Moikka!
Vuosia sitten opetin koirani noutamaan kapulan "pitkän kaavan mukaan",
eli:
ensin sisällä ruoka-aikaan ruokakipon kanssa niin että pistin kapulan koiran suuhun, käsky "nouda", heti kapula pois suusta omaan käteen ja päivän sapuska palkaksi.
Tämän toistoa useamman viikon ajan, joka kerta ruoka-aikaan.
Alkuun koirani (mustis) oli sitä mieltä, että hyi hel...., onko pakko ottaa tuo mötikkä suuhun, mutta pikkuhiljaa rupesi pojan suu jo aukeamaan.
Ake siis istui minun edessä, kun sen kapulan sille annoin.
Seuraavassa vaiheessa otin etäisyyttä koiraan, nouda käskyllä kapula istuvalle koiralle ja itse pakitin ehkä noin metrin verran ja palasin koiran luokse, käsky irti ja ruokakuppi palkaksi. Tätä jatkui myös useamman viikon.
Pikkuhiljaa pidensin omaa matkaa, saman kaavion mukaan.
Koira siis edelleen istuu omalla paikallaan kapula suussa, minä liikuin.
Seuraava vaihe oli se kun kapulaa pitävä koira on minusta noin metrin päässä ja kutsun sen luokse nouda käskyllä, palkaksi päivän sapuska ja tätä jatkui taas monta päivää.
Pikkuhiljaa pidensin omaa matkaa. Tässä vaiheessa en heittänyt kapulaa, vaan annoin sen istuvalle koiralle.
Viimein tuli se päivä että otin koiran sivulle ja heitin kapulan lattialle, ihan siihen meidän jalkoihin, sanoin koiralle nouda ja niinhän se Ake otti kapulan suuhun ja kävi istumaan kapula suussa minun eteen, irti käsky ja ruoka palkaksi.
Vähitellen heittomatka piteni(edelleen sisätiloissa).
Ulkona aloitimme vainkapulan pitämisellä, jostaa edettiin heittovaiheeseen (omalla pihalla) ja hyvin sujui.
Ensimmäisen kerran kun heitin kapulan treenikentällä ja Ake nouti ja piti kapulan upeasti suussa, olin riemuissani!
Noh, tulipas pitkä ja sekava teksti, ylläoleva toimi meillä, vaati aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta palkitsi lopussa