Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tarkempi haku

19408 viestiä 1603 aihetta- kirjoittanut 611 jäsentä - Uusin jäsen: Saila Snellman

24.05.12 - klo:09:00
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Pennun pissaaminen??
Sivuja: 1   Siirry alas
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pennun pissaaminen??  (Luettu 2237 kertaa)
Lauri Kuusela
Alkava kuopankaivaja

« : 07.10.09 - klo:12:14 »

Hei!

Millaisia kokemuksia teillän naaraspennun pissaamisesta? Meidän Bella on aika kova pissailemaan. Se saattaa pissata peräkkäin jopa kolme kertaa kunnon lätäköitä, sitten menee taas pitkä tovi jolloin ei ole mitään hätää. Pentu on vilkas kuin mikä, ja energiaa riittää painiskella meidän Waldon kanssa ( Waldo on 5 vuotias Lagotto uros) vaikka kuinka paljon. Veden kanssa Bella tykkää läträtä. Ehkä vähän liikaakin. Mutta onko milelstänne syytä huoleen jos pissaa tulee noin 10 - 20 kertaa päivässä?
tallennettu
Jenni Pitkänen
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #1 : 07.10.09 - klo:12:29 »

Meidän 14-viikkoinen Elmeri (ei naaras mutta pentu kuitenkin:) pissaa varmasti ainakin 10 kertaa päivässä, ainakin! Käsittääkseni pennun rakko on niin pieni, että kauaa ei pidätellä ja näin niitä pissaamiskertoja tulee..siinä on sitten työtä kun yrittää opettaa kerrostalossa sisäsiistiksi, kun pissaa tulee ihan joka välissä.

Elmeri tykkää myös vedestä, jos on pesullakin niin yrittää koko ajan lipittää vettä minkä ehtii ja sitten pissaa taas riittää. Nyt kun saimme täällä pohjoisessa luntakin maahan ni sitäkin elmeri syö erittäin mielellään ja vettähän seki sitten lopulta on.

Uskon kyllä, että tuo pissaaminen on ihan normaalia, ainakin meillä on ihan samanlaista. Olen kyllä huomannut, että jos antaa vähänkään jotai suolaisempaa herkkua niin se sekoittaa munuaisten toimintaa ja sitten juodaan jonkun ajan päästä ihan holtittomasti ja pissataan yhtä holtittomasta. Oletko itse huomannut mitään yhteyttä ruuan kanssa? Esimerkiksi tonnikala, jonka luin, että olisi ok antaa pennulle silloin tällöin nappuloiden seassa saa aikamoisen juomapissarallin käyntiin..

tallennettu
Aino Krohn
Tryffelisopan keittäjä

« Vastaus #2 : 07.10.09 - klo:12:57 »

Hei Lauri,

Jos tuo narttupennun pissaaminen jatkuu, kannattaa varmasti olla eläinlääkäriin yhteydessä. Tyttäreni toi vastikään Ranskasta narttupennun (ei lagotto, vaan Sininen Picardien Seisoja), joka ei oikein oppinut pidättämään pissaa, vaikka asuvat omakotitalossa ja ulos pääsee oven aukaisulla. Eläinlääkäri totesi pennulla äkäisen virtsatieinfektion, joka lopulta vaati peräti kaksi antibioottikuuria. Siinä yhteydessä paljastui, että pissatulehduksen taustalla oli vaginiitti, joka sekään ei kuulemma ole aivan harvinainen narttupennuilla. Lääkärin mukaan taipumus vaginiittiin loppuu, kun pentu saa ensimmäiset juoksunsa. Tämä oli ainakin minulle uutta tietoa, kun itsellä on ollut vain yksi narttukoira ja sekin tuli meille 1,5-vuotiaana. Toivottavasti Bellan pissiongelma ratkeaa.
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #3 : 07.10.09 - klo:17:48 »

Kyllä minä luulen, että joltisenkin usein tapahtuva pissaaminen on narttupennullakin normaalia. Oma Mindimme on nyt 11-viikkoinen, ja nyt alkaa harventua liruttelukerrat. Onneksemme asumme luhtitalon alakerrassa: koira on helppo pistää pissille pihanurmelle (eivät naapurit vielä ole valittaneet - varsinkin kun me huolehdimme suurimmaksi osaksi koko talon pihan hoitamisesta talkoilla tietenkin!). Alkuun kyyti ulos oli joka tunti: aina herättyä, ruoan jälkeen ja jopa kesken riehakkaan leikin "isoveli" Retun kanssa. Nyt saattaa päivälläkin leppoisissa tunnelmissa mennä kolmekin tuntia ilman pissalle menoa. Yöllä pysyy kuivana 8 tuntia.

Ruoan yhteyden pissimiseen olen havainnut jo Retulla. Mitä suolaisempaa syötävää, sitä useammin pissat. Siksi vältämme suolaa, siis munuaisten säästämiseksi. Muutoin on vinha ero urospennut ja nartun välillä: Retu pissiskeli pentuna vielä neli-. viiskuisena ihan myötäänsä. Ei ehtinyt pihalle völjäämään tarpeeksi usein. Mindin kanssa on ollut jo useita päiviä ilman pissavahinkoja sisälle.

Ainon muistutus tulehduksista on varmasti aiheellinen ja paikallaan. Syyskylmillä vilu voi iskeä herkkään "kalustoon" yllättävän äkkiä ja arvaamattomasti.
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Lauri Kuusela
Alkava kuopankaivaja

« Vastaus #4 : 09.10.09 - klo:13:02 »

Hei!

Meidän Bella on nykyään kyllä yöt ollu pissaamatta. Mutta tietenkin aamulla kun herää on vimmatun kova kiire päästä ulos pissaamaan. Bella pissaa pääsääntöisesti paperilla, mutta joskus sattuu vahinko vielä. Onhan Bella vasta 4 kuukauden ikäinen. Kakkat menee kaikki nykyään ulos siinä, ei ole enään mitään vaikeuksia.

Kiitos kuitenkin kaikille vastauksista ja kokemuksien kertomisesta.
tallennettu
Mari Hiltunen
Tosi tryffelinsurfaaja

« Vastaus #5 : 13.10.09 - klo:08:59 »

Nartuista ei ole kokemusta mutta Banjolla kesti 6 kk ennenkuin se oli täysin sisäsiisti. Mambo oli vähän nopeammin sisäsiisti.
Fysiikka kehittyy hitaasti ja yksilöllisesti. Kyllä Banjokin "halusi" pissata ulos mutta kun pidätyskyky ei vielä ollut ihan valmis niin pissa tuli käytävään ja koira oli noloissaan. Toki jos pissaaminen on ihan holtitonta niin kannattaa kysäistä lääkäriltä.

Joskus on käyty keskustelua siitäkin että "kerrostalokoirat" tulee nopeammin sisäsiistiksi kun rivi- tai omakotitalossa asuvat, jotka pääsevät ulos nopeammin ja helpommin. Mene ja tiedä onko siinä mitään perää  Iskee silmää Itse huomasin kesäloman jälkeen että oli taas koirilla tottuminen kerrostaloon kun mökillä pääsi ravaamaan edestakaisin. Uimisen jälkeen kun sai olla pihalla ja ruikkia tämän tästä, loman jälkeen käytiin uintireissulla ja pissat oli hetken päästä sisällä ja piti käyttää pissalenkillä uudestaan.
tallennettu
Marke Myyrä
Tosi tryffelinsurfaaja

Mindi (Kuusihovin Samantha)

« Vastaus #6 : 15.10.09 - klo:13:04 »

Nyt tuli tuo narttupennun emätintulehdus selvitetyksi. Kävi nimittäin niin, että kun olin Mindiä rokotuttamassa (12 vk), kysäisin lekurilta, miksi "tyttöjen paikat" Mindillä ovat törtteiset. Ensimmäisen narttukoiran tapauksessa olen koiran anatomiastakin ymmälläni. Lääkäri kurkkasi haruksiin ja sanoi sillä olevan juveniili vaginiitti. Se on kuulemma hyvin tavallinen narttupennuilla, kun maitohappobakteerikanta ei vielä ole tasaantunut. Jos vaginiitti pääsee pahaksi, se tekee juuri tuon, josta Aino kirjoitti edellä: aiheuttaa virtsatieinfektioita. Koska Mindillä ei ole ollut mitään oireilua siihen suuntaan, päätettiin vain pestä pimppua ja antaa luonnon ajan myötä tehdä tehtävänsä. Asia on nyt kuitenkin seurannassa, ja viimeistään toisella rokotuskerralla ell:n kanssa katsotaan tilannetta uudestaan.
tallennettu

Dogs have masters; cats have staff. (Rush Limbaugh)
Sivuja: 1   Siirry ylös
Tulostusversio
LagottofoorumiLagotto romagnoloista yleisestiLagoton luonne ja käyttäytyminenAihe: Pennun pissaaminen??
Siirry:  

Theme orange-lt created by panic