Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19405 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

23.05.12 - klo:17:36
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiPentupulinaAihe: Eka trimmaus
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Eka trimmaus  (Luettu 5111 kertaa)
Helena Levy
Alkava kuopankaivaja

« : 23.02.08 - klo:23:31 »

aivan mahtava koira tämä meidän nemo, budoar mickael s.21.10.07.

-missä vaiheessa/ikäisenä/vuodenaikaan trimmaatte? (vai onko väliä muulla kuin turkin määrällä)
-saksilla vai koneella, molemmilla?
vartalon voin onnistuakin trimmaamaan mutta entäs jalat, pää, kainalot?
antakaa vinkkejä ja kikkoja joita käytätte.
tallennettu
Senja Mäkinen
Varma tryffelikuono

« Vastaus #1 : 24.02.08 - klo:13:49 »

Heippa!

Meillä yleensä kasvatit tulevat ekaan trimmiin siinä 4-5 kuukauden iässä. Ensimmäisen kerran tietysti siistin pennun karvat jo silloin kun se lähtee maailmalle synnyinkodistaan. On vaikea sanoa jotain tarkkaa ikää milloin pennun turkkia pitäisi alkaa hoitaa, koska eri koirilla on hieman erityyppisiä turkkeja. Mutta sanoisin, että sen hetken todellakin huomaan kun turkki alkaa takkuuntua eli juuri se määrä merkkaa!
Mielestäni pentua kannattaa opettaa trimmaukseen vähitellen ja totuttaa sitä siihen että trimmatessa seistään nätisti paikalla jo heti kun pentu tulee taloon. Jos totuttaa näin vähitellen, niin sitten ei tulla kerralla niin pitkää rupeamaa siinä vaiheessa, kun turkki onkin jo ihan takussa jne. Pöytä on ihan ehdoton paikka hoitaa trimmaus. Pentu tietää, että silloin pitää olla nätisti paikallaan. Tämä on myös hyvä tilanne vahvistaa omistajan johtajuutta. Paikalla on oltava.
Lagoton trimmaamista ei kannata "pelätä" koska karva kasvaa nopsaan. Katselee kuvia ja sen mukaan alkaa leikellä ääriviivoja esiin. Minä pidän yleensä pentuaikana turkin suht lyhyenä, ettei mene takkuun ja usein siinä vähän alle vuoden vanhana hurautan kerran koneella, kun alkaa olla pahin pentukarvan vaihto päällä. Ruskeita en aja koneella yleensä, jottein turkin sävy vaalene, vaan leikkaan saksilla lyhyeksi.
tallennettu

Senja & Foogel lagotot
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #2 : 24.02.08 - klo:22:16 »

Heips velipoika!

Meillä nimittäin asuu Nemon veli Mio (Budoar Monroe)... Mistä päin Suomea olette?

Senjan ohje turkin trimmauksesta on oikein hyvä. Ja jos askarruttaa, niin ota ihmeessä yhteys Katiin (poikien kasvattaja). Hän trimmaa varmasti pennun turkin oikein mielellään. Itseasiassa me kävimme juuri tänään Katin luona, ja siellä olikin samaan aikaan kolme veljestä tuosta pentueesta!  Hymyilee
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Tuire Karimäki
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #3 : 25.02.08 - klo:10:04 »

Hei!
Tuosta karvan alasajosta. Minä tein sen Nipalle vuoden vanhana
ja niin kävi, että ruskeat osat (valko-ruskea koira)todellakin
haalistuivat Itkee. Silloin en sitä tiennyt. Onko se nyt sitten iäksi menettänyt
ne tumman ruskeat laikkunsa? Kohta kaksi vuotias.
tallennettu
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #4 : 25.02.08 - klo:12:36 »

Sera ajeltiin 1,5-vuotiaana koneella aivan klaniksi joka puolelta, myös päästä. Siihen asti olen trimmannut vain saksin.
Sera on väritykseltään muutenkin tuollainen sekainen ruskea-valkoinen-tumma roan,  eivätkä puhtaan ruskeat osat kyllä haalistuneet mihinkään. Puhtaimman ruskea se on pään sivuilta.

Minä olen elänyt siinä uskossa, että jos koira on haalistuakseen, niin se myös haalistuu. Useimmiten se alasajo tapahtuu juuri siinä vaiheessa missä värin vaaleneminenkin, joten ihmiset helposti laskevat 1+1.

Tässä Sera ennen alasajoa:

Tässä karva on kasvanut kuukauden verran alasajon jälkeen.

Neljä kuukautta alasajosta, eli tammikuussa.

Ruskea karva tuli aivan yhtä ruskeana takaisin. Turkki tekee muilta osin voimakasta muutosta, kun valkoisten karvojen osuus suhteessa ruskeisiin lisääntyy ja siitä aiheutuu tuo "harmaantuminen" muualla.
tallennettu
Senja Mäkinen
Varma tryffelikuono

« Vastaus #5 : 25.02.08 - klo:16:27 »

No tuo värin haalistuminen koneella ajon jälkeen on kaikilla tummilla koirilla yleistä, mutta tietysti aina löytyy joukosta poikkeuksia vahvistamaan säännön. Spanieleilla ja settereillä esimerkiksi korvat vaalenevat aina siitä kohtaa mikä koneella ajetaan. Tämä siis on ihan käytännön kokemusta satojen koirien kohdalta näiden 20 vuoden aikana kun olen koiria harrastanut ja 1,5 vuotta Italiassa työskennellessäni kaiket päivät koirien turkkien kanssa.
On tietysti muitankin asioita, jotka väriin vaikuttavat, kuten koirien hormonaalinen toiminta ja aurinko haalistaa myös turkin väriä kesällä, mutta toisaalta lisää pigmentin määrää ja ruoka on yksi tekijä myös. Esimerkiksi meidän lagotto Stella oli pentuaikana Italiassa ihan tumman ruskea, kunnes se siitä sitten vaaleni aika paljon, vaikka koneella en sitä edes ajanut. Sitten yhtäkkiä sen viimeisen pentueen jälkeen turkin väri alkoi tummua ja parhaimmillaan se oli oikein tummantumman ruskea, kunnes nyt taas on vaalentunut.
Mutta summasummarum, minä en ainakaan aja kauniin tummanruskeaa lagottoa koneella, koska väri vaalenee. Mutta voihan kukin tehdä aivan mitä tykkää! Hymyilee
tallennettu

Senja & Foogel lagotot
Päivi Peittola
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #6 : 27.02.08 - klo:09:27 »

Mielenkiintoista. Minäkin olen ollut siinä uskossa, että turkin väri ja sen muutokset johtuvat pääasiassa siitä, mitkä perintötekijät koiralla on. Voiskohan olla silti niin, että koira, jolla on "muuttumattomuus värigeeni" ei vaalene, vaikka sen turkin ajaisikin alas? Tästä esimerkkinä sisarukset Noce ja Risa, jotka molemmat olivat pentuna samanvärisen tumman ruskeita. Molemmilta on useamman kerran ajettu turkki koneella alas. Toinen on edelleen tummanruskea ja toinen haalistuneen vaalean ruskea.
tallennettu
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #7 : 28.02.08 - klo:18:18 »

Meidän koiria ei ole ajettu vielä kertaakaan koneella (2,5v ja 1 v). Minulla on "saksimania", joten ihan hirveän pitkiä ei turkit ole koskaan olleetkaan  Virnistää Noin vuoden iässä tosiaan on molemmilla tullut sellainen vaihe, että karva takkuaa herkemmmin (varsinkin vatsan alta).

Heti pienenä aloin napsia turkkia vähän sieltä ja täältä, jotta tottuvat toimenpiteeseen. Vanhemman trimmauksessa kyselin ja sain paljon apuja kasvattajalta. Niina kävi meillä, kun Dina oli noin 3 kk ja silloin hän trimmasi Dinan "virallisesti" eka kerran. Itsekkin tuli käytyä heillä, kun tuo välimatka ei ole niin pitkä. Trimmattu on välillä jopa s-postin välityksellä (kuvia lähetelty edestakaisin)Virnistää mikä on sekin varsin opettavaista.  Nuoremman kasvattajat asuu sen verran kaukana, että ihan vartavasten trimmauksen takia ei ole tavattu, mutta näyttelyissä ja kesäpäivillä tavatessa on Umakin päässyt ammattilaisten käsittelyyn.

Paljon on tullut katseltua kuvia netistä (mistä Senja tuolla aiemmin mainitsikin) ja niistä katseltua vinkkejä. Koiranäyttelyissäkin tulee katseltua miten turkit on leikelty. Pää karvojen leikkaaminen tuottaa itsellekkin ongelmia  Huh Kahden lagoton omistajana olen voinut vertailla päitä lähemmin. Karvan määrä on eri, laatu, kasvusuunta jne. joten varmaan ihan sanallista ohjetta ei varmaan (?) voi antaakkaan miten se tulisi leikata.

Onneksi se karava on uusiutuva luonnonvara  Virnistää Harjoittelemalla oppii  Hymyilee leveästi   
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiPentupulinaAihe: Eka trimmaus
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic