En ole kokeillut veden suihkuttamista naamalle. Haukunestopantaa ollaan käytetty, mutta se on menettänyt merkityksensä, jos tulee jotain tarpeeksi mielenkiintoista

sitä olen nyt tehnyt, että kun Mökö selkeästi on mustasukkainen, kun olen vaihtamassa vauvalle esim. vaippaa, niin en kiinnitä silloin haukkumiseen mitään huomiota - en sano mitään, käännän selän, en huuda, en mitään. Yritän nyt näin, koska kädet on tosi sidottu tekemään mitään tuolloin, kun lapsi on hoitopöydällä. ja kun se huutaminen tosiaan ei auta, vaan pahentaa, kun koira kuvittelee minun huutavan mukana.
Ja jos ollaan muussa tilanteessa, ja vauva alkaa itkeä, niin Mökön sulkeminen muualle ei auta. Se siellä sängyn alla oven takana ulvoo yksikseen sitten, joten

Kiinnostaisi vaan, että tietääkö joku, että onko joillain koirilla vaan se niin sisäinen juttu, ettei sille voi mitään? Kun ollaan tosiaan kokeiltu kieltää, silitetty ja sanottu, ettei hätää, ollaan oltu huomioimatta, selätetty, huudettu, haukunestopanta.... Alkaa keinot loppua, kun ei enää tiedä mitä tekis

Ja tämä ei ehkä kuullosta suurelta ongelmalta, mutta kuvitelkaa sitä JOKA PÄIVÄ, eikä vaan kerran, vaan x-kertaa riippuen siitä miten paljon kotona sattuu ja tapahtuu (ja koko ajan tapahtuu enemmän, kun kerran lapsi kokeilee ja tekee uusia juttuja, ja pelästyy ja sattuukin välillä).