Meillä ollaan maakrapuja enemmän kuin vesipetoja.
Roni ui yleensä noin minuutin ja se riittää

. Uimaan herra menee vain tosi kesähelteellä. Ja herrahan voi jahkata vaikka kuinka kauan, että menisikö vai eikö menisi vai vasta tuolla vastarannalla

Virtaavissa vesissä (purot), kun vesi vie pikkurikkaa, käpyjä, puunpalasia ym. mukanaan Roni viihtyisi tosi pitkään, häntä innosta heiluen ja naamalla lapsellinen ihastunut katse. Samoin lammessa kun oli sammakoita, niin Roni sinne kurkotteli iki-ihastuneena, niin että putosi itse lampeen! Mutta vesihäntää ei onneksi tullut aika pitkillä purossakahlausreissulla, vaikka vesi oli tosi kylmää (Itävallassa vuoristossa). Pois piti sieltä kutsua, ei olisi itse älynnyt tulla.
Rico tykkää kahlata rannalla, muttei erityisemmin uida ellei ole pakko - esim. kun on siirryttävä paikasta A paikkaan B ja vesi on siinä vain välissä ( esim. rannalta äidin ja iskän luo veneeseen). Uimataidossa ei ole vikaa, tulee kuin ohjus ja veneeseen nousee ihan kepeästi. Kastuttu on toki monet kerrat räntäsateissa, mutta aina olen hoppua pitänyt kuivaamisen kanssa. Kerran kannoin Ricon hevosten suihkuboxiin ja pesin siellä lämpösellä vedellä ja sitten äkkiä autoon, kun oltiin aivan kaamealla tavalla kastuttu ulkona kylmässä ja viimassa. Ei ole tullut Ricollekaan vesihäntää.