Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19408 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

24.05.12 - klo:00:30
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Lagotto vai .....
Sivuja: 1 2 3 4 »   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Lagotto vai .....  (Luettu 3052 kertaa)
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« : 03.12.08 - klo:10:21 »

Oletteko miettineet jo seuraavan koiran hankintaa? Tuleeko se olemaan lagotto vai joku muu Ois kiva kuulla mitkä asat pyörivät mielessä päätöstä tehdessä.. Vai onko päätös ihan varma lagotto.. ja jos on, niin miksi? Tai jos olet jo ottanut lagoton jälkeen toisen muunrotuisen, niin ois kiva tietää mitkä asiat vaikutti päätökseen.

Ihan vaan huvikseni kyselen 
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #1 : 03.12.08 - klo:22:27 »

No voisin vastata, vaikkei minulla olekaan suunnitelmissa hankkia kolmatta koiraa.

Jos meillä olisi nyt koiran paikka auki, niin puntaroisin monen rodun välillä. Muita kiinnostavia rotuja voisivat "käyttöroduista" olla esimerkiksi briardi, saksanpaimenkoira, espanjanvesikoira, sileäkarvainen noutaja, mudi, keskikokoinen snautseri, chesapeakenlahdennoutaja.. Sitten ei-niin-käyttöroduista tai pienemmistä roduista tulisi kysymykseen muunmuassa tiibetinterrieri, parson russellinterrieri ja borderterrieri.

Yksi valintaan vaikuttava seikka olisi lauman toimivuus. Esimerkiksi käyttö/sekalinjaisen saksanpaimenkoiran saalisvietti voisi olla vaarallinen 7-kiloisen Helgan kanssa. Ylipäätään iso koira on työläämpi ja jos laumassa on useita erikokoisia koiria, niin se on vaikeampaa kuin lauma samankokoisia koiria.

Minä en tykkää irtokarvasta, koska olen niin laiska siivoamaan.  Virnistää Noutajan kanssa meillä olisi jatkuva kuorrutus karvaa huonekalujen ympärillä. Lagoton mukanaan tuomat roskat ja hiekat on helpompi siivota, koska ne menee suihkuttaessa lattiakaivoon ja muutenkin häviävät helposti imuroimalla.

Tottakai rotua miettiessä pitää ottaa huomioon myös rodun tilanne terveyden ja luonteen suhteen. Siksi esimerkiksi listaltani ei löydy belgianpaimenkoiraa, joka sinne ehkä muuten kuuluisi. Haluan mahdollisimman todennäköisesti koiran, joka kestää normaalin arjen, eli se ei saisi olla arka, pelkoaggressiivinen eikä huonohermoinen. Joissain roduissa on niin pitkälle yleistyneitä hankalia sairauksia, etten siksi ottaisi esimerkiksi newfoundlandinkoiraa, dobermannia, westietä tai bichon friseä. No okei, en minä noita ottaisi muutenkaan.  Virnistää

Sera on ollut tosi sopiva koira minulle, se saa minut pitkään miettimään, että olisiko vielä joskus mahdollista saada tuollainen lagotto ja mistä sen voi päätellä etukäteen. Sera on riittävän energinen ja aina valmis kaikkiin harrastuksiin. Se on rehellinen koira jota on helppo lukea. Se on nöyrä ja hyvin kiintynyt perheeseensä (=minuun Hymyilee leveästi). Seran kanssa ei ole tarvinnut käydä lääkärissä sairauksien takia kertaakaan. Vain tapaturmat, kuten matsi ampiaisten kanssa ja lämpöhalvausoireet pakottivat käyttämään lääkärissä. Turkki sillä on myös ihanan helppohoitoinen. Se nyt vaan on koira, jollaisen kanssa minun on helppo elää ja harrastaa.

Vaikka vanhempi koirani Helga on maailman suloisin ja söpöin otus, niin en halua toista yhtä vaatimatonta koiraa. Sitä ei saa motivoitua vauhdikkaaseen tekemiseen millään, se paineistuu lähes kaikesta eikä sen kanssa voi puhua samaa kieltä. Se sopisi jollekin eläkeläismummolle tosi hyvin, kun on niin helppohoitoinen. Minun tarpeet koiran suhteen ovat harrastustoiminta ja lenkkeily, joten sen mukaan sen koirankin sitten aikanaan valitsen.

Mikäli päädyn johonkin muuhun rotuun kuin lagottoon, niin tutkimustyö on pitkä ja kivinen tie. Lagottopäätöksen jälkeen meni 1,5 vuotta että koira tuli taloon. Uskoisin, että esimerkiksi perron tai briardin kohdalla koiran saapumiseen menisi vähintään yhtä kauan. 
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #2 : 03.12.08 - klo:23:48 »

Jos minä. eläkeläismummo  Iskee silmää, ottaisin Retulle kaveriksi koiran, sen pitäisi olla pienempi kuin Retu. Se voisi olla lagotto siksi, että lagoton kommerverkkeihin on nyt perehtynyt ja se olisi tavallaan rotuna tuttu, vaikka yksilöistähän on vaikea edeltäkäsin tietää. Pennusta jo voi ennakoida koon, luulisin (Retusta näki jo silloin, että siitä tulee iso) ja pentutestausketjun perusteella luonnettakin. Noh, Retu osoitti alusta alkaen olevansa aktiivinen harrastuskoira, jonka vaativuus yllätti. Rehellisesti on joutunut myöntämään, että eläkeläisihmisten rahkeet eivät kaikistellen veny koiran potentiaaliin.

Siis kaverina voisi olla flegmaattinen lagotto (onko niitä?) tai perro. Olen tavannut muutaman yksilön, jotka kooltaankin ovat Retusta pienempiä (perron kai pitäisi olla hiukan lagottoa isompi keskimääräisesti) ja syötävän suloisia muutenkin. Toinen vaihtoehto voisi olla kääpiösnautseri, mutta taas tykkänään ihka uusi rotu olisi sellainen haaste, jota ei viitsisi enää tässä elämänvaiheessa ottaa.

Retussa on onneksi koiraa kerrakseen! Olemme löytämässä toisemme, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että Retu seuraa minua kuin hai laivaa. Siis läheisriippuvainen se on! Minusta se on rauhoittunutkin huomattavasti. Ihan yllätyin, kun tuntematon snautserintaluttaja metsässä hetken Retua katsottuaan totesi, että tuon kanssa on varmaan väsyttävää, kun siinä on noin paljon virtaa ja omaa elämää! Pyörittää silmiään
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #3 : 04.12.08 - klo:12:42 »

Sinä Marke rakastuisit varmaan meidän Umaan. Korkeutta sillä on noin 42,5 cm (eli siis pienempi). Uma on helppo koira. Se ei käy ylikierroksilla, vaikka olisi rauhallisempaakin. Sen kanssa on helppo ulkoilla. Se ei vedä hihnassa tai jos vetää, niin lopettaa pienestä kehoituksesta. Sitä voi pitää irti ihan huoletta. se ei ole kiinnostunut vieraista ihmisistä, eikä koirista. Sen toiminnan tarpeen näyttäisi täyttävän, juuri tuo irti liikuskelu. Se on varsin hellyyttä pikku "rinsessa" vähään tyytyväinen. Sille riittää rakkaus, rapsuttelu, syli, syötävä ja ulkoilu Mikä parasta "flegmaattiseksi" sitä ei kuitenkaan voi sanoa. Silloin kun ruvetaan tekemään niin Umassakin löytyy potkua.
Dina taasen on samassa koossa vauhdikkaampi versio  joka tarvitsee toimintaa.

Eksyinpäs vähän aiheesta No, itse haaveilin joskus, että minulla olisi oman koiran jälkeläinen. Näin nyt ei sit kuitenkaan tule käymään, joten ajatuksena yksi nelijalkainen lisää on täysin mahdollista

Lagoton lisäksi olen puntaroinut myös toista vaihtoehtoa. Epävarmuutta lagoton suhteen on aiheuttanut juuri se, kun niitä on tosiaan niiiin moneksi. Päämääränä olisi saada terve toimiva koira tilanteessa, kuin tilanteessa. Onko sellaista vai elänkö minä jossain haavemaailmassa.

tallennettu

Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #4 : 04.12.08 - klo:14:58 »

Anne, vaihdetaan! Sinä otat Retun (saat terveen koiran, joka toimii tilanteessa kuin tilanteessa, ja joskus silloinkin kun ei ole tilannetta!) ja minä otan Uman paapottavakseni!  Virnistää

Ei vaineskaan! Minä en Retusta luovu. Se on ihana koira, ei mikään tyhjäpää. Selaisiakin on nähty, mm. veljeni colliet, jonkalaista en ottaisi ilmaiseksikaan! Se (collie) näyttää Retun jälkeen siltä, kuin vintillä olisi valot, mutta ei ketään kotona! Se on niin kiltti. Ja kaunis. Mutta muutapa se ei sitten taida ollakaan!  Iskee silmää
tallennettu

Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #5 : 04.12.08 - klo:21:28 »

Minähän "vaihdoin" rotua... otin kolmen lagoton kaveriksi affenpinserin! Pata on nyt aikuinen ja painaa 4,2 kg, kaikki muu sillä on kunnossa vain lonkat on virallista tulosta vaille Ö:t eli ihan romut MUTTA silti se painaa lagottojen kanssa sata lasissa.

Apinan otin juuri silleen, kuinka koiraa ei koskaan saisi ottaa - hetken mielijohteesta. Se on oikeastaan vain koiralaumassa maskottina, vaikka kovaluontoinen akka onkin, ehdottomasti meidän laumanjohtaja-Hertasta heti seuraava. Yrittää kyllä olla pomo, mutten anna!

Apinan voi laittaa vaikka kainaloon, kun taluttaa kolmea lagottoa. Kuitenkin se jaksaa parin-kolmen tunnin lenkit "isojen" perässä ja leikkii ja painii onnessaan jokaisen lagoton kanssa. Onpa Pata yhden Bono-lagoton suurin rakkauskin - muut naiset ei mitään, vain pieni musta tulinen tyssi on jotain!

Onhan tuo kaivellutkin, tryffeleitä, mutta ei todellakaan ole mikään tulevaisuuden toivo minulle sillä alalla!

Perro on roduista varmaan se, jota en ikinä ottaisi. Sehän on ruma versio lagotosta... Tynkäjalka, pitkä pötkö ja paksu - ou nou!!!

Hertta on elämäni lagotto, toivottavasti saan sille aikanaan seuraajan! Pusu
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #6 : 04.12.08 - klo:22:33 »

Tuota...  Pyörittää silmiään Johanna, mitenkäs sinä kolmea lagottoa talutat yhtäaikaa? Ja vielä apina kainalossa? Siis kolme lagottoahan vie sinut kolmeen eri ilmansuuntaan syöksymällä kukin itseään kiinnostavaa kohdetta tutkimaan? Vai onko niillä laput silmillä kuin laukkahevosilla ja kulkevat suoraan eteenpäin kuin raiteilla ikään? Nolostunut

Kysyn siksi, kun yksi lagotto kiskaisee tämän muorin kontalleen ojanpohjalle, kun näkee jotakin erikoista ojan toisella puolella. Koira, joka yleensä kulkee sievästi vetämättä - varsinkin irti hihnasta, jolloin pyörii kintuissa ja sitä saa hus-hus-hätistää juoksemaan vapaana! (Paitsi koirakaverin kanssa; silloin lähtöjä löytyy kyllä.)  Vihainen
tallennettu

Senja Mäkinen
Varma tryffelikuono

« Vastaus #7 : 04.12.08 - klo:22:54 »

Mun mielestä lagotot on just siitä niin ihania, että niitä voi ottaa vaikka 5 yhtäaikaa hihnassa lenkille! Iskee silmää
tallennettu

Senja & Foogel lagotot
Riitta Häyrynen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #8 : 04.12.08 - klo:23:24 »

Komppaan täysin Senjaa Hymyilee

nimimerkillä 5 joka päivä hihnassa ja hyvin menee.
tallennettu

Lagotto EI ole koira - lagotto on lagotto

Chi trova un lagotto… trova un tesoro!

Punatassun pesue
www.lagotto.fi
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #9 : 04.12.08 - klo:23:27 »

Voi, Marke. Enhän minäkään minun "rinsessasta" luopus 

Minäkin sitten joskus vanhana, siis tosi vanhana otan jonkun tommosen pienen, niinkuin Johannalla. Kantelen sitä sit mukanani kassissa 

Edit - Hih, pakko oli muokata... niinkuin Johanna, vaikkei Johannassakaan mitään vikaa ole. En taitais kuitenkaan ihan kassissa jaksaa kantaa

« Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo:00:36 kirjoittanut Anne Kupiainen » tallennettu

Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #10 : 05.12.08 - klo:08:50 »

Kyllä kolmen lagoton kanssa menee mainiosti, varsinkin kun alkuhöyryt on saatu ulos. Meilläkin vielä lagottojen kanssa kulkee bichon frisé -vanhus...
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #11 : 05.12.08 - klo:10:01 »

No, jos muutoin tyhmyys joukossa tiivistyy, niin lagottojen kanssa viisaus ja hyvä käytös! Joulunaikaanhan saan toivon mukaan kokeilla, miten lagotto ja bichon frise (urospentu 8 kk) kulkevat hihnassa ja miten muutenkin kahden koiran kanssa selviydyttäisiin. Siitä riippuu, poksahtaako kupla Retun kaverista lopullisesti vai jääkö se elämään!
tallennettu

Ida Danielsson
Varma tryffelikuono

« Vastaus #12 : 05.12.08 - klo:11:05 »

Kolmatta koiraa en ole ottamassa, kaksi riittää ihan hyvin. Seuraavaan koiran rotua on kuitenkin tullut jo mietittyä ja se onkin jo aika lailla selvillä. Muitakin vaihtoehtoja toki on (lähinnä paimenkoiria), mutta ainakin tällä hetkellä australiankelpie on se mikä eniten kiinnostaa Iskee silmää.

Haluaisin terveen, sopivan kokoisen, helppo hoitoisen ja ennen kaikkea monipuolisen ja aktiivisen harrastuskoiran. Kelpie tuntuu täyttävän kriteerit hyvin, vaikka rotuun tutustuminen onkin vasta käynnissä. Luonne on kuitenkin se tärkein asia ja siitä haluaisin saada vielä selvemmän kuvan. Lisäksi kelpien ulkonäkö miellyttää kovasti Hymyilee
tallennettu

-Lagotot Senna & Sumi-
(TK1 Wildfinn Aleksiina & Cantharellin Onda Nordica)
Salla-Mari Kuusinen
Varma tryffelikuono

Roosa, Riia & Reena

« Vastaus #13 : 05.12.08 - klo:11:45 »

Pienestä pitäen minulla on ollut haaveena bullterrieri ja akita. Toivottavasti jonain päivänä tulen omistamaan bullterrierin. Vielä ei kuitenkaan ole sen aika. Lagotto on se ykkösrotu Hymyilee

Mikään ongelmia ei meilläkään ole lenkkeilyn kanssa. Silloin kun joku kasvatti tai Ella-beagle on hoidossa, onnistuu useamman koiran lenkitys hyvin.
« Viimeksi muokattu: 05.12.08 - klo:13:58 kirjoittanut Salla-Mari Kuusinen » tallennettu

Sallis & lagotot Roosa (Foogel Fossi Felice), Riia (Wildfinn Ferraria), Reena (W. Modena) & Bertta (W. Barbera)
Kristiina Kallio
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #14 : 05.12.08 - klo:12:41 »

Minullakin kulkee kolme lagottoa kerralla lenkeillä, eikä ongelmia ole. Toki täällä "maalla" voi suurimman osan ajasta pitää koiria vapaana lenkilläkin, eikä tarvitse roikkua remmin jatkeena. Mutta siis mitä rotua on seuraava koira... Kyllä se aivan satavarmasti on lagotto, koska tässä rodussa on kaikki se mitä koiralta haluan ja niin ikään puuttuu ne ominaisuudet, joita en koiralla halua olevan.

Ennen lagottoja meillä oli vehnäterrieri, joka muuten oli todella ihana koira, mutta saalisvietti oli todella voimakas ja turkinhoito siinä määrin työlästä, että viimeiset vuotensa meidän vehnä oli aikalailla lyhyessä karvassa. Kuitenkin luulen, että jos taloon vielä joskus tulee erirotuinen koira, on se nimenomaan vehnä, siinä on kuitenkin se ratkaiseva hyvä puoli kuin lagotossakin, karva ei putoile ympäri asuntoa (olen laiska siivoamaan... Pyörittää silmiään)

tallennettu

Krisse ja Nambervan karvakuonot
Sivuja: 1 2 3 4 »   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiYleinen keskusteluAihe: Lagotto vai .....
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic