Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19408 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

24.05.12 - klo:01:34
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Vietti vie
Sivuja: « 1 2   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vietti vie  (Luettu 2305 kertaa)
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono

Roni ja Rico

« Vastaus #15 : 18.05.09 - klo:15:07 »

Odysseus-paralla oli ongelmia seireenien kanssa ja miehistö sitoi hänet kiinni...
Tätä mukaillen olen kytkenyt koiran kiinni rauhoittumaan, jos oli menossa ihan vietin vietäväksi.

Ronin ollessa nuori uros, vuosi ja risat, se oli metsästysvietin riivaama. Noin rauhallisesta kaverista sen muutoksen oikein näki, jokainen koira on varmaan ihan oma lukunsa. Roni siis muuttui riistan tuoksusta aivan zombimaiseksi, ei kuullut mitään ja ihan silmät sumussa ja kiihkoisena paineli... Mä laitoin sen kiinni aina siinä vaiheessa, kun oiretta pukkasi päälle. Se oli niin kiihtynyt, että sitä oli ihan paha katsoa. Ja kun rauhoittui, tein kontaktiharjoituksia, päästin auki ja olin itse paremmin hereillä.

Kontakti tai sen luisuminen pois - aina olen itseäni peilistä ensin katsonut ja sitten vasta koirasta vikaa etsinyt. Vika on löytynyt hihnan yläpäästä. Mutta, turha pukeutua säkkiin ja tuhkaan: olen aina lisännyt kaikkea puuhaa, tekemistä ja kontaktiharjoituksia ja tuloksia on tullut,  eli koira on paremmin ollut kuulolla jo totellut.

Ikä on tehnyt Ronista paljon järkevämmän. Jänistä on kiva vähän aikaa hätyyttää, mutta kyllä se on oppinut, ettei sitä juoksemalla saa kiinni. Turha hötkyillä, kun tulos on sitä mitä on. En tiedä paljonko asian suotuisaan suuntaan kehittymisellä on osuutta minulla ja paljonko koiran omalla kypsymisellä ja aikuistumisella. Oisko fifty-fifty  Virnistää

Vaarallisissa paikoissa olen pitänyt koirat kiinni, ettei kävisi huonosti. Pupuja on niin paljon ja kurvaavat helposti tielle.
tallennettu

Lagom är bäst!
Aino Krohn
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #16 : 18.05.09 - klo:16:54 »

Hih, nyt poikkean vähän viestiketjun aiheesta, mutta minua huvittaa näiden veljesten, Mambon ja Toton, omintakeinen ja vahva viettitoiminta. Viettihän se vei siinäkin, kun viime perjantaina Siiri-mamman ja Pala-siskon vierailulla iloinen tervetuliaistelmintä yhtäkkiä hiljeni ja katsoimme sivusta silmät pyöreinä, mitä ihmettä tapahtuu: Toto oli löytänyt Siirin tissit, jotka viimeisen pentueen jäljiltä ovat vielä osittain palautumatta. Vaikka poika on äitiään puolta isompi, se meni hyvinhyvin pieneksi ja matalaksi, äänteli pentumaisesti ja lutsutti onnellisena. Ja Siiri antoi suopeasti sen lutsuttaa Hymyilee

Että tämä nyt on se poitsu, jonka pitäisi Tampereen tuomarinkin mukaan vielä vähän kypsyä!
tallennettu
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #17 : 22.05.09 - klo:20:07 »

Itse olen ratkaissut karkailun nyt edullisella koiran henkivakuutuksella. Iskee silmää Kiinnitin valjaisiin 15m pitkän jälkiliinan, joka maksoi 19,90€. Aikaisemmat liinat ovat olleet kevyttä nylonia. Niitten ongelmana on ollut jatkuva tarttuminen oksiin, juuriin ja puiden ympärille. Huh Tämä jälkiliina on tehty pvc-muovista. Se kulkee kevyenä koiran perässä huskyvaljaisiin kiinitettynä. Olen sitonut siihen solmut 5 metrin ja 10 metrin kohdalle, että saan napattua tarvittaessa nopeasti siitä kiinni. Se ei polta kämmeniä nopeassakaan kiskaisussa, niin kuin pelkkä nylonliina. Ja sen verran sen vetäminen kuitenkin tuntuu koiran perässä, että se muistaa välillä katsoa olenko tulossa perässä. Virnistää Kun liinan loppupää vilahtaa minun ohi, komennan "istu" ja koira odottaa niin kauan, kuin saavun sen luo, annan herkun ja sanon "vapaa". Hymyilee leveästi Hienoa kontaktiharjoitusta samalla. Sen verran koiran nenä tänäänkin nousi ilmaan, että tiesin jossain lähistöllä olevan joku/jotkut kiinnostavammat, kuin minun seurani, mutta kuljettiin silti polulla eteenpäin. Vain muutaman kerran piti solmukohta irrottaa puunjuuren alta. Mutta se ei paljon menoamme haitannut. Jos käskyä ei totella, on liinan päälle helppo astua. Pyörittää silmiään En kuitenkaan suosittele liinan käyttöä suoraan kaulapantaan kiinnitettynä, sillä kuristus voi tuntua todella ikävältä, jos astuu vahingossa liinan päälle tai se tarttuu johonkin kiinni. Järkyttynyt

Nyt ei pääse meidän koira lintujen pesille minun huomaamattani tai jäniksen perään... Iskee silmää

~Päivi Cool ja karkurikoira-Tara  Pusu ~

Lisätty 23.5. Eilen, kun ei saanut mennä viettiensä perässä, löytyi sitten suuhun pantavaa ihan riittämiin polun varrelta... Vihainen Ja taas on vatsa ihan sekaisin. Huh Tehdään sama ulkoilu tänään, mutta kuonokoppa koiralle päähän... Pyörittää silmiään
« Viimeksi muokattu: 23.05.09 - klo:11:44 kirjoittanut Päivi Solmula » tallennettu

Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman.
                          -R.Caras-
Asta Mielonen
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #18 : 15.06.09 - klo:11:17 »

Meillä lähti viikonloppuna Nipsu sorsan perään uimaan. Oltiin uittamassa rannalla kun sorsa laskeutui muutamien metrien päähän rannasta ja perään piti heti lähteä. Nipsu ei edes haukkunut vaan ui hullun kiilto silmissä sorsan perässä, mikä tietysti meni pari metriä edellä karkuun.. Kyllä oli naurussa pitelemistä, sen verran hauskan näkoistä menoa  Hymyilee leveästi!
Pienen lenkin jälkeen Nipsu tuli kuitenkin takaisin päin kun olin karjunut pää punaisena rannalla, onneksi sorsa ei lähtenyt avomerelle päin uimaan, olisi voinut koiralta voimat loppua ja omistaja pääsi kuivin vaattein tilanteesta pois!
tallennettu

Asta & Rölli, Nipsu ja Peppi
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #19 : 15.06.09 - klo:11:55 »

Tuli testattua Jassin mielenkiintoa pupuihin tuossa viikonloppuna. Lenkillä (koirat olivat irti) rusakko lähti vauhtiin aivan Jassin nenän edestä, ja Jassi tietysti perään. Mielenkiinto riitti ensimmäiset 50 metriä, jonka jälkeen Jassi tuli tyytyväisenä vihellyksen kuultuaan pois. Että se siitä...!  Pyörittää silmiään
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Peter Sippola
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #20 : 15.06.09 - klo:14:34 »

Meidän Muru piti toukokuussa tuijotuskilpailun pupun kanssa läheisellä urheilukentällä irti ollessaan. Vahtasivat toisiaan kuin lännen westernissä silmänkään värähtämättä n. 10 metrin päässä toisistaan. Huikkasin koiraa ja ihmeekseni se "luovutti" kaksintaistelun tullen luokseni. Ikää oli koiralla tuolloin reilu 5kk. Luulin jo omistavani "tokovalion". Pian näimme toisen koiran ja käskin Murun viereeni josta se sitten katselikin ohi menevää koiraa kiltisti. Kehut koiralle ja namua suuhun ja viuh! Virnistää ... Muru syöksyi jo pensaikon taakse kadonneen pienen mustan koiran perään.   Taisi Muru pudottaa isäntänsä pilvilinnoista!  Virnistää 
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #21 : 15.06.09 - klo:18:31 »

Olen pitänyt Retua erittäin vietikkäänä, myös riistaviettisenä, kun se on ottanut ritolat milloin minkäkin elollisen tai elottoman (kuolleiden lehtien) perään. Sattuipa tässä kaverikoira Zorron takapihalla, että naapurin räystään alle oli orava tehnyt pesän. Sieltä pikkuinen oravalapsi juoksi Zorron terassille. Se juoksenteli pitkin penkkejä ja piiloutui lopulta tyynyjen alle. Retu ei ollut millänsäkään. Osoittelin sille piilosta kurkkivaa oravaa ja usutin sen perään. Retu oli kuin öö allakan laidassa silloinkin, kun Zorro (bostoninterrieri) säntäsi ajamaan oravaa pois. Olin ihan ymmälläni. Eikös riistaviettisen koiran olisi pitänyt jo haistaa orava, ja viimeistään sen näkemisestä lähteä perään? Joskus lenkillä rusakko on loikkinut muutaman metrin päässä ja Retu on kävellyt rauhassa ohi. Siispä koirani ei välttämättä olekaan riistaviettinen. Se on vain sellainen pölöhökustaa, että provosoituu koheltamaan jäljille tekemisen puutteessa, kun haluaa äksöniä - ei riistaa!  Virnistää
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Tapio Hämäläinen
Alkava kuopankaivaja

Seven Sea`s "Rico"

« Vastaus #22 : 19.06.09 - klo:22:09 »

Nyt tiedän mistä Rico on "oppinut" hillitsemään itsensä "ajojahdeissa" kun vihellän Iskee silmää
Tuli testattua Jassin mielenkiintoa pupuihin tuossa viikonloppuna. Lenkillä (koirat olivat irti) rusakko lähti vauhtiin aivan Jassin nenän edestä, ja Jassi tietysti perään. Mielenkiinto riitti ensimmäiset 50 metriä, jonka jälkeen Jassi tuli tyytyväisenä vihellyksen kuultuaan pois. Että se siitä...!  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jaana Lamppu-Blick
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #23 : 23.08.09 - klo:21:00 »

Taas on vietti vienyt. Toton paistille seurasi jatkoa. Siirin pentu Noah (Cantharellin Figlio del Bosco) 5kk otti jäniksen kiinni kotipihallaan. Nimi on varmaan enne "metsän poika".
tallennettu
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono

Roni ja Rico

« Vastaus #24 : 23.08.09 - klo:22:20 »

Onpa nuorena saanut jäniksen kiinni, no - ruokaa aina tarvitaan!
tallennettu

Lagom är bäst!
Jenni Paanala
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #25 : 25.08.09 - klo:13:40 »

Ah,

Ihana kuulla, että muillakin lagotot huitelee nenänsä perässä ilman korvia. Hymyilee Minä kun olin jostain saanut käsityksen, että lagotoilla ei ole "metsästysviettiä" ja olin jo ihan ihmeissäni, kun Onni-poika se vaan jahtaa tänä syksynä ensimmäistä kertaa jäniksiä, kissoja ja sorsia. Aivan hirmuinen vimma iskee heti ensimmäisestä hajusta ja silloin ei enää mikään käsky auta. Huh, että näin on muillakin. Nyt ei kun vain kontakti- ja tottelevaisuusharjoituksia lisää. Onneksi koirakoulu alkaa taas huomenna kesän jälkeen.  Hymyilee 
tallennettu
Sivuja: « 1 2   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Vietti vie
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic