Vaikka kuinka Terhi olet sitä mieltä, että MH-luonnekuvaus ei ole testi, niin kyllähän testauksen tuloksena saadaan tämä MH-luonnekuvaus. Mm. aaveiden avulla katsotaan miten koira niihin reagoi, yht´äkkiä liikkuvien haalareiden avulla katsotaan miten koira reagoi, ampumalla katsotaan koiran reagointia ja leikkimällä katsotaan mm. taistelutahtoa. Koska se on kaikille tehty samanlainen tilanne eli testi niin ei sitä voi toiseksi vääntää vaikka kuinka haluaisi.
Näinhän tuo taisteluvietti menee, mutta silti teroitan, että ainakin johtavien italialaisten lagottokasvattajien mielestä lagotolla ei saisi olla taistelutahtoa nimeksikään ja saalistusvietinkin pitäisi olla alhainen.
Tottakai sitä kaikilla on vähän, mutta sen täytyisi todella olla minimaalista koiriin verrattuna.
Ja tämän vuoksi mielestäni täytyisikin jalostuksesta jättää pois kaikki hyvin vietilliset (sekä saalis-, että taistelu-) lagotot, jotta Suomessa saataisiin taas se oikea lagottotyyppi. (mutta tähän ei tietenkään vielä ole täyttä mahdollisuutta)
Italiassa puhutaan, että tämä voimakasviettinen lagottotyyppi on suurelta osin tullut espanjanvesikoirista ja muista roduista, mitä oikeantyyppiseen lagottoon on valitettavasti sekoitettu vuosien aikana Italiassa ja onkin haaste Suomessa_kin saada lagotto taas lagotoksi.
Kuitenkaan usea kasvattajakaan ei lopulta tiedä mikä lagotto oikeasti on, puhumattakaan niistä yhden tai kahden koiran omistajista, jotka kuvittelevat, että tämä minun lagottoni on juuri tyypillinen rotunsa edustaja.
Itse olen oppini lagotoista hakenut Italiasta niiden 14 vuoden aikana kun lagottoja minulla ja yleensä Suomessakaan on ollut, mutta onhan se tietysti totta, että täällä Suomessa ja Ruotsissa tunnetaan lagotto ja sen tyyppi paljon paremmin. Täytyy varmaan mennä suomalaisten ja ruotsalaisten luennoille kuuntelemaan minkälainen on oikea lagotto eikä käydä merta edempänä kalassa.
Terhi kirjoitti: Esimerkiksi se, kun muutaman viikon ikäinen lagotonpentu jahtaa lelua, noutaa ja ravistaa sitä. Mihin tämä mahtaa perustua, ellei geeniperimässä olevaan saaliskäyttäytymiseen
Tottakait se on geeniperimässä ja huom. saaliskäyttäytymisessä ei taistelukäyttäytymisessä, mutta mulla on varmaan tosi huonoja lagottopentuja kun melkein kaikki on ravistelun jättäneet tekemättä

, muuten kyllä leikitään ja riehutaan. Ja hei! ne ”tappeleekin” leikisti keskenään.
Tää juttu on nyt paisunut melkein tonne jalostuspuolelle kuuluvaksi

ja on jo aika OT.