Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19408 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

24.05.12 - klo:01:52
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Uuden koiranomistajan mietteitä ja kysymyksiä
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Uuden koiranomistajan mietteitä ja kysymyksiä  (Luettu 1840 kertaa)
Leila Metso
Alkava kuopankaivaja

« : 14.06.09 - klo:15:08 »

Hei!
Meille muutti viime viikolla vajaa 4-vuotias leikattu lagottouros. Rotu on minulle ennestään vieras. Toisena koirana meillä on 6v.collie, leikattu uros sekin. Yhteiselo on sujunut mukavasti, ainakin näin alkuunsa.
Papereissa on merkintä, että lagoton lonkat ovat E:t, kyynärnivelet 0. En ole huomannut koiralla olevan liikkumiseen liittyviä vaivoja. Mitä pitäisi huomioida, ettei vaivoja tulisikaan? Paljonko koiran pitäisi painaa? Arvelen sen olevan hieman ylipainoinen, joten pienoinen painonlasku olisi varmaankin hyväksi.
Toinen miettimisen aiheeni on ollut peräpään tuhruisuus. Kakka sotkee peräpään lähes jokaisen tarpeenteon yhteydessä. Yritin peräpäätä puhdistaa, se ei ollut koiran mielestä yhtään mukavaa...
Onko peräpään suttuisuus tyypillistä? Voiko sitä jotenkin estää tai hoitaa, muuten kuin pesemällä? Uloste on normaalin näköistä, koiralla ei ole ripulia eikä ummetusta.
Turkin hoidon taidan suosiosta siirtää kokeneemmille. Sen verran haastavalta se vaikuttaa. Kalaöljy on hyödyksi, eikös vaan?

tallennettu
Riitta Häyrynen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #1 : 14.06.09 - klo:16:00 »

Ohhoh, onpas lonkat huonot Surullinen  Alapa antamaan joka päivä 1 kapseli Bioteekin Hainrusto-vihersimpukka ravintolisää.  Sitä on saatavana melkein kaikista marketeistakin missä on luontaistuotteita (on tarkoitettu ihan ihmisille). Se tekee suojaavan kalvon nivelten pinnoille.

Ja koira todella kannattaa pitää hoikassa kunnossa, ettei lonkat rasitu turhaan ylimääräisestä painosta.  Vaikea on mennä sanomaan painosta mitään kun ei tiedä lagoton kokoa.

Leikkaa takapuolen karvat ihan lyhyiksi, se auttaa vähän tuohon tuhruisuuteen.  Minulla tuli kyllä heti mieleen, että ruoka ei ole aivan optimaalista, nimittäin hyvän ruoan jälkeen tuotoksen pitäisi olla niin kiinteää ja sopivaa, että sen ei pitäisi tuhria mitään.  Mitä ruokaa syötät lagotollesi?.
Minä annan kalaöljyä joka päivä ruoan sekaan teelusikallisen, väittävät että se on terveellistä Hymyilee
Jos sinulla on jotain keskusteltavaa lagotostasi niin minulle voit soittaa ihan hyvin niin voin yrittää auttaa sinua.
tallennettu

Lagotto EI ole koira - lagotto on lagotto

Chi trova un lagotto… trova un tesoro!

Punatassun pesue
www.lagotto.fi
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija

« Vastaus #2 : 14.06.09 - klo:16:35 »

Koirasi lonkkakuvat ovat tallessa Kennelliiton kuva-arkistossa, joten Kennelliitosta kannattaa hetimiten kysellä tarkempia tietoja koirasi lonkkakuvista. Esimerkiski se, millainen vakava vika siellä on, onko lonkissa alkavaa, keskivaikeaa tai vakavaa nivelrikkoa sekä Kennelliiton eläinlääkärin arviota siitä, millaisia oireita olisi hyvä ko. tilanteessa tarkkailla.

E-tuloksen saa vain vakavasti dysplastinen koira, joten kannattaa varautua koiran mahdollisiin alkaviin oireisiin ja kipuihin, jotka voivat olla yllättävänkin piileviä ja vaikeasti havaittavia. Vakavissa dysplasioissa nivelrikko eli krooninen tulehdus- ja rappeumatila on varsin yleinen ja nimenomaan usein niitä näkyviä oireita aiheuttava ongelma.

Tässä lainaus erikoiseläinlääkärin tekstistä koskien koiran nivelrikon hoitoa:

Lainaus
Nivelnesteen ominaisuuksia parantavien ja nivelrustoa suojaavien valmisteiden sekä suun kautta annettavien että injektiovalmisteiden hyödystä on tutkimuksissa päädytty ristiriitaisiin tuloksiin. Nivelrikkoa ei näilläkään valmisteilla saada parantumaan, mutta vaikuttaisi siltä, että valmisteilla olisi nivelrikon kehittymistä hidastavaa vaikutusta. Monet koiranomistajat syöttävät koirilleen nykyään ravintolisävalmisteita pyrkimyksenään ennaltaehkäistä nivelrikkoa. Ennalta ehkäisevää käyttöä puolustaisi tieto nivelrikon alkuvaiheiden oireettomuudesta. Toisaalta ravintolisävalmisteiden mahdollisesta avusta nivelrikkoprosessin hidastajana ei ole tieteellistä näyttöä. Oireilevassa nivelrikossa rustoa suojaavia ravintolisävalmisteita käytetään usein samanaikaisesti tulehduskipulääkkeiden kanssa. Tunnetuimmat ravintolisät tähän tarkoitukseen ovat rustomatriksin rakenneaineet kondroitiinisulfaatti, glukosamiini ja glukosaminoglykaani. Valmisteita on runsaasti tarjolla, mutta niiden laatu on kirjavaa. Koska suun kautta annosteltaviin rustonsuojavalmisteisiin tiedetään liittyvän laatu- ja pakkausmerkintäongelmia, kannattaa pitäytyä valmisteissa, jotka valmistetaan lääkkeiden valmistuksessa vaadittavia laatuvaatimuksia noudattaen ja joiden taustalta löytyy myös luotettavaa tutkimustietoa.

Lähde: http://www.koirannivelrikko.fi/artikkelit.htm
tallennettu
Leila Metso
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #3 : 15.06.09 - klo:22:37 »

Kiitos vastauksistanne!
Vien koiran jokatapauksessa lääkärille, samalla tutkitaan sitten lonkkien kuntokin. Luin noita aiempia viestiketjuja, ymmärsin, että huonot lonkkaluokitukset eivät automaattisesti tarkoita koiralle hankalia vaivoja. Kenenkään koiralla ei vaan tainnut olla noin huonoa tilannetta... Toivon vaan, että pojalla olisi hyvä ja kivuton elämä täällä uudessa kodissaan. Tänään huomasin sen hetken nilkuttavan ojasta noustuaan Surullinen
tallennettu
Marketta Kivimäki
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #4 : 17.06.09 - klo:07:42 »

Kokeilemisen arvoista voisi noihin lonkkavaivoihin olla Condro Balans, valmistaja Vitabalans. Se on hevosten nivelien ja luuston hoitoon tarkoitettua jauhetta, jota annostellaan g/kg. Vaikuttavina aineina ovat glukosamiini, kondoroitiinisulfaatti, c-vitamiini ja mangaani. Vastaavaa jauhetta myydään myös koirille, mutta hinta kipuaa monikymmenkertaiseksi.

Sain vinkin yhdeltä mäyräkoirien ja hevosten kautta tulleelta ystävältä, joka antaa tätä mäyriksilleen. Vaikutus on kuulemma ollut aivan ilmiömäinen, n. kuukauden kuluttua käytön aloittamisesta vanhempi, hiukan laiskistunut, ei niin mielellään liikkuva narttu painaltaa menemään entistä ehompana.

tallennettu

Sissin, Ciron ja Hilma Orvokin yhteinen motto: "Mä teen mitä mua huvittaa, ja mua huvittaa usein ja paljon"
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #5 : 17.06.09 - klo:07:46 »

Noiden hevosille suunniteltujen aineiden kanssa kannattaa olla varovainen, koska niissä käytettävien aineiden määrä/suhde saattaa olla koirille väärä. Eli ihan sokeasti hevosten ainetta ei kannata käyttää koiralle. Tuota Marketan mainitsemaa tuotetta en tunne, mutta esim. hevos-Cartivetia ei suositella annettavaksi koirille juuri erilaisen koostumuksen vuoksi.
tallennettu

Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #6 : 26.06.09 - klo:12:25 »

Ulla Kivimäen kirjassa Koiran luonnomukainen hoito suositellaan antamaan C-vitamiinia huonolonkkaiselle. Se on kyllä tuossa listassa jo aikaisemmin mainittu, mutta laitan sen uudestaan, ettei se jää keneltäkään huomioimatta! Iskee silmää Se on muutenkin tosi tärkeä vitamiini koiralle, sillä sitä ei koira saa nappularuuasta. Ja nekin jotka ruokkivat raakaruualla, antavat koiralleen lisäksi C-vitamiinia mm. ympäristömyrkkyjen takia. Myös pakastettaessa osa C-vitamiinista häviää...

~Päivi~
tallennettu

Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman.
                          -R.Caras-
Marketta Kivimäki
Lupaava kaivuukone

« Vastaus #7 : 29.06.09 - klo:13:11 »

Ihan hyvä varoitus, laitan korvan taakse ja välitän myös kaverilleni. Siis CondroBalans-purkin sisällysluettelo ja suhteet käpälään ja vertailemaan koirille valmistettujen tuotteiden koostumuksia siihen. Sitenhän se selviää.
tallennettu

Sissin, Ciron ja Hilma Orvokin yhteinen motto: "Mä teen mitä mua huvittaa, ja mua huvittaa usein ja paljon"
Anne Kupiainen
Tosi tryffelinsurfaaja

Ilo, Dina & Uma

« Vastaus #8 : 29.06.09 - klo:15:50 »

Se on muutenkin tosi tärkeä vitamiini koiralle, sillä sitä ei koira saa nappularuuasta. Ja nekin jotka ruokkivat raakaruualla, antavat koiralleen lisäksi C-vitamiinia mm.

Nappuloita, joita minä syötän, niin niissä on tuoteselosteen mukaan C-vitamiinia.
tallennettu

Maailman rakastavin eläin on märkä koira - Ambrose Bierce
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #9 : 30.06.09 - klo:10:21 »

Nappuloita, joita minä syötän, niin niissä on tuoteselosteen mukaan C-vitamiinia.
Ihan vaan vinkkinä. Tuoteselosteessa kyllä varmaan on. Mutta on tehty useita tutkimuksia ja viety nappulasäkki testattavaksi, mitä siinä lopulta on. Vitamiineilla on jotenkin kummallinen tapa vähentyä säilytyksessä, siitä mitä määrä on ollut tuotteen valmistuksessa. Iskee silmää Jos koira tarvitsee ylimääräistä C-vitamiinia, sitä kannattaa antaa.

~Päivi~
tallennettu

Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman.
                          -R.Caras-
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiTerveys, hoito ja ruokintaAihe: Uuden koiranomistajan mietteitä ja kysymyksiä
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic