Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19408 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

24.05.12 - klo:00:24
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusMuut harrastukset, tulokset ja koulutusAihe: "Lelulla" palkkaus
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: "Lelulla" palkkaus  (Luettu 1380 kertaa)
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« : 29.02.08 - klo:16:09 »

Onko teillä antaa mitä vinkkejä/keinoja miten koiran sais kiinnostumaan lelupalkkauksesta. Näyttää niin kätevältä, kun katsoo miten ihmiset palkkaa lelulla treeneissä.

Dina kyllä leikkii jonkin verran leluilla kotona ja omalla pihalla. Joskus, kun koitin palkata treeneissä lelulla juoksi kyllä katsomaan, mutta jätti lelun sinne ja palasi nopeasti "namin" hakuun. Treeeneissä ei ole kiinnostunut ollenkaan leluista ja kotonakin enempi särkemis mielessä.

Kun piilotan lelun esim. lenkillä, niin silloin kyllä etsii ja tuo sen minun lähelle.   
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #1 : 29.02.08 - klo:17:43 »

Seraa palkkaan paljon lelulla, ja se on tuonut tottisliikkeisiin varmaan 200% ytyä ja tekemisen meininkiä. Nakkikone palkintona ei ole niin kiinnostava kuin jahdattava lelu.

Itse hyödynnän koiran saalisviettiä. Eli Dinan kanssa lähtisin ihan siitä, että koiralle herätetään mielenkiinto lelua kohtaan, eli "sytytetään" sen saalisviettiä. Tähän oiva apu on metrisen narun päässä oleva pikkupyyhe tai muu miellyttävä ja kevyt leluntapainen. Monikaan ohjaajaherkempi koira ei lähde leikkinään aivan omistajassa kiinni, vaan vietti syttyy paremmin "omissa oloissa".

Alkuun leikki kestää vain sekunnin-pari, eli lelu otetaan esiin silloin kun koira on kuulolla (ei käskyn alla), sitä vedetään maata pitkin koirasta pois päin ja sitten se laitetaan takaisin taskuun. Mitään väkisin yrittämistä ei saa tehdä eikä tuputtaa tai maanitella, vaan itse tarkoitus on poispäin liikkuvasta esineestä kiinnostuminen. Toistoja voisi tehdä kolmen sarjoissa vaikka kolme kertaa päivässä.

Siinä vaiheessa, kun Dina lähtee rätin perään ja yrittää saada sitä kiinni, niin kehutaan ja tuetaan. Vetomatkaa voi vähän pidentää ja suuntaa muuttaa, mutta koiran ei tarvitse saada rättiä kiinni. Saalisvietti on helposti kyllääntyvä, eli jahtausintoa laannuttaa se, jos saaliin saa joka kerta kiinni ja sitä pääsee kantamaan (ja/tai ravistelemaan).

Kun koira selvästi tietää, mitä haluaa, eli saada rätin kiinni ja ottaa sen suuhunsa, niin se kyllä yrittää kaikkensa toteuttaakseen tahtonsa. Tällöin voidaan antaa sen saada poispäin karkaava rätti kiinni. Tämän vaiheen molemmin puolin kannattaa vaihdella, eli koira ei itse tiedä saako se rätin vai ei.

Sitten pitää harjoitella myös vetämistä. Eli kun koira on saanut rätin suuhunsa, niin sitä kuuluisi vetää irti omistajalta ja kylläännyttää vietti kantamalla rättiä. Se tuo saalisviettiselle koiralle melkoisen endorfiinihumalan.  Hymyilee leveästi Meillä sekä pidemmät treenit että lyhyet leikkihetket päättyvät siihen, että Sera saa kantaa voittamansa lelun joko autoon tai jonkun pienen kunniakierroksen, eli "saaliin kotiin syötäväksi".

Vetoleikissä tärkeätä on, että koira on aina vahvempi. Alkuun pienimmästäkin nyhtäisystä omistajan ote irtoaa ja koira saa lelun. Sitten omistaja lähtee taaksepäin (koska on heikompi) ja näin houkuttelee koiraa tarjoamaan lelua uudelleen vedettäväksi. Ideaali olisi, jos koiralle ei antaisi leikkiessä edes mahdollisuutta tiputtaa ja itse oma-alotteisesti menettää mielenkiintoa touhuun. Silloin leikki on joko kestänyt liian kauan tai viettiä ei ole ollut tarpeeksi. Koskaan ikinä milloinkaan koiran tiputtamaa esinettä ei saa tyrkyttää takaisin. Se haetaan pikaisesti maasta pois ja laitetaan piiloon. Ja jos koiraa ei sillä kertaa kiinnosta (näitä päiviä tulee varmasti) niin silloin ei ole leikkipäivä.

Pelatessa koiraa kannattaa kehua ja innostaa. Kaikkea kropalla tehtävää uhkaa on vältettävä: silmiin katsominen, eteenpäin kumartuminen, käsien nostaminen ja kohti käveleminen.

Seraa olen leikittänyt pennusta pitäen, mutta Helga (puudeli?) tuli minulle vasta aikuisiällä ja sen olen opettanut saalistamaan patukkaa vasta ihan parin vuoden sisällä. Löysin viime syksyltä pienen videopätkän leikittämisestä. Siinä siis minulla on lyhyen narun päässä oleva motivointipatukka, jota vedän maata pitkin ja Helga sitten saalistaa ja välillä voittaa. Kutsun sen luo yrittäen näyttää mahdollisimman vähän uhkaavalta. Helgalla on tosi hyvä ja tiukka puruote, sitä kestää melkein nostaa patukasta.  Virnistää

http://s195.photobucket.com/albums/z316/Catchweed/Helgan%20kuvia%20ja%20videoita/?action=view&current=Helgateurastaa.flv
« Viimeksi muokattu: 29.02.08 - klo:17:47 kirjoittanut Terhi Heikkinen » tallennettu
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #2 : 29.02.08 - klo:18:20 »

Kiitos Terhi hyvistä vinkeistä  Hymyilee !!

Nääkee jo sielunsa silmin miten Dina taistelee patukasta apinan raivolla kynsin hampain ilmassa roikkuen Virnistää

Oonkohan minä liian vahva johtaja, kun taisteleminen minun kanssa ei kiinnosta.... tosin Umankin kanssa leikkiessä vetoa Dina yleensä makaa, kuin märkä rätti ja roikkuu lelussa, kun Uma vetää.

Pitääpä ruveta vahvistamaan Umankin taisteluviettiä. Se kyllä taistelee mielellään minun rukkasesta  Järkyttynyt Sillä on halua pyrkiä selvästi enemmän ylöspäin, kuin Dinalla. Dina ei ole koskaan "uhmannut" meidän vanhempia koiria, mutta Umalla on yritystä Iskee silmää
tallennettu

Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #3 : 02.04.08 - klo:16:09 »

Oletko kokeillut pallopalkkaa? Meillä ainakin tennispallo on molempien koirien ehdoton lemppari.
tallennettu
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #4 : 02.04.08 - klo:16:27 »

Kokeilin joskus alussa pallollakin, mutta makkara vei voiton.... Nyt kun aloitamme Uman kanssa harrastamisen, niin pitää yrittää olla sitkeämpi lelupalkan kanssa, eikä heti luovuttaa  Iskee silmää
tallennettu

Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #5 : 20.04.08 - klo:14:35 »

En tahdo sotkea enempää tuota "Mejä-puuhat" -ketjua, joten laitan tänne äsken tekemäni videon siitä, mitä minä olen sisäistänyt saalisvietistä. Kysehän oli ketjussa siitä, että ovatko saalis-ja riistavietti sama asia. Ne eivät ole, vaan saalisvietti perustuu puhtaasti näköärsykkeeseen, joka laukaisee koirassa saalistusreaktion eli koira lähtee loittonevan objektin perään. Tosi monella seurakoirarodullakin on saalisviettiä, jota voitaisiin hyödyntää koulutuksessa.

Riistavietti on sitten se sisäsyntyinen into etsiä saalistettavaa mm. hajuaistin avulla, eikä sen laukaisemiseen tarvita näköärsykettä, vaan riistavietti on jo ennen riistan havainnointia. Riistaviettisen koiran saalisvietti astuu kuvaan vasta sitten, kun etsintä tuottaa tulosta ja koira saa hakemansa eläimen näköpiiriinsä. Kaikki koiran metsästäminen ei kuitenkaan ole pelkkää jahtaamista, vaan esimerkiksi saksanseisoja saalistaa pysähtymällä, labradorinnoutaja etsimällä, ylösajamalla ja noutamalla, harmaa norjanhirvikoira haukkumalla, ja jackrussellinterrieri puremalla ja ravistamalla. Nämä toiminnot laukaisee vietti, jonka sanelee perimä. Tavoite on kuitenkin sama, eli ravinnonhankintavietin tyydyttäminen.

Minä en tunne lagoton alkuperäisiä käyttöominaisuuksia enkä sitä, kuinka puhtaana rotu on todellisuudessa pysynyt ja miten tätä metsästysviettiä on jalostettu rodusta pois. Sen tiedän, että on vain vähän rotuja, joilla ei ole ollenkaan saalisviettiä, ja näissäkin roduissa on varmasti yksilöitä, jotka jahtaavat liikkuvia esineitä. Toisaalta hyvin saalisviettisessä rodussakin on yksilöitä, jotka eivät edes vahvistamalla innostu saalistamaan. Tällöin lienee makupalapalkka ja laumavietti ainoita vaihtoehtoja koiran palkitsemiseen.

Tässä on se video meidän lyhyestä tottispätkästä.  Hymyilee

http://www.karvakorvien.vaahtokylpy.net//Kuvat_Sera/Sera_Tokovideot/Saalispalkkaus.wmv

Kaiken kaikkiaan sanoisin, että olen tosi iloinen Seran hyvästä saalisvietistä. Kuten myös riistavietin vähyydestä.
tallennettu
Tarja Työläjärvi
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #6 : 20.04.08 - klo:21:34 »

Voi vitsit miten hyvä video. Ja miten upeaa seuraamista, koska menette kokeeseen...? Toi kyllä havainnollisti lelulla palkkausta tosi hyvin.
tallennettu
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #7 : 20.04.08 - klo:22:46 »

Kiitos vaan kehuista.  Hymyilee

Seuraaminen ei ollut teknisesti ihan Seran parasta, koska se edisti vähän. Ajoittain oli kyllä hyviä askeleita, mutta aina on varaa parantaa. Koskaanhan näistä liikkeistä ei tule valmiita.

Me ollaan käyty parissa kokeissa, toisesta tuli ykköstulos. Kai sitä pitäisi ilmoittautua kesälle pariin kokeeseen, mutta meinaa nuo haut, rauniot ja muut hommat viedä tokoilulta aikaa. Ja tarkoitus olisi käydä yrittämässä BH-koetta sekä rauniokokeen tottis- ja ketteryysosioita vielä tänä syksynä.

Kiva että videosta sai jotain irti. Pitänee joskus kehitellä lisää.  Hymyilee
tallennettu
Tarja Työläjärvi
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #8 : 23.04.08 - klo:15:19 »

Juu, että tekemistä riittää joka tapauksessa  Virnistää Kyllähän minä joskus olen sivuiltannekin niitä tokokuvia nähnyt ja juttuja lueskellut. Noilla tuloksillahan voi vaikka lähteä parin vuoden päästä avoon. No jaa, nyt menee ihan tokokeskustelun puolelle.
tallennettu
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagottoharrastaminen ja -kasvatusMuut harrastukset, tulokset ja koulutusAihe: "Lelulla" palkkaus
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic