|
Henni Laitala
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« : 31.03.09 - klo:21:09 » |
|
Haluaisin kysyä teiltä kokeneemmilta lagottoihmisiltä onko lagotto sopiva koira kerrostaloon? Suunnittelemme avomiehin kanssa kesäksi koiran hankintaa ja lagotto vaikuttaa todella potentiaaliselta vaihtoehdolta. Meillä on kolmio lähellä Helsingin keskustaa. Alueella on monia koirapistoja ja ulkoilu mahdollisuuksia, ja varmasti löytyy koiralle sopiva harrastus, joko agilitya tai tokoa olemme ajatelleet.
Olemme tietoisia että lagotto on aktiivinen, älykäs ja sosiaalinen rotu ja ne on paljolti ne piirteet miksi lagottoa haluaisemmikin.
Olemme olleet yhteydessä useisiin kasvattajiin ja nyt saimme yhden vastauksen jossa kasvattaja totesi ettei anna lagottoa ensisijaisesti kaupunkiin tai kerrostaloon. Tämä kyseinen vastaus sai meidät miettimään joudummeko hautaamaan haaveemme lagotosta. Ikävä kyllä tämänetkinen elämäntilanteemme, työt, opiskelut sitoo meidät Helsinkiin.
Mitä ongelmakohtia kerrostalo-/kaupunkielämässä on? Onko kenelläkään kokemuksia elämisestä lagoton kanssa kerrostalossa/kaupungissa? Jos olette sitä mieltä, että lagotto on huono valinta kaupunkiin/kerrostaloon niin mitä muuta mahdollisimman paljon lagoton kaltaista rotua suosittelisette? Kiitos vastauksista!
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #1 : 01.04.09 - klo:06:57 » |
|
Asun kerrostalossa, kolmen lagoton kanssa... Oikeastaan ainoa miinuspuoli mikä yhdistelmässä lagotto ja kerrostalo on, että lagotto on kohtuullisen haukkuherkkä rotu. Se siis saattaa ilmoittaa rapussa kulkijoista liian herkästi, jos sitä ei opeteta. Mutta haukkumisen pois opettaminen onnistuu kyllä!
Liikunnan kannalta on mielestäni ihan sama, asuuko kerrostalossa vai maalla, eihän se koira sisällä lenkkeile. Koiran kanssa täytyy kuitenkin lähteä ulkoilemaan/liikkumaan, ja yllättävän monessa tapauksessa kerrostalokoira saa enemmän liikuntaa kuin maalla asuva.
En siis näe syytä, miksi ette voisi lagottoa ottaa. (Vinkkinä, jos agilityyn haluatte, että kannattaa katsella paikkoja jo nyt - pääkaupunkiseudulla kursseille on tosi pitkät jonot!)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
|
|
|
Aino Melasniemi
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #2 : 01.04.09 - klo:07:34 » |
|
Ihan samaa mieltä Hannan kanssa.
Itse asun nykyään omakotitalossa, mutta kokemusta on yhden ja kahden lagoton kanssa asumisesta kerrostalossa. Äkkiseltään laskettuna olen asunut lagottojen kanssa yhteensä kahdeksassa eri kerrostalossa/luhtitalossa viimeisen kahdeksan vuoden aikana.
En suinkaan ole onneksi ihan noin monta kertaa oikeasti muuttanut, vaan mukaan laskin myös ne kaupungit ja paikat, joissa olen asunut kesätöiden tms. takia vähintään kuukauden koirien kanssa.
Olen myös asunut mm. yksiössä kahden lagoton kanssa. Mielestäni koirilla on hyvä olla siellä missä niiden omistajakin on. Eli en itse näe ongelmaksi sitä vaikka neliöitä ei niin ruhtinaallisesti olisikaan, sillä kuten Hanna sanoi, ei se koira sitä liikuntaa kuitenkaan sisällä saa. En myöskään ole osannut ajatella että asuminen monessa eri asunnossa ja kaupungissa olisi ollut koirille ongelma, koska ne kyllä viihtyvät siellä missä minäkin.
Minullekin tuli mieleen tuo lagoton haukkuherkkyys. Siitä kannattaa olla tietoinen, mutta ei se mielestäni missään nimessä ole este lagoton hankkimiselle kerrostaloon. Ja yhden koiran kanssa ei siitä luultavasti/välttämättä edes tule niin isoa ongelmaa. Sitten kun koiria on enemmän (minullakin nykyään kolme) niin helposti haukkuvat herkemmin, sillä kun yksi aloittaa niin tulee ketjureaktio helposti..
Mielestäni lagotto siis sopii hyvin kerrostaloon kunhan on tietoinen haukkuherkkyydestä ja osaa tarvittaessa puuttua siihen. Lagotto on siis "varoittaja" eli saattaa muutaman kerran haukahtaa kun kuulee jotain, mutta ei ole kuitenkaan turhanpäiväinen haukkuja joka muuten vaan haukkumisen ilosta haukkuisi kokoajan, niinkuin esim. pystykorvat saattavat tehdä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #3 : 01.04.09 - klo:13:12 » |
|
Hei! Olen ihan samaa mieltä edellisten kanssa, en näe mitään ongelmaa siinä että lagotto asuisi kerrostalossa/kaupungissa. Aktiivinenkin koira on varmasti onnellinen kerrostalossa, jos se saa riittävästi liikuntaa ja aktivointia. Luca on asunut suurimman osan elämästään kerrostalossa, nykyään asutaan rivitalossa. Luca kuuluu sarjaan "erinomainen varoittaja"  , ja välillä sen haukkuherkkyys kerrostalossa on kyllä ärsyttänyt. Sitruunapannan hankin sille, Lucalla se ei tosin tehonnut kovin hyvin. Uskon että jos olisin puuttunut haukkumiseen aikaisemmin, siitä ei olisi tullut mitään ongelmaa. Lagotto ei ole mikään toivoton räkyttäjä, vaan kouluttamalla haukkumisen saa yleensä pois. Rivitalossa Luca haukkuu nyt selvästi vähemmän, oikeastaan vain ovikellolle. Sitäkin yritetään nyt karsia, sillä Lilo-terrieri on erinomaisesti mallioppimassa vahtihaukkumista.. Minusta lagotto on kaikkiaan yhtä hyvä koira kerrostaloon kuin mikä tahansa muukin, ja kuulostaa että lagotto voisi hyvinkin sopia teille. Uskoisin että useimmat kasvattajat ovat valmiita myymään koiran kerrostaloon, omakotitalo maalla kun ei ole mikään tae sille että koira voi hyvin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
Mindi (Kuusihovin Samantha)
|
 |
« Vastaus #4 : 01.04.09 - klo:18:39 » |
|
Jatkanpa sopivasti Retun puolesta tuohon iskä-Lucan esittelyyn. Retun kanssa asustelemme luhtitalon ykköskerroksessa, maan tasalla siis. Mukavuussyistä emme koiraa ottaneet niin kauan kuin asuimme hissitalossa kolmannessa kerroksessa. Sisäsiisteyskasvatus, nääs! Sekään ei kylläkään ole ongelma, jos siihen oikein asennoituu. Retu on aikamoinen varoittaja, mutta haukkuminen useimmiten loppuu siihen, kun hälytys kuitataan: "Kiitti. Ei mitään hätää." Enemmän se tuossa terassilla haukkuu, kun vartioitavana on koko taloryhmän pihamaa ja parkkipaikka, jopa tien takainen metsikkö! Joku naapuri tässä kysyi, että haukkuuko tuo koira ollenkaan, kun ei ollut kuullut sen haukkuvan. Sitä paitsi lagoton haukkuääni on korvaa miellyttävältä taajuudelta. Italialainen baritoni, ei mikään falsettiräksytys! Joskus vieressä ollen sen isoäänisyys saattaa säikäyttää. Pissalenkit voidaan tehdä tässä kyläntapaisessa kotoa pitäen, mutta pitemmille lenkeille on mentävä autolla. Samoin harrastuksiin. Parempi lagotto on kaupungissa pitää kuin maalla: ei kanna niin paljon roskaa sisään turkissaan, kun saa pysymään puskista pois! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
|
|
|
|
Henni Laitala
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #5 : 02.04.09 - klo:18:03 » |
|
Hyvähyvä! Lagotto se siis on =) Kiitoksia vinkeistä. Hyvä tietää tosta ilmottamisasiasta niin voi heti alussa kiinnittää siihen huomiota. Meillä on yläkerran naapurissa on jo yks höm ilmottava, että kuhan ei siitä innostu. Sisäsiistiksi opettamiseen täytynee kans panostaa mutta optimistisin ajatuksin täällä ollaan liikenteessä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija
|
 |
« Vastaus #6 : 02.04.09 - klo:20:27 » |
|
Meillä ei ole koettu haukkumista ongelmaksi kerrostalossa, koiria on kaksi, joista lagotto on se nuorempi. Vanhempi on tuommoinen rauhallinen pikkukoira, joka osaa myös varoitushaukkua tarvittaessa. Meillä ei yleensä haukuta rappukäytävässä liikkujille. Välttämättä kumpikaan ei haukahda edes ovikellon soidessa, mutta tämä on ihan päivästä kiinni ja koirien mielentilasta. Jos rappukäytävästä kuuluu jotain ihan ennenkuulumatonta ääntä, niin sitten lagotto kyllä päästää varoitusäänen tai pari. Mutta se pieni "ÖH!" tulee useimmiten kurkunpohjasta ja on tosi vaimea. En usko että se varoittelee tyhjää asuntoa, eli jos en itse ole kotona. Mutta sitten kun mennään isompaan, äänekkääseen lagottolaumaan, niin taatusti lähtee näistäkin ääntä. Se on oikein joukkohurmiota, kun tyhmyys on tiiviimmillään. Eikä porukkaa meinaa saada hiljaiseksi millään. Jos itsellä olisi tämmöinen kuoro kerrostalossa, niin ei varmaan hyvä heiluisi.  Itse olen tykännyt asua lagoton kanssa kerrostalossa, ja tosiaan eihän sillä asunnon koollakaan ole niin merkitystä, kun joka tapauksessa koira pitää viedä ulos liikkumaan, mahdollisimman usein vapaaksi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #7 : 03.04.09 - klo:07:37 » |
|
Kaikki omat koirani on opetettu sisäsiistiksi kerrostalossa. Alussa ulkoilu täytyy suunnitella, ja olla valmis lähtemään ulos (varsinkin talvella) vaikka t-paidassa...  Ulos lähtiessä olen ottanut koiran syliin hissimatkan/portaissa kulkemisen ajaksi, eikä noista kukaan ole syliin pissannut. Aluksi olen sitten pissattanut pennun heti lähimmälle nurmikolle, eikä kukaan naapureista ole koskaan valittanut. Iän myötä mennään tietysti kauemmas. Meillä haukutaan ääniä sisällä vain silloin, kun joku ihmisistä on kotona. Yksin ollessaan nuo eivät sano mitään, vaikka joku soittaisi ovikelloakin (tämä on testattu). Kun ihmisiä on paikalla, ihan oman oven takana liikkuvat saavat aikaan ilmoituksen, mutta ei meilläkään kaikkia rapun ääniä haukuta. Meillä on onneksi samassa kerroksessa vain kaksi naapuria, joten liikenne "omassa kerroksessa" on vähäistä. Silloinkin lauma (tai itseasiassa Jassi & Mio, Baia ei hauku sisällä ollenkaan...) hiljenee käskystä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
|
|
|
veera bilaletdin
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #8 : 21.02.10 - klo:15:18 » |
|
Mun tietääkseni lagotot sopii kai kerrostaloon, ollaan ittekkin ehkä ottamassa semmonen (kerrostaloon mekin)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
veera bilaletdin
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #9 : 12.03.10 - klo:17:49 » |
|
Muuten, tiedättekö että käveleekö lagotot mielummin portaat (asumme neljännessä kerroksessa) vai kulkeeko se hissillä? (hissi on suht pieni.) 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Pöyry
Alkava kuopankaivaja
hiekkakuopan kunkku
|
 |
« Vastaus #10 : 12.03.10 - klo:21:33 » |
|
Moi! Yhden koiran kokemuksella sanoisin että Rico kulkee ainakin mielummin hissillä, mutta esimerkiksi äitini luokse kun ei ole hissiä menee myöskin reippaasti. Taitaa olla tämäkin opetushommaa vaativa. Joten omistajan pää pölkylle.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
veera bilaletdin
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #11 : 13.03.10 - klo:10:32 » |
|
Selvä, kiitti.  Mulla taas on äitille hissi mutta isille pitää kävellä..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #12 : 13.03.10 - klo:16:54 » |
|
Koira kannattaa pikkupennusta asti totuttaa sekä hissiin että portaisiin, myös erilaisiin pitamateriaaleihin, eli laatta-ja muovilattioihin, metalliritilöihin jne että ne ei sitten myöhemminkään arastele niitä. Pikkupentua ei kuitenkaa kannata kiipeilyttää montaa porrasväliä,vaan itse antaisin pennun mennä portaissa vain harjoitusmielessä lyhyitä pätkiä ja muuten kantaisin sen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
veera bilaletdin
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #13 : 17.03.10 - klo:19:19 » |
|
Koira kannattaa pikkupennusta asti totuttaa sekä hissiin että portaisiin, myös erilaisiin pitamateriaaleihin, eli laatta-ja muovilattioihin, metalliritilöihin jne että ne ei sitten myöhemminkään arastele niitä. Pikkupentua ei kuitenkaa kannata kiipeilyttää montaa porrasväliä,vaan itse antaisin pennun mennä portaissa vain harjoitusmielessä lyhyitä pätkiä ja muuten kantaisin sen.
Jep jep, samaa mieltä. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ida Danielsson
Varma tryffelikuono
|
 |
« Vastaus #14 : 22.03.10 - klo:16:12 » |
|
Semmosta kyselisin, että onko kellään kokemusta kerrostaloon muuttamisesta aikuisen, haukkuherkän lagoton kanssa (tai oikeastaan kahden...)? Kuinka hyvin on oppinut kerrostalon tavoille, haukkuiko paljon rapun äänille? Kokemuksia kaipaisin, sillä mulla on mahdollisesti ensi syksynä muutto kerrostaloasuntoon edessä ja mukaan olisi lähdössä kaksi haukkuvaa & vahtivaa lagottoa, jotka ovat koko ikänsä asuneet paritalossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Lagotot Senna & Sumi- (TK1 Wildfinn Aleksiina & Cantharellin Onda Nordica)
|
|
|
|