Anne Viitala
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« : 27.10.09 - klo:17:41 » |
|
Nyt on pakko kysyä neuvoa miten lopettaa lasikuitutapetin syöminen? Meidän niin kiltti Hugo ehti 9 kk ikään kunnes teki ensimmäisen kerran pahaa yksin ollessaan.Ehdin jo luulla ettei mitään keksikään mutta nyt on kahden työpäivän aikana syöty lasikuitutapeettia ja jalkalistaa. Lasikuitutapeetti haisee melkoisen pahalta, onko peräti vaarallista koiralle? Onko koiralla jokin vitamiinin puutos vai onko kyseessä vain murkkuiän tuomia ongelmia... 
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.10.09 - klo:23:13 kirjoittanut Anne Viitala »
|
tallennettu
|
|
|
|
Terhi Heikkinen
Tryffelimetsän vartija
|
 |
« Vastaus #1 : 27.10.09 - klo:19:22 » |
|
Onko tiedossa, metelöikö Hugo yksinollessaan? Millaiselta alueelta se on seinää järsinyt? Onko Hugo täysin sisäsiisti? Osoittaako se kiinnostusta tapetteihin silloin, kun olette itse paikalla? Onko sillä tapana valvoa silloin kun olette poissa vai tuleeko se ovelle vastaan haukotellen ja venytellen?
Seinän syöminen on melko erikoinen harrastus, mikäli sen taustalla ei ole jokin laajempi ongelma tai jos seinä ei tuoksu koiran nenään hyvältä. Usein tällaiset tuhoamiset viittaavat jonkinlaiseen eroahdistustaipumukseen, jossa koira purkaa yksinolosta johtuvaa stressiä tuhotöihin. Toisaalta energisenä koirana lagotto voi myös kehitellä omia aktiviteetteja ihan vain tekemisen puutteen takia ilman, että siihen liittyisi sen kummempaa yksinolo-ongelmaa. En jaksa uskoa, että puutostilasta olisi kysymys, mutta kannattaahan se tietysti varmistaa ruokkimalla koiraa laadukkaalla ruualla, josta se varmasti saa kaiken tarvitsemansa.
Ensihätään kannattaa estää koiran pääsy siihen kohtaan, jossa se söi tapettia ja listaa, jotta se unohtaisi aikaansaannoksensa ja jättäisi jatkamatta työtään. Olisi hyvä myös jättää se yksin kotiin rauhallisena, mielellään mahdollisimman väsyneenä. Tuon ikäinen pentu vasta aloittelee riiviökauttansa, joten sikäli kannattaa tehdä ympäristöstä sille mahdollisimman turvallinen ja tietysti nostella esim. arvokkaimmat esineet pois sen ulottuvilta. Lattialle voi jättää tavallisia puruluita ja turvallisia leluja, mutta en suosittelisi esim. aktivointipalloa tai muita virikkeitä, koska ne yleensä nostavat koiran viretason ylös ja sitten, kun namit loppuvat pallosta, jatketaan innolla työskentelyä seuraavassa, luvattomassa kohteessa..
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Maija Mattila
Varma tryffelikuono
Pojat ;)
|
 |
« Vastaus #2 : 27.10.09 - klo:19:53 » |
|
Ammattini puolesta vastaan tuohon lasikuitutapettiin sinällään. Koirasi on saattanut siihen tykästyä kun on huomannut tassulla raapaistua että se jää näppärästi kynteen kiinni ja siksi sitä on kiva alkaa järsimään. Lasikuitutapettin on nimensä mukaisesti lasikuitua, samaa josta mm. lasikuituveneet tehdään (veneissä kiinnitykseen käytetään kyllä voimakkaampia myrkkyjä), eli kuitukangas jota ei olisi kovinkaan hyvä syödä. Maalattuna lasikuitukangas saattaa jättää syöjän sulistoon melko teräviäkin kohtia jotka huonolla onnella saattavat vahingoittaa suolen nukkapintaa. Liimana siinä on melko vaaratonta vesiohenteista liimaa käytetty, mutta sana vesiohenteinen antaa kyllä hieman vääristyneen kuvan sen terveydestä, vesiliukoiset aineet liukenevat ihmiseenkin paremmin kuin esim. liuote ohenteiset tuotteet, onhan ihmisen koostumus pitkälti "vettä" (en muista prosenttia). Maalina siinä päällä on useimmiten vesiliukoinen maali jota ei myöstkään suositella syötäväksi...
Miksi se tuollaista touhuaa? veikkaisin tekemisen puute tuon ikäisellä, tai jonkinlaista eroahdistusta. Vaikka se kuinka olisi väsynyt lenkkeilystä tms. se saatta silti jatkaa toimintaa ja suostuu lepäämään vasta kun omistaja on kotona, silloin voi sitten rentoutua =)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Maija, Niilo (Wildfinn Fabrizio), Roope (Wildfinn Mugello) ja Kössi
|
|
|
Anne Viitala
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #3 : 27.10.09 - klo:21:17 » |
|
Hugo on täysin sisäsiisti ollut jo todella pitkään ja jää aina erittäin kiltisti kotiin. Ymmärtää kun sille sanoo, että sinä jäät nyt kotiin.Ei edes yritä perään vaan laittaa maata ja kun ovi menee kiinni, nousee sängyn päälle istumaan ja katsoo kiltisti kun mamma lähtee töihin. Minä vielä vilkutan (heh heh) sille lähtiessäni. Koskaan ei sisältä ole kuulunut haukkumista kun olen sitä joskus tarkkaillut eikä naapureiden mukaan myöskään kuulu ääniä. Se aina nukkuu päivät ja tulee vastaan yleensä unisena, paitsi nyt.. Itse veikkaan toimettomuutta,viikonloppuna ei liikuttu niin paljon kuin normaalisti..Oltiin muuten siellä Seinäjoen näyttelyssäkin. Hugo haluaisi aina olla irti ja juosta metsässä. Seinä, jota on järsinyt mukaan lukien listat, on eteisessä.Alhaalta päin n.30-40 cm ylöspäin.Se on kulma eli tuhoja kahdella seinällä.Tänään suihkutin siihen kulmaan chew stoppa sprayta, jätin luun ja leluja normaalia paremmin esille.Lisäksi se muuten aamulla yritti tarttua takkapuihin, nostin nekin varmuuden vuoksi ulos.
Ei koira piittaa seinästä yhtään mitään kun ollaan kotona. Tapetti on maalattu, minun mielestä se kamala haju tulee siitä liisteristä tms. millä tapetti on kiinnitetty.Näkyy olevan palaset tiukasti kiinni parrassa ja lattiassa.
Tulimme juuri tunnin (remmi)lenkiltä ja nyt kyllä väsyttää.Näkee unia mun jalkojen juuressa. Huomenna pitäisi uskaltautua yksin lenkittämään metsään.Olisi aina mukavampi toisen kanssa, jos metsälenkillä sattuu tai löytyy jotain yllättävän mielenkiintoista. Olemme myös käyneet muutaman kerran koirapuistossa mutta luulen, että sieltä tuli silmätulehdus ja se aitaus on muutenkin aivan kuravellillä. Remmilenkit on välillä mulle painajaista kun vielä ei koko ajan suju se vierellä kävely..Hugo on isokokoinen ja voimakas koira,välillä mulla on todella vaikea sitä pitää.Loukkasin pari viikkoa sitten sormeni kun nahkaremmi jäi huonosti sormen ympärille ja koira nykäisi oikein kunnolla jonkun perään..
Tulipa vuodatusta vaikka se on ihana koira muuten. Toivon kuitenkin, että se pian viisastuu ja rauhoittuu...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Anne Viitala
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #4 : 27.10.09 - klo:21:22 » |
|
Maija, Sinä tiedätkin mistä Hugo on kotoisin eli Leilalta. Olisi ollut kiva tavata näyttelyssä mutta en pystynyt keskittymään oikein sosiaaliseen puoleen kun kyseessä oli eka näyttely ja kaikki niin uutta...Olen positiivisesti yllättynyt, että Hugokin sai erinomaisen...Täytyy varmaan käydä toisenkin kerran näyttämässä  Anne
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Maija Mattila
Varma tryffelikuono
Pojat ;)
|
 |
« Vastaus #5 : 27.10.09 - klo:21:58 » |
|
Hei Anne! Vedä vaan hihasta ensi kerralla, muistin että tulet Hugon kanssa mutta tuo Salla-Mari esitti Roopen ja jouduin olemaan vähän kauempana, niin en sitten tajunnut että olisin voinut tulla juttelemaan. Ensi kerralla sitten !!! 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Maija, Niilo (Wildfinn Fabrizio), Roope (Wildfinn Mugello) ja Kössi
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #6 : 27.10.09 - klo:22:37 » |
|
Olisiko kyseessä kuitenkin vain nuoren ja aktiivisen lagoton keino lievittää tylsyyttä päivän aikana, ilman sen kummempaa eroahdistusprobleemaa? Lucalla oli pentuna taipumusta pureskella lattialistoja, kenkiä ja kirjoja, myös silloin kun olin itse kotona.. Pariin vuoteen ei ole esinevahinkoja enää tullut, jonkinlasita viisastumista siis tapahtunut..
Meillä valkopippuri esti hyvin pureskelun, eli sitä öljyyn sekoitettuna mielenkiinnonkohteisiin niin ne jätettiin kerrasta rauhaan. Taitaa tosin olla vähän hankalasti toteutettavissa tapettiin..
Meillä koirille jätetään useampi kongi ja aktivointipallo sekä luita kun ne jäävät yöpäivän ajaksi. Haastavilla leluilla koirille saa hyvinkin tekemistä tunniksi, enkä usko että esim. pakastetut kongit nostaisivat viretasoa liikaa vaan koira pikemminkin rauhoittuu niitä nakerrellessa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono
Roni ja Rico
|
 |
« Vastaus #7 : 27.10.09 - klo:22:44 » |
|
Hei, Hugolle siis tuli "seinä eteen" vasta sen näyttelyreissun jälkeen? Tää on vain arvaus, mutta näyttelyissähän on NIIN paljon jännittäviä tuoksuja verrattuna kotioloihin (juoksunarttujenkin ehkä), ettei vain olisi lemmentaudista johtuvaa levottomuutta ja jotakin sijaistoimintaa turhautumiseen? Meidän poikakoirat on vain ulkona levottomia narttujen tuoksuista, sisällä eivät. Mutta jotkut urokset kaihoavat kotonakin ja ovat levottomia. Meillä on metsälenkkien lisäksi Rally-Toko harrastuksena, jotakin hyvää tästä pääkaupunkiseudulla asumisesta sentään on, että harrastuksia on laaja valikoima tarjolla, jos niihin sitten vaan mahtuu ryhmiin. Kerran viikossa käydään treenissä ja kotona treenataan viikon varrella. Toivottavasti Hugo pääsee tapetin syönnistä eroon 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lagom är bäst!
|
|
|
Anne Viitala
Alkava kuopankaivaja
|
 |
« Vastaus #8 : 27.10.09 - klo:22:54 » |
|
Mikä on kongi ?? Meillä ainakin kun koira syö luuta,alkaa janottaa ja sitten alkaa pissattaa. Siksi en jätä mitään uusia luita päivän ajaksi. Hmmm....Voisihan se olla lemmenkipeäkin, on nimittäin tosi viriili yksilö.Tiedoksi vain kaikille nartun omistajille... 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kristiina Kallio
Tryffelisopan keittäjä
|
 |
« Vastaus #9 : 27.10.09 - klo:23:53 » |
|
Olen samoilla linjoilla Julian kanssa, jossain vaiheessa elämäänsä lagotoille vaan tulee näitä "päähän pistoja", että tuhotaan jotakin... Ja toiset tuhoaa enemmän, toiset vähemmän. Meillä on syöty kenkiä, kaluttu tuolin jalkoja ja on myös syöty juurikin noita tapetteja (oli tosin ihan paperitapetti)...
Syynä näihin tapahtumiin oli yleensä poikkeaminen arkirutiineista, esim. yhdet kengät syötiin, kun kävin vain "kääntymässä" kotona työpäivän jälkeen ja lähdin samantien uudelleen muihin rientoihin...
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Krisse ja Nambervan karvakuonot
|
|
|
Tuulikki Kostylev
Varma tryffelikuono
Roni ja Rico
|
 |
« Vastaus #10 : 28.10.09 - klo:11:09 » |
|
Arkirutiinista poikkeaminen on osunut meidänkin kohdalle myös. Ronin ollessa 9 kk sain "rangaistuksen" liiasta työnteosta  . Oli messut ja aamulla lähdimme kovalla hössäkällä kotoa tavallista aikaisemmin ja vielä isoja kassejakin oli mukana. Ja päiväkin oli pitkä. Roni tästä sen verran ahdistui, että muhensi minun Salomon-lenkkarit käyttökelvottomaksi: toisesta läppä niin, ettei siihen voinut enää saada nauhoja ja toisen laajensi avomalliseksi kantapään kohdalta. Eli tämmöistä sattui nuoren koiran kanssa joskus, aikuisena ei vaikka ryntäisi pää kolmantena jalkana ( koira siis selvästikin siedättänyt minulle).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Lagom är bäst!
|
|
|
Julia Åivo
Tosi tryffelinsurfaaja
|
 |
« Vastaus #11 : 30.10.09 - klo:22:16 » |
|
Kongit on kumisia aktivointileluja, perusmalli on sellainen kartio jossa on reikä nameille. Niihin voi sulattaa esim. juustoa sisälle tai pakastaa kostutettuja koirannameja jne jne. Tosi kestäviä käytössä, joten uskaltaa jättää koiralle päiväksikin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Julia&Luca
|
|
|
|