Itse olen ratkaissut karkailun nyt edullisella koiran henkivakuutuksella.

Kiinnitin valjaisiin 15m pitkän jälkiliinan, joka maksoi 19,90€. Aikaisemmat liinat ovat olleet kevyttä nylonia. Niitten ongelmana on ollut jatkuva tarttuminen oksiin, juuriin ja puiden ympärille.

Tämä jälkiliina on tehty pvc-muovista. Se kulkee kevyenä koiran perässä huskyvaljaisiin kiinitettynä. Olen sitonut siihen solmut 5 metrin ja 10 metrin kohdalle, että saan napattua tarvittaessa nopeasti siitä kiinni. Se ei polta kämmeniä nopeassakaan kiskaisussa, niin kuin pelkkä nylonliina. Ja sen verran sen vetäminen kuitenkin tuntuu koiran perässä, että se muistaa välillä katsoa olenko tulossa perässä.

Kun liinan loppupää vilahtaa minun ohi, komennan "istu" ja koira odottaa niin kauan, kuin saavun sen luo, annan herkun ja sanon "vapaa".

Hienoa kontaktiharjoitusta samalla. Sen verran koiran nenä tänäänkin nousi ilmaan, että tiesin jossain lähistöllä olevan joku/jotkut kiinnostavammat, kuin minun seurani, mutta kuljettiin silti polulla eteenpäin. Vain muutaman kerran piti solmukohta irrottaa puunjuuren alta. Mutta se ei paljon menoamme haitannut. Jos käskyä ei totella, on liinan päälle helppo astua.

En kuitenkaan suosittele liinan käyttöä suoraan kaulapantaan kiinnitettynä, sillä kuristus voi tuntua todella ikävältä, jos astuu vahingossa liinan päälle tai se tarttuu johonkin kiinni.
Nyt ei pääse meidän koira lintujen pesille minun huomaamattani tai jäniksen perään...

~Päivi

ja karkurikoira-Tara

~
Lisätty 23.5. Eilen, kun ei saanut mennä viettiensä perässä, löytyi sitten suuhun pantavaa ihan riittämiin polun varrelta...
Ja taas on vatsa ihan sekaisin.
Tehdään sama ulkoilu tänään, mutta kuonokoppa koiralle päähän...