Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19408 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

24.05.12 - klo:00:25
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Lagotto lääkärissä
Sivuja: « 1 2 3   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Lagotto lääkärissä  (Luettu 3509 kertaa)
Emma Anttonen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #30 : 06.01.10 - klo:16:44 »

Hanna; samaa mieltä, kun jotkut asiat tehdään niin ne tehdään. Mutta ainakin meidän Lucaksesta on siitä syystä kehkeytynyt todella tottelevainen kaveri ja myöskin oikea kullannuppu, siis maailman kiltein, joten todella monet ystäväni yms tutut ovat olleet ihastuksissaan. Esim. miten kiltti koira minulla on ja ovat puhuneet että jos ottaisivat koiran niin ottaisivat lagoton. On siinä sitten pitänyt mainita Tuffekin, että kyllä on tehty selväksi mitä Lucas saa tehdä ja mitä ei, ja siksi se nyt on niin kiltti.
Mutta Tuffea, ensimmäistä lagottoani, oli nimenomaan pidetty "mammanmussuna" eikä herralla ollut _minkäänlaisia_ sääntöjä minulle tullessaan.

Mammanmussulla siis meinaan niitä lagottoja (/ja koiria), jotka kenet tahansa nähdessään heittäytyvät tämän syliin ja rakastavat kaikkia ja kaikkea, eivätkä pistä hanttiin missään, ja tästä syystä rotuun vasta tutustuvat luulevat ko. rodun edustajien olevan sellaisia ilman minkäälaista koulutusta/kuria.

Tuffe oli 4,5 kk, mutta puri jo erittäin tehokkaasti kunnolla kiinni, varasti pöydiltä, ei antanut leikata kynsiään, nyppiä korviaan, katsoa hampaitaan, edes leikata kakkapalloa irti tukkimasta pyllyä. Oli saanut tahtonsa aina läpi ja kun tuli minulle niin oli erittäin järkyttynyt ettei saanutkaan tahtoaan lävitse.

Kuitenkin olen huomannut että tuo mammanmussu-tyyppinen suhtautuminen koskee useimmiten niitä joilla on ensimmäinen koira tai sitten he eivät ole koskaan erityisemmin panostaneet/perehtyneet koiran kouluttamiseen.
Esim. katsokaa liv-kanavalta la-su "isännän ja koiran käytöskoulu" 18.30, suurin osa ongelmista johtuu siitä, ettei koiralle ole asetettu kunnon sääntöjä mitä sen tulisi noudattaa Hymyilee
tallennettu

Emma & Lucas
Mari Hiltunen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #31 : 06.01.10 - klo:22:28 »

Minä ainakin olen vähän kyllästynyt keskusteluun siitä että tuntuu että yksi jos toinenkin ell on kommentoinut jotain lagottojen huonosta käyttäytymisestä eläinlääkärissä  Näyttää kieltä Mahtaakohan sellaista rotua ollakkaan, jonka eri yksilöt eivät käyttäytyisi eri tavalla lääkärissä... Suhteellisen uutena rotuna lagotosta luonnollisesti muodostuu jonkinlainen mielikuva, kovin ikävää on jos ell muodostaa mielipiteensä suuntaan tai toiseen muutaman lagoton tavattuaan.

Ritvan viestiin viitaten... Olen kyllä sitä mieltä että on siinä omalla asenteella (eläinlääkärin siis) ja eläinlääkärisemallakin vähän vaikutusta. Mekin kävimme eräällä eläinlääkäriasemalla Malmilla Banjon pentuajan. Siellä sen pentuna vähän mellastaessa sai merkinnän että koiraa ei voi käsitellä ilman kuonokoppaa. Koppaa tarjottiin jo kun olimme odotushuoneessa. Tuoreena koiranomistajana en osannut edes vastaan väittää, lääkäri/hoituri kun toimii tietenkin itsensä parhaaksi.

Mittani täyttyi sitten jossain kohdin ja vaihdoimme Itä-Helsingin Eläinlääkäriasemalle. Siellä olemme käyneet monta vuotta ja kertaakaan ei koppaa ole tarvittu, sitä ei ole tarjottu eikä sen käyttö ole tullut edes mieleenkään. Banjolta on mm. otettu ohutneulanäyte rasvapatista ilman mitään ongelmia. Vaikkakin Banjo on haasteellinen käsiteltävä - se käyttäytyy eläinlääkärissä moitteettomasti. Jos kävisimme edelleen tuossa toisessa paikassa, tuskin voisin sanoa samaa...

tallennettu
Tarja Ukkonen
Lupaava kaivuukone

Otto, Bruno ja Carlo

« Vastaus #32 : 06.01.10 - klo:22:50 »

Olen Marin kanssa samaa mieltä - eiköhän tämä taida olla ihan eläinlääkäriasema kohtainen juttu. Yksi huono eläinlääkärin lagotto-kokemus heijastuu koko rotuun helposti.
Minä olen varsin tyytyväinen palveluun / henkilökuntaan Itä-Helsingin lääkäriasemilla (Itä-Helsingin eläinlääkäriasema ja Hertta). Ei ole ollut havaittavissa "rotukohtaista" ennakkoasennetta. Kuonokoppaa ei ole koskaan tarjottu ja karvakuonoja on kutsuttu reippaiksi. Hertassa Carlolle tehtiin syksyllä  (yhdellä 2h käynnillä) useampi röntgen(varjoainekuvaus), nesteytys, antibiottipiikitys luun syönnin aiheuttamasta suolisto-ongelmasta johtuen - eikä kertaakaan edes ehdotettu kuonokopan käyttöä.
Molemmissa paikoissa koirat saavat käynneillä myös makupaloja ja häntä heiluen astellaan sisään vastaanotolle hyvien kokemuksien muistoissa....       
tallennettu
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #33 : 07.01.10 - klo:08:49 »

Olette oikeassa, tästä on varmaankin keskusteltu jo tarpeeksi.

Vaikka olen kyllä sitä mieltä, että tuo Baian Tarja Jokiselta saama kommentti oli jo aika lailla kokemusperäinen... Hymyilee Sekin käynti oli muuten Hertassa.
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Sivuja: « 1 2 3   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Lagotto lääkärissä
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic