Aihe nyt vähän on lipsahtanut otsikosta.
Mutta lyhyesti ja ytimekkäästi:
- jalostustarkastukset ovat tulossa, ja ovat viittä vaille valmiina.
- täyttäkää terveyskyselykaavakkeita ja lähettäkää ne jalostustoimikunnalle jossa myös mm. on kohta hampaista täytettävänä. Tämä asia huomioidaan kyllä jalostustoimikunnassa.
Vuoden 2005 kyselyssä (ja tämän jälkeen on tosi pieni määrä kaavakkeita palautunut jalostustoimikunnalle) kertoo seruaavaa hampaista:
Alapurenta ja tasapurenta esiintyy, terveyskysely 2005 mukaan, 11 kpl oli lievä alapurenta ja 2 kpl alapurenta. Tasapurenta on sallittu, ja sitä oli 18 Lagotolla.
Purentaviat oletetaan periytyvän polygeenisesti.
Terveyskysely 2005 mukaan useammalta Lagotolta on jouduttu poistamaan maitohampaita pysyvien hampaiden edestä, näitä oli terveyskyselyn mukaan 9 kpl. Jos maitohampaat jäävät liian pitkäksi aikaa estämään pysyvien alakulmahampaiden esilletuloa, voivat nämä helposti kasvaa niin että osuvat yläleuan kulmahampaiden sisäpuolelle vahingoittaen suulakea. Yhdellä Lagotolla puuttuu iso poskihammas, premolaari 4 , muita hammaspuutoksia löytyi viideltä Lagotolla.
Jos tähän on peilattava hammastilanne, niin on hyvät hampaat lagotolla. Turhaa purnata, vaan lähettäkää tietoa koiristanne jalostustoimikunnalle.
Kiia/yksi jalostustoimikunnan jäsenistä
Itse en ole niin innokas näyttelyä harrastava, mutta kyllä tuomari ainakin minulta kyseli Lalan kulmurista, joka on trauman jälkeen katki ja juurihoidettu. Asia oli sillä selvä. Ymmärrän kyllä että potuttaa jos koira saa huonomman tuloksen, vaikkakin purenta olisi hyväksytty, mutta ei täydellinen. Ehkä asiaa pitäisi ottaa esille ja miettiä miten voimme sen tuoda esille kun tuomarit lagottoja arvostelee. Luulen että meidän expertti,

Senja, osaisi tämän kaikista parhaiten.
Ja itse valtion virkamiehenä ja vaitiolovelvollisena, voin sanoa sen että eikös meillä Suomessakin treenata ainaskin yhtä lagottoa virkaan?? joko aikuisten oikeasti tai melkein.
Omat koirat ovat olleet tullin ja koirapartioiden pällisteltävänä jokunen kerta. Ihan jopa Helsinki-Vantaan lentokentällä.