Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
Mindi (Kuusihovin Samantha)
|
 |
« : 29.06.09 - klo:22:58 » |
|
En muista, onko tästä juteltu jossakin ketjussa jo, mutta otan asian tähän. Retu on väriltään oranssi, ja nyt kun se keväällä ajeltiin muutamaan milliin, sen kasvu on todella ihanaisen laadukasta ja oranssi värikin rupeaa hehkumaan. Mutta on ilmaantunut ongelma: hihnan lukko ja muut metalliosat värjäävät turkin kosketuskohdasta pinttyneen harmaaksi. Olen käyttänyt valjaita, ja nyt näyttää siltä, että hihnan lukon kohdalta turkki on myös kulunut ohueksi. Onko tämä oranssin turkin heikkoutta yleisesti vai onko Retu vain metalille herkkä yksilö? Harmittaa... Olen kehitellyt erilaisia tuppeloviritelmiä suojatakseni turkia metallilta, mutta ei näytä auttavan tuohon paikalliseen ohentumiseen. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
|
|
|
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #1 : 30.06.09 - klo:18:25 » |
|
Moi, meillä on puolikuristavat pannat, joissa on metalliketjua, heitetty mäkeen, koska se metalli alkaa värjätä karvaa - tietenkin vaan blondeilla sen huomaa..
Siispä siirryimme Hurtan kankaisiin, puolikuristaviin ja ongelma on poissa! Ne on muutenkin kivoja, hyvännäköisiä pantoja!
t.lahtelaiset
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marketta Kivimäki
Lupaava kaivuukone
|
 |
« Vastaus #2 : 02.07.09 - klo:15:05 » |
|
Allekirjoitan Johannan viestin. Ihan loistavia ovat ne pannat, jotka Ciro toi tullessaan. En tiedä, onko se edes varsinaisesti puolikuristava, koska sen kanssa voidaan mennä koirakouluunkin, ihan luvan kysyin. Mutta älyttömän hyvä, ja olettaisin, että sen verran väljä, että jos tarttuu oksaan metsässä, koira saattaa jopa saada pannan kaulastaan itse. Lisäksi se "toppaus" ainakin Suomi-pannassa on mukavan pehmeä!
Suosittelen! Musti ja Mirri myypi niitä ainakin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sissin, Ciron ja Hilma Orvokin yhteinen motto: "Mä teen mitä mua huvittaa, ja mua huvittaa usein ja paljon"
|
|
|
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #3 : 02.07.09 - klo:15:59 » |
|
Puolikuristavat pannat vaihdettiin Hurtan kankaisiin meillä jo ammoin (hah: vuosi sitten!), mutta suurin ongelman aiheuttaja onkin bgb-lukitus. Luulen sen metallin sisältävän niin paljon alumiinia, että se värjää turkin. Kun valjaiden kanssa hihna lepää selän päällä (Retuhan ei vedä, joten hihna on löysällä!  ), se joutuu kosketuksiin tukrin kanssa edellä kerrotuin tuloksin. Tietysti jonkinlaisen kangas- tai nahkaläpyskän laittaminen kiinnityskohdan alle voisi auttaa. Tai lukon vaihto. Vaihtoehtoja näyttää lukkojen suhteen olevan vain kaksi: joko bgb tai ns. pistoolilukko. Onko viimeksi mainitusta teillä kokemusta? Niitähän näkyy olevan erilaisin pinnoituksin. Itse olen pelännyt, että tuon mallinen lukko ei kestä, kun Retu lähtee kuin ohjus. Siinä napsahtaa tappi poikki. Vai ovatko nuo viritelmät lagoton lähdön  kestäviä? Miten ne pinnoitukset: onko apua metallin eristykseen? Jos olisi, voisi kokeilla tuonkin bgb:n maalaamista metallimaalilla. Sattumoisin voisi löytyä miniän maalikaapista...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #4 : 02.07.09 - klo:20:38 » |
|
Meillä ainakin pistoolilukotkin ovat kestäneet ihan hyvin. Ne vaan tahtovat mennä jumiin, jos niihin menee hiekkaa tai muuta roskaa. Entäs noutajatalutin, joka olisi kyllä sitten täyskuristava? Ja onneksi karva on uusiutuva luonnonvara, joten värjäymät saa leikattua poiskin. Lucan niskaturkki värjääntyi tai oikeastaan vaaleni punkkikarkotteen laiton jälkeen. Vähän harmi kun on näyttelyt just tulossa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
Päivi Solmula
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #5 : 03.07.09 - klo:13:07 » |
|
Meilläkin on pistoolilukko hihnassa ja tosi hyvin toimii, jos ei Julian mainitsemia roskia pääse sinne.... Mutta kyllä ne sieltä ulos tulee. Käytössä tosi vanha käytettynä saatu hihna, paras koiran omistamista, vaikka kulunut ja solmuilla onkin.  Ja lukko on mielestäni paljon kätevämpi myös käyttää. Meillä ei ole vaihdettu Hurtan pantoihin, kun sopivaa kokoa puolikuristavissa ei löydy meidän kuutiopäälle.  Jos menee kaulaan, ei tule sieltä sitten pois.... Käytössä vinttikoiramallinen teetetty panta. Paras mahdollinen ainakin meillä, jos ollaan pantalenkillä.  Tokoharkoissa käytetään metallista pantaa, joka ei ole kyllä meillä onneksi värjännyt turkkia (valkoista kaulassa). Reippailla lenkeillä onkin sitten teetetyt pehmustetut huskyvaljaat parhaat. ~Päivi ja Tara-vintiö  ~
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Koirat eivät ole koko elämäni, mutta ne tekevät siitä kokonaisemman. -R.Caras-
|
|
|
Arja Koreasalo
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #6 : 03.07.09 - klo:17:42 » |
|
Me olemme huomanneet Aanalla (jonka turkki on caffe-laten vaalea alasleikkaamisen jäljiltä) että selän päälystä on tummunut ruman harmaaksi valjaista. Niissä ei ole mitään lukkoa ao. kohdassa, mutta valjas on mustaa nahkaa. Epäilemme, että uintireissujen jälkeen turkin ollessa märkä valjaiden väri tarttuu karvaan. Onko tästä muilla kokemuksia ja näkemyksiä? Valjaat eivät tietenkään ole uidessa päällä. Saakohan tuota väriläikkää mitenkään pois?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Minna Porkola
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #7 : 06.07.09 - klo:21:33 » |
|
Me vastikään vaihdoimme ketjun sisältäneen puolikuristavan pannan kokonahkaiseen vastaavaan. Odotamme mielenkiinnolla, värjääkö tuo. Tottihan on valkoinen, ja tuo panta on ruskeaa nahkaa. Edellisssä puolikuristavassa pannassa oli valkoinen nahkavuori, eli siinä se ketju oli syypää turkin värjäytymiseen. Tehtiin pikakierros Espoossa (kolme eläintarvikeliikettä) eikä missään ollut Hurtan puolikuristavaa. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #8 : 07.07.09 - klo:08:45 » |
|
Onpa outoa, jos ei ollut... On ne kyllä sikamaisesti ylihinnoiteltuja minun mielestäni, ne Hurtan pannat. Heijastimet murtuvat niistä aika pian. Kaikista olen joutunut ratkomaan ne irti. Sitten tämä uudentyyppinen "puolikuristava" ei kyllä toimi ollenkaan niin kuin pitäisi. Sen liukuosa on niin jäykkä, ettei rengas siinä kulje, joten panta jumittuu joko löysälle tai tiukalle. Vanhoja olen käyttänyt nyt uimakaudella, ne kun kuivuvat aika nopeasti ja on helppo pestäkin pesukoneessa. Metallin aiheuttama virttymä, harmaa väri, lähtee kyllä shampoopesussa turkista pois, että ei se maailmaa kaatava ongelma tietystikään ole. On vain ruman näköinen muuten kauniissa turkissa. Karheutuvan karvan kuluminen minusta on keljumpi juttu. Kun turkki rupeaisi muuten olemaan niin kaunis... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ida Danielsson
Varma tryffelikuono
|
 |
« Vastaus #9 : 07.07.09 - klo:11:11 » |
|
Sennalla oli joskus nuorempana noita tavallisia ketjupantoja -> värjäsivät. Nykyään käytetään Hurtan pantoja ja niitä ollaankin käytetty jo useampi vuosi. Sennalta löytyy puolikuristavapanta kaikista kolmesta eri mallista, Sumilta kahdesta uusimmasta. Ne ihan vanhimmat lienevät monen mielestä olleen niitä parhaimpia (kestäviä ja helppo pestä), mutta meillä on kyllä kestäneet ne toiseksi uusimmat (paksut heijastimet) ihan hyvin, Sumin pannasta on vain tekstit kulunut heijastinosasta, mutta Sennan panta on vielä ihan kuin uusi. Nykyisin tosin käytetään enimmäkseen niitä kaikista uusimpia, joista oon kyllä tykännyt myös kovasti  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Lagotot Senna & Sumi- (TK1 Wildfinn Aleksiina & Cantharellin Onda Nordica)
|
|
|
Johanna Heiskanen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #10 : 08.07.09 - klo:22:21 » |
|
Heips, meillä ne puolikuristavat on sellaisia, että eivät kurista ollessaan ääritiukalla. Hurtat eivät myöskään värjää, se Ciron ihana sininen Suomi-Finland-nahkapanta värjää kastuttuaan, mutta on muuten niin ihgu!!! Niissä vanhoissa Hurtissa tosiaan oli huono heijastin, joka murtui ja hajosi ja piti repiä pois, mutta uusissa ei ole tätä ongelmaa. Ihan parhaat pannat!!! Sitä Hurtan hihnaa, jossa on joustin alkupäässä, ei kannata ostaa. Yksi kaveri osti sellaisen ja se jousto-osa lörpähti alta aikayksikön! Muuten niiden hihnatkin on ok! Hyvät heijastimet! Minkäänlainen hihnan lukko ei ole meillä aiheuttanut mitään onkelmia, kaikki ovat kestäneet ja toimineet. Teepol on hyvä koiranpesuaine, mieto ja hajuton ja pesee valkoisen valkoiseksi! Pitää vaan laimentaa reilusti. t. johanna ja hurtat 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hanna Salovuori
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #11 : 09.07.09 - klo:08:01 » |
|
Nuo hurtan puolikuristavat ovat ihan ykkösiä, meillä on sellaiset kaikilla. Jokaisella tietysti oma väri/kuvio... Ja sitten Miolla ekstrana edustuskäyttöön se Suomi-panta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Miksi sulautua massaan kun voi erottua joukosta?
|
|
|
Mari Hiltunen
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #12 : 09.07.09 - klo:15:32 » |
|
Mitens noiden puolikuristavien kanssa on jos kaverin kanssa riehuu kovasti? Onko vaarana että toisen kinttu menee sinne väliin jos panta liian löysänä? Miepä en oo niitä just tuon takia käyttäny, kun se lenkki jää sojottamaan ja kun Mömbö rupee riehuu niin siellä on sitten jonkun jalka välissä, vai onko teillä kokemusta notta näin ei kävis? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija
|
 |
« Vastaus #13 : 09.07.09 - klo:19:47 » |
|
Meillä on puolikuristavista pannoista kokemusta n 5 vuoden ajalta, eikä kertaakaan oo käynyt mitään vahinkoa niiden kanssa. Mun tassu on kyllä monestikin tarttunut pantoihin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Minna Porkola
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #14 : 09.07.09 - klo:22:00 » |
|
Totin ensimmäisessä puolikurkkarissa oli turhan pitkä ketju, ja siitä se onnistui pujottamaan tassunsa muutamaan kertaan läpi. Toisen ketjumallisen kanssa ei niin käynyt kertaakaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|