Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« : 28.11.08 - klo:21:37 » |
|
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia tai ideoita, mistä voisi olla kyse?
Koiralla (8v.) on omituisia punaisia koholla olevia patteja kuonon päällä, huulissa, pimpsan vieressä ja silmäkulmassa. Lisäksi molemmat korvalehdet ovat reunoiltaan kauttaaltaan kovat, karvoja edessä joten en ihan tarkkaan tiedä mitä alla on, mutta luultavasti näitä samoja punaisia patteja jotka erittävät ja siksi korvakarvat ovat paakkuuntuneet. Myös kuonon päällä olevat patit erittävät nestettä. Ja masussa on punaisia läiskiä, siellä ei patteja. Kuumetta koiralla ei ole ja muutenkin yleiskunto on varsin hyvä, ei huomaisi sen olevan ollenkaan kipeä. Ainut oire on se, että yrittää kovasti nuolla pimpsaansa.
Yritin soittaa päivystävälle eläinlääkärille kysyäkseni mistä voisi olla kyse, mutta en ole vielä saanut kiinni.
Niin mainittakoon vielä että en tiedä kauanko koiralla on noita patteja ollut, kun olen ollut reissussa viikon ja avomies on hoitanut koiria.. Hän ei ollut huomannut muuta kuin että Koira oli eilen alkanut nuolla pimpsaansa paljon. Lauman kaksi muuta karvaista jäsentä, Luigi ja Elmo, ovat täysin oireettomia ja terveitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #1 : 28.11.08 - klo:22:33 » |
|
Itse itselleni vastaten. Kyseessä voisi olla varmaankin märkärupi.. Onko mullla kokemuksia?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija
|
 |
« Vastaus #2 : 29.11.08 - klo:21:43 » |
|
Kuulostaa tosi ikävältä.  Saitkö lääkäriä kiinni? Olisiko sinulla kuvia Koiran pateista? Onko niissä mitään muutosta eiliseen?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #3 : 30.11.08 - klo:19:28 » |
|
Eipä ole kuvia näyttää.
Olin päivystävään eläinlääkäriin yhteydessä puhelimitse ja hän epäili ihottumaa.. Hoh! Yritin vielä kysyä että onko koirilla olemassa jotain rokkoja, esim. ihmisillähän vesirokko yms, ja tähän sain ainoastaan vastauksen että "kyllähän niitäkin on, mutta niitä kutsutaan yleisnimellä ihottuma." (!)
Eli päivystävä eläinlääkäri ei siis tiennyt tuon taivaallista asiasta. Sanoi vaan että Koira tarvitsee antibioottikuurin. Kyseinen henkilö on sama, joka päivysti silloin kun Koira olisi pitänyt viikonloppuna keisarinleikata. Silloin hän antoi puhelimessa ymmärtää, ettei ole viikonloppuna leikkaamassa yhtään koiraa (olisikohan edes osannut..) ja kehoitti maanantaina ottamaan yhteyttä johonkin eläinlääkäriasemaan. Jotta ei ole mulla enää hirveän vahvaa luottoa ainakaan tähän eläinlääkäriin.. Täytyy vaan tästä lähin toivoa ettei koirille käy viikonloppuna mitään.
Lääkiskaverini sitten keksi, että olisikohan kyseessä märkärupi. Olisihan tuo pitänyt itsekin tajuta, mutta kun on oma koira kyseessä niin ei aivot leikkaa.. Märkärupi on bakteerin aiheuttama, eikä ole ihmisilläkään mikään harvinaisuus. Yleensä kai paikallishoito riittää, mutta koska Koiralla patit olivat levinneet jo niin moneen kohtaan, niin katsoin aiheelliseksi hakea eläinlääkärin määräämän suun kautta otettavan antibioottikuurin. Lisäksi olen nyt levitellyt Bacibact-voidetta pattien päälle.
En oikeasti kyllä tiedä onko koirilla märkärupea tai kuinka yleistä se on, mutta oireet ja taudinkuva ainakin passaisi siihen. Ja ilmeisesti luppakorvaisilla koirilla nimenomaan korvat voisi olla tyypillinen paikka. Toki voihan se olla jotain muutakin. Pääasia on, että patit/näppylät ei ole enää lisääntyneet vaan paremminkin ehkä jopa jo vähän vähentyneet. Patit tuntuvat kyllä kovasti kutisevan, Koira yrittää ulkona kokoajan työntää kuonoa lumihankeen kutinan helpottamiseksi. Ja kauluria pitää pitää sisällä, jotta Koira ei pääse nuolemaan nyt itseään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #4 : 30.11.08 - klo:20:24 » |
|
Eihän Koira ole onnistunut törmäämään jossain lintukirppuihin? Ne jättää tuollaista jälkeä, en tosin ole nähnyt kuin ihmisillä, mutta mikseivät purisi koiraakin? Siskoni tuuletti petivaatteita omakotitalon yläkerran parvekkeella, räystään alla ja kohta sen jälkeen alkoi kutinat. Räystään piilossa oli linnunpesä ja sieltä pikkukirput hyppivät raikkaisiin petivaatteisiin ja purivat nukkujia... Patit kutisi kovasti, mutta kirput kuolivat pikaisesti hyvällä siivouksella. Itseasiassa, nyt kun muistelen, on heidän kissalla ollut niitä useammankin kerran. Varmaan joku valelumyrkky auttaa, jos kyse on juuri noista vaivan aiheuttajista. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heli Herna
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #5 : 30.11.08 - klo:21:26 » |
|
Minä olen nähnyt kerran eläinlääkärillä kääpiöpinserin, jolla oli lintukirppuja. Koko koira oli täynnä patteja ja sitten niitä kirppuja hyppeli paikasta toiseen. Ne todalla näki ihan vaivatta odotustilan lattialla. - Meikäläinen vei koiransa toiseen nurkkaan ihmettelemään. Lääkäri vahvisti myöhemmin, että lintukirppuja olivat.
Olen kyllä sitä mieltä, että jopa mies olisi moiset elukat huomannut Koirasta ja viimeistään Aino heti kotiin tultuaan!
Heli, Toto ja Miina
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja
Ilo, Dina & Uma
|
 |
« Vastaus #6 : 30.11.08 - klo:22:26 » |
|
Minua on purru kans lintukirppu. Kutiavia on jäljet.... Mitään ötököitä en nähny  Tältä näyttää ihmisellä puremat http://www.ihotauti.net/lintukirput.htm
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Maailman rakastavin eläin on märkä koira  - Ambrose Bierce
|
|
|
|
Jaana Lamppu-Blick
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #7 : 01.12.08 - klo:10:33 » |
|
Eläinlääkärillä olen nähnyt koiran, jolla oli märkärupi kuonon päällä. En tiedä oliko muualla, mutta ärhäkän näköisiä nesterakkuloita ja rikkiraavittuja rupisia kohtia. Ihmisellä märkärupeen määrätään poikkeuksetta antibioottikuuri.
Voihan olla myös niin, että ensin on vaikka se kirpun purema, jota rapsutetaan ja siiten saa siihen märkäruven päälle.
Pikaista paranemista.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja
Ilo, Dina & Uma
|
 |
« Vastaus #8 : 01.12.08 - klo:12:15 » |
|
Noista kirpuista tuli mieleen. Dinalla kun oli niitä parivuotta sitten, niin ne oli "kotiutuneet" korvan lehden reunalle, mistä ne huomasinkin. Korvanlehden reunat oli kovat..
Tytöllä oli märkärupi aikoinaan. Lähti liikkeelle sormessa olevasta haavasta. Levisi nopeasti viereisiin sormiin, mutta paranikin nopeasti lääkkeellä (oli jotain voidetta).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #9 : 01.12.08 - klo:13:05 » |
|
Öö..ihmisellä ei kyllä poikkeuksetta määrätä märkärupeen antibioottikuuria, siis suun kautta otettavaa. Jos tulehdus ei ole laaja-alainen, niin paikallishoito riittää, aivan kuten Anne kirjoittikin.
Voisihan lintukirppukin olla yksi vaihtoehto, mutta mitään ötököitä ei ole näkynyt eikä vuodenaikakaan ole sille ihan tyypillinen. Ne lintukirpun puremat mitä minä olen nähnyt, ei myöskään ole ollut niin märkiviä kuin Koiran patit.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jaana Lamppu-Blick
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #10 : 01.12.08 - klo:14:40 » |
|
Tämä menee nyt vähän asian vierestä. Pojallani on atooppinen iho ja märkärupi on tullut useampaan otteeseen. Saanut alkunsa raapimiskohdista. Hänelle on määrätty joka kerta lääkekuuri. Voihan olla, että paikallishoidolla on saatu hänenkin kohdalla taudin alut tyssättyä, kun hän käyttää lääkevoiteita ihovaurioihin.
Onko Koiralla patit kuivumaan päin?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannele Törmänen
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #11 : 01.12.08 - klo:19:57 » |
|
Meillä on ollut useamman kerran tuollaista ihottumaa, nyt oli coton Murolla kaulassa ja se rupesi märkimään. Hoitona käytin että ajelin alueelta karvat pois, puhdistin antiseptisella aineella ja sirottelin basibact jauhetta ihottumaan. Parin päivän hoidon jälkeen parantuivat.
Mielestäni tuota ihottuman tuloa edesauttaa nämä kelit, kun turkki on tiivis ja märkänä vähän väliä, niin iho pääsee hautumaan siellä turkin alla. Bakteerit jyllää. Auttaa heti kun ajelee karvat alueelta pois.
En usko lintukirppu-juttuun tähän vuodenaikaan. Kuulun itse niihin allergisiin, joilla on lintukirppuihottuma jokakeväinen riesa kun pihaa haravoin ja kuopsutan pensaiden juuria.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja
Ilo, Dina & Uma
|
 |
« Vastaus #12 : 01.12.08 - klo:23:06 » |
|
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #13 : 02.12.08 - klo:21:29 » |
|
Ai nii, ookkonää Oulussa...? Meillä kyllä tasan tarkkaan vielä eläisi tuolla räystään alla kaikki mahdollinen elävä.. Pohjoisessa on varmaan ollut jo niin kylmä, että pikkukirppuset on jäätynnä hengiltä!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #14 : 03.12.08 - klo:10:27 » |
|
Käytiin eilen eläinlääkärissä, sillä mielestäni päivystäjän kirjoittama viiden päivän antibioottikuuri kuulosti turhan lyhyeltä. Eläinlääkäri oli kanssani samaa mieltä, että viiden päivän kuuri on aivan liian lyhyt ja hänenkin mielestään kyseessä on todennäköisimmin joku bakteerin aiheuttama ihoinfektio. Mutta mitään tarkkaa diagnoosia ei hänkään pystynyt sanomaan. Eläinlääkärin mielestä infektio oli kyllä varsin mielenkiintoisen näköinen, tällä hetkellä Koiralla on patti ihan silmän vieressäkin ja kirsun molemmin puolin, puoliksi melkein kirsun sisällä. Saatiin kahden viikon jatko antibioottikuurille ja kortisonia piikitettiin ihon alle, niin kutinan pitäisi helpottaa. Lisäksi Canofitea paikallisesti. Ja juu, Oulun seudulla ollaan. Täältä on lintukirput ja muutkin ötökät kyllä kuollut jo ajat sitten 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|