei häiritse, jos siitä joku -vieras- kirjoittaa väärin, mutta me sieni-ihmiset tiedetään - hän, että siinä on vain yksi T-kirjain!!??

terkuin ex-kantarelliElli Johanna
tallennettu
Heli Herna
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #20 : 07.07.08 - klo:21:37 »

Hih, aina sitä jotain uutta vanhanakin oppii! Ikuna en ole ymmärtänyt, että olen syönyt kantarelleja. Mutta oikeassa Johanna on. Ja kyllä tietokone on hieno asia ja Google. Tässä yksi lainaus:

"Kantarelli" on virallinen, mm. Suomen kielen perussanakirjan mukainen asu. Kuitenkin "kanttarelli" on hyvin yleinen äänneasu, ja kirjoituksessakin tätä paljon käytetään. Taustalla on yleinen ongelma: sivistyssanojen asu on suomessa edelleen usein vakiintumaton, niin että virallinen kirjoitusasu ja tavallinen äänneasu poikkeavat toisistaan. Nimitys "keltavahvero" on sinänsä loogisesti muodostettu, koska kanttarellit kuuluvat vahveroihin ja keltainen väri on niille hyvin ominainen tuntomerkki. Käytännössä sana "keltavahvero" kuitenkin esiintyy lähinnä vain sienikirjoissa, ja niissäkin useimmiten toissijaisena nimityksenä.

Linkki http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/sienet/6.html

Vaan voiko tuohon luottaa, kun  tekstissä Suomi on kirjoitettu pienellä? Kyllä nyt äidinkielenopettajani kääntyy haudassaan. Ja minuakin närästää...

Heli, Toto ja Miina

P.S. Löysin minäkin viime viikolla kanttarelleja - ei kun kantarelleja - täältä Myllypurosta. Pieniä olivat ja pieniksi jäivät, koska seuraavana päivänä niitä ei enää ollut.

tallennettu
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #21 : 07.07.08 - klo:21:38 »

No en tienny, mutta nytteppä tiiän senkii  Virnistää Ihan piti kyllä vielä sienikirjasta tarkistaa ootko tosissas  Iskee silmää Miten se "kanttarelli" sopiki suuhun niin hyvin. Pittää nyt ihan opetella uudella tavalla sanomaa  Virnistää
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Lotta Pellinen
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #22 : 08.07.08 - klo:20:26 »

joo ei ollu miullekkaa tullu ees mieleen että siinä tollanen jutska on Hymyilee no nyt sitten muistetaan kerätä kantarelleja eikä kanttarellejä Hymyilee leveästi
tallennettu

Ihmiset erehtyvät, koirat antavat anteeksi.
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #23 : 12.07.08 - klo:14:57 »

Virnistää
Kiva kiva  Hymyilee leveästi
tallennettu
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #24 : 01.08.08 - klo:20:01 »

Toissapäivänä Ciro kaivoi ekan ikkuwikkupikkuisen valkoisen ryhvelin!
Kantarellitkin viimein nousivat meidän lähimetsiin, jippii!
tallennettu
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #25 : 10.08.08 - klo:20:08 »

Ja jatkuu...
Hertta ja Ässä bongasivat tänään metsässä jotain pppiiieeentä, piti melkein kontata, että löysin ne pikkaraiset suppikset, joita ne näytti!
Ihanaa, kun sataa vettä ja sienet kasvaa!  Virnistää
tallennettu
Ida Danielsson
Varma tryffelikuono

« Vastaus #26 : 10.08.08 - klo:20:22 »

Ääh, täälläkin toivottas että koirat jonakin päivänä oppisivat etsimään sieniä. Ongelmana on vain se, että hyvä jos nyt itse tunnistaisin edes kantarellin Näyttää kieltä. Ei vaiskaan, kyllä mä oon joskus muutama vuosi sitten ollut suppilovahveroita noukkimassa Virnistää.

^Voisin varmaan joku viikonloppu tuoda nuo koiruudet sinne Lahden sienikouluun Virnistää ? Sen jälkeen ei haittaisi vaikken itse sieniä tuntisikaan, kun koirat tunnistaisivat syötävät sienet ei syötävistä Iskee silmää.

Sumin saalinaa siis tähän mennessä vasta kaksi keväällä löytynyttä maahikasta, tosin nekin taisi löytyä Pala-siskon pienellä avustuksella.
tallennettu

-Lagotot Senna & Sumi-
(TK1 Wildfinn Aleksiina & Cantharellin Onda Nordica)
Salla-Mari Kuusinen
Varma tryffelikuono

Roosa, Riia & Reena

« Vastaus #27 : 10.08.08 - klo:20:45 »

Ei sienestetä meilläkään. Ongelmana on se, että en tunne sieniä (tai no kyllä minäkin kantarellit tunnistan) ja toiseksi en pidä niistä Nolostunut.  Eilen kyllä valokuvailin luonnon ihmeitä ja pääsipä muutama sienikin kuviini. Kaikkea muuta mahdollista meillä kyllä etsitään. Roosa osaa etsiä esim. dollarin seteleitä, mutta niitä ei kovasti näillä tienoin "kasva". Mutta kyllähän tuo metsissä samoilu on muutenkin hauskaa puuhaa. Toivotellaan kuitenkin kaikille sienestäjille oikein antoisaa sieni syksyä Iskee silmää
tallennettu

Sallis & lagotot Roosa (Foogel Fossi Felice), Riia (Wildfinn Ferraria), Reena (W. Modena) & Bertta (W. Barbera)
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #28 : 11.08.08 - klo:18:57 »

Meillä Tara on ollut isännän kanssa kotona jo yli viikon. Viikonloppuna olin kotona ja menimme kaikki yhdessä metsään lenkille. Minä olin hihnan päässä ja Tara ryntäsi rantaheinikkoon. Isäntä sanoi, ettei sitä saa sinne päästää, kun siellä on koiran kakkoja, joita se syö  Vihainen Eilen mentiin etsimään sieniä (kantarellejä) koiran kanssa. Siinä kohdalla Tara ryntäsi taas heinikkoon. Menin katsomaan, mikä siellä niin kiinnostaa. No... Siellä kasvoi kaksi isoa kantsua  Iskee silmää Vähän ne oli jo repaleisia, kun koira oli kiertänyt näyttämässä niitä ties kuinka monta kertaa. Täytyi ottaa pois, ettei saa niistä enää vainua isännän kanssa. Eilinen saalis 250g  Virnistää Ja meidän metsässä kun ei pitänyt kantarellejä kasvaa  Iskee silmää vaan sienikoirapa niitä sieltä aina löytää  Hymyilee leveästi

~Päivi, joka on palannut takaisin kuntoutukseen  Pyörittää silmiään ~
tallennettu

Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman.
                          -R.Caras-
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #29 : 14.08.08 - klo:19:56 »

Tänään löytyi hyvänkokoinen tryffeli meidän lähikoulun pihasta - kiitos Hertta!
Jos saan sen säilymään, otan kesäpäiville haisteltavaksi!
tallennettu
Sivuja: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Sienikauden avaus
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic