Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19404 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

23.05.12 - klo:16:50
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Lonkkavika
Sivuja: 1 2 3 4 »   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Lonkkavika  (Luettu 11605 kertaa)
Elisa Korhonen
Alkava kuopankaivaja

« : 07.05.08 - klo:22:09 »

Moikka!

Käväistiin Rosson kanssa eläinlääkärissä toistuvan ontumisen takia. Lääkäri patisti röntgeniin ja epävirallisessa kuvauksessa oikea lonkka D ja vasen B.
Rosso käy nyt neljästi pistettävänä (lääkkeen nimeä en nyt millään muista..) ja tämä lääke vaikuttaa puolisen vuotta kerrallaan.
Lagottoklubin vieraskirjaan kirjoitettuani sain paljon neuvoja, iso kiitos niistä!

Mielestäni tänne voisivat lonkkavikaisten lagottojen omistajat laittaa neuvoja, vinkkejä, kokemuksia lonkkavikaa koskien.. Mitä mieleen juolahtaakaan!

Oma kysymykseni koskee agilityä. Agility on rankka laji, jopa liian rankka lonkkavikaiselle? Mielipiteitä ja neuvoja kiitos!
tallennettu
Heli Herna
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #1 : 07.05.08 - klo:22:39 »

Olipa kurja kuulla, että Rossolla on lonkkaongelmia. Pelkät kirjaimet eivät aina niin paljon elämää rajoita, mutta tuo toistuva ontuminen onkin jo eri juttu. Siihen kannattaa suhtautua vakavasti, jotta Rosson elämä olisi mahdollisimman kivutonta ja muutenkin normaalia koiranelämää.

Agilityäkin harrastetaan myös lonkkaongelmaisten kanssa, vaikka meille joku lääkäri suositteli aikanaan sen lopettamista. Totolla on C-lonkat ja laakea lonkkamalja on kertaalleen johtanut lonkan lipsahtamiseen maljan reunalle. Onneksi muljahti itsekseen takaisin paikalleen.

Suurin rasitus hypyissä - niin agilityssä kuin muutoinkin - kohdistuu etujalkoihin ja siten kyynäriin, mutta kyllä koko koira niissä tietysti koetuksella on. Agilityäkin voi harrastaa monella tavalla; tiheästi treenaten ja kisaten tai sitten omaksi iloksi silloin tällöin. Viimeksi mainitussa tapauksessa voi helpommin säädellä vaikkapa hyppyjen määrää ja korkeutta.

Itse varmaankin samassa tilanteessa harrastaisin agilityä juuri tuolla viimeksi mainitulla tavalla.

Pikaista toipumista akuuteista kivuista Rossolle ja tsemppiä kotiväelle

t. Heli, Toto ja Miina
tallennettu
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #2 : 08.05.08 - klo:09:11 »

Kirjain ei tosiaan koirasta vielä sairasta tee, kyllä siihen ne oireetkin tarvitaan.

Mutta jos koirasi ontuminen johtuu lonkista, niin sillähän on jo selvät oireet ja jättäisin kyllä agilityn ehdottomasti kokonaan. Se on oikeasti fyysisesti rankka laji koirille. Toki liikuntaa muuten saa ja pitääkin harrastaa myös nivelrikkoisten koirien kanssa.

Sen sijaan huonolonkkaisten agilityharrastukseen joilla ei ole mitään oireita (tällä tarkoitan siis pelkkää kirjainta ilman oireita), suhtaudun paljon myönteisemmin.
tallennettu
virpi vainio
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #3 : 08.05.08 - klo:11:38 »

Hei

Minulla on lonkkavikainen lagotto-poika vasenlonkka on E ja oikea on D
Hyvin ollaan tultu toimeen onneksi ei oireile viellä millään tavalla mutta olemme
jättäneet kaikki hyppy ja muut kiipeily lajit kokonaan pois liikuntaa vain omilla ehdoilla eli täysii joka paikkaan
Myös kesällä harrastetaan paljon uimista mökillä (kun sorsat tulee liian lähelle niin ne pitää ajaa pois uimalla)

Mutta mulla on myös ei lagotto koira-poika jolla on lonkkavika ja molemmin puolinen nivelrikko.
Alkoi oireilemaan 1,5v ontumalla ja eikä käyttämyt toista takajalkaa ollenkaan.
Saimme silloin ensi hoidoksi cartopen pistoksia ( 4 kpl kuuri)ja särkylääkettä rimadyl
ne auttoi noin vuoden verran .
Haimme toisen cartoprn kuurin mutta se ei auttanutkaan toivotulla tavalla
syötetiin särkylääkettä päivitäin
nyt noin vuosi sitten kävimme uusinta kuvissa ja muutenkin kontrolissa .
cartopeniä ei enään laitettu vaan lääkäri ehdotti että laitetaan kortisoni pistos suoraan niveleen ja samalla keinonivel nestettä.
Ensi alkuun kun pistokset oli laitettu koira oli tosi kipee viikon verran mutta rupesi toipumaan ilmeisesti kortison rupesi vaikuttamaan niin nyt ei ole oikeastaan oireita ollenkaan pitemmän lenkin jälkeen jos on näyttänyt jäykältä niin annan särkylääkettä myös syksyllä kun on kosteeta ja kylmää niin sillon annetaansärkylääkettä pitempään.
En tiedä onko sillä merkitystä että annan kummallekkin koiralle ruuan joukkoon klugosamiinia.
tallennettu
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #4 : 08.05.08 - klo:12:46 »

Kannattaa muistaa, että näennäisesti oireeton koirakin voi kipuilla. Siis että ainoat lonkkavian oireet eivät ole ontuminen ja jäykkyys levon/raskaan lenkin jälkeen.

Eläimet näyttävät kipunsa niin yksilöllisesti. Jos koira ei esimerkiksi hyppele, kävele portaita tai nosta koipea kunnolla tai jos normaali käytös muuttuu, niin voidaan miettiä, mistä se johtuu.

Olen kuullut myös täysin oireettomista nivelrikkoisista lonkista, joiden kiputila ilmeni vasta, kun koira sai ihan muista syistä kolmen viikon vahvan kipulääkekuurin. Kipulääkkeiden vaikutuksen alaisena koirasta tuli leikkisämpi ja liikkeiltään vapaampi ja näin myös lonkkia osattiin alkaa hoitaa jatkossa oikein.

Toivottavasti Rossolla ei olisi enää kipuja, kyllä ne hoidot yleensä tepsivät jos ovat säännöllisiä ja niitä tukee liikunta ja ruokavalio/lisäravinteet. Kannattaa jutella ihan eläinfysioterapeutin kanssa siitä agilitystä, pelkkä lääkärinlausunto ei itselleni riittäisi, ja tavallisten nettitallaajien mielipiteet ovat aina vain mielipiteitä. Tsemppiä jatkoon!
tallennettu
Heli Herna
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #5 : 08.05.08 - klo:16:33 »

Itsestään selvää lienee se, että Elisa keskustelee Rosson tilanteesta ja harrastusmahdollisuuksista eläinlääkärin tai muun asiantuntijan kanssa. Mutta vertaistuki on monessa asiassa ihmiselle kovin tärkeää ja sellaista Elisa varmaankin tältä foorumilta hakee kun kyseli muiden lonkkaongelmaisten lagottojen omistajien kommentteja.

Hyvä lihaskunto on joka tapauksessa lonkkaongelmaiselle koiralle tärkeää ja uiminen on varmaan yksi parhaista treenausmuodoista. Toki vasta sitten kun akuutti tilanne on saatu rauhoittumaan. Onneksi nyt on tulossa kesä ja uintimahdollisuudet ovat hyvät. Kannattaa ehkä talvella kokeilla Hyvinkään koirakylpylääkin, joka ei liene mahdottoman kaukana Rosson kotimaisemista.

Toivottavasti muutkin lonkkaongelmaisen koiran kanssa elävät ja harrastavat kertovat omia vinkkejään. Usein uudet vinkit ja ideat sekä "selvitymistarinat" ovat kullanarvoisia. Itse ainakin olin kiitollinen niistä viesteistä, joita aikanaan sain kun Toton struviittikiteistä kerroin ja pohdin miten ihmeessä koirani treeneissä palkkaan kun ruoka oli vain tiettyä eläinlääkäriltä ostettua nappulaa.

Heli, Toto ja Miina

tallennettu
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #6 : 08.05.08 - klo:17:31 »

Samaa halusin sanoa, kuin Helikin. VERTAISTUKI on äärettömän tärkeää. Tarinat miten toiset vastaavanlaisessa tilanteessa ovat pärjänneet, mistä saaneet apua, minkälaisia keinoja koittaneet jne.. Eikä ne suinkaan sulje pois ammattiapua  Iskee silmää
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Elisa Korhonen
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #7 : 08.05.08 - klo:22:11 »

Tietenkään en voi varmaksi sanoa, mutta voisin väittää, ettei Rossolla mitenkään suuria tuskia ole; poika saattelee kaikki ohi ajavat autot, puuhailee muiden koirien kanssa ja vapaana ollessaan juoksee sydämensä kyllyydestä. Jalkakin nousee hyvin miehekkäästi..

Jos joskus saan aikaiseksi esimerkiksi agilityn alkeiskurssille ilmoittautumisen, voisin ennen sitä tutkituttaa Rosson jollakin erikoislääkärillä tai fysioterapeutilla?

Tuo Rosson lääke voisi muuten olla juuri tuo Cartopen, toivotaan että tehoaa =)
Eläinlääkäri sanoi, että koiran lihakset voivat kuurin aikana kipeytyä, koska lonkka alkaa liikkua eri tavalla, olisiko hieronta varteenotettava vaihto-ehto?

Uskaltaako kukaan suositella mitään muuta "lääkettä" lonkkavian hoitoon?
Apteekissa oli joku hurjan kallis purkki jotain tabletteja nivelongelmista kärsiville koirille.

Lisää vinkkejä, en ole ainut joka niistä hyötyy =)

ps. pahoittelen sekavaa viestiä, väsyneenä ei ajatus kulje loogisesti.....
tallennettu
virpi vainio
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #8 : 09.05.08 - klo:13:34 »

Heippa!

Näitä nivel valmisteita on iso liuta mutta mikä auttaa on taas eri asia mutta kukaan ei kiellä kokeilemasta.
Näitä valmisteita olen kokeillut
Hainrusto vihersimpukka
Ruusunmarja jauhe
kalaöljy valmiste (en muista nimeä mutta auttoi omasta mielestä)
lohi öljy
glukosamiini (mustista ja mirristä jauhe)on myös auttanut meillä
on viellä muitakin mutta en muista kaikkia oli aika jolloin kokeilin kaikkea mahdollista ja mahdotonta.
Olen nykyään syöttänyt pelkästään glukosamiinia ja niin sanottu raaka ruokinta on auttanut myös jostakin luin aikoinaan että punaisen lihan välttäminen auttaisi myös
nivelrikkoon. en tiedä onko perää asiassa.
mutta joka tapauksessa Hyvää viikonloppua ja äitien päivää kaikkien nelijalkaisten omistajille
tallennettu
elina aula
Lupaava kaivuukone

Ellu, Pipsa, Renzo ja Ruska

« Vastaus #9 : 12.05.08 - klo:23:44 »

Luin tuossa joku aika sitten Lagotto lehteä, missä oli lonkka-silmä ja polvituloksia. Kattelin vaan, että tuossapas on koira millä on todella huonot lonkat: Vasen D, vaikeasteinen artroosi ja oikea D lievä artroosi, kunnes huomasin lukea nimenkin ja hoksasin, että meidän Renzostahan siinä kerrottiin... Ajattelin muutaman sanan kirjoittaa meidän kokemuksista. HD eli lonkkanivelen kasvuhäiriö on kansankielellä tuo lonkkavika, mutta se, että liittyykö siihen vielä artroosi on eri asia. Nivelrikko eli Osteoartroosi =OA on tila, mikä koiralle kehittyy sitten tai ei. Eläinfysioterapeutti Anna-Kaisa Ventomäen sivuilla kerrotaan hyvin mitä OA tarkoittaa ja miten sitä hoidetaan. http://koti.phnet.fi/elainfys/nivelrikko.htm

Renzolla on tosiaan jo artroosi molemmilla puolilla lonkissa, vasemmassa erittäin vaikea. Se on normaalipainoinen ja tällähetkellä iloisesti liikkuva uros. Sen liikkumista seurataan päivittäin, jos se on tehnyt jotain rankempaa niin takaraajojen liikkeet etenkin vasemmasta lonkasta pienenvät ja liike siirtyy selkään. Näitä oireita seuraamalla pystyn hoitamaan oireita manuaalisella käsittelyllä, hieronnalla, venyttelyllä sekä esim terapiapallon kanssa harjoittelulla. Kipulääkettä ei juuri olla käytetty. Nyt olen työni puolesta hankkinut Laser hoitolaitteen, mitä on tarkoitus kokeilla jos kipuja ilmenee. Renzo on meille tullut aikuisena ja sen aikaisemmasta käytöksestä, kivusta ym ei ole tarkkaa tietoa. Jo ennenkuin koira kuvattiin (ja kastroitiin) tiesin melko suurella varmuudella lonkkatilanteen. Tuloksen saatuamme teimme päätöksen, että sitä ei aleta leikkaamaan ja jos alkaa kipuilla sillä tasolla, että pitäisi elää kipulääkkeillä niin sitten hän saa jatkaa kivutonta elämää autuaimmilla laitumilla.

Ollaan käyty Anna-Kaisa Ventomäen vastaanotolla Aptus koirakylpylässä kerran, missä sain konsultaatio apua koirafysioterapiaan, itse olen ammatiltani fysioterapeutti niin koiran tarkkailu ja hoito hoituvat hyvin luonnollisesti. Ollaan käyty myös Aptuksessa uimassa ja viime kerralla Renzo ei mielellään uinut. Aloin tutkia sitä kotiin päästyämme ja syynä uintihaluttomuuteen olivat aivan jumissa olevat selkälihakset, mitkä taas johtuivat pari päivää aikaisemmin olleesta ripulista. Pojalla oli kova ripuli yhden yön ja kun koko yön punnertaa kakkaa mitä ei enää tule niin vähemmästäkin lihakset jumiutuu. Hommasta päästiin pian käsittelyllä eroon.

Käytän hevosillani tarvittaessa Back on Track hoitoalustaa esim selkään jos ne ovat jäykkiä tai jumissa, niin huomasin, että koirille on samasta matskusta loimi. Back on Track on KERAAMINEN TEKSTIILI JOKA HOITAA, LIEVENTÄÄ SÄRKYJÄ JA LÄMMITTÄÄ. Lisää voitte lukea :   
http://www.elisanet.fi/prob_finland/backontrack.htm
Ajattelin kokeeksi hankkia tuon loimen Renzolle.

Renzo käy agilityssä ja on tosi innokas harjoittelija. Ohjaajat tietävät Renzon tilanteen ja me (minä tai mieheni) päätämme aina mitä se tekee ja miten paljon, yleensä aivan samalla tavalla kuin muutkin. Ainoastaan A:ta ei toisteta montaa kertaa,kerta riittää. Kontaktit on harjoiteltu muuten.  Olen keskustellut agilityn harrastamisesta usean ell kanssa sekä eläinfysioterapeutin. Kaikki ovat olleet sitä mieltä, että jos koira tykkää ja ei kipeydy ja harjoitukset tehdään koiran ehdoilla niin on ok. Harrastaminen vaatii kyllä sitä jatkuvaa tarkkaa liikkumisen havainnointia etenkin seuraavina päivinä. 

Vaikkakin meillä eletään mukavaa koiran elämää, niin on artroosi koiran kanssa eläminen tasapainoilua ja pitää aina muistaa, ettei sitä rasita liikaa. Renzo onkin rauhallisempi kapistus Pipsaan verrattuna joka A-lonkillaan vetää aamusta iltaan täysillä jos on mahdollisuus. Täytyy sanoa, että onnellinen on terveen koiran omistaja ja huolettomampi...

Tässäpä tätä tulikin, toivottavasti saatte jotain selvää...
T. Ellu 12 h työpäivän jälkeen (ajatus ei ole aivan kirkkaimmillaan enää  Virnistää)
tallennettu
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #10 : 18.05.08 - klo:13:04 »

Meidän Ässällä on D-lonkat ja joku vinkura selkärangassa... Selkärangasta olin enemmän huolissani, ell sanoi, että se voi aiheuttaa myöhemmällä iällä sillottumia (lue kunnon jumitusta ja kipuja - niinkuin toki lonkatkin).

Nyt on neiti 5 v ja painaa kuin aropupu. Jollen tietäisi, en voisi kuvitellakaan sillä olevan jotain vikaa kropassaan! Se jaksaa ja jaksaa vaan, kun metsässä mennään.

Lihaskunto on siis loistava ja läskiä ei ole ylimääräistä grammaakaan, siitä on uskoakseni iso apu.

Back on track-loimen hommasin sille viime talvena, kun oli mielestäni ehkä vähän jumissa, syötin myös hainrusto-vihersimpukka-valmistetta. Ei se ainakaan pahemmaksi mennyt.

Meidän kohdalla selvästikin tieto lisää tuskaa, minun tuskaani, kun tiedän, että koira ei ole kunnossa. Onneksi Ässä ei itse sitä tiedä! Hymyilee leveästi
tallennettu
Salla-Mari Kuusinen
Varma tryffelikuono

Roosa, Riia & Reena

« Vastaus #11 : 18.05.08 - klo:22:46 »

Meidän kanssa samoilla lenkkipoluilla lenkkeili labbisnarttu, jolla oli E lonkat. Tuo koira oli aina hoikassa kunnossa, sen lihaskunto oli loistava ja liikunta sopivaa. Koiran emäntä kertoi, ettei koira ollut koskaan oireillut huonoja lonkkiaan. Koiruus nukkui pois viime syksynä 13-vuotiaana. Koira kulki myös rappuset viimeiseen asti. Emäntä usein kertoikin miten tärkeää huonolonkkaiselle koiralle on sen painon tarkkailu, sopiva liikunta ja hyvä lihaskunto. Vielä 13-vuotiaanakin koira hepuloi ja leikki Roosan ja Riian kanssa.

Toisena esimerkkinä on meidän Roosan ikäinen rotikka uros. Koiran lonkkia ei ole koskaan kuvattu. Koiralla on 10 kiloa ylipainoa, sen liikkuminen on todella huonoa ja koira ei jaksa/pysty seisomaan paikallaan hetkeäkään vaan istuu heti kun pysähtyy. Istuttuaan tai oltuaan maassa se ei meinaa päästä kävelemään. Jotenkin minä en vain usko, että koiran lonkat ovat terveet. Vielä kun on kyseessä rotu, jolla on ongelmia lonkkien kanssa. Naapurissa kun taas on sekarotuinen väh. 10 kiloa ylipainoinen koira, niin ei sen liikkuminen ole yhtä huonoa, se jaksaa sentään juosta ja leikkiä. Harmittaa vain kun omistajat eivät ymmärrä koiransa parasta Surullinen

Samoilla linjoilla minäkin olen. Huonolonkkaiselle koiralle hyvä lihaskunto, sopiva liikunta ja painosta huolehtiminen ovat tärkeää.
tallennettu

Sallis & lagotot Roosa (Foogel Fossi Felice), Riia (Wildfinn Ferraria), Reena (W. Modena) & Bertta (W. Barbera)
Kiia Montonen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #12 : 19.05.08 - klo:09:44 »

Minulla ei ole yhtä hyvä stoory kun teillä muilla... Itkee
Viivillä on D/D lonkat, ja olin ennen sitä mieltä että ei ne lonkat koiraa vaivaa...
Minulla oli kiltti tottelevainen lagotto joka ei juossut mihinkään. Viivi käveli aina minun vieressä.
Kuinka olikaan kun hän jostain syystä (nyt en enää muista miksi) sai parin viikon kipulääkityksen, ja vauhti kiihtyi ja koira oli oikea rasavilli. Eli kiltteys ja vierelläjuokseminen olikin merkki kivusta, ja minä tyhmänä en osannut koiraani tulkita oikein.
3 vuotiaana Viivi ihan ilman varoitusta jäi makaamaan ja ulvomaan lattialle, ei päässyt ylös, ja kun sen nostin ylös, se ei liikkunut eikä voinut mennä maahan...kiireisersti päviystävälle eläinlääkärille ja todettiin että liikerata oikeassa takajalassa oli rajoittunut...ja taas kipukuurille. Tämä tapahtui siis perjantai-iltana ja maanantaina rötgeniin. Silloin jalka oli jo parantunut että koria osasi liikkua, toki hieman linkaten. 3 viikon päästä saatiin aika Espoon eläinsairaalaan Jan Räihän luokse, joka totesi että lihaskunto oli aivan loistava ja tämän takia lonkkaluu oli paremmin lonkkamaljassa kun 1 vuotiaana. Mitään kuvissa ei löytynyt joka voisi kuvata moista kiputilaa, jotenka saatiin luksaatio diagnoosina. Eli toisin sanoin lonkka oli käynyt pois paikoiltaan ja löytänyt tiensä takaisin...
Ei lonkkavika ole "oireettomanakaan" leikin asia.

Kiia
tallennettu

Romagna valley´s lagotot
Kiia Montonen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #13 : 19.05.08 - klo:09:54 »

Ei mahtunut edelliseen ruutuun...
Oma kasvattini Romagna valley´s Ciop da Tartofla on ensimmäinen lagotto minun tietääkseni on lonkkaleikattu. Hänellä huomasin tosi nuorena (n 6kk iässä) että liikkuminen ei ollut mitä pitää, ja siitä sitten todella rankka operaatio ja toipumisvaihe alkoi. Koiran molemmat lonkat ovat leikatut, ja nyt poika vetää täysillä ja on oikea riiviö Iskee silmää
Koiran omistajilla on ollut hyvin rankkaa operaatioiden aikana ja toipumisaikana. Olen heistä hyvin ylpeä.
Katsokaa linkistä millä operaatiomenetelmällä koira on leikattu... ja ei se mitään ilmaista touhua ole!!! http://www.koirakissaklinikka.fi/Default.aspx?id=361639
Lonkkavika on hyvin vakava asia, ja sitä pitää muistaa kun on pennuntekoaikeissa...

Kiia
tallennettu

Romagna valley´s lagotot
Jenni Heikkinen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #14 : 28.05.08 - klo:23:17 »

Nyt kaikki pitämään peukkuja ja varpaitakin pystyssä, Ago menee lonkkakuviin perjantaina. Ja kuvataan siinä samassa polvet ja kyynärät, sekä peilataan silmät.
Omistaja ei varmaan nuku öisin, kun jännittää tuloksia... Vaikenee
tallennettu

Jenni, Ago (BH TK1 TK2 FI MVA Punatassun Divino Agostini) ja Rossi (Colombo)
Sivuja: 1 2 3 4 »   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Lonkkavika
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic