Ida Danielsson
Varma tryffelikuono
|
 |
« Vastaus #15 : 17.09.08 - klo:20:46 » |
|
Sennan kanssa nouto opeteltiin todella pitkän kaavan mukaan, mutta kyllä kannatti! Nouto on meillä varmaan ainoa liike, jonka olen malttanut opettaa sille alusta asti kunnolla, muita onkin sitten saanut ajan mittaan aina parannella. Senna on siis opetettu vähän samoilla periaatteilla kuin mitä täällä on jo aiemmin kerrottu, mutta kerrotaan nyt kuitenkin meidän opetustapa:
Lähtötilanteessa mulla oli kapula toisessa kädessä ja namit toisessa. Pidin kapulan ihan paikallaan ja Senna sai itse rauhassa miettiä, mitä siltä halusin. Ensimmäiset kehut ja namit se saikin jo pelkästä noutokapulan katsomisesta. Pikkuhiljaa aloin nostamaan kriteeriä, eli enää ei pelkkä katse riittänyt vaan Sennan täytyi lähestyä kapulaa, sitten hipaista sitä, sitten koskea ja lopulta ottaa suuhun. Sen jälkeen aloin pidentämään kapulan pitämisaikaa, sekuntti kerrallaan. Vasta sitten kun pitäminen oli Sennalla täysin varmaa useiden sekunttien ajan, aloin vaatimaan siltä kapulan kanssa kulkemista, ensin ihan lyhyitä matkoja. Me harjoiteltiin mm. kapulan kanssa sivulletuloa, sitten luoksetuloa ja seuraamista. Pian aloin myös vaatia, että Sennan täytyi ottaa kapula suuhunsa muualtakin kuin kädestäni, ensin ihan edestäni lattialta, sitten muutaman kymmenen sentin ja lopulta metrien päästä. En siis missään vaiheessa heittänyt kapulaa, vaan jätin Sennan odottamaan ja vein kapulan itse. Vasta sitten kun pitäminen, tuominen ja palautus oli kunnossa, aloin heittämään kapulaa. Melko pitkään me tehtiin kuitenkin siinä rinnalla pelkkiä pito- ja kuljetusharjoituksia.
Senna ei siis ollut ennen noudon opettelun aloittamista lainkaan kiinnostunut kapulasta, eikä se olisi hakenut sitä jos olisin sen sille heittänyt. Se ei myöskään halunnut ottaa kapulaa suuhunsa. Sen takia Sennalle sopikin tuo harjoitustapa todella hyvin, sillä ahne kun on niin se ihan huomaamattaan alkoi pitämään kapulasta ja sen kanssa treenaamisesta, saihan siitä aina namin palkaksi. Lisäksi se sai edetä ihan omaan tahtiinsa, eikä sitä missään vaiheessa "pakotettu" (eli en tyrkyttänyt kapulaa sen suuhun tai laittanut sitä sen suuhun itse) pitämään kapulaa.
Nykyään Sennan nouto on kuitenkin melkoisen varma, ongelmia tuottaa lähinnä palautusnopeus (liian hidas), vinkkejä? Tähän mennessä olen ainoastaan juossut itse karkuun, kun Senna on lähtenyt tuomaan kapulaa, mutta tuntuu että se auttaa vain hetkellisesti.
|