Luin tuossa joku aika sitten Lagotto lehteä, missä oli lonkka-silmä ja polvituloksia. Kattelin vaan, että tuossapas on koira millä on todella huonot lonkat: Vasen D, vaikeasteinen artroosi ja oikea D lievä artroosi, kunnes huomasin lukea nimenkin ja hoksasin, että meidän Renzostahan siinä kerrottiin... Ajattelin muutaman sanan kirjoittaa meidän kokemuksista. HD eli lonkkanivelen kasvuhäiriö on kansankielellä tuo lonkkavika, mutta se, että liittyykö siihen vielä artroosi on eri asia. Nivelrikko eli Osteoartroosi =OA on tila, mikä koiralle kehittyy sitten tai ei. Eläinfysioterapeutti Anna-Kaisa Ventomäen sivuilla kerrotaan hyvin mitä OA tarkoittaa ja miten sitä hoidetaan.
http://koti.phnet.fi/elainfys/nivelrikko.htm Renzolla on tosiaan jo artroosi molemmilla puolilla lonkissa, vasemmassa erittäin vaikea. Se on normaalipainoinen ja tällähetkellä iloisesti liikkuva uros. Sen liikkumista seurataan päivittäin, jos se on tehnyt jotain rankempaa niin takaraajojen liikkeet etenkin vasemmasta lonkasta pienenvät ja liike siirtyy selkään. Näitä oireita seuraamalla pystyn hoitamaan oireita manuaalisella käsittelyllä, hieronnalla, venyttelyllä sekä esim terapiapallon kanssa harjoittelulla. Kipulääkettä ei juuri olla käytetty. Nyt olen työni puolesta hankkinut Laser hoitolaitteen, mitä on tarkoitus kokeilla jos kipuja ilmenee. Renzo on meille tullut aikuisena ja sen aikaisemmasta käytöksestä, kivusta ym ei ole tarkkaa tietoa. Jo ennenkuin koira kuvattiin (ja kastroitiin) tiesin melko suurella varmuudella lonkkatilanteen. Tuloksen saatuamme teimme päätöksen, että sitä ei aleta leikkaamaan ja jos alkaa kipuilla sillä tasolla, että pitäisi elää kipulääkkeillä niin sitten hän saa jatkaa kivutonta elämää autuaimmilla laitumilla.
Ollaan käyty Anna-Kaisa Ventomäen vastaanotolla Aptus koirakylpylässä kerran, missä sain konsultaatio apua koirafysioterapiaan, itse olen ammatiltani fysioterapeutti niin koiran tarkkailu ja hoito hoituvat hyvin luonnollisesti. Ollaan käyty myös Aptuksessa uimassa ja viime kerralla Renzo ei mielellään uinut. Aloin tutkia sitä kotiin päästyämme ja syynä uintihaluttomuuteen olivat aivan jumissa olevat selkälihakset, mitkä taas johtuivat pari päivää aikaisemmin olleesta ripulista. Pojalla oli kova ripuli yhden yön ja kun koko yön punnertaa kakkaa mitä ei enää tule niin vähemmästäkin lihakset jumiutuu. Hommasta päästiin pian käsittelyllä eroon.
Käytän hevosillani tarvittaessa Back on Track hoitoalustaa esim selkään jos ne ovat jäykkiä tai jumissa, niin huomasin, että koirille on samasta matskusta loimi. Back on Track on KERAAMINEN TEKSTIILI JOKA HOITAA, LIEVENTÄÄ SÄRKYJÄ JA LÄMMITTÄÄ. Lisää voitte lukea :
http://www.elisanet.fi/prob_finland/backontrack.htmAjattelin kokeeksi hankkia tuon loimen Renzolle.
Renzo käy agilityssä ja on tosi innokas harjoittelija. Ohjaajat tietävät Renzon tilanteen ja me (minä tai mieheni) päätämme aina mitä se tekee ja miten paljon, yleensä aivan samalla tavalla kuin muutkin. Ainoastaan A:ta ei toisteta montaa kertaa,kerta riittää. Kontaktit on harjoiteltu muuten. Olen keskustellut agilityn harrastamisesta usean ell kanssa sekä eläinfysioterapeutin. Kaikki ovat olleet sitä mieltä, että jos koira tykkää ja ei kipeydy ja harjoitukset tehdään koiran ehdoilla niin on ok. Harrastaminen vaatii kyllä sitä jatkuvaa tarkkaa liikkumisen havainnointia etenkin seuraavina päivinä.
Vaikkakin meillä eletään mukavaa koiran elämää, niin on artroosi koiran kanssa eläminen tasapainoilua ja pitää aina muistaa, ettei sitä rasita liikaa. Renzo onkin rauhallisempi kapistus Pipsaan verrattuna joka A-lonkillaan vetää aamusta iltaan täysillä jos on mahdollisuus. Täytyy sanoa, että onnellinen on terveen koiran omistaja ja huolettomampi...
Tässäpä tätä tulikin, toivottavasti saatte jotain selvää...
T. Ellu 12 h työpäivän jälkeen (ajatus ei ole aivan kirkkaimmillaan enää

)