Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

18474 viestiä 1539 aihetta- kirjoittanut 587 jäsentä - Uusin jäsen: kati välipakka

04.02.12 - klo:23:17
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusTokoAihe: Vinkkejä kaivataan
Sivuja: 1 2 »   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vinkkejä kaivataan  (Luettu 2813 kertaa)
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« : 19.07.08 - klo:17:56 »

Miten saada yli-innokas lagotto toimimaan niin sanotusti kaukokäskyissä?  Epävarma Pakko olla ihan lähellä, muuten lähtee hiissaamaan itseään minua kohti. Jos yhtään ääni on innokas, pomppaa makuulta istumaan, kuin raketti. Jos liikautan vähänkään kättä, pomppaa samantien istumaan, ennen kuin ehdin käskeä. Eihän innokkuudessa mitään vikaa tietysti muuten olisi, mutta kun se peppukin nousee maasta samalla  Pyörittää silmiään ja pitää aloittaa alusta.

Onko muilla lagotonomistajilla "liian innokaita oppilaita"? Harkoissa neuvoivat viimeksi, että näytetään koiralle eri kädellä ja kun menee hyvin (ei pomppaa, eikä istu vinoon) palkka otetaan toisella kädellä taskusta (meillä on oikea "herkkupeppu"). Nyt varastaa jo pelkästä käden pienestä liikkeestä... Jätänkö pois käsiavut ja käsken vain suullisesti vai mikä olisi paras vinkki?  Epävarma

Kannattaako treenata vähän aikaa asiaa vaikka päivittäin, että pomppiminen, vinoon meno, yms jäisi pois  Huh
tallennettu

Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman.
                          -R.Caras-
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #1 : 19.07.08 - klo:18:19 »

Minä olen ruvennut pitämään makupaloja (nakki) suussa. On vähentynyt käsien kyttääminen  Iskee silmää
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Pirkko Riekki
Lupaava kaivuukone

"pikku noitani"

« Vastaus #2 : 19.07.08 - klo:18:19 »

Hei,

itse tekisin niin, että otan kaukokäskyjä ihan läheltä, jotta ei tule sitä pomppimista eikä etenemistä. Näyttäisin kyllä myös kädellä käskyt.

Pidentäisin matkaa pikkuhiljaa, olkoon vaikka pari senttiä kerrallaan, jolloin koira ei niin herkästi huomaa alkuun välimatkan pitenemistä. Aina kun uusi välimatka toimii hyvin ja useasti, niin voi pidentää taas matkaa.

Hmmmm...näin itse kokeilisin ja jos tulee takapakkia, niin palataan opetuksessa "taaksepäin".

Oletko kokeillut palkkaamista takapalkalla, jolloin palkka ei tule sinun kädestä?

tallennettu
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #3 : 19.07.08 - klo:18:40 »

Se juuri on ongelmana, että olen kiinni koiran etutassuissa ja silti se pomppaa välillä innoissaan eteenpäin, kun käsken istumaan tai kohotan kättä, eli peppu nousee maasta...Ja taas tullaan eteenpäin... Surullinen

Takapalkkausta en ole tässä asiassa kokeillut... Täytyy kokeilla! Me ollaan menty muuten jo siks lailla "taaksepäin"...kun yritetään hio "kuvioita" oikeiksi.

Lisää neuvoja....  Epävarma
tallennettu

-R.Caras-
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #4 : 19.07.08 - klo:19:19 »

Onpas teillä fiksuja, kauko-ohjattavia lagottoja!  Virnistää Minun eläimeni säntää välittömästi eteeni ja tuijottaa silmiini ja sitten tekee, mitä käskettiin - jos tekee. Esim. "istu!" komennolla ei ole niin kaukana (takananikaan) etteikö sieltä pyörtäisi eteeni ja siihen se istuu silmiin killittäen. On nähkääs tullut harjoitelluksi katsekontaktia...  Pyörittää silmiään
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Satu Suominen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #5 : 19.07.08 - klo:19:34 »

Ferron kanssa treenaamme kaukoja välillä sellaisessa paikassa jossa se ei pääse etenemään esim terassilla jonka reuna on reilusti maan pinna yläpuolella. Itse siis olen trassin ulkopuolella. Mielikuvitusta vain peliin. Meillä Ferro ei etene, mutta kokeessa katsoo välillä että miksi tästä maasta mihinkää viitsisi nousta kun takasi se kuitenkin käskee Pyörittää silmiään
tallennettu
Ritva Kanerva
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #6 : 19.07.08 - klo:20:51 »

Moikka!
Juu mielikuvitusta ja a i k a a. Läski-Allun kanssa 3 tuntia uimista tai 5 tuntia mettässä riekkumista ennen treenejä, voi saada aikaan tilan jossa koira on kuulolla.
Kaukkarit läheltä onnistuu, mutta kun pidennän matkaa
, kerkiää se mahoton esittää kaikki tanssi ym taitonsa. Juu ei viel ihan hanskassa.
Terkuin Ei toivoansa menettänyt aktiisen koiran omistaja.
tallennettu
Salla-Mari Kuusinen
Varma tryffelikuono

Roosa, Riia & Reena

« Vastaus #7 : 19.07.08 - klo:21:32 »

Silloin kun aloin harjoitella kaukkareita Roosan kanssa, minulle sanottiin, että koiran taakse pitäisi jättää palkka. Meillä palkkana on toiminut namit. Homma toimii niin, että kun koiraa kiitetään/palkataan se lähtee hakemaan palkkaa taaksepäin, eikä siinä tule etenemistä. No Roosa on todella perso ruualle ja arvata saattaa kuinka kävi. Siinä vaiheessa kun pääsin tarpeeksi etäälle, Roosa syöksyi syömään naksut, kun tietää etten ehdi juosta komentamaan Iskee silmää
tallennettu

Sallis & lagotot Roosa (Foogel Fossi Felice), Riia (Wildfinn Ferraria), Reena (W. Modena) & Bertta (W. Barbera)
Pirkko Riekki
Lupaava kaivuukone

"pikku noitani"

« Vastaus #8 : 20.07.08 - klo:06:27 »

Silloin kun aloin harjoitella kaukkareita Roosan kanssa, minulle sanottiin, että koiran taakse pitäisi jättää palkka. Meillä palkkana on toiminut namit. Homma toimii niin, että kun koiraa kiitetään/palkataan se lähtee hakemaan palkkaa taaksepäin, eikä siinä tule etenemistä. No Roosa on todella perso ruualle ja arvata saattaa kuinka kävi. Siinä vaiheessa kun pääsin tarpeeksi etäälle, Roosa syöksyi syömään naksut, kun tietää etten ehdi juosta komentamaan Iskee silmää

Ahneen koiran kanssa kaukkareita voisi alussa harjoitella jonkun kanssa, jolloin palkka  laitetaan kyllä taakse, mutta mikäli koira lähtee hakemaan niitä omia aikojaan, niin palkkaa ei tule, kun avustaja ehtii ottaa namit pois.

Mikäli niitä treenaa yksin, niin laittaa silloin namit vaikka pakasterasiaan ja  kansi kiinni, niin mikäli ennakoimista palkalle tulee, niin palkkaa ei kuitenkaan saa Järkyttynyt

Nämä on toiminut meillä ja Nucca on myös ahne.

Päiville vielä:

oletko kokeillut kaukokäskyjä siten, että olet koiran vieressä - et edessä? Mitä silloin tapahtuu?
tallennettu
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #9 : 20.07.08 - klo:13:34 »

oletko kokeillut kaukokäskyjä siten, että olet koiran vieressä - et edessä? Mitä silloin tapahtuu?

Kiitos vinkeistä! Tänään kokeilin vieressä ollen. Yleensä menee maahan vinoon, että "kelpaako mamma?". Kerran saattaa istua kunnolla, sitten tekee vaikka "piruetin" eteen istumaan, että näkisi kasvoni paremmin  Virnistää  Ei tää ole naurun asia, mutta jos joku kuvais meitä, saisi siitä monet naurut jälkeenpäin  Iskee silmää

Äsken kokeilin takapalkkausta ruualla. Se oli puuhapallossa ja koiralta meinasi mennä pasmat sekaisin: "Eihän tätä ennenkään ole näin tehty!!! Ei ruuan kanssa saa vaatia ylimääräisiä temppuja!"  Itkee

Ritvalle: Kiitos rohkaisusta!  Iskee silmää

Ilmeisesti pitää pukea koulutusliivi päälle aina, kun aletaan treenaamaan asioita. Silloin ainakin onnitumisprosentti on parempi....

Lisää vinkkejä, kiitos!
tallennettu

-R.Caras-
Ida Danielsson
Varma tryffelikuono

« Vastaus #10 : 20.07.08 - klo:14:08 »

Hyviä neuvoja täällä. Itse lähtisin kaukokäskyjä opettamaan periaatteella, että alusta asti pyritään onnistuneeseen suoritukseen. Menetelmällä ei sinänsä ole väliä, tärkeintä on se, ettei koira KOSKAAN liikuta taka(/etu)jalkoja eikä siten KOSKAAN etene tai liiku paikaltaan. Eli mä tekisin ihan vaan niin, että menisin itse kyykkyyn koiran eteen/viereen, ottaisin namin käteen ja laittaisin sen koiran nenän eteen ja lähtisin siitä "liikuttamaan" koiraa (vaikea selittää...). Samalla katsoisin todella tarkasti, liikuttaako koira jalkojansa. Jos liikuttaa -> ei palkkaa, jos ei liikuta -> palkka ja runsas kehu aina. Ja vasta sitten kuin tämä alkaa sujumaan, lisäisin matkaa, nousisin seisomaan ja lisäisin taas matkaa jne. Ja jos ongelmana on se, ettei koira nouse/vaihdot on hitaat niin matka lyhyemmäksi ja palkka nopeista vaihdoista. Tärkeää olisi siis edetä riittävän hitaasti ja mieluummin vähän varmistellen, yksi askel kerrallaan. Jos etenee liian nopeasti, tulee virheitä ja virheet kasvattavat koiran epävarmuutta, mikä näkyy ennen kaikkea kisoissa ja vieraassa ympäristössä. Ja jos ongelmia tulee (koira liikkuu eteen/taakse päin, ei nouse yms.) niin täytyisi aina palata sille tasolle, jolla koira osaa tehdä liikkeen onnistuneesti 100 %:n varmuudella.

« Viimeksi muokattu: 20.07.08 - klo:14:19 kirjoittanut Ida Danielsson » tallennettu

-Lagotot Senna & Sumi-
(TK1 Wildfinn Aleksiina & Cantharellin Onda Nordica)
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #11 : 21.07.08 - klo:13:12 »

Eli mä tekisin ihan vaan niin, että menisin itse kyykkyyn koiran eteen/viereen, ottaisin namin käteen ja laittaisin sen koiran nenän eteen ja lähtisin siitä "liikuttamaan" koiraa (vaikea selittää...).  Ja jos ongelmia tulee (koira liikkuu eteen/taakse päin, ei nouse yms.) niin täytyisi aina palata sille tasolle, jolla koira osaa tehdä liikkeen onnistuneesti 100 %:n varmuudella.
Tosi hyvä neuvo  Hymyilee Nyt ollaan treenattu useampaan kertaan tällä tavalla (siis pienissä erissä!  Iskee silmää ). Menee hyvin, mutta heti kun vaikeutetaan, koira innostuu liikaa ja on palattava taas takaisinpäin  Epävarma Pitääköhän meidän unohtaa kokonaan haaveilu päästä edes joskus kisakehiin???  Pyörittää silmiään

~ Päivi  Huh ja Duracellpupu-Tara  Pusu ~
tallennettu

-R.Caras-
Pirkko Riekki
Lupaava kaivuukone

"pikku noitani"

« Vastaus #12 : 21.07.08 - klo:13:44 »

Tosi hyvä neuvo  Hymyilee Nyt ollaan treenattu useampaan kertaan tällä tavalla (siis pienissä erissä!  Iskee silmää ). Menee hyvin, mutta heti kun vaikeutetaan, koira innostuu liikaa ja on palattava taas takaisinpäin  Epävarma Pitääköhän meidän unohtaa kokonaan haaveilu päästä edes joskus kisakehiin???  Pyörittää silmiään

~ Päivi  Huh ja Duracellpupu-Tara  Pusu ~

Ei sinun tarvitse unohtaa haaveita koekentille osallistumisista, mutta malta tehdä nyt tuota kyykyssä ihan edestä kaukoja pitkään. Sillä kun koira on oppinut jonkun tavan toimia, niin sen muuttamiseen voi mennä aikaa. Eli ei muuta kuin malttia ja paljon helppoja toistoja. Tämä voi tarkoittaa enemmän kuin päiviä Virnistää Koirasi tarvitsee nyt tosi ison määrän onnistuneita (haluttuja) suorituksia. Ja palkkaus ehkä hillitysti, jotta ei tule sitä pomppimista jo siitäkin.

Nämä on vaikeita juttuja ja varsinkin kun yrittää sepostaa näin, mutta jospa näistä jotain selvää saa.

Kyllä sinä oivan kisakummppanin saat innokkaasta koirasta!
tallennettu
Satu Suominen
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #13 : 21.07.08 - klo:13:57 »

Kaukkareistahan kisaaminen ei ole kiinni, sillä nehän tulevat vasta AVOssa ja kun Taralle tulee vähän ikää lisää niin varmaan myös malttia.
T. Satu ja isoveli Ferro
tallennettu
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #14 : 21.07.08 - klo:14:41 »

mutta malta tehdä nyt tuota kyykyssä ihan edestä kaukoja pitkään. Sillä kun koira on oppinut jonkun tavan toimia, niin sen muuttamiseen voi mennä aikaa. Eli ei muuta kuin malttia ja paljon helppoja toistoja. Tämä voi tarkoittaa enemmän kuin päiviä Virnistää Koirasi tarvitsee nyt tosi ison määrän onnistuneita (haluttuja) suorituksia.

Kiitos varsinkin Pirkko ja Satu neuvoista ja rohkaisusta! Mä taidankin olla itse liian hätänen, enkä malta treenata kunnolla, niin palataan niin helposti siihen vanhaan ja hyvin opittuun nopeaan toimintaa, eli pomppimiseen  Iskee silmää Mähän saan täällä keskustelupalstalla parempia ohjeita, kuin koulutuskentällä  Hymyilee leveästi Täytyy varmaan pitää kunnon tauko kentältä ja harjoitella "salaa". Kyllä "tytöt" sitten ihmettelee.... Iskee silmää Vielä kun sais kotiväenkin uskomaan, että koirassa on ainesta muuhunkin, kuin vain kotikoiraksi  Pyörittää silmiään

Tara lähettää  pusuja  Pusu isoveli Ferrolle!

~Päivi  Hymyilee ~
tallennettu

-R.Caras-
Sivuja: 1 2 »   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusTokoAihe: Vinkkejä kaivataan
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic